ثوار السودان المسلمين يشاركون المسيحيين احباطهم

مرحبا Guest
اخر زيارك لك: 06-08-2024, 01:29 PM الصفحة الرئيسية

منتديات سودانيزاونلاين    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات    مدخل أرشيف اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مدخل أرشيف العام (2001م)
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى شكل سلسلة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »
03-04-2002, 03:51 PM

Rakoba
<aRakoba
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 5814

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
ثوار السودان المسلمين يشاركون المسيحيين احباطهم

    من سينثيا جونستون
    القاهرة - رويترز
    يبدو محمد ادم يحيى باعتباره مسلما عضوا غريبا في جماعة مسيحية معارضة كبيرة منخرطة في حرب اهلية ضد الحكم الاسلامي في السودان. لكن يحيى وهو لاجيء سوداني مقيم في مصر يقول انه واحد من اعداد متنامية من المسلمين المؤيدين للحركة الشعبية لتحرير السودان التي يخوض جناحها العسكري الجيش الشعبي لتحرير السودان حربا مستمرة منذ 19 عاما ضد الحكومات المتعاقبة في الخرطوم التي تسعى لتطبيق الشريعة الاسلامية في اكبر دولة افريقية.
    وابلغ يحيى رويترز في القاهرة حيث يرأس مجموعة من شبان الحركة انضممت للحركة الشعبية لتحرير السودان لانها تناضل ضد الحكومة الدكتاتورية في السودان ولانها تدعو للسلام ولانها لا تفرق بين المسلمين وغير المسلمين.
    والمسلمون ليسوا سوى نسبة ضئيلة من اعضاء الحركة لكن يحيى ليس مجرد شخص غريب الاطوار. ان عضويته تخالف الاعتقاد السائد بان الحرب الاهلية التي اسقطت نحو مليوني قتيل منذ عام 1983 حربا بين المسلمين والمسيحيين.
    انه رمز على تعقيد هذه الحرب التي تدور اساسا بين الشمال الذي تقطنه اغلبية مسلمة والجنوب الذي تقطنه اغلبية من المسيحيين والوثنيين لكن تنطوي كذلك على تعقيدات قبلية وعرقية وفصائلية وصراعات على السلطة ودوافع اقتصادية مثل تلك المتعلقة بالنفط.
    وعقد اتفاق بين الحكومة والمتمردين في اول العام على هدنة هشة في منطقة جبال النوبة يأمل الدبلوماسيون ان تكون نموذجا للسلام في البلاد باسرها. لكن مبعوثا امريكيا للسلام قال في الفترة الاخيرة انه ليس من الواضح ما اذا كانت الاطراف لديها رغبة كافية في اقرار السلام.
    ويقول مسؤولون من الحركة ان يحيى ليس الوحيد المؤمن بهذه الافكار. وقال سامسون كواجي المتحدث باسم الحركة في نيروبي ان المسلم //ينضم للحركة لانه يريد الدفاع عن حقوقه الاساسية.../انه يقول/ انا اسود انا سوداني وانا مسلم لكني اتعرض لتمييز في المعاملة. ولم يستطع كواجي تحديد عدد المسلمين الذين انضموا للمتمردين لكن المحللين يقولون انهم يمثلون اقل من عشرة في المئة من اعضاء الحركة. وبعض المسلمين مثل يحيى وهو من غرب السودان يقولون انهم كثيرا ما يواجهون تفرقة في المعاملة بسبب اصولهم الافريقية غير العربية ايا كان دينهم.
    ويقول يحيى في حين يوميء عدد من الحضور من اعضاء الحركة في القاهرة بالموافقة ان الشماليين //يريدون سحق جميع هؤلاء لان جميعهم افارقة.. يقولون انهم يمثلون طابورا خامسا. ويقول ان اعضاء قبيلته المساليت لا يمكنهم الحصول على وظائف وجندوا بالاكراه للقتال في الحرب ضد الجنوب واخرجوا من ديارهم بسبب الحرب.
    وتنفي الحكومة اتهامات بالعنصرية وبالتجنيد بالاكراه. وتقول ان الحرب لا علاقة لها لا بالعرق ولا بالدين بل هي حرب ضد انفصاليين تتهمهم الحكومة بدورها بانتهاك حقوق الانسان. وتتهم جماعات حقوق الانسان ومنظمات الاغاثة الجانبين بمهاجمة المدنيين وبالتجنيد بالاكراه وباعاقة جهود الاغاثة. ويقول المحللون ان الجانبين استغلا العنصرية والدين كاداة لتقسيم الشعب. ويقول ابراهيم النور مدير الدراسات الافريقية بالجامعة الامريكية بالقاهرة //العرقية والدين... اسهل وسائل تعبئة الشعب. وأضاف ان الزواج فيما بين القبال المختلفة واحيانا الاديان المختلفة امر شائع. لكن التفرقة التي عمقتها الحرب زادت من صدع الانقسام داخل المجتمع.
    وكانت الحكومات المتعاقبة على السودان رغم انها شملت بعض الاعضاء المسيحيين مكونة من غالبية مسلمة من الشمال. وتقوم الحكومة الراهنة التي تولت السلطة بعد انقلاب عسكري عام 1989 على قاعدة اسلامية.
    ومسألة النفط الذي يتركز انتاجه في مناطق من الجنوب المتمرد تسيطر عليها الحكومة من العوامل الرئيسية المستمرة في هذه الحرب.
    وفي حين تقول الحكومة انها تستثمر عائدات النفط لتحسين مستوى المعيشة في مناطق الحفر تقول المعارضة ان الحكومة تستخدم هذه العائدات في اشعال الحرب وزيادة قدراتها. ويقول الجيش الشعبي ان الجنوب ترك دون تنمية في حين
    شقت الحكومة طرقا جديدة في الشمال وطورت بنيته الاساسية. وتقول الخرطوم ان الحرب منعتها من تقديم الخدمات الاساسية للجنوب. وان المتمردين لم يتحلوا بصبر كاف في الوقت الذي تحاول فيه الحكومة حل مشكلات البلاد.
    ورغم ان الجيش الشعبي يدعو رسميا للمساواة بين اعضائه يقول المسلمون انهم يشعرون في بعض الاحيان بانهم غير مرحب بهم ويساء فهمهم. في بعض الحالات يوضع ولاءهم موضع التشكيك. ويقول يحيى في بعض الاحيان تجد واحد او اثنين ينتقدان المسلمين. لكنها امور تافهة من اشخاص غير مثقفين... يقولون عانيا الكثير بسببكم ونحن لا نلومهم.
    لكن الاعضاء المسلمين في الجيش الشعبي يقولون ان اكبر تحد يواجههم يأتي من مسلمين اخرين من خارج الجماعة. ويقول صلاح ابو سيبة وهو مسلم من اعضاء الجيش الشعبي الناس يذهلون عندما اذكر انني عضو في الجيش الشعبي لتحرير السودان. يقولون.. ماذا بك انت مسلم وعربي. لكني لم انضم اليهم فقط لحل مشكلاتي الخاصة.. اريد دولة علمانية.
                  

03-05-2002, 01:46 AM

عربية سعودية

تاريخ التسجيل: 02-15-2002
مجموع المشاركات: 0

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
أريد دولة علمانية ؟؟؟؟؟؟ (Re: Rakoba)
                  

03-05-2002, 04:27 AM

Kostawi
<aKostawi
تاريخ التسجيل: 02-04-2002
مجموع المشاركات: 39980

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ثوار السودان المسلمين يشاركون المسيحيين احباطهم (Re: Rakoba)

    Here is the english version of the article:

    FEATURE- Sudan Muslim rebels share Christians' frustration

    By Cynthia Johnston

    CAIRO, March 4 (Reuters) - As a Muslim, Mohamed Adam Yahiya may seem an unusual member of a largely Christian opposition group fighting a civil war against Sudan's Islamist government.

    But Yahiya, a Sudanese refugee in Egypt, says he is one of a growing number of Muslims supporting the Sudan People's Liberation Movement (SPLM), whose military wing has waged a 19-year war against successive governments in Khartoum seeking to impose Islamic rule across Africa's biggest country.

    "I joined the SPLM because it is struggling against the tyrannical government in Sudan, because it's calling for peace, because it doesn't differentiate between those who are Muslims and non-Muslims," Yahiya told Reuters in Cairo, where he ######### the SPLM's youth group.

    Muslims make up only a small fraction of the rebel group's members, but Yahiya is not simply a curiosity. His membership defies the conventional perception that the civil war, which has claimed some two million lives since 1983, is a clear-cut fight between Christians and Muslims.

    He is a symbol of the complexity of the war, which pits the mostly Muslim north against the mainly Christian south but is complicated by ethnic and tribal rivalries, power struggles and economic motives such as oil.

    The government and the rebels implemented a fragile truce in the Nuba Mountains region in January that diplomats hope can serve as a model for peace in the country as a whole. But a U.S. peace envoy said recently it was not clear if the parties had sufficient will for peace.

    SPLM officials say Yahiya is not alone with his views.

    "(A Muslim) joins because he wants to fight for his basic rights...(He thinks) I'm black, I'm Sudanese and I'm a Muslim, but I'm being discriminated against," the group's spokesman Samson Kwaje said in Nairobi.

    Kwaje could not say how many Muslims have joined the rebels, but analysts say they make up less than 10 percent of the group.

    RACIAL IDENTITY

    Some Muslims like Yahiya, who is from western Sudan, say they often face discrimination because of their African, non-Arab roots, whatever their religion.

    "They (northerners) want to wipe all of these people out because all of them are African...They say they are a fifth column," Yahiya said, as other SPLM members in the group's Cairo office nodded their ######### in agreement.

    He said members of his Masseleit clan could not get jobs, had been forcibly recruited to fight in the war against the south and had been driven from their homes by the war.

    The government denies accusations of racism and forced recruitment. It says the war is about neither race nor religion, but is a fight against secessionist militants, who the government in turn accuses of human rights abuses.

    Rights groups and aid organisations accuse both the government and the rebels of attacking civilian targets, forced recruitment, and hindering relief efforts.

    Analysts say both sides have used race and religion as a tool to divide the population.

    "Ethnicity and religion...are easier to use to mobilise people," said Ibrahim Elnur, head of the American University in Cairo's African Studies department.

    Elnur said intermarriage among tribes and even religions has not been uncommon. But inequality, exacerbated by war, has heightened the sense of division between communities.

    OIL FACTOR

    Despite widespread complaints about discrimination, SPLM members say the war is also about an unwillingness among those holding power and wealth to share it across Sudan's many tribes, cultures and religions.

    "It is a question of power and maintaining power," one Muslim SPLM member said.

    Successive Khartoum governments, while including some Christian members, have been mostly made up of Muslims from the north. The current government, which came to power in a military coup in 1989, has an Islamist platform.

    One of the most contentious factors in the war is the question of oil, which is largely found and produced in areas of the rebellious south under government control.

    While the government says it invests oil revenues to improve the quality of life in drilling areas, opponents say it is using the money to fuel the war and extend its power. The SPLM says the south has been left undeveloped while the government has paved new roads in the north and developed its infrastructure.

    Khartoum says war prevents it from providing key services in the south. It says the rebels have not been patient enough as the government tries to solve the country's problems.

    Although the SPLM officially preaches equality among its followers, Muslim members say they sometimes feel unwelcome and misunderstood. In some cases, they say their loyalty has been questioned.

    "Sometimes you find one or two who criticise the Muslims. But it is small things from people who are not intellectual. They say, 'We suffered so much because of you.' But we do not blame them," Yahiya said.

    But Muslim SPLM members say the greatest challenge comes from other Muslims outside the group.

    "People are surprised when I mention I am an SPLM member. They say, 'What is your problem? You are a Muslim Arab'. But I am not joining just for my own problems," said Salah Abu Sibah, a Muslim Arab SPLM member.

    "I want a secular state," he said.

    (With additional reporting by Fiona O'Brien in Nairobi).
                  


[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>




احدث عناوين سودانيز اون لاين الان
اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات



فيس بوك تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de