نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين

مرحبا Guest
اخر زيارك لك: 04-26-2024, 03:44 AM الصفحة الرئيسية

منتديات سودانيزاونلاين    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات    مدخل أرشيف اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مكتبة يحي ابن عوف(يحي ابن عوف)
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى صورة مستقيمة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »
05-25-2007, 02:30 AM

يحي ابن عوف
<aيحي ابن عوف
تاريخ التسجيل: 05-25-2002
مجموع المشاركات: 6335

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين (Re: يحي ابن عوف)


    سعاد وحكايات من زمن الأزمة
    يحي ابنعوف

    حينما وصلت امام البيت الذى كانت تحمل عنوانة فى يدها المرتعشة كانت خائفة ومترددة الخطى فهى لم تستطع حتى هذه الحظة ان تستوعب ما ال اليه حالها وفى تلك اللحظة مر على زهنها شريط من الذكريات الجميلة ولكن قسوة الوقع والالم جعلها تفوق لنفسها حين سألها بواب العمارة البواب: ايوه ياانسة بتفتشى على ايه

    قالت: مدام سميرة ساكنة هنا
    البواب :ايوة فى الدور الخامس شقة 2

    وقفت أمام المصعد بضع دقائق ثم دخلت وضغطت على الزر رقم 5، وهى فى المصعد تملكها احساس بالقلق والتوتروالرهبة من لقاء مدام سميرة فهذه هى أول مرة فى حياتها تضطرها الظروف الى ان تبحث عن عمل حتى تتمكن من توفير مصروفتها بعد ان انقطعت عنها الاعانة التى كان يرسل لهل أخوها المغترب بْاحدى الدول العربية بعد ان تزوج وطلب منها تدبير شئونهها بنفسها وبتردد وصلت أمام باب الشقة رقم 2 وضغظت على جرس الشقة
    مدام سميرة :هو أنت اللى بعتك مكتب الخدمات

    قالت :ايوه انا
    قالت: لها اسمك ايه
    قالت :سعاد

    قالت: لها مدام سمير اتفضلى حطى حاجاتك فى الحمام تلاقى أشياء المخصصة لنظافة
    قالت: سعاد مامعاى حاجات عشان اختها غير شنطة اليد

    مداد سميرة طيب هتبتدى بالصالون وتنظفى الأتربة وبعدين المطبخ ده عايز نظافة شديدة علشان امبارح كان عندنا عزومة يعنى المطبخ لازم يتنظف كويس وبعد ما تخلصى المطبخ تنظفى غرفة المعيشة وغرفة النوم خاصة الاوضة الأخيرة لانها دى اوضة ابنى هشام وهو مسافر امريكا من شهرين وسوف يحضر غدا قالت سعاد كويس وذهبت الى الحمام لتحضر أدوات النظافة ووضعت شنطة اليد التى كانت تحملها على الانتريه ولاكن نظرت مدام سميرة الحادة جعلتها تأخذ الشنطة وتضعها فى الحمام قامت سعاد واخذت أدوات التنظيف المكنسة والفوطة والبليدج والريشة وبدأت النظافة قالت لها

    مدام سميرة :لا حطى داهنا
    قالت :كويس
    مدام سميرة :لا سيـبى دا هنا
    قالت :كويس

    مدام سميرة : جوزى ما بيحبش كده ايوه كده احسن كويس طيب سيبـى دا وروحى الاوضه لم تكن سعاد تضع فى بالها ان مدام سميرة امراة ثرثارة الى هذه الدرجة فمافعلت شيئا والا قالت لها مدام سميرة هذا خطأوفى تمام الساعة الثانية
    ظهرا وفى داخل احدى الاوض
    قالت لمدام سميرة لوسمحتى انا تعبت وعايزة ارتاح خمس دقائق
    ايه لا مافيش طريقة اصل زوجى زمانه جاى والاولاد كمان جايين من المدرسة
    معقول خمس دقائق بس
    لا اصلى انا ما احبش كده ولازم تخلصى البقى عشان تمشى تروحى
    قالت سعاد فى سرها خمس دقائق بس ما عايزانى ارتاح فيها استمرت فى عملها حتى الرابعة وحينما انهت عملها دخلت سريعا الى الحمام حتى ترتدى ملابسها وفى الرابعة وربع كانت قد خرجت الى الشارع وفى طريقها الى البيت كانت تحس انها فى غاية التعب قالت لنفسها كاننى كنت فى زجاجة وخرجت منها المهم أنا كده سوف أستطيع ان اضمن توفير قليل من المال حتى يمكننى ان اضمن ايجار البيت وبعد أسبوع أكون وفرت مصاريف الكرس والدراسة فى المعهد وبعد شهرين أكون وفرت وهى تحدث نفسها كانت قد تخطت المحطة ولاكن استوقفها صوت احدى الباعة وهو يصيح ايوه الكيلو اثنين جنيه بس
    ايوه اتفضلى ياانسه
    قالت: سعاد للبائع لوسمحت محطة الاتوبيس وين
    قال: لها البائع تروحى يمين فى شمال تلقى نفسك فى المحطة
    مر يومان وهى تأتى الى شقة مادام سميرة وتقوم بواجبها فى التنظيف وترجع عند الرابعة مساء وفى اليوم الرابع وعندما انتهت عملها دخلت الحمام كالعادة لكى

    ترتدى ملابسها سمعت طرق على الباب
    قالت: نعم ايوه
    قالت: لها مدام سميرة انتى بتلبسى بدري كده ماشية فين
    قالت انا اسفه مابقدر اتأخر اكثر من كده لانى مرتبطة فى المعهد وممكن احضر بكرة بدرى شوية عشان اكمل باقى الشغل وأوعدك تانى ماحاقصر فى أى حاجة
    قالت: سميرة ازاى دانا بدفع ليك فلوس وانتى النهاردة اتاخرتى نص ساعة
    سعاد: بتدفعى فلوس قصاد عملى وانا ماقصرت بس عندى ظروف ازاى أنت تكلمنى كده
    مدام سميرة: واكلمك كيف
    سعاد: لو زعلانه عشان انا اتأخرت نص ساعة خلاص اخصمى نص ساعة من المرتب
    مدام سميرة: هو أنت هتاخدى حاجة أنت ماتستحقى أى حاجة
    سعاد: يعنى شنو تعب الايام دى كلها عايزة تاكليوه ولاشنو
    مدام سميرة: دى أنت مابتعمليش حاجة وانت لما تخرجى من البيت انا وررك بغسل واكوى واطبخ سعاده :وو ايوه لو انتى قادرة تعملى كده جبتينى هنا عشاان اشتغل معاك
    مدام سميرة: مش ممكن ازاى تردى على كده يابنت
    سعاده: خلاص اصلك القروش أنت ما عايزة تدينى ليها والوقت بالنسبة لى

    تأخر علشان المعهد قالت: لها مدام سميرة اسمعى انتى بكره ماتجيش
    قالت :سعاده ومن قال ليكى انا جاية هنا تانى ادينى قروشى بس انا اشتغلت معاكى اربعة ايام
    مدام سميرة: مفيش فلوس امشى ولا انادى ليكى البوليس لم تصدق سعاد نفسها ان جهد كل تلك الايام قد ذهب سدى وفى طريقها إلى الباب وهى خارجة قالت للمدام أنت افتكرتينى انا خدامة لوما الظروف اضطرتنى انا ما كان اشتغلت مع الزيك ده انا خريجة جامعية انتى فاكره انى انا جاية من الشارع بس لو سمحت لو عايزة تشغلى واحدة تانى ما تشغلى واحد مننا نحن القروش ما بتساوى عندنا حاجة لو كرامتنا انجرحت خرجت سعاد إلى الشارع وهى تحدث نفسها ناس ما عندها دم الله يجازى الخلانا نسيب البلد عشان نتهان كده وتذكرت انها لابد ان ترجع لمكتب الخدمات لكى يبحث لها عن فرصة عمل اخرى.

                  

العنوان الكاتب Date
نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-22-07, 08:37 AM
  Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين اساسي05-22-07, 08:45 AM
    Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-22-07, 08:58 AM
      Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-22-07, 09:14 AM
        Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-22-07, 05:46 PM
  Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين essam&amal05-22-07, 05:52 PM
    Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-22-07, 06:22 PM
      Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-22-07, 11:09 PM
  Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين سلمى الشيخ سلامة05-23-07, 00:25 AM
  Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين سلمى الشيخ سلامة05-23-07, 00:49 AM
    Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-23-07, 08:47 AM
      Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-24-07, 09:00 AM
  Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين محمود الدقم05-24-07, 02:53 PM
  Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين محمود الدقم05-24-07, 02:56 PM
  Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين محمود الدقم05-24-07, 02:59 PM
  Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين محمود الدقم05-24-07, 05:35 PM
    Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-24-07, 09:53 PM
      Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-25-07, 02:30 AM
        Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-25-07, 06:50 AM
          Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-25-07, 09:11 AM
            Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين Abdulbagi Mohammed05-25-07, 09:47 AM
              Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-26-07, 06:58 AM
                Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-26-07, 08:27 AM
                  Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-26-07, 08:41 PM
  Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين سلمى الشيخ سلامة05-26-07, 09:19 PM
    Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-27-07, 08:43 AM
      Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين Abdulbagi Mohammed05-27-07, 11:04 AM
        Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-27-07, 07:25 PM
  Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين mustafa mudathir05-29-07, 05:20 AM
    Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-30-07, 07:54 AM
      Re: نفتح باب القصة القصيرة الرحمابى سلمي الشيخ وعبدألله عبد الوهاب ولكل الراغبين يحي ابن عوف05-30-07, 08:08 AM


[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>




احدث عناوين سودانيز اون لاين الان
اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات



فيس بوك تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de