|
Re: أنقذوا الفتاة السودانية من عقدة بياض البشرة -ياسين حسن بشير (Re: ALZOLZATOO)
|
Quote: هناك آثار عاجلة تتمثل فى الأمراض والتشوهات وآثار آجلة تتعلق بمفهوم الجمال والانتماء الى الثقافة . |
بالتاكيدالاولى هي آثار ولكن الثانية هي مفاهيم وكما ذكرت سابقا فان مفهوم الجمال او مفاهيمه تتعدد بتعدد المدارس ولكن اجماعا كلها ترتكز على كيف تكون مفهوم الجمال وما هي العوامل التي رسخت لنموذج ما دون آخر ، واذا اخذنا الشكل الظاهري متمثلا في لون البشرة كاحد المحاور في وضع القيمة الجمالية بالتقليل من درجة الجمال للون الاسود اوالعكس ، نجده مرتبط بتطور الفكر الانساني وموازين القوى وتجارة الرقيق التي كرست لهذا المفهوم اذا الاعتزاز بذاتك في حده الادنى لون البشرة ينتج من درجة وعيك بها ومقدار القوة التي تمتلكها لابرازها وتسويقها للعالم. وهنا اشير ل تحليل ميشيل فوكلت عن القوة السياق المعرفة وتكون المعاني Discourse joins power and knowledge, and its power follows from our casual acceptance of the "reality with which we are presented" (Peter Weir, dir., on his The Truman Show). If our identity is created by the media, as it is increasingly, our world view is limited to the world view of those isolated, rich, individuals; we are made to think that we, too, should have a mercedes (thereby making those in control even richer). Discourse is created and perpetuated by those who have the power and means of communication. Those who are in control decide who we are by deciding what we discuss. All discourse acts this way. For example, by inundating us with images of the Star Wars prequel, the media limits us to the Force and Yoda, not allowing us to see a segment on, say, poverty in rural America.
According to Foucault, truth, morality, and meaning are created through discourse. Every age has a dominant group of discursive elements that people live in unconsciously. In the past, the idea of individualism was prominent in American discourse. To not be individualistic, i.e. be "communist," was to be evil. So that discourse in a college class, more specifically, will ultimately privilege ideas of what is normal ("good" and "normative" morals); by stressing these values, education will implicitly marginalize those who don't hold those values .....
بجي راجعة صفية
(عدل بواسطة Safia Mohamed on 05-07-2008, 08:49 AM)
|
|
![Edit](https://sudaneseonline.com/db/blank.gif)
|
|
|
|