دعواتكم لزميلنا المفكر د.الباقر العفيف بالشفاء العاجل
|
بين د. عبد الله الطيب وأبي الطيب
|
نقلاً عن جريدة الصقر بقلم: أحمد حنقة لاشك أن البروفيسور عبدالله الطيب - رحمه الله - يعتبر علامة بارزة في مسيرة الأدب العربي، ليس في بلده السودان فحسب، وإنما على نطاق وطنه العربي الذي تجاوز حدوده أيضا إلى غرب أفريقيا حيث ضرب بسهم وافر في تثبيت أقدام الثقافة العربية الإسلامية في تلك الديار، ولذلك نال عن استحقاق وجدارة جائزة الملك فيصل عن دوره في الارتقاء بالأدب العربي. ويمثل كتاب (مع أبي الطيب) أحد إسهامات البروفيسور المرموقة، فقد كان في حينه رؤية نقدية جديدة في شعر وشخصية الشاعر الذي (ملأ الدنيا وشغل الناس) أبي الطيب المتنبيء، ويشتمل الكتاب على مقدمة وخمسة فصول، ويقوم على أسلوب مبتكر في النقد يميزه ما بين أسلوب القدامى المحدثين ويستخدم الى حد كبير الطريقة السيكولوجية. كما جاء البروفيسور الطيب في سفره القيم بقاعدة تصلح للتعامل النقدي العام مع الشعر حيث قال (والصفاء الموسيقي والتجويد والأحكام كل ذلك لا يرتفع بالشعر كما ترتفع به الحيوية) ويشرح ما يقصده بالحيوية قائلا (ومرادنا بالحيوية عنصر الشعر المنبيء فيه عن صدق التجربة وعمق الانفعال معا) وإذا كانت قد شاعت في عصرنا هذا مقولة أن أفضل النقد ما كان عن محبة، فيبدو أن بروفيسور عبدالله الطيب ينطلق في نقده للمتنبيء عن تفضيل له وانحياز اليه فتراه يقول (.. وبعد فربما يصح أن يقال أن أكثر شعراء العرب دورانا بينهم أمرؤ القيس وزهير وأبو الطيب بطبقة الشعراء الجاهليين من الفحول الذين لا خلاف عليهم، بل ويذهب إلى أكثر من ذلك معلقا على قول لأبي منصور الثعالبي نصه (كان الصاحب يقول بديء الشعر بملك وختم بملك) وهو يعني امرأ القيس وأبا فراس، أما بروفيسور الطيب فيزعم إن الصاحب قال ذلك وهو يعني امرأ القيس، وأبا الطيب، إذ كلاهما من كنده وكلاهما طلب الملك فأخفق! ولما كان من المعروف أن المتنبيء كان مادحا يتكسب بشعره فان البروفيسور الطيب قد دافع عن شعر المديح وكأنه يضمر الدفاع عن صاحبه، وذلك في قوله (ولعله مما أفسد على الناس رأيهم في الحكم على شعر المديح عامة، وشعراء المديح قاطبة حسبانهم أنه من التسول وان أصحابه متسولون وهذا خطأ، إذ الشعر ديوان العرب كما الإذاعه والتليفزيون والصحافة وشتى طرق ووسائل الدعاية والإعلام من ديوان مجتمعنا الحاضر، والمدح والهجاء كانا من أساليب الإعلام والدعاية المشروعة كما هو في هذا العصر). أما عن علاقة أبي الطيب المتنبيء بمجايليه فقد أشار بروفيسور عبدالله الطيب إلى أنهم قد نظروا في شعر أبي الطيب بعد أن فتنوا به، ورام مماثلته بمحاكاته أو الأخذ عنه جماعة كأبي فراس والسري فعجزوا. ومن بين معاصري أبي الطيب من الشعراء ركز عبدالله الطيب على أبي فراس بصفة خاصة، وقال إنه كان (يباري أبا الطيب ويجتريء على مجاراته) ومثل لذلك بقوله وهو أسير بأرض الروم): مصابي جليل والعزاء جليل وظني بأن الله سوف يديـــل وقال أنه جارى بها قصيدة أبي الطيب التي يقول فيها: ليالي بعد الظاعنين شـكــول طوال وليل العاشقين طويــل وقد اشتمل السفر المذكور على مقارنات شعرية، مثل مقارنته بين أشعار أبي الطيب وأبي تمام، وقد شفع الكاتب سفره بالحواشي حتى لا يترك مجالا للإبهام، وأخيرا لابد من القول بأن الكتاب من الكلاسيكيات التي يظل المرء في حاجة دائمة للرجوع اليها وإعادة مطالعتها.
http://www.alsaquer.com/opin.htm
|
|
|
|
|
|
|
|
Re: بين د. عبد الله الطيب وأبي الطيب (Re: almulaomar)
|
Quote: (ولعله مما أفسد على الناس رأيهم في الحكم على شعر المديح عامة، وشعراء المديح قاطبة حسبانهم أنه من التسول وان أصحابه متسولون وهذا خطأ، إذ الشعر ديوان العرب كما الإذاعه والتليفزيون والصحافة وشتى طرق ووسائل الدعاية والإعلام من ديوان مجتمعنا الحاضر، والمدح والهجاء كانا من أساليب الإعلام والدعاية المشروعة كما هو في هذا العصر).
|
اذكر اكثر ما شدني في كتاب عبدالله الطيب: مع المتنبي ،اول مطالعتي له تشبيهه لفن المديح في الشعر العربي ،بوسائل الدعاية والاعلام في عالم اليوم،وكما قال الاعلامي المخضرم احمد عبدالله حنقة ان الكتاب من الكلاسيكيات التي لا يني القاري يعود اليها من وقت لاخر تشكر استاذ الملا عمر لو ان اسمك هذا يقترن دائما في ذهني بالطالبان وبن لادن والتزمت الديني عموما، وحب الناس مذاهب
| |
|
|
|
|
|
|
Re: بين د. عبد الله الطيب وأبي الطيب (Re: Agab Alfaya)
|
It's so ironic how the 'Old' Angelo-Egyptian Sudan literature figures, like AL Tayeb Salih and AL Tayeb Adella are so obsessed with this racist Mutanabi bigot!
We are so 'Taybeen' man, with 'Reyala' dripping allover the place man.
We should never get mad when our Egyptian 'Brothers!' constantly remind us that!
Not only that but the man poetry is a major part of our text books, to make sure our youngsters grow up believing how they will never amount to anyting beyond being slaves, No matter what they achieve!
Al Mutanabi famous 'AL 3bdu 3bdun' poetry was said for a typical Northern Sudanese!
Because racism 'hot potato', is too hot to handle, it got tossed around from North to South!
It just crack me up man, watching us in the North recite the same 'Bait' against those we thought are not Arabs!
Well indeed "Up Sennaina Yadhak 3ala Up Sennaintain"!
When I say we are in a 'Coma' people look at me as a nut case!
| |
|
|
|
|
|
|
Re: بين د. عبد الله الطيب وأبي الطيب (Re: almulaomar)
|
اخي الكريم، بشاشة انك تنظر الي الامور بمنظار ضيق جدا وتصورها بشكل متزمت خالص هل تريد ان تلغي وجود المتنبي من التاريخ وتمحوه من الذاكرة الجمالية لمجرد انه قال في لحظة غضب ان العبيد لانجاس مناكيد انت بذلك تطالب بمحو كل التاريخ البشري من الوجود لقد عرفت البشرية الرق والتمييز العنصري منذ فجر التاريخ ولا زالت تعاني منه الي اليوم،ولكن ما هكذا تورد الابل يا سعيد
اعلم يا اخي الكريم ان المتنبي مدح كافور الاخشيدي باجود القصائد بل هنالك من يري ان مدحه لكافور فاق مدحه لسيف الدولة ولكن مثلما اختلف مع سيف الدولة اختلف مع كافور فكتب قصيدته المشهورة في هجائه وهرب بليل! فلماذ نحمل الامور اكثر مما تحتمل؟لماذا لا ننظر اليها في سياقها التاريخي والاجتماعي!؟ ولماذا دائما نضع انفسنا في مثل هذا الموقف الضعيف!
| |
|
|
|
|
|
|
Re: بين د. عبد الله الطيب وأبي الطيب (Re: Agab Alfaya)
|
Dear 3ajab AL Fia, For me to be 'Mutazamit' is a matter of relativity! Today's exceptions dear 3ajab are tomorrow's rules, and today's rules are yesterdays exceptions!
As such my (New) approach falling along the lines of current trend of history in our land- is the rule to become or in potentiality!
While your dying(old) approach going against the underlining course of history, is the exception, to become!
You see in my 'Celebrating Ali AL Meck' post I said you guys are way out of touch!
Calling a Black (Sudanese) 3ab or slave by Arabs or AL Mutanabi is a pity inconveninous thing of the past, that doesn't justify sacrificing the joy you get, by reciting AL Mutanabi poetry!
Well my friend or 1/2 a century war and its 2,0000,0000 price tag, on top of an other 4,000,000 displaced is the fruit of this 'AL 3abu 3abdun' tree!
You see at the time of Kafoori, Northern Sudanese like me and you were captured like rabbits and sold by the bound like pork belies in Kafooori Egypt, and else where!
To escape such degradation associated with the color Black (Sudanese) as depicted by AL Mutanabi poetry, our ancestors as a way out, invented this Arabism 'Waham'!
Armed by such 'Waham' projecting our own self-hate on the innocent Nuba and Southern Sudanese we committed this genocide!
So dear 3ajab in our land the Nuba since AL Mutanabi days are despised hated and rejected for 3abeed by birth!
Not only that but in the far North to this date fellow human being Sudanese and devoted Muslims treated as slaves are inherited like any land or piece of furniture!
My own family like all families from Shendi to Halfa, owned a big lot of Fur slaves!
These people to this date in the far North can't own any land! No where such ugly reality were brought up or discussed!
I may well be the first Sudanese to highlight the plight of these slaves! So accordingly 'AL 3abdu 3abdun' mindset didn't die with the death of your beloved Mutanabi, No it is still vividly alive in the fabric of our current mindset!
I want to ask you a very innocent question, why Arabs insist to ask AL Tayeb Salih to tell them about AL Mutanabi, all the time?
| |
|
|
|
|
|
|
Re: بين د. عبد الله الطيب وأبي الطيب (Re: almulaomar)
|
NO BASHASHA
NO NEED TO BE IMPRESSED,
AND NO NEED FOR ANY WOW,
IT IS NOT AS DIFFICULT AS YOU THINK MAN, ESPECIALLY IF YOU KNOW THAT YOU ARE NOT THE SOLE AGONIZED SOUL WHICH IS LOOKING FOR THE TRUTH.
ANY WAY, IF CUTTING FROM THE DICTIONARY AND PASTING HERE ENABLES YOU TO LAY OUT SUCH WEIRD OBSESSES THAT CREEP IN YOUR MIND CELLS IN SUCH A WELL FABRICATED MANNER, THEN I AM GONNA TRY IT IN MY NEXT MESSAGE, PLEASE DON'T CONSIDER THIS AS AN INSULT.
AS YOU ALREADY JUSTIFIED FOR US THE WEAKNESS OF OUR EXPRESSIONS BY YOUR DECLARATION ON THE OTHER SIDE OF THIS TRICKY SCREEN, "BOTH OF THEM ARE DAMN STRANGE LANGUAGES".
ONE MORE THING BASHASHA, IT HAS NOTHING TO DO WITH THE LANG MAN, AS IT IS JUST A TOOL, THROUGH WHICH ONE COULD BE ABLE TO LOAD AND DESPATCH ONE'S CONCEPTS !!....
YOU JUST TAKE A LOOK AROUND YOU IN YOUR POOR NEIGHBOURHOOD, HOW MANY BLACK OR WHITE OR EVEN ESPANISH VAGABOND WITH A BOTTLE OF BEER ON HIS LEFT HAND AND YELLOW UGLY TEETH EMERGES OUT OF HIS DISGUSTING MOUTH, WHO HAS THE ABILITY TO VOMIT THE BEER SORRY I MEAN THE LANG AS FLUENT AS YOU SHOULD PURSUE, BUT HOW MANY OF THEM HAS THE SENSITIVITY TO BE AN IDEAL HOMELESS !! DO YOU KHOW? EVEN THE DESTITUTION HAS ITS OWN ABOVE THE GROUND PHILOSOPHY YOU BELEIVE IT?
ANY WAY, THANX FOR YOUR POSITIVE SENSE OF HUMOUR MAN, BUT NEXT TIME PLEASE DON'T FORGET TO VISIT THE SMILIES LIBRARY, IT IS ON YOUR LEFT (JUST LIKE THE BEER).
SORRY FOR MY FEEBLE LANGA MAN, AND I WILL BE AROUND IF YOU HAVE ANY THING TO HEAVE.
STAY WELL.
(عدل بواسطة wd al geran on 10-15-2003, 07:57 AM) (عدل بواسطة wd al geran on 10-15-2003, 04:41 PM) (عدل بواسطة wd al geran on 10-15-2003, 04:44 PM)
| |
|
|
|
|
|
|
Re: بين د. عبد الله الطيب وأبي الطيب (Re: wd al geran)
|
Quote: YOU ARE NOT THE SOLE AGONIZED SOUL |
Salam wd al geran, you must be kidding bro
I can't say I'm the only agonized sole! But I said "I may well be the first Sudanese to highlight the plight of these slaves".
Even here I was trying to illustrate yet another startling reality:
This profound reality in the far North is so deeply entrenched and built into the culture and the current prevailing mindset, to point where bringing it up like I did is the unusual, if you got my point!
Where such despicable reality in the work of 'Old' Sudan literature icons? like members of the royal family during the French revolution these people are way of touch!
3ajab Alfia who called me 'Mutazamit', right here in this thread is a clear example of this apathetic attitude!
He just doesn't care, so long he enjoys the poetry of his beloved Mutanabi! Well take Mutanabi out of our textbooks an enjoy his poetry in your privacy as you wish!
Fair enough?
You also seem to be bothered, by my remark of how Arabic language is actually a foreign language in my eyes as an African!
Well this is the truth the whole truth!
The Qua'ran itself state clearly how we were made to be different Nations (Wa Ja'lnakam Shu3uban Wa Gaba'il Le ta3arfu).
Generally speaking, I'm Sorry I refuse to succumb to Arab Nationalism imperialism dressed up and presented as Islam!
So dear wd al geran if you are agonized then let us join hands!
| |
|
|
|
|
|
|
Re: بين د. عبد الله الطيب وأبي الطيب (Re: almulaomar)
|
IT LOOK'S THAT YOU DIDN'T GET MY POINT MAN, NOT ANY OF YOUR WORDS BOTHERED ME, AND I ALMOST AGREE WITH THE MOST OF WHAT YOU SAID.
YOU JUST KEEP DIGGING AND ENLIGHT THE PASSAGE FOR US, AND WE WILL FOLLOW.
STAY WELL MAN. Quote: Er Essydra ARTIGASHA GOGORNA ? . .
| |
|
|
|
|
|
|
|