كابويرا رياضة " السود " التي ادهشت " البيض "

مرحبا Guest
اخر زيارك لك: 05-06-2024, 09:04 AM الصفحة الرئيسية

منتديات سودانيزاونلاين    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات    مدخل أرشيف اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مدخل أرشيف الربع الثانى للعام 2014م
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى شكل سلسلة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »
05-13-2014, 00:42 AM

الطاهر الطاهر
<aالطاهر الطاهر
تاريخ التسجيل: 02-28-2014
مجموع المشاركات: 424

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
كابويرا رياضة " السود " التي ادهشت " البيض "

    على غير عادة اغلب فنون الرياضات القتالية تعتبر الكابويرا اختراع حصري لسكان بعض القبائل الافريقية
    وعندما نطلق عليها صفة اختراع نعني مفهوم هذه الكلمة لان اختراعها تم بطريقة ارتجالية ادهشت الرجل الابيض في وقتها اولا ومن ثم ادهشت كل المهتمين بهذا المجال فيما بعد
    ومن دواعي عشقي لهذه الرياضة احببت ان افرد لها مساحة للحديث عنها وتسليط بعض الضوء عليها .ومن خلال بحثي عن بعض المعلومات فيما يخص تاريخ ظهورها وهل اذا ما كانت هناك بعض القبائل الافريقية التي تمارس هذه الرياضة في قارة افريقيا
    حيث منبعها اذا ما اعتبرنا ان سكانها هم اول من اخترعوها قبل ان تنسب للبرازيلين لاحقا . فمن خلال بحثي
    عثرت على القليل من المعلومات ساحاول ان اوردها تباعا ، سابدأ بهذا المقال من جريدة اكشنها.
    تتميز الفنون القتالية بتنوعها الكبير إلا أن "الكابويرا" تنفرد عنها بجمعها بين الرقص والقتال والموسيقى بآن واحد، فما هو أصل هذه الرياضة الغريبة وما هي أنواعها وأساليب ممارستها؟
    لا توجد في البرازيل مواد تاريخية موثقة عن تاريخ محدد لبداية الكابويرا، لكن المؤكد أن ظهورها يرجع إلى القرن الـ16 وهو الوقت الذي كان ينشط فيه الاستعمار البرتغالي والإسباني لقارة أميركا الجنوبية،
    حيث كان البرتغاليون يجلبون الأفارقة من غرب ووسط إفريقيا للعمل كعبيد في مزارعهم بالقارة الجديدة. وقد أدت الظروف المعيشية الصعبة وأوضاع العبيد غير الإنسانية إلى تفكير العبيد في كيفية الهروب من المزارع التي يعملون بها،
    إلا أن قوانين منع تعلم العبيد للقتال والأرض المجهولة من حولهم جعلت من الصعب عليهم العيش ودفعتهم إلى محاولة التعلّم سراً، وكي لا ينتبه الأسياد إلى التدريبات تم دمج الرقص الإفريقي والموسيقى بالحركات القتالية لتمكينهم من النجاة في الغابات عند الهرب.

    * أنواع الكابويرا *
    ( 1 ) كابويرا ريجونال، أو بالبرتغالية "كابويرا هيغوناو"
    وهي الكابويرا السريعة، أي أن حركاتها تؤدى بسرعة ويغلب عليها الطابع الاستعراضي، حيث تكثر فيها الحركات الأكروباتية التي تتطلب المرونة الفائقة وسرعة البديهة، ويعتبر هذا النوع من الكابويرا حديث العهد حيث طوره وابتدع الكثير من حركاته "مانويل دوس رياس ماتشادو" في الثلاثينيات من القرن العشرين،
    والذي يعد أول من افتتح أكاديمية متخصصة بتعليم فنون الكابويرا وثقافتها.

    ( 2 ) كابويرا أنغولا
    وهي اللعبة الأساسية التي اشتقت منها الكابويرا السريعة، وتمتاز بحركاتها البطيئة جداً والتي تتطلب دقة التركيز والقوة الهائلة في المحافظة على التوازن، حيث يغلب عليها الحركات الأرضية والوقوف على اليدين وهي من الفنون القتالية القديمة والرائعة للدفاع عن النفس وتسمى بأسلوب النمر .
    ( 3 ) الكابويرا المعاصرة
    في السبعينيات من القرن الماضي بدأ أسلوب جديد مختلط من حركات الرياضة في التشكل ليصبح قائماً بذاته ويعرف باسم الكابويرا المعاصرة، وتميّز الأسلوب بأخذه أهم الحركات من كابويرا أنغولا، وكابويرا ريجونال، وإضافة المزيد من الحركات الأكروباتية.

    * أساليب ممارسة الكابويرا *
    أحد مميزات الكابويرا أنها لا تحتوي على وقفة خاصة أو وضعية ثابتة أثناء القتال. وتسمى الوضعية الحركية "جينجا" وهي تعادل الوقفة الثابتة في الفنون القتالية الأخرى. تعتبر الـ"جينجا" حجر الأساس لجميع حركات الكابويرا سواء السريعة منها أو البطيئة.
    وبما أنها عبارة عن حركة إيقاعية متزامنة ومستمرة، فهناك بعض الصعوبة التي يواجهها اللاعبون المبتدئين في أداء الحركات المختلفة أثناء الـ"جينجا"، لذلك يجب على اللاعب المحترف أو المبتدئ على حد سواء اتباع تكنيك الجينجا للمحافظة على التوازن ودقة تصويب الضربة على الخصم.

    * رتب اللاعبين *
    نظراً لأن مصدر الرياضة أفراد القبائل الإفريقية المختلفة، فإن اللعبة لم يكن لها يوماً قواعد ثابتة أو واحدة، وهو ما ينطبق على رتب اللاعبين ونظام صعودهم للرتب الأعلى،
    حيث لم يكن هناك نظام رتب مقبول من كافة خبراء اللعبة ما يعني أن نظام التصعيد يعتمد على المجموعة الممارسة للعبة، إلا أن النظام المعاصر يعتمد على أحبال ملونة تربط حول الوسط تظهر مكانة اللاعب.

    * الكابويرا في السينما *
    حصلت رياضة الكابويرا على شهرة كبيرة حول العالم وظهرت في عدة أفلام سينمائية وكان أبرز الأفلام التي تحدث بشكل مركز على الكابويرا هو Only the Strong الذي أنتج عام 1993 ويدور حول عودة بطل الفيلم من خدمته بالجيش الأميركي
    ، حيث ظل لفترة في البرازيل تعلم خلالها فن القتال هناك وعاد إلى بلدته ليجد عصابات المخدرات في مدرسته الثانوية القديمة ليتمكن من طردهم بواسطة الكابويرا وليبدأ في تعليمها لطلاب المدرسة.
    وكذلك فقد ظهرت العديد من حركات الكابويرا في أفلام مثل Ocean's Twelve و Hellboy 2: The Golden Army وفيلم الرسوم المتحركة Rio.
                  

05-13-2014, 00:57 AM

الطاهر الطاهر
<aالطاهر الطاهر
تاريخ التسجيل: 02-28-2014
مجموع المشاركات: 424

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: كابويرا رياضة andquot; السود andquot; التي ادهشت andquot; البيض andquot; (Re: الطاهر الطاهر)



                  

05-13-2014, 07:09 AM

الطاهر الطاهر
<aالطاهر الطاهر
تاريخ التسجيل: 02-28-2014
مجموع المشاركات: 424

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: كابويرا رياضة andquot; السود andquot; التي ادهشت andquot; البيض andquot; (Re: الطاهر الطاهر)

    Sudanese could be one of those who contributed to the invention of Capoeira

    Brief Description Of Capoeira
    Historical Background of Capoeira
    Origins
    Pre-republican Capoeira

    Brief Description Of Capoeira

    Capoeira is an art form hat involves movement, music, and elements of practical philosophy. One experiences the essence of capoeira by "playing" a physical game called jogo de capoeira (game of capoeira) or simply jogo. During this ritualized combat, two capoeiristas (players of capoeira) exchange movements of attack and defense in a constant flow while observing rituals and proper manners of the art. Both players attempt to control the space by confusing the opponent with feints and deceptive moves. During the jogo, the capoeiristas explore their strengths and weaknesses, fears and fatigue in a sometimes frustrating, but nevertheless enjoyable, challenging and constant process of personal expression, self-reflection and growth.

    The speed and character of the jogo are generally determined by the many different rhythms of the berimbau, a one-string musical bow, which is considered to be the primary symbol of this art form. The berimbau is complemented by the pandeiro (tambourine), atabaque (single-headed standing drum), agogo (double bell), and reco-reco (grooved segment of bamboo scraped with a stick) to form a unique ensemble of instruments. Inspiring solos and collective singing in a call-and-response dialogue join the hypnotic percussion to complete the musical ambiance for the capoeira session. The session is called roda de capoeira, literally "capoeira wheel," or simply roda. The term roda, refers to the ring of participants that defines the physical space for the two capoeiristas engaged in the ritualized combat.

    Top
    Historical Background

    During the Middle Ages, Portugal suffered a drastic decrease in its labor force as a result of human loss in the war for independence from Castile, and from a series of epidemics of devastating proportions. Moreover, a huge deployment of people to Africa and India in Portugal's colonial endeavors intensified the crisis (Pinsky1988: 14). Gomes Eannes de Azurara was one of the first to register Portugal's incipient attempt to replace its productive hands, narrating how Antandaacute;o Gonçalves in 1441 captured and took the first Africans to the Infant D. Henrique, King of Portugal (in Rego 1968: 1-2). By the early 1500s, Portugal had begun extensive human trafficking from Africa to its South American colony of Brazil.

    Between the years of 1500 and 1888, almost four million souls crossed the Atlantic in the disease-ridden slave ships of the Portuguese Crown. The signing of the Queiroz Law prohibiting slave traffic in 1850 was not strong enough to empty the sails of the tumbadoras (slave ships) crossing the ocean. Many Africans were still forced to face the "middle passage" and were smuggled into Brazil. The ethnocultural contributions of this massive forced human migration, along with those of the Native inhabitants of the colony and those of the Europeans from Portugal, shaped the people and the culture of Brazil.

    From the Africans, we inherited the essential elements of capoeira. This is evident in the aesthetics of movement and musical structure of the art, in its rituals and philosophical principles, as well as in historical accounts of the ethnicity of those who practiced capoeira in the past.

    Most of the questions related to the formative period of the art still remain unanswered. When, how, and why did capoeira emerge in Brazil? From what specific cultural groups did it come, and from which original art forms did it derive? The difficulty in answering these questions resides in the lack of written registers of capoeira and in the absence of an oral tradition that reaches as far back as the pre-dawn of the art. Also, the unclear Europeans' notion of cultural and geographic boundaries of the African territories at the beginning of Portugal's colonial enterprises, as well as the mixing of Africans from different tribes in the same work areas in Brazil, increase our uncertainties.

    According to E. Bradford Burns, it is possible to identify three major African contributors to Brazilian society: the Yoruban and Dahomean Sudanese people originating from regions that later became Liberia, Nigeria, the Gold Coast, and the southern part of contemporary Benin (former Dahomey); the "Mohammedanized Guinea-Sudanese" Hausa; and the Bantu people from Angola, Congo and Mozambique (Burns 1970: 39).

    Early documents about enslaved Africans in Brazil, however, refer only to "natives from Guiné." At that time, "Guiné" was a generic denomination for a large area of West Africa with no precise ethnic or politico-geographic definition in the European mind. "[Guiné] extended from the delta of the Senegal River limits of the desert region between Senegal and Mauritania to the Orange River, in the contemporary Gabon ..." (Pinsky, 1988: 24). Kenny Mann (1966), in his own description of the area, placed its boundaries a bit further north, so as not to include the contemporary states of Cameroon, Equatorial Guinea and the Island of Sandaacute;o Tomé. Such broad geographical definitions have been insufficient and confusing for the investigator looking into the ethnic history of capoeira. This lack of clarity was felt even by the earliest chroniclers of the art. Plocido de Abreu stated in his pioneer work Os capoeiras (1886), the difficulties he faced in his attempt to trace the origins of the art form (Soares, 1994: 10).

    The importance of Yoruban influences in the state of Bahia has long been recognized. Recently, though, the weight of the Bantu contribution has been reevaluated, gaining more prominence as traces of this culture are identified in the way of life of the inhabitants of Bahia's old cities. Since the cadence in the ginga (the multi-funcional and characteristic movement of capoeira ), the music, and the rituals of today's capoeira seem to have radiated from the Reconcavo Baiano (coastal areas of the Bay of All Saints in Bahia), it is not a far stretch of the imagination to associate the formative elements of the art with cultural expressions embedded in the traditions of the sub-Saharan Bantu people from Angola.

    In reality, the historical journey of capoeira is as elusive to grasp as is the disconcerting typical movement of a good capoeirista. We know for sure that the largest cultural river that flooded Brazil ran from Africa, but the sources of its tributaries are still hidden, and the specifics of its murmurs are still like the riddles of an ancient sphinx yet to be deciphered.

    Top
    Origins

    Three main lines of thought concerning the origins of capoeira have been introduced throughout the times: capoeira was already formed in Africa; capoeira was created by Africans and their descendants in the rural areas of colonial Brazil; and capoeira was created by Africans and their descendants in one of the major Brazilian urban centers. Arguments supporting these theories have long been discussed.

    One of the first theories proposing African origin for capoeira was put forward in 1889 by Beaurepaire-Rohan, who defined the art of capoeira as being a "kind of athletic game introduced by the Africans..." (in Soares, 1993: 20).

    Much later, in 1960, the Portuguese Albano de Neves e Souza revisited the African origins hypothesis, writing: "Among the Mucupe in Southern Angola, there is a zebra dance, the n'golo, ... The n'golo is capoeira" (In Moura, 1980: 15-16).

    Kongo scholar Dr. K. Kia Bunseki Fu-Kia introduced yet another possible African "ancestor" of capoeira: "Kipura, in the Kongo cultural context, is ... an individual whose techniques of fight or struggle are based or developed on the ground of roosters fighting techniques ... (in Dawson, 1993).

    For the last three decades, theories of rural Brazilian origins of capoeira have been popular among young fight-oriented capoeiristas. One of these theories was promoted in detail by the professor of journalism Augusto Ferreira, who emphasized the martial aspects of capoeira. In what seems to be a rather creative description, he wrote in the Journal of Capoeira (1968, vol2: 6) that capoeira was born out of a "burning desire for freedom," developing its structure as a fight in the the quilombos, back-country villages formed by runaway slaves.

    Brasil Gerson (n/d), in his book History of Rio de Janeiro's Streets, presented a theory supporting the urban origins of capoeira. He stated that in the street Rua da Praia de D. Manoel, there was a large bird market where the slaves converged carrying their "capoeiras" (baskets) of chickens on their #########. The game of capoeira, Gerson proposed, "was born from the slaves' pastimes at this market" (Gerson, 3rd. Edition p. 31).

    This theory was later accepted by the respected Brazilian linguist Antenor Nascentes (n/d), while examining the etymology of the word capoeira. Nascentes wrote: "The slaves who brought capoeiras of chickens to sell in the market, while waiting for the market to open, would enjoy themselves by playing the game of capoeira . As a metonymy res pro persona, the name of the thing was passed on to the person related with it" (In Rego 1968, pp. 24-25).

    Waldeloir Rego (1968), an African-Brazilian sociologist and expert in African culture in the Americas, has written one of the most comprehensive and well-researched books on capoeira. In his book, Capoeira Angola, Rego presented his claim:

    My thesis is that capoeira was created in Brazil, with a series of movements and rhythms common to all of those who practice it...[C]oncerned with capoeira's improvement, its own inventors and descendants changed it with the introduction of new movements and toques [rhythms of the berimbau] transforming some and extinguishing others... [This process occurred] over time and in conjunction with the social and economic development of the community that practiced capoeira, thus relegating many of [the movements and rhythms] to the realm of the forgotten (Rego, 1968: 35).
    The existence of capoeira in different parts of Brazil without apparent connection suggested yet another proposition about the formation of a more unified display of the art. This theory was presented by Nestor Capoeira in his book Fundamentos da Malicia (1992):

    Based upon what we have seen up to this point, I am going to propose the thesis that the fights, the dances, rhythms and musical instruments from different African ethnicities did not fuse to 'escape prohibitions and to deceive the white lords' but, this synthesis happened after 1830 in accordance with a general tendency of the black community, in which, the armed fight, impossible to be won, was substituted by the conquering of space and territory through culture. And, that the jogo de capoeira did not have an exclusive center of dispersion, but sprouted spontaneously in different formats and in various locations materializing in Brazil between 1830 and 1930, a certain archetype existent within the black collective unconscious (Capoeira, pp. 40).
    Nestor Capoeira's considerations were part of a complex and interesting discussion with Muniz Sodré, professor of communications and a well versed scholar in capoeira, candomblé (certain African-Brazilian religious ceremonies) and other African cultural traditions. In this discussion, commenting from the African cultural perspective, in which the ritual and the sacred are present in everything, Muniz Sodré said:

    The hypothesis of 'unconscious' [would be] valid for the modern occidental society which repressed the ritual, in the sense that it represses the mythical manifestation of the world...However, something is hidden, and hides itself through the secret, the secret that is controlled by the elders, by the initiated. Therefore, repression does not exist, secret does. If there is not repression, there is not the unconscious.

    Capoeira is the conjunction of cult, secret and fight...The secret is a dynamic of communication, of the redistribution of axé [the force that moves everything in the universe according to some African beliefs], of the existence and vigor of the cosmic game...

    In terms of fight...it is not [only] the violence or the force of the weapons that come into play (the war is just a small and episodic aspect of the fight), but the tricks, the astuteness, the courage and the power of realization (Axé) involved (Capoeira, 1992: 39-41).

    What then is capoeira? Is it African, and if so, what does it mean to be African in this case? Capoeira has been an elusive "chameleonic" art form that has assumed many shapes throughout its existence. Change, however, has never been able to wring out the reflection of capoeira's soul, or extirpate its formative seeds, the common denominator threading together all the shapes capoeira has assumed. Capoeira's spirit, its innate capacity to resist pressure through a deceptive strategy of adaptability and "non-direct" confrontation of opposing forces, is one of the essences that exudes from its African roots.

    Julio Cezar de Souza Tavares, one of the contemporary authors who revolutionized the thinking on capoeira, referred to the art as the "war dance: archive weapon" in his master's sociological thesis. Tavares introduced:

    The comprehension of one phenomenon that characterizes the manifestation of the wisdom of the blacks, is the wisdom of the body. This knowledge constitutes the nucleus, a body of configured attitudes, while [being] a strategy, with the goal of edifying spaces where the socio-cultural identity would be presented...

    It is exactly for being always treated as a body that exclusively incarnates work, this side of the African culture reinforced itself to become strategically structured with the goal of preserving and strengthening the body as an instrument of cultural transmission of the socially acquired habits (archive), and at the same time, as an instrument of organization of the physical, individual, and community defense (weapon)... [In Brazil], capoeira was chosen as an event that possesses this corporeal knowledge. Of course, another kind of practice could have been chosen, but [capoeira] was the one that better allocated itself according to the binomial archive weapon (In Capoeira, 1992: 41-42).

    Capoeira is not the only popular expression that derives from the same formative elements. African in essence, these elements are present in other African rooted art forms, such as the dancesmani from Cuba and laghya from Martinique, or in other purely African cultural expressions, such as the ceremonial dance n'golo from Angola. In many ways, these arts resemble capoeira. However, common structural elements that are coalesced in different geographic and cultural environments result in different outcomes. In spite of capoeira's mutant, broad and diffuse contours that may obfuscate those who are not experienced enough to understand the art's complexities and contradictions, capoeira is a well-known popular cultural expression that has been practiced in Brazil for centuries. As the venerable capoeira teacher Mestre Pastinha said: "Capoeira is capoeira...is capoeira...is capoeira" (Pastinha, n/d).

    Top
    Pre-Republican Capoeira

    Capoeira has undergone many changes throughout the times. For the purpose of this paper, the different forms of capoeira documented through oral tradition and written accounts, which thrived through the end of the nineteenth century, are grouped under the label Pre-Republican Capoeira. These manifestations of the art were called vadiaçandatilde;o (a term with various meanings related to playing around, doing nothing), malandragem (implied in the activity of bums, deceitfulness, street smarts, cunning), capoeiragem, or simply, capoeira.

    Common to the different manifestations of capoeira until recent years was the constant attention the art received from the social mechanisms of repression, such as the Secretaria de Polandiacute;cia (Police Secretary) from Rio de Janeiro in the early 1800s, and the Guarda Real de Polandiacute;cia (Royal Guard of Police), which was created in 1809 in the same city.

    According to police reports and the majority of history registers, capoeiristas would spend their time involved in criminal activities, disturbing members of the established society. Some chronicles penned by prominent writers were more sympathetic to the capoeiristas. Many of these chroniclers emphasized the ideal of "recuperating" capoeira from the status of a legal crime to an accepted "national form of combat" (Soares, 1993 p.8). However, these visionary ideals for nineteenth-century Brazil did not blossom. At the end of the century, capoeira continued to be a weapon of survival for slaves, free blacks, vagrants, and even jobless Europeans lost in Brazil.

    In Rio de Janeiro and Recife capoeiristas would ally themselves in groups called maltas, which were usually identified according to their neighborhoods. During religious festivities and political rallies, the most notorious maltas would confront each other in bloody combat, which caused great concern for the general population.

    In Bahia, these associations were not as common, perhaps because the capoeira from different regions in Brazil were subject to different influences. Great numbers of written accounts about capoeira in Rio de Janeiro, for instance, reveal an art form that seems to have received European cultural influences. Waldemar Oliveira (1970) wrote that the well-regarded historian Melo de Morais Filho in the late 1700's associated the capoeira style from Rio de Janeiro at the time with various athletic exercises, including the French boxing savate, the Portuguese jogo de pau (stick fight), rowing, and English boxing (Oliveira, 1970:74).

    It is difficult to see any relationship between capoeira as we know it today and rowing, or between capoeira and English boxing. However, when comparing drawings depicting capoeiristas from Rio de Janeiro in the late 1800s with drawings of savate stemming from the same epoch, it is indeed difficult to differentiate the two practices. The capoeira drawings of Kalixto Cordeiro in 1906 (in Moura 1985: 88-91), the drawings of savate in Charlemont's book of 1877 (fig. 45-47: 65), the well-known photos of the famous capoeirista Cir’aco da Silva in a 1909 issue of the magazine Careta (in Moura 1991: 35), and the photos in the Delahay's 1991 book of savate and chausson (36, bottom) all render the two art forms virtually indistinguishable.

    In 1889, one year after the signing of the "Golden Law" by Princess Isabel that marked the official end of slavery, a major transformation shook the political structure of Brazil. After almost one century of being an unsuccessful monarchy, Brazil became a Republic. The change in government caused dramatic consequences to the lives of capoeiristas in major urban centers.

    The Brazilian Empire lasted sixty-seven years, from 1822 to 1889. In its last days, conflicts between Republicans and Monarchists occurred frequently. The streets of Rio de Janeiro, were the stage of actual battles that frightened the general population. In order to protect Princess Isabel, the Monarchists created the Guarda Negra (Black Guard) composed of blacks, mulattos, and many freed slaves. These men were extremely devoted to the Princess because she had signed the law abolishing slavery. The Guarda Negra battled Republicans until the last spark of [the] empire's life had died out. Furious, Republicans swore to kill its members as if they were "killing dogs." If the Monarchy could not extinguish Capoeira, the newly established Republic was going to try (Almeida, 1986: 28).
                  

05-13-2014, 09:10 AM

الطاهر الطاهر
<aالطاهر الطاهر
تاريخ التسجيل: 02-28-2014
مجموع المشاركات: 424

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: كابويرا رياضة andquot; السود andquot; التي ادهشت andquot; البيض andquot; (Re: الطاهر الطاهر)

    في محاولة للعودة الى الجذور هل يمكن ان نربط بين الكابويرا والمصارعة التي تشتهر بها بعض القبائل السودانية كمصارعة النوبة ومصارعة بعض قبائل الجنوب !؟
    بمعنى هل يمكن ان نقول ان الكابويرا هي نفسها المصارعة ( حقتنا ) مع التحديث في الحراكات واضفاء بعض التمويه كالموسيقى والقرع على الطبل
    لما اقتضته الحوجة وقتها في عدم لفت انتباه المستعمر" الرجل الابيض"








                  

05-15-2014, 12:16 PM

الطاهر الطاهر
<aالطاهر الطاهر
تاريخ التسجيل: 02-28-2014
مجموع المشاركات: 424

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: كابويرا رياضة andquot; السود andquot; التي ادهشت andquot; البيض andquot; (Re: الطاهر الطاهر)

    العودة الى الجذور وبدايات الكابويرا في منطقتها الاصل عند سكانها الاصل الافارقه
    قبل حملات الرق التي اجتاحت غرب القارة الافريقية من قبل البرتغال ..
    نلاحظ في المادة التي سنوردها طبيعة ممارسة سكان الغابات في القارة الافريقية في التعاطي مع المواد التي اصبحت لاحقا جزء لا يتجزأ من قواعد الكابويرا
    حيث أن الأغاني والموسيقى المصاحبة لهذه الرياضة مستمدة من ثقافة انسان افريقيا ،
    وكما اشرت سابقا ان الاصل هي مصارعة كانت تشمل في قواعدها التلامس والتشابك بالايدي
    الا ان جاء المستعمر واسن القوانين الرادعة في حق العبيد بعدم ممارسة تلك المصارعة بشكلها التي كانت عليه
    ولكن فطنة وذكاء الرجل الافريقي ساعدته في تجاوز تلك القوانين دون ان يلفت انتباه المستعمر ، فقاموا بتطوير فن المصارعة الأفريقي إلى نوع من الرقص لا يحدث فيه تلامس
    حيث يتراقص المصارع بخفة على إيقاعات الطبول أمام منافسه قبل أن يتصارع كل منهما عن طريق الحركات البهلوانية والوقوف على الأيدي والقفز في الهواء والضرب بالأرجل باتجاه كل منهما.



    (عدل بواسطة الطاهر الطاهر on 05-15-2014, 12:28 PM)

                  

05-17-2014, 02:54 AM

الطاهر الطاهر
<aالطاهر الطاهر
تاريخ التسجيل: 02-28-2014
مجموع المشاركات: 424

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: كابويرا رياضة andquot; السود andquot; التي ادهشت andquot; البيض andquot; (Re: الطاهر الطاهر)

                  

05-17-2014, 03:18 AM

الطاهر الطاهر
<aالطاهر الطاهر
تاريخ التسجيل: 02-28-2014
مجموع المشاركات: 424

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: كابويرا رياضة andquot; السود andquot; التي ادهشت andquot; البيض andquot; (Re: الطاهر الطاهر)

    Quote: ومن دواعي عشقي لهذه الرياضة احببت ان افرد لها مساحة للحديث عنها وتسليط بعض الضوء عليها .ومن خلال بحثي عن بعض المعلومات فيما يخص تاريخ ظهورها وهل اذا ما كانت هناك بعض القبائل الافريقية التي تمارس هذه الرياضة في قارة افريقيا
    حيث منبعها اذا ما اعتبرنا ان سكانها هم اول من اخترعوها قبل ان تنسب للبرازيلين لاحقا

    بالعوده الى بداية حديثي وتحديدا في هذا المقتبس ، والذي تسائلت فيه اذا ما كانت هناك بعض القبائل الافريقية تمارس هذه الرياضة
    في قارة افريقيا
    وجدت بعض الاشخاص ويبدو انهم سبقوني بالفكرة والعوده الى اصل ومنبع الكابويرا في قارة افريقيا
    تحديدا في انقولا وقاموا بتوثيق هذه الزيارة في عدة مقاطع ساقوم بنشرها هنا على امل التعليق عليها لاحقا

    Back to angola
    * Roots of Capoeira *





                  

05-17-2014, 04:46 AM

هاشم احمد ادم
<aهاشم احمد ادم
تاريخ التسجيل: 02-28-2014
مجموع المشاركات: 260

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: كابويرا رياضة andquot; السود andquot; التي ادهشت andquot; البيض andquot; (Re: الطاهر الطاهر)

    الطاهر الطاهر (المبروك ) . ما خيبت ظنى فيك ، (ذوق فنى ) عالى .
    موضوع شيق وعميق .
    ومشارك فى نفس الخط .
                  

05-18-2014, 02:57 AM

الطاهر الطاهر
<aالطاهر الطاهر
تاريخ التسجيل: 02-28-2014
مجموع المشاركات: 424

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: كابويرا رياضة andquot; السود andquot; التي ادهشت andquot; البيض andquot; (Re: هاشم احمد ادم)

    حبيبنا هاشم
    ياخي انت زول فنان في تعليقك
    جميل في مرورك
    الله يسعدك في الدنيا وفي الاخرة تكون في صحبة الحبيب المصطفى ، انت ومن تحب ..
    قول امين

    خليك قريب عشان نستكشف خبايا الرياضة الجميلة دي
    خصوصا بعد المقاطع الاخيرة النزلتها دي يبدو لي في شي غريب
    لو لاحظت في واحد من المقاطع الراجل الكان بيغني وبيعزف كان بيقول الكابويرا اصلها من انغولا ما من باهيا
    علما انو قبيل كان في جدل حاصل ناس بيقولوا انو الافارقة الرق الاستوطنوا في البرازيل ابتكروا الرياضة دي من العدم وطوروها لمواجهة رجال الشرطة والجيش البرتغالي وتجار الرق في وقتها
    يعني ما جابوها معاهم وناس بتقول الرياضة دي كانت اساسا موجودة في افريقيا وكانت بتمارس
    يعني في جدل حاصل حول اصل ومنبع الكابويرا
    دا بالاضافة لملاحظتي في عدم اجادة سكان انغولا لهذه الرياضة كما هو باين في المقاطع
    بل يكاد يكون لاتربطهم علاقة بها بتاتا
    يبقى الشغلانية ح تجيب تشكيك وحتجيب ليها بحث تاني
    وربك يسهل

    (عدل بواسطة الطاهر الطاهر on 05-18-2014, 03:09 AM)
    (عدل بواسطة الطاهر الطاهر on 05-18-2014, 03:22 AM)

                  


[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>




احدث عناوين سودانيز اون لاين الان
اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات



فيس بوك تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de