الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي..

مرحبا Guest
اخر زيارك لك: 05-02-2024, 01:22 PM الصفحة الرئيسية

منتديات سودانيزاونلاين    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات    مدخل أرشيف اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مكتبة د.ياسر الشريف المليح(Yasir Elsharif)
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى صورة مستقيمة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »
10-04-2005, 05:17 AM

Yasir Elsharif
<aYasir Elsharif
تاريخ التسجيل: 12-09-2002
مجموع المشاركات: 48774

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. (Re: Yasir Elsharif)

    مواصلة:

    لعل الرجوع إلى المنشور "وثيقة إتهام رقم 1" كما أسماها "قاضي السلطان" حسن إبراهيم المهلاوي تفيد في التذكير بتلك المحكمة التي أسماها الدكتور منصور بـ "جريمة العصر"، وهذا بدوره يفيد في إنعاش ذاكرتنا بتلك الجريمة، خاصة في هذه المرحلة من تطور الأحوال السياسية في السودان بعد أن وقفت الحرب، أخيرا، بطريقة كان هذا المنشور قد نصح السلطة [وقتها] كما نصح حاملي السلاح [وقتها] باللجوء إليها.. وبقي المطلبان الآخران ينتظران التطبيق، وأهمهما هو إلغاء القوانين التي وصفها المنشور بأنها تهدد وحدة البلاد..


    Quote: هـــذا .. أو الطوفـــان !!

    (و اتقوا فتنة لا تصيبن الذين ظلموا منكم خاصة .. واعلموا أن الله شديد العقاب)

    صــدق الله العظيم

    غايتان شريفتان وقفنا ، نحن الجمهوريين ، حياتنا ، حرصا عليهما ، و صونا لهما ، وهما الإسلام و السودان .. فقدمنا الإسلام في المستوى العلمي الذي يظفر بحل مشكلات الحياة المعاصرة ، و سعينا لنرعى ما حفظ الله تعالى على هذا الشعب ، من كرايم الأخلاق ، و أصايل الطباع ، ما يجعله وعاء صالحا يحمل الإسلام إلي كافة البشرية المعاصرة ، التي لا مفازة لها ، و لا عزة ، إلا في هذا الدين العظيم ..

    و جاءت قوانين سبتمبر 1983 ، فشوهت الإسلام في نظر الأذكياء من شعبنا ، وفي نظر العالم ، و أساءت إلى سمعة البلاد .. فهذه القوانين مخالفة للشريعة ، و مخالفة للدين ، ومن ذلك أنها أباحت قطع يد السارق من المال العام ، مع أنه في الشريعة ، يعزر و لا يحد لقيام شبهة مشاركته في هذا المال .. بل إن هذا القوانين الجائرة أضافت إلى الحد عقوبة السجن ، و عقوبة الغرامة ، مما يخالف حكمة هذه الشريعة و نصوصها .. هذه القوانين قد أذلت هذا الشعب ، و أهانته ، فلم يجد على يديها سوى السيف ، والسوط ، وهو شعب حقيق بكل صور الإكرام ، و الإعزاز .. ثم إن تشاريع الحدود و القصاص لا تقوم إلا على أرضية من التربية الفردية ومن العدالة الاجتماعية ، وهي أرضية غير محققة اليوم ..

    إن هذه القوانين قد هددت وحدة البلاد ، و قسمت هذا الشعب في الشمال و الجنوب و ذلك بما أثارته من حساسية دينية كانت من العوامل الأساسية التي أدت إلى تفاقم مشكلة الجنوب .. إن من خطل الرأي أن يزعم أحد أن المسيحي لا يضار بتطبيق الشريعة .. ذلك بأن المسلم في هذه الشريعة وصي على غير المسلم ، بموجب آية السيف ، و آية الجزية .. فحقوقهما غير متساوية .. أما المواطن ، اليوم ، فلا يكفي أن تكون له حرية العبادة وحدها ، و إنما من حقه أن يتمتع بسائر حقوق المواطنة ، وعلي قدم المساواة ، مع كافة المواطنين الآخرين .. إن للمواطنين في الجنوب حقا في بلادهم لا تكفله لهم الشريعة ، و إنما يكفله له الإسلام في مستوى أصول القرآن ( السنة ) .. لذلك فنحن نطالب بالآتي :-

    1- نطالب بإلغاء قوانين سبتمبر 1983 ، لتشويهها الإسلام ، و لإذلالها الشعب ، و لتهديدها الوحدة الوطنية..

    2- نطالب بحقن الدماء في الجنوب ، و اللجوء إلى الحل السياسي و السلمي ، بدل الحل العسكري. ذلك واجب وطني يتوجب على السلطة ، كما يتوجب على الجنوبيين من حاملي السلاح. فلا بد من الاعتراف الشجاع بأن للجنوب مشكلة ، ثم لا بد من السعي الجاد لحلها ..

    3- نطالب بإتاحة كل فرص التوعية ، و التربية ، بهذا الشعب ، حتى ينبعث فيه الإسلام في مستوى السنة (أصول القرآن) فإن الوقت هو وقت السنة ، لا الشريعة (فروع القرآن) .. قال النبي الكريم صلي الله عليه وسلم : (بدأ الإسلام غريبا ، وسيعود غريبا ، كما بدأ ، فطوبى للغرباء ‍‍ قالوا: من الغرباء يا رسول الله ؟؟ قال: الذين يحيون سنتي بعد اندثارها). بهذا المستوى من البعث الإسلامى تتحقق لهذا الشعب عزته ، وكرامته ، ثم إن في هذا البعث يكمن الحل الحضاري لمشكلة الجنوب ، و لمشكلة الشمال ، معا‍ ‍‍… أما الهوس الديني ، و التفكير الديني المتخلف ، فهما لا يورثان هذا الشعب إلا الفتنة الدينية ، و الحرب الأهلية .. هذه نصيحتنا خالصة ، مبرأة ، نسديها ، في عيد الميلاد ، وعيد الاستقلال ، ونرجو أن يوطئ لها الله تعالي أكناف القبول ، و أن يجنب البلاد الفتنة ، ويحفظ استقلالها و وحدتها و أمنها .. وعلي الله قصد السبيل.



    أم درمان

    25 ديسمبر 1984م

    2 ربيع الثاني 1405هـ

    الأخـــــوان الجمهوريون



    ولعله من المناسب أيضا إثبات كلمة الأستاذ محمود التي ارتجلها عندما أعلن مقاطعته لتلك المحكمة، ولأي محكمة تنكرت لحرمة القضاء المستقل، وهو ما جعل النميري وقضاته يجن جنونهم، لأن تلك المقاطعة حرمتهم من الانحراف بالمحكمة من القضية الأساسية وهي قضية سياسية إلى قضية أخرى، هي محاولة محاكمة أفكار الأستاذ محمود.. فماذا قال الأستاذ؟؟ اضغط لتسمع..
    http://alfikra.org/jan18/jan18_01.htm


    Quote: ((أنا أعلنت رأي مرارا ، في قوانين سبتمبر 1983م ، من أنها مخالفة للشريعة وللإسلام .. أكثر من ذلك ، فإنها شوهت الشريعة ، وشوهت الإسلام ، ونفرت عنه .. يضاف إلي ذلك أنها وضعت ، واستغلت ، لإرهاب الشعب ، وسوقه إلي الاستكانة ، عن طريق إذلاله .. ثم إنها هددت وحدة البلاد .. هذا من حيث التنظير ..

    وأما من حيث التطبيق ، فإن القضاة الذين يتولون المحاكمة تحتها ، غير مؤهلين فنيا ، وضعفوا أخلاقيا ، عن أن يمتنعوا عن أن يضعوا أنفسهم تحت سيطرة السلطة التنفيذية ، تستعملهم لإضاعة الحقوق وإذلال الشعب ، وتشويه الإسلام ، وإهانة الفكر والمفكرين ، وإذلال المعارضين السياسيين .. ومن أجل ذلك ، فإني غير مستعد للتعاون ، مع أي محكمة تنكرت لحرمة القضاء المستقل ، ورضيت أن تكون أداة من أدوات إذلال الشعب وإهانة الفكر الحر ، والتنكيل بالمعارضين السياسيين))


    ثم أعقب الأستاذ تلك الكلمة بكلمات قليلة يشكر فيها الإخوة المحامين الذي أبدوا رغبتهم في الدفاع عنه وعن الجمهوريين، وأوضح بأنهم اكتفوا بتلك المقاطعة للمحكمة، ولا يحتاجون لمحام، وهذا موقف ينسجم تماما مع المقاطعة، فمجرد قبول الدفاع يعني الاعتراف بالمحكمة..
    أسقط في يد المهلاوي، الذي كان يخطط لجر الأستاذ لمحاكمة أفكاره، فأعلن عن رفع الجلسة، لان المتهمين اكتفوا بالمقاطعة، وأردف بأن المحكمة سوف تعاود الانعقاد في اليوم التالي وهو الثلاثاء 8 يناير 1985 للنطق بالحكم..

    لعله من المفيد في فهم هذه المسألة أن نعود لما كتبه الدكتور عبد الله أحمد النعيم في مقدمة الكتاب الذي هو ترجمة لكتاب الأستاذ محمود "الرسالة الثانية من الإسلام" إلى اللغة الإنجليزية والصادر من دار جامعة سيراكيوز للنشر عام 1987.. والدكتور عبد الله أحمد النعيم كان وقتها من الجمهوريين القانونيين وكان أستاذا للقانون بجامعة الخرطوم..
    سانقل الكتابة كما جاءت في الأصل باللغة الإنجليزية ثم أحاول تلخيص ما أحتاج إليه باللغة العربية، للتعريف والتذكير.. يبدأ الدكتور بوصف الموقف منذ أن خرج المنشور "هذا .. أو الطوفان" الذي خرج بعد أسبوع من إطلاق سراح الأستاذ محمود وعشرات الجمهوريين من اعتقال طويل دام حوالي الـ 19 شهرا بدون محاكمة أو حتى تحقيق:


    The initial police reaction to the leaflet was ambivalent, because of the recent mass release of the Republicans. Moreover, the mild language and content of the leaflet itself gave no cause for serious charges under existing 1aws. Some police districts arrested a few Republicans who were found distributing the leaflet and charged them with the minor offense of breach of the peace under section 127 of the penal code. In some cases, however, police officers actually intervened to instruct an arresting policeman to release a Republican because no offense was committed.[1]

    It was at this point that the state minister for criminal affairs intervened and instructed public prosecutors in the three towns of Khartoum, Omdurman, and Khartoum North to press charges of sedition, undermining the constitution, inciting unlawful opposition to the government, and disturbing public tranquility under sections 96,105 and 127A of the Penal Code of 1983, as well as membership in an unlawful organization under section 20 of the State Security Act of 1973. With the charges thereby transformed into capital offenses, ten recently arrested Republicans were to remain in custody, as the new charges permitted no release on bail.

    On Wednesday, January 2, 1985, the four Republicans who were arrested and charged in Omdurman central district were brought to trial before one of the special criminal courts established under the Judiciary Act of 1984.[2] The trial was adjourned, however, because the serious charges required the special sanction of the president of the republic.[3] On Saturday afternoon, January 5, Ustadh Mahmoud was arrested at his house in Omdurman and charged with the same combination of offenses. On Monday morning, January 7, Ustadh Mahmoud and the original four Republicans were brought to trial before the special criminal Court after sanction for the trial was obtained from the president of the republic. It is important to note here that the president's sanction included the directive to add section 458(3) and the penal code to the charges. That section authorized the court to impose any hadd penalty, that is, specific penalty provided for by Shari'a, regardless of the lack of statutory penal provision. That section violated the express provisions of Article 70 of the 1973 Constitution, which was still in force at the time.[4] But because the five accused decided to boycott the trial proceedings because of their objections to the laws under which the court was constituted and purported to act, and also because of their objections to the calibre of the judges presiding in those courts, the unconstitutionality of charges under section 458(3) of the penal code was never discussed at any stage of the case.



    ثم يمضي الدكتور ليكتب ترجمة لكلمة الأستاذ في مقاطعة المحكمة إلى اللغة الإنجليزية ثم يستمر في سرده:


    The trial lasted under two hours. On the first day, Monday, January 7, the only witness for the prosecution, the police officer who interviewed the accused after their arrest, was examined by the public prosecutor and the judge. His testimony lasted about an hour. The witness submitted the only exhibit for the prosecution, the leaflet published by the Republicans on December 25, 1984. Since the accused boycotted the trial, there was nothing for the judge to do except pronounce judgment, which he postponed to the next day.

    On Tuesday, the 8th of January, the judge read his judgment, which was largely based on the statements made by the accused for the investigating police officer. The judge stated that the accused held curious and unorthodox views of Islam, which might or might not be valid: according to his knowledge of Islam, the Qur'an may reveal its secrets to men of piety and diligence. Nevertheless, according to the judgment, it was certainly wrong of the accused to discuss those secrets and insights with the public, because that activity could create religious turmoil ( fitnah).

    Following this discussion of the thought of the main accused, Ustadh Mahmoud - which suggested that the judge had the Islamic offense of apostasy in mind[5] - the judgment suddenly concluded by declaring all five accused guilty of sedition, undermining the constitution, inciting; unlawful opposition to the government, disturbing public tranquility, and membership in an unlawful organization. In other words, the reasoning of the decision was related to the offense of apostasy, although it never mentioned that offense by name, while the actual charges were brought on sections 96,105 and 127A of the penal code and section 20 of the State Security Act. There was no attempt in the proceedings to show how the conduct of the accused rendered them culpable under those sections.[6] While violation of section 458(3) of the penal code was mentioned as one of the charges, the judgment made no mention of that section.

    The judge then passed the death sentence on all five accused under section 96 of the penal code, while adding the proviso that the accused could be reprieved if they repented and recanted their views. This clearly shows that the judge was in fact convicting the accused of apostasy, because under Islamic Shari'a law repetence and disavowal of the "heretic's" views are grounds for reprieve. There was no basis for reprieve on such grounds in relation to section 96 of the penal code under which the accused were being sentenced.

    In contrast to the trial Court, the special court of appeal which reviewed the judgment relied heavily on the apostasy charge, which it specified by name. The special court of appeal confirmed the lower court's finding and sentence of death for all five accused for apostasy as well as the specified sections of the penal code and State Security Act. Holding that Ustadh Mahmoud was persistent in his apostasy, the court of appeal decided to deny him the opportunity to have his death sentence reprieved through repentance and recanting his views. The Court ruled that the death sentence was to be carried out on Ustadh Mahmoud immediately. The other four accused were to be allowed one month to reconsider their position. They were told that they would be pardoned if they recanted.

    The decision of the special court of appeal was announced on Tuesday, January 15, and the President of the Republic publicly announced his confirmation on Thursday, January 17, and directed the execution of Ustadh Mahmoud on Friday, January 18. Like the trial court, President Numeiri based his address to the nation on the theory of apostasy in Islamic Shari'a law, without mentioning the offense by name, when he confirmed the conviction and sentence on all five accused. As for the other four accused, the President directed that they should have only three days to repent and recant or be executed on Sunday, January 20.


    الهوامش:


    [1] This survey of the sequence of events is based on my own personal follow-up of these cases as the Attorney for the Republicans and leading participant at all stages. In that capacity, I was able to see official correspondence, Court records etc., and talk to ministers, public prosecutors, judges and police officers, some of whom were my colleagues or former students at the Faculty of Law, University of Khartoum and the Sudan Police Academy.
    [2] Like all those special criminal courts established under the Judiciary Act of 1984, the court was manned by a single judge appointed by the President of the Republic under Section 32 of the Act which authorized such appointments irrespective of qualifications for appointment to judicial office required by the same Act. The judge conducting this particular trial which was to include Ustadh Mahmoud himself as we shall see, was Hassan Ibrahim al-Mahalawy, a fresh graduate who had less than three years of practical judicial experience.

    [3] Section 148 of the Code of Criminal Procedure of 1983, corresponding to section 131 of the old Code, required the special sanction of the President of the Republic for prosecutions under certain specified sections of the Penal Code and other penal enactments

    [4] This section of the penal code had already been challenged by the Repuhlicans in their constitutional suits of January 1984. Those suits were dismissed by the Supreme Court, which was reconstituted under the "Islamic" Judiciary Act of 1983. The court ruled that the Republicans who brought those constitutional challenges to the "Islamic" laws of 1983 lacked the personal interest necessary to give them legal standing to bring the suits.

    [5] According to historical Islamic Shari'a law, apostasy is committed by a Muslim who expressly or by implication repudiates his faith in Islam. The offense was punishable by death. Several other legal consequences followed upon a finding of apostasy. See generally Peters and Devries, "Apostasy in Islam," XVII Die Welt des Islams 1 (Leiden: E. J. Brill. 1976-77).

    [6] It is difficult to imagine how the judgment could have supported conviction for the serious offenses charged, and justified the death penalty for publishing the leaflet quoted above.


    (عدل بواسطة Yasir Elsharif on 10-04-2005, 05:24 AM)

                  

العنوان الكاتب Date
الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-03-05, 05:10 PM
  Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-03-05, 05:11 PM
    Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. adil amin10-10-05, 08:07 AM
  Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. إسماعيل التاج10-03-05, 05:19 PM
    Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-03-05, 05:27 PM
  Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. إسماعيل التاج10-03-05, 05:34 PM
  Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. إسماعيل التاج10-03-05, 06:19 PM
    Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-04-05, 04:20 AM
  Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. عمر ادريس محمد10-03-05, 10:14 PM
    Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-04-05, 04:25 AM
  Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. هميمة10-04-05, 01:53 AM
    Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-04-05, 04:33 AM
  Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-04-05, 05:17 AM
  Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-04-05, 06:38 PM
    Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-05-05, 02:36 AM
      Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Murtada Gafar10-05-05, 06:29 AM
        Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Haydar Badawi Sadig10-10-05, 02:35 PM
          Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. saif massad ali10-10-05, 06:52 PM
            Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. إسماعيل التاج10-10-05, 08:45 PM
              Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Adil Al Badawi10-11-05, 04:03 AM
                Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. saif massad ali10-11-05, 04:20 AM
                Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-11-05, 07:23 AM
              Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-11-05, 07:10 AM
            Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-11-05, 07:07 AM
          Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-11-05, 06:54 AM
        Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-11-05, 06:32 AM
          Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. saif massad ali10-11-05, 03:43 PM
  Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-12-05, 10:05 AM
    Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-13-05, 02:58 AM
      Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Adil Al Badawi10-13-05, 03:33 AM
        Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-13-05, 03:42 AM
  Re: الدكتور منصور خالد.. يتتبع قصة قوانين سبتمبر.. أو ما سمي بالشريعة Yasir Elsharif10-13-05, 06:30 AM
    Re: الدكتور منصور خالد.. يتتبع قصة قوانين سبتمبر.. أو ما سمي بالشريعة Yasir Elsharif10-13-05, 06:33 AM
      Re: الدكتور منصور خالد.. يتتبع قصة قوانين سبتمبر.. أو ما سمي بالشريعة Yasir Elsharif10-13-05, 06:34 AM
        Re: الدكتور منصور خالد.. يتتبع قصة قوانين سبتمبر.. أو ما سمي بالشريعة Yasir Elsharif10-13-05, 06:34 AM
          Re: الدكتور منصور خالد.. يتتبع قصة قوانين سبتمبر.. أو ما سمي بالشريعة Yasir Elsharif10-13-05, 06:35 AM
            Re: الدكتور منصور خالد.. يتتبع قصة قوانين سبتمبر.. أو ما سمي بالشريعة Yasir Elsharif10-13-05, 06:36 AM
              Re: الدكتور منصور خالد.. يتتبع قصة قوانين سبتمبر.. أو ما سمي بالشريعة Yasir Elsharif10-13-05, 06:37 AM
  Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-14-05, 01:41 AM
  Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-14-05, 05:04 AM
  Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-16-05, 12:30 PM
  Re: الدكتور منصور خالد.. وجريمة العصر.. وبِشْر الحافي.. Yasir Elsharif10-16-05, 01:33 PM


[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>




احدث عناوين سودانيز اون لاين الان
اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات



فيس بوك تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de