العبـد القصة الحقيقية لفتاة سودانية. فقدت حريتها وناضلت للهروب من العبودية.بقلم‏-‏ميند نازر

مرحبا Guest
اخر زيارك لك: 05-01-2024, 10:57 PM الصفحة الرئيسية

منتديات سودانيزاونلاين    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات    مدخل أرشيف اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مدخل أرشيف الربع الثاني للعام 2009م
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى شكل سلسلة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »
05-06-2009, 03:58 PM

عبد العظيم احمد
<aعبد العظيم احمد
تاريخ التسجيل: 05-14-2006
مجموع المشاركات: 3558

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
العبـد القصة الحقيقية لفتاة سودانية. فقدت حريتها وناضلت للهروب من العبودية.بقلم‏-‏ميند نازر



    44711 ‏السنة 133-العدد 2009 مايو 6 ‏11 من جمادى الاولى 1430 هـ الأربعاء





    الحلقة الأولي
    العبــــد القصة الحقيقية لفتاة سودانية
    فقدت حريتهــــــــــــا وناضلت للهروب من العبودية
    بقلم‏-‏ميند نازر
    عرض وتعليق‏-‏مصطفي سامي‏:‏
    تتركز الأضواء علي دارفور‏,‏ وبسبب ما وقع فيها من مذابح وجرائم‏,‏ يواجه الرئيس السوداني عمر البشير المحاكمة ومعه عدد من جنرالاته أمام المحكمة الجنائية الدولية‏,‏ لكن دارفور لا تنفرد دون أقاليم سودانية أخري بذبح رجالها واختطاف نسائها واغتصاب بناتها وبيعهن في سوق العبيد التجارية المحرمة التي انتعشت في السودان‏,‏ ولم تتدخل حكومة الخرطوم لمنعها ومعاقبة التجار الذين حققوا ثراء منها‏.‏

    سكان جبال النوبة في وسط السودان يواجهون أيضا الإبادة الجماعية‏,‏ هناك تعيش قبائل من بينهم عرب وأفارقة وجماعات هاجرت من غرب السودان في مساحة خضراء تمتد‏140‏ كم عرضا و‏64‏ كم طولا‏,‏ حياتهم غاية في البدائية‏,‏ والحكومة المركزية غائبة تماما‏,‏ ولكنها تأتي إليهم بين حين وآخر لاخضاعهم وتأديبهم وإحراق بيوتهم‏,‏ وجبال النوبة جزء من إقليم جنوب كردوفان‏,‏ وهي أراض خضراء يزرعها أهلها بالمحاصيل والخضراوات التي يحتاجون إليها في طعامهم‏.‏
    وهذا الكتاب الذي تصرخ صفحاته من الظلم الفادح والقهر غير الإنساني وغير الأخلاقي لشعب فقير أعزل‏,‏ تروي فيه كاتبته ميند نازر مأساتها‏,‏ لقد شحنها أسيادها الذين اشتروها في الخرطوم الي لندن لتواصل الخدمة كعبدة‏!!‏ في منزل أقاربهم الدبلوماسيين بسفارة السودان في العاصمة البريطانية بدون أجر ولا ساعات عمل محددة أو راحات أسبوعية أو سنوية‏..‏ بدون أية حقوق إنسانية‏!!‏
    عاشت ميند ومعناها بلغة أهل النوبة الغزالة حتي الثانية عشرة من عمرها بين أسرتها التي تنتمي الي قبيلة كاركو بجبال النوبة‏,‏ وكانت تجتهد في دراستها لتصبح طبيبة تعالج أطفال قري بلاد النوبة الذين يموت منهم العشرات بسبب غياب أية رعاية صحية‏,‏ لكنها فقدت أحلامها ومعها أسرتها عندما باعها المجاهدون لتاجر العبيد الذي نقلها الي الخرطوم‏,‏ وباعها الي أسرة سودانية مسلمة مثلها ولكنها لا تراعي أي حرمة دينية أو إنسانية‏,‏ في هذا اليوم بدأت مأساة ويند ومعها مآسي مئات الفتيات من جبال النوبة‏,‏ لكن ميند كان لديها الشجاعة لتقدم شهادتها وتهرب من عبوديتها‏,‏ وتحكي قصة دمار شعب كان يعيش مثل فقراء العالم الراضين والقانعين بقدرهم‏,‏ ويأملون في غد أفضل ومستقبل أكثر إشراقا بعد سلسلة طويلة من القهر الذي التف حول أعناقهم لعدة عقود‏,‏ لكن الغد جاء أكثر سوادا وأكثر ظلاما‏,‏ فقد اختطفهم المغاوير أبناء وطنهم وباعوا بنات قري بأكملها الي السادة في الخرطوم وفقدوا كل شئ بعد أن أصبحوا عبيدا‏...‏ حريتهم وكرامتهم وحقهم في حياة كريمة‏.‏
    في يوم أسود من ربيع عام‏1994,‏ عادت ميند من مدرستها‏,‏ وكانت المسافة تقطعها في نحو ساعة سيرا علي الأقدام‏,‏ كانت صبية سعيدة تعيش مع والديها وأخوتها الأربعة‏,‏ ولأنها كانت الأصغر بين أخوتها فقد كانت تلقي اهتماما وعطفا زائدا من والدها الذي يعمل طوال اليوم في الغابة في تقطيع الأشجار ليلبي احتياجات الأسرة‏,‏ كان بيت ميند كوخا من الطين في وسط حديقة صغيرة يزرع فيها والدها الذرة والخضراوات التي تحتاج اليها الأسرة في غذائها‏,‏ لكن هذا اليوم تحولت الفتاة السعيدة الي واحدة من أكثر بنات العالم بؤسا‏.‏
    عادت ويند من مدرستها‏,‏ وظلت تستذكر دروسها حتي موعد العشاء‏,‏ وقامت بتأدية الصلاة مع والديها واخوتها‏,‏ ثم تناولت العشاء معهم‏.‏
    كان الجميع في منتصف الليل يغطون في نوم عميق‏,‏ عندما استيقظت ويند علي صوت صرخات في الخارج ونيران برتقالية تندلع ودخان كثيف يغطي القرية‏,‏ ثم سمعت صوت والدها يصيح النيران‏..‏ النيران‏..‏ المجاهدون دخلوا القرية‏,‏ كان المجاهدون ـ كما وصفتهم ويند ـ من العرب الملتحين يلبسون جلابيب بيضاء ويلقون علي البيوت موادا تزيد النيران اشتعالا ويرددون الله أكبر‏!‏ حاصرت النيران القرية‏,‏ وأصيب السكان بحالة من الهلع‏.‏
    المجاهدون قتلوا الرجال والنساء بالسيوف والبنادق التي كانوا يحملونها‏,‏ بينما كانت مجموعة أخري تتولي اختطاف الأطفال‏,‏ صعد الأب مع ويند الي أعالي الجبل بعد أن فقد آثار زوجته وأبنائه الأربعة الآخرين‏,‏ لكن ويند وسط أحراش الغابة وجري المئات هربا وفقدت أي أثر لوالدها‏,‏ فاختطفها مجاهد وحملها علي حصانه‏,‏ وفي الطريق الي معسكر اللاجئين اغتصب الفارس الطفلة في وحشية ولم ترحمها صرخاتها وتوسلاتها وكان عمرها في ذلك الوقت‏12‏ عاما‏.
    نقل مئات الأطفال ـ وأعمارهم تتراوح بين‏8‏ و‏15‏ سنة ـ ومن بينهم ويند الي معسكر اللاجئين في ديلينج‏,‏ وانفصل الأولاد عن البنات كل في خيمة كبيرة‏,‏ وكانوا جميعا في حالة اعياء شديد بعد هذه المعركة من أجل البقاء‏.‏
    كان المعسكر يفتقد الحد الأدني من الوسائل الإنسانية للحياة‏,‏ وبعد بضعة أيام‏,‏ قدم ضابط سوداني بصحبة رجلين‏,‏ ووقع اختيار كل منهما علي خمس فتيات جري شحنهن في سيارتين نصف نقل‏,‏ وكانت ويند مع أربع فتيات من قبيلتها من نصيب عبدالعظيم تاجر الرقيق‏,‏ وبدأت رحلة العذاب الي الخرطوم التي استغرقت نحو‏24‏ ساعة‏,‏ ووصلوا صباح اليوم التالي الي منزل عبدالعظيم حيث استقبلتهن زوجته جواهر وقد صاحت عند رؤيتهن قائلة‏:‏ خمس عبدات جميلات‏!
    كانت الخرطوم بالنسبة لويند عالما جديدا تماما‏,‏ فقد خطفت مصابيح الكهرباء والأضواء التي تنبعث من المنازل أبصار الفتيات‏,‏ فالكهرباء لم تصل حتي الآن الي جبال النوبة‏.‏
    نادت جواهر زوجة عبدالعظيم‏,‏ علي عائشة‏[‏ عبدة تخدم أسرة عبدالعظيم منذ عشرين عاما‏]!‏ واقتربت عائشة من ويند في المساء وعرفت منها أنها جاءت أيضا مثلها من جبال النوبة‏,‏ وعلي مدي ثلاثة أيام ظلت الصبايا الخمس يعملن في منزل جواهر‏,‏ وقبل أن تستغرق ويند في النوم في اليوم الأخير جاءت إليها عائشة بعد أن اطمأنت الي نوم سادتها واحتضنتها وهي تبكي وقالت‏:‏ انها المرة الأخيرة التي سوف التقي بك‏,‏ لقد علمت أنك ستنتقلين غدا الي بيت آخر‏!‏ وفي صباح اليوم التالي انتزعت ويند من زميلاتها الأربع دون أن يسمح لها بوداعهن‏,‏ وفي حجرة الجلوس التقت بثلاث سيدات سودانيات يتحدثن العربية‏,‏ واصطحبتها واحدة منهن اسمها رحاب الي سيارتها لتنتقل الي عالم آخر‏...‏ عالم العبودية والذل وانعدام الرحمة‏.‏
    في منزل رحاب وزوجها مصطفي قضت ويند سبع سنوات شهدت خلالها كل صنوف الهوان‏,‏ كانت رحاب تناديها يابنت وتعاقبها بالضرب المبرح لأتفه الأسباب‏,‏ وتذكرت ويند حديث السيدتين العربيتين صديقتي رحاب وهما يودعانها قبل أن تركب سيارتها مع ويند وتهنئتهما لها علي حسن اختيارها للعبدة الجديدة‏!‏ وحتي ذلك الوقت لم تكن ويند تفهم معني كلمة عبدة‏!‏
    كانت ويند تقوم بكل أعمال الخدمة في المنزل‏,‏ وتبدأ العمل في السادسة صباحا بإعداد الإفطار والسندويتشات للأطفال قبل ذهابهم الي المدرسة‏,‏ وحتي غسيل ملابس الأسرة وكيها وطهي الطعام وتنظيف الحديقة‏,‏ ولم تكن تلق كلمة شكر‏,‏ بل الضرب المبرح لمزيد من التفاني واتقان العمل‏,‏ لم تكن تشعر بأنها مثل سائر البشر‏,‏ ولم تكن السيدات صديقات رحاب اللاتي يزرنها يوجهن لها أي حديث‏,‏ وقد لاحظت مع مرور السنوات تحولها من صبية الي فتاة جميلة‏,‏ من خلال نظرات الرجال الخبيثة من ضيوف مصطفي زوج رحاب‏,‏ وبدأت رحاب تشعر بالقلق من تلك النظرات‏,‏ وتمنع ويند من ارتداء ملابس تظهر جمالها‏,‏ وفي احدي السهرات فوجئت بضيف يتسلل سرا الي المطبخ ويحتضنها بعنف ويقبلها‏,‏ وقاومته وهددته بالصراخ وكانت زوجته من بين الحاضرين علي العشاء‏,‏ فتراجع وخرج مسرعا تجنبا للفضيحة‏!‏
    فكرت ويند أكثر من مرة في الهروب من جحيم العبودية‏,‏ لكن كل الأبواب والنوافذ كانت مغلقة بإحكام‏,‏ ولم يكن يسمح لها بالخروج من المنزل بمفردها‏.‏
    كانت رحاب تزور والدتها مرة كل أسبوعين‏,‏ وتترك ويند لخدمة الزوج والأطفال حتي تعود في اليوم التالي‏,‏ وكانت أول مرة تخرج ويند لتري الشارع بعد أربع سنوات عندما اصطحبتها رحاب في زيارة والدتها في كسلا‏,‏ وقد استغرقت الرحلة في سيارة الاتوبيس من الخرطوم لكسلا سبع ساعات‏,‏ وقد عادت الي ذاكرة ويند وهي جالسة الي جوار رحاب‏,‏ رحلة العذاب من معسكر اللاجئين في ديلينج الي الخرطوم في سيارة تاجر الرقيق عبدالعظيم نصف النقل‏.‏



    صورة من المصدر
    المصدر
    http://www.ahram.org.eg/Index.asp?CurFN=repo3.htm&DID=9939
                  

05-06-2009, 04:57 PM

عبد العظيم احمد
<aعبد العظيم احمد
تاريخ التسجيل: 05-14-2006
مجموع المشاركات: 3558

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: العبـد القصة الحقيقية لفتاة سودانية. فقدت حريتها وناضلت للهروب من العبودية.بقلم‏-‏ميند نازر (Re: عبد العظيم احمد)
                  

05-06-2009, 05:02 PM

معاذ حسن
<aمعاذ حسن
تاريخ التسجيل: 11-14-2006
مجموع المشاركات: 3353

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: العبـد القصة الحقيقية لفتاة سودانية. فقدت حريتها وناضلت للهروب من العبودية.بقلم‏-‏ميند نازر (Re: عبد العظيم احمد)

    Quote: العرب الملتحين يلبسون جلابيب بيضاء

    Quote: المجاهدون قتلوا الرجال والنساء بالسيوف


    تأثير الخيال واضح في كتابة هذه القصة.
                  

05-06-2009, 05:06 PM

عبد العظيم احمد
<aعبد العظيم احمد
تاريخ التسجيل: 05-14-2006
مجموع المشاركات: 3558

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: العبـد القصة الحقيقية لفتاة سودانية. فقدت حريتها وناضلت للهروب من العبودية.بقلم‏-‏ميند نازر (Re: عبد العظيم احمد)

    Editorial Reviews
    From Publishers Weekly
    Born into the Karko tribe in the Nuba mountains of northern Sudan, Nazer has written a straightforward, harrowing memoir that's a sobering reminder that slavery still needs to be stamped out. The first, substantial section of the book concentrates on Nazer's idyllic childhood, made all the more poignant for the misery readers know is to come. Nazer is presented as intelligent and headstrong, and her people as peaceful, generous and kind. In 1994, around age 12 (the Nuba do not keep birth records), Nazer was snatched by Arab raiders, raped and shipped to the nation's capital, Khartoum, where she was installed as a maid for a wealthy suburban family. (For readers expecting her fate to include a grimy factory or barren field, the domesticity of her prison comes as a shock.) To Nazer, the modern landscape of Khartoum could not possibly have been more alien; after all, she had never seen even a spoon, a mirror or a sink, much less a telephone or television set. Nazer's urbane tormentors-mostly the pampered housewife-beat her frequently and dehumanized her in dozens of ways. They were affluent, petty and calculatedly cruel, all in the name of "keeping up appearances." The contrast between Nazer's pleasant but "primitive" early life and the horrors she experienced in Khartoum could hardly be more stark; it's an object lesson in the sometimes dehumanizing power of progress and creature comforts. After seven years, Nazer was sent to work in the U.K., where she contacted other Sudanese and eventually escaped to freedom. Her book is a profound meditation on the human ability to survive virtually any circumstances.
    Copyright 2003 Reed Business Information, Inc. --This text refers to an out of print or unavailable edition of this title.

    From The Washington Post

    Few places evoke otherworldliness like the Nuba Mountains of central Sudan. I will never forget seeing the endless miles of cracked earth stretching to the horizon when I flew to the region to cover the Nuba's struggle for self-determination in war-torn Sudan in May 1998. To this day, I have not reported a more remarkable story from a more distinctive part of the world.

    The Nuba's homeland serves as the backdrop to the early chapters of Mende Nazer's harrowing tale, Slave. Nazer's book describes her oddly idyllic childhood; her subsequent capture and rape during an Arab raid on her village; her years of enslavement in the home of a well-to-do Arab family in the capital of Khartoum; and later, her life in London, where she served as the slave of a high-ranking Sudanese diplomat, also an Arab, before her ultimate escape, with the help of co-author Damien Lewis, a British journalist, in September 2000.

    The Nuba became world-famous in the 1960s, after German fascist Leni Riefenstahl published photographs of their ancient traditions of body-painting and ceremonial wrestling in two renowned coffee-table books, The Nuba and The Nuba of Kau. Nazer provides beautiful and at times heart-wrenching accounts of the Nuba's traditions, from their annual wrestling matches to her horrific circumcision at the age of roughly 11. (The Nuba keep no record of birth dates.)

    Geographically isolated from their black Muslim, Christian and animist allies to the south and largely cut off from foreign aid by the Islamic fundamentalist government to the north, the Nuba remain fiercely independent and almost completely removed from the rest of the world. The early chapters of Nazer's book reflect this. She recalls, for example, being utterly shocked at the sight of a group of white people who came to deliver food aid to her area, on what was in all likelihood an illegal flight.

    Nazer grew up fortunate by Nuba standards. She never wanted for food, enjoyed the warmth of her loving family and attended a government-run Muslim school until the raid on her village abruptly changed her life. Prior to that, she had no direct experience of the devastation the Nuba suffered during Sudan's bloody civil war, which began in 1983 and is Africa's longest conflict. Nazer remembers only occasionally overhearing adults speak of "the militia" or recall with horror the raids in far-off villages she had never visited. Her pre-slave life was exceptionally untroubled: The Nuba, who joined the war in 1988 on the side of the southern rebels fighting for self-determination, have seen half their population displaced, hundreds of thousands starved or killed and whole villages wiped out. According to the United Nations, some 2 million Sudanese have died, and more than 4 million have been displaced in the past two decades. The Nuba, more than half a million of whom have fled their homeland, are on the verge of extinction.

    According to Nazer, she and 31 other children were captured during a 1993 raid on her village. After her abduction, she was raped by an Arab raider as they made their way to a government-controlled military base, a crime made even more painful because she'd been literally sewn shut by infibulation, the most damaging form of female circumcision. She was then separated from her fellow captors and sold to a wealthy Arab family in the capital of Khartoum.

    For the next seven years, Nazer says, she grew up in some of the most horrible circumstances imaginable. She slept in a shed, was fed the family leftovers, was worked to the bone, and verbally, sexually and physically abused on a regular basis. What's worse, she lived in almost complete isolation. The near complete denial of human affection to which she was subjected is perhaps the most tragic aspect of her story. Only a brief stay at the hospital under the care of a loving Nuba nurse or the rare afternoon spent with a fellow slave accompanying her master on a visit offered her any relief. Not surprisingly, her entire emotional life existed in the past -- and Nazer survived largely by living in it, remembering her wonderful family life back in the Nuba Mountains. In time even those memories faded, and she plunged into a deep depression.

    The Sudanese government claims it has little control over the trafficking in slaves, though human-rights groups say the government arms and sanctions the makeshift militias made up of Muslim guerillas who conduct the slave trade. Sudan is a poor but oil-rich nation of roughly 38 million people. There is no prohibition against slavery in Sudan's criminal code, though the country's right-wing government has ratified a number of international treaties outlawing slavery.

    A number of evangelical Christian groups have tried to trade on the emotional revulsion Americans feel toward slavery, raising tens of thousands of dollars to "emancipate" Sudanese slaves. Many of these "emancipations" have been exposed as frauds, some perpetuated by the very southern Sudanese rebels whose people are frequently preyed upon. For this reason, Human Rights Watch opposes such "slave redemptions."

    What's odd about slavery in Sudan is that it has drawn so much attention here and in Europe, allowing a book like Nazer's to gain immediate widespread attention. According to Human Rights Watch and other humanitarian organizations, slavery exists almost completely out in the open in nearby Mauritania, and trafficking in child slaves is a growing problem in other West African countries such as Mali, Ivory Coast and Nigeria, yet it takes place with significantly less international outcry. That's not to discount the power of Nazer's story, but simply to point out that the immense tragedy of Sudan's civil war draws more attention to the problem of slavery there.

    In 2000, Nazer alleges, she was shipped to London under false pretenses to serve as the slave of a then high-ranking Sudanese diplomat, whom she names. After nearly a year, she escaped with the help of several southern Sudanese, the first of whom she met on a trip to shop for the family that enslaved her. One of Britain's leading newspapers, the Sunday Telegraph, reported the story after her alleged escape, but without speaking with Nazer. The former diplomat filed a libel suit against the paper, and even claimed to have letters written by Nazer to her family that refuted her story. The paper eventually paid damages and published an apology declaring Nazer's story false. This complicated her political asylum request, which was initially rejected but ultimately successful.

    Nazer's book was published in England in 2002 with this added controversy surrounding it. The success of the libel case brought against the Telegraph damages the force of her story, if not its credibility. Yet the media flap should not allow anyone to overlook the reality of slavery in Sudan, or the possibility that if ongoing peace talks between rebel groups and the government are successful, the practice could finally come to an end. Unfortunately, due to the Telegraph debacle, Nazer's account, which is difficult to verify and by its very nature stretches the boundaries of our belief, runs the risk of being compared to I, Rigoberta Menchu. Menchu's 1983 narrative, written, like Nazer's, with the help of a journalist when she was in her early twenties, was exposed as largely fabricated after she won the Nobel Prize for Peace. Yet Menchu's story still spoke to the experience of countless poor Mayans in Central America.

    The Sudanese government has been extremely reluctant to investigate Nazer's claims, however, and given its obvious stake in wanting damning evidence of the country's slave trade refuted, this silence certainly lends credence to Nazer's story. If the experiences Nazer recounts here prove true, they will stand as an important reminder of the real, lived terrors of thousands of black southern Sudanese whose stories will never be told, and whose freedom may never be won.


    Reviewed by Alex P. Kellogg
                  

05-06-2009, 07:50 PM

Deng
<aDeng
تاريخ التسجيل: 11-28-2002
مجموع المشاركات: 52553

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: العبـد القصة الحقيقية لفتاة سودانية. فقدت حريتها وناضلت للهروب من العبودية.بقلم‏-‏ميند نازر (Re: عبد العظيم احمد)

    بالمناسبة.

    أين الكوز الدبلوماسي المجرم الكرنكي؟
                  


[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>




احدث عناوين سودانيز اون لاين الان
اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات



فيس بوك تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de