|
Re: ماذا تعـــرف عن ال Mindset وما هي أهميـــت (Re: عبدالعظيم عثمان)
|
Quote:
"Mindset"[edit] Dweck has primary research interests in motivation,[2][3][4][5][6][7] personality, and development. She teaches courses in Personality and Social Development as well as Motivation. Her key contribution to social psychology relates to implicit theories of intelligence, per her 2006 book Mindset: The New Psychology of Success. According to Dweck, individuals can be placed on a continuum according to their implicit views of where ability comes from. Some believe their success is based on innate ability; these are said to have a "fixed" theory of intelligence (fixed mindset). Others, who believe their success is based on hard work, learning, training and doggedness are said to have a "growth" or an "incremental" theory of intelligence (growth mindset). Individuals may not necessarily be aware of their own mindset, but their mindset can still be discerned based on their behavior. It is especially evident in their reaction to failure. Fixed-mindset individuals dread failure because it is a negative statement on their basic abilities, while growth mindset individuals don't mind or fear failure as much because they realize their performance can be improved and learning comes from failure. These two mindsets play an important role in all aspects of a person's life. Dweck argues that the growth mindset will allow a person to live a less stressful and more successful life. Dweck's definition of fixed and growth mindsets from a 2012 interview:
"In a fixed mindset students believe their basic abilities, their intelligence, their talents, are just fixed traits. They have a certain amount and that's that, and then their goal becomes to look smart all the time and never look dumb. In a growth mindset students understand that their talents and abilities can be developed through effort, good teaching and persistence. They don't necessarily think everyone's the same or anyone can be Einstein, but they believe everyone can get smarter if they work at it."[8]
This is important because (1) individuals with a "growth" theory are more likely to continue working hard despite setbacks and (2) individuals' theories of intelligence can be affected by subtle environmental cues. For example, children given praise such as "good job, you're very smart" are much more likely to develop a fixed mindset, whereas if given compliments like "good job, you worked very hard" they are likely to develop a growth mindset. In other words, it is possible to encourage students, for example, to persist despite failure by encouraging them to think about learning in a certain way.
|
| |
|
|
|
|
|
|
Re: ماذا تعـــرف عن ال Mindset وما هي أهميـــت (Re: Sinnary)
|
Quote: شكراً الأخ عبدالعظيم على إستعراض هذا الموضوع الهام والشيق ولو أنه خلا من الإمثلة التي تقلل من جفاف العرض النظري عدا بعض النماذج مثل جاك ويلش الذي كان خلف إزدهار جنرال إليكتريك وقد أنشئت لاحقاً كلية باسمه وكذلك مايكل غوردون وشركة أونرون التي لا زالت تعاني من فضيحة الفساد الكبيرة التي نزلت بها من علاليها. لم يتعرض الكتاب للعوامل البيئية أ(قصد الاجتماعية والإقتصادية) التي تؤثر على طريقة التفكير والتي تمتد منذ فترة نمو الجنين في بطن أمه (في حالة تناول والدته للكحول بكثرة أو المخدرات أو غيرها مما يصل عبر حبل المشيمة إلى جسده ودماغه المتكون) وكذلك المشاكل التي قد تعاني منها الأم أو الأسرة مثل النزاعات بين الأبوين التي يتخللها الضرب والصراخ أو الفقر المدقع وطرق التنشئة (من الدلع الشديد للضرب المبرح والتفرقة في التعامل بين الأبناء) أو التخلي عن الطفل وإنتزاعه من والدته . أيضاً معتقدات الوالدين فمن ينمو في ظل والدين متزمتين يختلف عمن من ينمو في كنف والدين منفتحين إجتماعياً وناجحين. من النقاط التي آخذها على الكتاب مسألة نفي دور الفطرة في القيادة بإدعاء أن لا يوجد منم يولد قائداً بالفطرة لأن هنالك من يولدون بصفات كاريزمية تظهر منذ طفولتهم ولا تحتاج سوى تدعيمها بالكفاءة في المجال المعين، كذلك التركيز على الجانب السلبي للتحفيز، أي دوره في دعم العقلية الثابتة، مع عدم إعطاء التحفيز حقه فيما يختص بدوره الخلاق في دعم العقلية المنفتحة، وهذا موضوع غاية في الأهمية تعرض له عالم النفس الشهير إسكنر في نظريته عن دور التحفيز الإيجابي في تغيير السلوك مقابل نظريات الجشتاطلت والتحليل النفسي. أخيراً أرى إن من أهم الأشياء التي طرحت في الكتاب مسألة إمكانية تغيير طرق التفكير (رغم إهمال العلاقة الدائرية بين التفكير والمشاعر والسلوك وتأثير كل حلقة في الأخرى) ختاماً أود الإشادة مرة أخرى بطرقك أخ عبدالعظيم لمثل هذه المواضيع الهامة التي قد لا يوليها كثير من الناس حقها في التصفح والنقد رغم أهميتها الشخصية لكل فرد. |
سلامات يا سناري شكرا علي الإضافه القيمة والتقييم
من تجربة شخصية موضوع طريقة التفكيـر ومحاولة تقييم طريقتك للتفكير في الأمور موضوع هم جدا , موضوع الدكتورة دا: بشأن تقييم التلاميذ الذين لم يتمكنوا من الحصول علي درجات الحدي الأدني وأطلقت عليهم : Not Yet دي عبقرية في التحفيز وعدم فصل الطلاب ديل من كيرف النجاح .. يعني بتحلنا من ثنائية (ناجح\فاشل) اللي بتقتل طموح الصغار وعقلهم يتبرمج ويقبولوا فرضبه أنهم فاشلين ..
انا ما دارس بس الموضوع موضوع رهيب وبيطور مهارة الزول في التعاطي مع الحياة بطريقه تفكير منفتحة
تحياتي
| |
|
|
|
|
|
|
|