عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة...

مرحبا Guest
اخر زيارك لك: 04-30-2024, 07:37 PM الصفحة الرئيسية

منتديات سودانيزاونلاين    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات    مدخل أرشيف اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مكتبة الممثلة تماضر شيخ الدين جبريل(Tumadir)
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى شكل سلسلة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »
05-11-2004, 00:14 AM

Tumadir
<aTumadir
تاريخ التسجيل: 05-23-2002
مجموع المشاركات: 14699

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة...

    " توزع مجانا لمن يهمه الامر..وللمرسلة اليهم حق استنساخها وتوزيعها بمعرفتهم..ولا ينشر اى جزء منها فى الصحف السيارة بغير اذن صاحبها"


    فى كل مره ..افتح مظروف بنى ..بطابعة اجنبية ....من فرنسا...عليه عنوان المرسل ...حسن موسى ....

    اعرف ان نعمتى الثقافية قد وصلت...

    واقرا عبارة صغيره ..وحميمة يكتبها حسن موسى ...لى ..تماضر سلام جاكى وقعد معاكى ..انت وعيالك

    او تماضر اختنا التى فى امريكا...سلام جاكى واكل عشاكى..."

    مرات اجد بطاقة بريد .. من رسمه ...فهو يرسم الطيور والحيوانات ...اسود وابيض مستخدما الحروف العربية...

    وفى كل المرات ..تحتوى "جهنم" على مراسلات حسن موسى ...مع اصدقائة التشكيليين ...فى كل بلاد الدنيا...

    كل يوم...حوار ندى وطازج ومتواصل ...ولم ينقطع ...حتى بعد ان غاب من السودان كل هذه السنين...حسن موسى ....

    طازج ....الوجدان .....

    مجنون...

    يجعل الفلسفة ونسة ضل عصر

    متاحةا القاصى والدانى


    تراسل مع تاج السر فتحى عثمان صلاح حسن عبدالله عامر نور النور حمد احمد البدوى

    النضم فيه الباقر موسى
    عبد الله بولا
    ونجاة محمد على
    بابكر كنديو
    حسان على احم

    باردوس وعوض ساتى

    " جريدة الهدم النقاد"


    والطيب حسن سعيد

    وابو سبيب

    وحاور الصلحى

    ورسم وتعريف وتقديم وتحميس ...وتقديم وتاخير

    ونحن ...ننهل .....من نعمة جهنم

    المخطوطة الوحيدة التى تشبعنى .. انسانيا وسودانيا ونقديا .فى هذا العالم ...المنفى...


    بس ممنوعين ...بموجب قانون الصحافة و الصداقة ...والنشر...من نشرها فى الصحف السيارة.

    سؤالى لحسن موسى ...لو بسمعنى من هنا....

    المنبر الحر .......صحف ســــــــــــــــــيارة؟؟؟
                  

05-11-2004, 00:30 AM

عشة بت فاطنة
<aعشة بت فاطنة
تاريخ التسجيل: 01-06-2003
مجموع المشاركات: 4572

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: Tumadir)

    قت ليكم ما تستعجلوا المنبر دا ماشي لقدام ، والكجارات دي كلها وجع وطلق لتسهيل المخاض ، من اجل طفلنا النور القادم ، بدليل انو جهنم حتفتح علينا وهاهي الانوار تاتي من بلد الانوار ... وهاهي تماضر تبشرنا باجمل الغايبين ، المشتتين في المنافي منهم حسن موسى الراجل الماهين ، وياريت يا تماضر تقدري تجيبي الناس ديل حتى نشرق من الجمال وتكتمل الصورة بوجود بولا وحسن موسى ..
                  

05-11-2004, 00:34 AM

Tumadir
<aTumadir
تاريخ التسجيل: 05-23-2002
مجموع المشاركات: 14699

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: عشة بت فاطنة)

    عشة.





    ما ارحبك ...

    انا اصلو ما فقدت ثقتى فى البورد..

    اها ساعدونا حبة .....
                  

05-11-2004, 00:42 AM

sympatico

تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 0

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: Tumadir)

    غايتو لو اديتيني فرصة اجاوب اقول
    المنبر في الحالة دي ما صحف سيارة

    شفنا حسن موسى والصلحي في احد بيناليهات الشارقة
    الاتنين ابدااااااااااااااااااع
    لسه محتفظ بي صحن ورقي رسم عليهو الصلحي حاجاتو العجيبة ديك
    كانت تجربة لطيفة
    حلقة من اكثر 50 شخص وكلو واحد شايل صحنو والصلحي داير عليهم بي فرشاتو وكل واحد كانت رسمتو مختلفة
                  

05-11-2004, 00:48 AM

Tumadir
<aTumadir
تاريخ التسجيل: 05-23-2002
مجموع المشاركات: 14699

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: sympatico)

    سمبتيكو ..والله دى تجربة تشكيلية مدهشة ...

    شكرا على ذكرها هنا ....


    اما فتوى صحف سيارة ولا صحف "دراجة" دى فنخليها لمفتى .. المحبة ...واللهفه على جهنم
                  

05-11-2004, 00:52 AM

Abd-Elrhman sorkati
<aAbd-Elrhman sorkati
تاريخ التسجيل: 02-21-2003
مجموع المشاركات: 1576

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: Tumadir)

    حسن موسي ذلك الذي فقدناه في السودان والذي وجدناه عبر
    الاسير يا بختنا000 ومين زينا 000 يا بختنا00 ومين زينا


    أنقطع طويلا ولكن كنت اعرف اخباره من صديقي التشكيلي بشير
    علي أدريس 0000 بالعين000 حاضرةالامارات

    والله انه لمكسب حبذا با تماضر لو جاءنا هنا00



    ويديك العافية
                  

05-11-2004, 01:27 AM

خالد الحاج

تاريخ التسجيل: 12-21-2003
مجموع المشاركات: 0

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: Abd-Elrhman sorkati)


    تماضر بت الشيخ
    غايتو حسن موسي ما براه المجنون إنتي زاتك جنك سمح أريتني بي جنك يا تماضر
    وكان لي سؤالك (شوتي) في زول نشر العطر كتلوه
                  

05-11-2004, 01:36 AM

Salwa Seyam
<aSalwa Seyam
تاريخ التسجيل: 04-12-2004
مجموع المشاركات: 4836

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: Tumadir)

    ايوا قلنا كده ياعشه بت فاطنه...المنبر ماشي لي قدام... لكن تقولي شنو في الناس البالها

    مغتي...

    شكرا يا تماضر علي البوست... وانا وقع في يدي نسخه من جهنم قبل مده وهي فعلا قمه في الأبداع

    نتمني إنك تقدري تجيبي لينا الأدن بالنشر من الفنان حسن موسي

    مع خالص الود والتقدير
                  

05-11-2004, 02:27 AM

طيفور
<aطيفور
تاريخ التسجيل: 08-17-2002
مجموع المشاركات: 1666

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: Salwa Seyam)

    مرمر...

    اذكر جدي في زمن جميل مضي.. كان عندما يغضب منا
    يدعو ويقول.........
    (والله يا ولاد بدرالدين.. كلما ادعي لكم بالجنة القى النار أدافأ لكم)

    ؤ دي طبعا مقدمة للشحدة..

    ما ترسلي لي نسخة ياخ..؟؟
                  

05-11-2004, 12:22 PM

Nagat Mohamed Ali
<aNagat Mohamed Ali
تاريخ التسجيل: 03-30-2004
مجموع المشاركات: 1244

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: Tumadir)

    العزيزة تماضر
    تحياتي

    بعد أن قام النور حمد، مشكوراً، بتقديمي للبورد ثم تقديم عبد الله بولا، اتصل أيضاً بحسن موسى من أجل تقديمه، وقد تمّ تنسيق بينهما في هذا الصدد. إلا أن لدى حسن مشكلات فنية مع كومبيوتره الأعجمي (كما أشار النور في مداخلةٍ له في بوست الترحيب بعبد الله بولا)، وهو يسعى الآن لامتلاك كمبيوتر فصيح (وفق عبارة النور أيضاً). وحينها، سيقوم النور بإكمال بقية الإجراءات، ويقدم إلينا حسن موسى.
    ونحن في انتظارهما معك، ومع المتداخلين، ومع أهل البورد. فمرحباً بحسن وجهنمه.

    نجاة
                  

05-11-2004, 01:31 PM

gessan
<agessan
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 746

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: Tumadir)

    سلام للجميع ..
    وشكرا لتماضر للسِيرة العديلة بالحيل دي .."جهنم"..
    وذكر تلك الأسماء وتفاصيلها ..

    ** التحية لحسن موسى وهو يخص "هبّار" ببعض سطور ..كعادته دائماً عبر جهنمه هذه ..

    اتمنى ان تسمح ظروفه بان يطل علينا عبر هذه المساحة ..

    واقعدوا عافية
    قيسان
                  

05-12-2004, 02:24 PM

Tumadir
<aTumadir
تاريخ التسجيل: 05-23-2002
مجموع المشاركات: 14699

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: gessan)

    سوركتى

    خالد الحاج
    سلوى صيام

    دكتوره نجاة
    غسان

    اشكركم على توضيحاتكم وتعليقاتكم وانفعالكم بحسن موسى....وجهنم

    كنا دايرين ننشر من جهنم لكن لقيناكم بتتطلعوا لاكتر من النجوم...للشمس

    واذا كانت النفوس كبارا تعبت فى مرادها الاجسامووووووووو
                  

05-12-2004, 02:28 PM

nada ali
<anada ali
تاريخ التسجيل: 10-01-2003
مجموع المشاركات: 5258

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: Tumadir)

    شكرا يا تماضر،

    ياريت نقدر نقرأ جهنم فى الانترنت، قرأت اعداد منها وهى فعلا كما قلت و أكثر
                  

05-12-2004, 02:42 PM

Raja
<aRaja
تاريخ التسجيل: 05-19-2002
مجموع المشاركات: 16054

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: Tumadir)


    بقدوم حسن موسى للمنبر.. سنرى الدنيا أزرق وبمبي وفوشيا وبنفسجي وتيركواز كمان...

    مرحبا بالفنان الجميل.. وستكتمل السعادة بانضمام كل ناس فرنسا الحلوين..

    يا جماعة ناقصنا كمان محمد ناجي..

    غايتو انا حابيع بورداب الرياض وانضم لبورداب فرنسا ..


    شكرا تماضر وانت تهدينا هذا اللون الجهنمي..

                  

05-12-2004, 02:59 PM

Tumadir
<aTumadir
تاريخ التسجيل: 05-23-2002
مجموع المشاركات: 14699

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: Raja)

    ندويه ورجويه

    مرحبتين حبابكن

    كل واحده مرحبتين براها


    وحسن موسى فى العيون

    وجهنم ..فى القلوب
                  

05-12-2004, 05:09 PM

Adil Osman
<aAdil Osman
تاريخ التسجيل: 07-27-2002
مجموع المشاركات: 10208

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: Tumadir)
                  

05-12-2004, 05:14 PM

Tumadir
<aTumadir
تاريخ التسجيل: 05-23-2002
مجموع المشاركات: 14699

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: Adil Osman)

    Hassan Musa

    By Salah Hassan

    Hassan Musa is a Sudanese artist who works and lives in Domessargues in the south of France. Born in 1951, he graduated from the College of Fine and Applied Art, Khartoum Polytechnic in 1976. He traveled to France in the late 1970s and obtained a doctorate in fine art and art history from Montpellier University. Musa is a prolific artist who participated with works and performances in several exhibitions worldwide including the most recent ones at the Whitechapel Art Gallery, London, England, 1995; the Mamlo Kunsthall, Sweden, 1996; Under a Different Sky, Copenhagen, Denmark, 1996. Since 1982, Musa, a competent calligrapher himself, has been directing workshops intended to initiate children and adults into different types of calligraphy. He also participated in theater performance through conception and execution of improvised calligraphy on stage during the choreographic show Ballet Naile which toured several cities in France, Spain and Algeria. In addition to being a teacher and an educator, Musa has illustrated several children and adult books of Sudanese folktales, and in recent years published limited editions of what he calls "artist books" in linoprint.

    Since the late 1980s, Musa has been working on public performances he called Graphic Ceremonies, which are intended to deconstruct the very idea of art exhibitions as a rituals. During these performances, he executes large paintings on printed or plain textiles spread on the floor and invites the audience's participation. He emphasizes the creative act and not the finished artistic product which, he argues, is lost in the ritual of the exhibition. In regular correspondence with colleagues and friends, Musa uses mixed media on mailed envelopes and transforming their surfaces into plastic works. He creates collages expressive of certain themes by using the cover of the envelope with the stamps as a base for a design, adding to it old stamps and photographs painted over with pen ink and color. More recently, Musa has taken on biblical themes popularized in the Renaissance paintings, creating his own versions in a critical and as well satirical style. These are mostly large paintings executed in textile ink on printed cloth. In his latest series entitled the New Testament, he deals with The Last Supper and The Annunciation, creatively blending the designs of the fabric with his own painting.

    Musa's most recent installation work The Martyrdom of Saint Sebastian, 1997, included in this Venice Biennale exhibition, is a triptych executed in three large printed fabric painted over with textile ink. The two paintings on the sides depict an angle carving a bow, inspired by a famous by the Italian Renaissance artist Barmezan from the Mannerist period. The central work, derived from a famous Titian's painting, depicts Saint Sebastian. The Saint, an early Christian believed to have been martyred during the persecution of Christians by the Roman emperor Diocletian. Sebastian's martyrdom was a favorite subject of Renaissance artists, and it was depicted by, among others, Gian Bernini, Botticelli, Mantegna, Perugino, and El Greco. Saint Sebastian is usually depicted as a handsome youth pierced by arrows. Musa views the artwork as a war weaponry and a tool similar to the Trojan horse or Stinger missiles. He views war as a domain where the end justifies the means and where the reverse is also true. He views this triptych as a support for a ritual he intends to perform as the graphic ceremony; a ritual which is conceived on two levels; a symbolic and an artistic ones. The artistic one, is based on the assumption that the viewer (the audience) participates in the creation of the work through his or her private vision. That the art work is a product of complicity between the vision of the artist and the onlooker. On the practical level the ritual encourage the audience participation in bringing the work to life through providing them with dart arrows to throw on the painting representing Saint Sebastian's body. The audience do not know that there are small plastic bags filled with red paint behind the painting. The arrows make the body of Saint Sebastian bleed every time an arrow is thrown at it. Gradually the painting will have red paintings in certain spot. The symbolic implication of this acts is clear in the mind of the Christian audience. The psychological impact depends on the guilt-ridden Christian memory burdened by the centuries of an oppressive and tyrannical history. Symbolically, this seemingly barbaric ritual derived its impact from the idea that we are all guilty by implication and none is innocent. The child-like joy to be felt following the act makes the audience momentarily disregard its symbolic implication. Like the artistic act, the technical superiority in a war may shield the soldier from seeing its horror and victims. Yet, as Musa stated it eloquently, "nothing protect us from our memory and its horror. The Americans have not forgotten the Vietnam war, neither the French with regard to Algeria or the German in relation to World War I. In the time of war, there is no difference between the victim and killer, if one is not a victim he or she would be the killer and none is completely innocent." What concerns Musa in this graphic ceremony is the artistic act which he emphasizes as full of endless possibilities. When one throws an arrow one never know whether he or she will succeed or fail, but when it hits the arrow hits the target, the body of Saint Sebastian, the paints seeps through the canvas and creates an unexpected change on its surface and composition.

    The Double Appearance of the Virgin in Rwanda, the second work in the exhibition, is executed in a similar technique of textile ink on painted fabric. It acts as a support to the earlier work in emphasizing the meaning of the artwork as an exercise in treating forms as well as a symbolic act in dealing with subject of the appearance of Virgin Mary. As Musa argues, "the Virgin only appears at times and places of crisis when no salvation is left for the poor and oppressed, when even Mother Tereza could not help! For the Egyptian Copts or the Christianized natives of Argentine or Haiti, the appearance of Virgin is a sign of utmost despair. Her double appearance, takes on the facade of a Christian benevolence, pleases everybody; the victim, the oppressor, and the spectator."

    In addition to being a performance artist who has experimented in various media, Musa is also an art critic who contributed regularly to several Sudanese periodical and newspapers in Sudan and abroad. Musa has been a vocal critic of the earlier generation of Sudanese modernist artists known as the Khartoum School. He accuses them of being ethnocentric in their intellectual orientation and their works were mere reaction to the colonial situation. He regards them as a reactive and not proactive response to the West, and as ahistorical, eclectic, and uncritical in their approach to Sudanese cultural and artistic heritage. Musa insists that the artist's energy should be directed toward enriching the pure visual and aesthetic experience rather than reducing the visual codes of expression to symbols in the service of ethnocentric motivations.

    Bibliographies/Artists:

    Seven Stories about Modern Art in Africa. London: Flammarion and Whitechapel Art Gallery, 1995. pp. 240-241

    Salah Hassan, "Khartoum Connections: The Sudanese Story," in Seven Stories about Modern Art in Africa. London: Flammarion and Whitechapel Art Gallery, 1995. pp. 109-126.

    Hassan Musa. L'homme Cachee. Editions Grandir, Orange, France, 1996

    Hassan Musa.Inchallah. Editions Grandir, Orange, France, 1995

    Hassan Musa. Mon Premier dictionaire Français-Anglais tout en Arabe. Editions Grandir, Orange, France, 1994
    Return to Bio-bibliographies page Return to Contemporary African Artists home page
                  

05-12-2004, 05:17 PM

Tumadir
<aTumadir
تاريخ التسجيل: 05-23-2002
مجموع المشاركات: 14699

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: عندما ..تتحول جهنـــــــــــم الى نعمة... (Re: Tumadir)

    شكرا عادل

    اهو المكتوب عن حسن موسى اخدتو من رابطك..لتسهيل المهمه على القراء

    ياريت تترجم محتواه..لمزيد من التساهيل..فبعض قراء المنتدى لا تنزل لهم الانجليزيه من....زور
                  


[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>




احدث عناوين سودانيز اون لاين الان
اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات



فيس بوك تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de