بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قومه) تنبأ بعوافب الانفصال وتم تخوينه! هل من مترجم ضليع!

كتب الكاتب الفاتح جبرا المتوفرة بمعرض الدوحة
مرحبا Guest
اخر زيارك لك: 05-09-2024, 08:29 PM الصفحة الرئيسية

منتديات سودانيزاونلاين    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات    مدخل أرشيف اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مدخل أرشيف للعام 2015م
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى شكل سلسلة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »
03-21-2015, 11:36 AM

jini
<ajini
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 30720

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قومه) تنبأ بعوافب الانفصال وتم تخوينه! هل من مترجم ضليع!
                  

03-21-2015, 01:03 PM

jini
<ajini
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 30720

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: jini)

    دينج وزكريا جوزيف ترجموا!
    جنى
                  

03-22-2015, 09:24 AM

Gaafar Ismail
<aGaafar Ismail
تاريخ التسجيل: 08-27-2005
مجموع المشاركات: 4911

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: jini)


    الأخ الحبيب جني
    دعني ارحب بك أولا بعودتك إلى المنبر بعد طول غياب افتقدنا خلاله موضوعاتك الهادفة
    شاهدت هذا الفيديو في حينه قبل الانفصال وقلت في سري ان هذا الرجل (بروفيسور) تومبي رجل بعيد النظر
    وقامة تستحق الإجلال والتقدير . وحزنت جدا حينذاك على الهجوم الضاري الذي تعرض له من قصيري النظر
    لدرجة تخوينه مع انه تحدث بواقعية ونظرة بعيدة فاحصة وفق معطيات علمية وحقائق واضحة وضوح الشمس .
    يكفي ان كل ما تنبأ به قد حدث كما لو أن الرجل كان امامه مرأة ينظر بها إلى مستقبل الحياة السياسية في الجنوب.
    وللأسف فإن صوت المتشددين دون النظر إلى العواقب يعلو فوق صوت العقلانيين امثال البروف تومبي
    نسأل الله أن يخرج الجنوب من هذه الأزمة السياسية الحالية في اقرب وقت ممكن ويستوعب السياسيون الدروس
    والعبر من الواقع المرير الذي يعيشه الجنوب الآن .

    تحياتي ووافر احترامي

                  

03-22-2015, 10:10 AM

Alshafea Ibrahim

تاريخ التسجيل: 12-12-2004
مجموع المشاركات: 6959

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: Gaafar Ismail)

    تحيات يا حيدر عساك طيب
    حمدا لله على عودتكم = كن كما كنت
    تقبل تحياتي
    الشفيع ابراهيم
                  

03-22-2015, 10:31 AM

بكري الخير
<aبكري الخير
تاريخ التسجيل: 02-12-2008
مجموع المشاركات: 1779

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: Gaafar Ismail)

    يا سلااااااام يا جني ياخ
    كان لي عظيم الشرف ان أعمل مع بروفسور واني تومبي لاكو بجامعة الاحفاد للبنات المعهد الاقليمي لدراسات الجندر والنوع والتنوع والسلام وحقوق الانسان بل لحظي ان مكتبي مجاور لمكتبه (الحيطة بالحيطة) هو انسان سوداني محترم بمعني الكلمة اضافة لما يتميز به من علم غزير وواسع وتجارب عديدة صقلت كل تلك الاشياء لتخرج لنا بروفسور واني تومبي لاكو وكنت كثيرا ما اتجاذب معه اطراف الحديث في العديد من المواضيع وقد استفدت منه كثيرا ابان فترة تواجده بالاحفاد واستفادت منه طالباته استفادة قصوي فهو لا يتواني في تقديم المساعدة مهما كان نوعها وقد شهدت له العديد من المواقف التي لا يأتي بها الا شخص مثله .......... بروف واني تومبي لاكو انسان قل ما يجئ الزمان بمثله وله العديد من الكتب والكتابات في شتي المواضيع خاصة في مسألة انفصال الجنوب والهوية وليت القائمين علي امر حكومة الجنوب استفادو منه ومن تجاربه ومن علمه الغزير ورؤيته الثاقبة لما سيؤول اليه مستقبل جنوب السودان بعد الانفصال فله رؤيته الخاصة التي اري انها واقعية ومنطقية من حيث المعطيات المتوفرة امام الجميع لدولة وليدة كانت ترزح تحت وطأة الحرب التي تسببت في النزوج والفقر وقلة الموارد اضافة للصراعات والنزاعات القبلية والجهوية الداخلية التي افقدت اهل السياسة البوصلة لكين للاسف عندما جهر برأيه حينها خالفه الكثيرون بل لجأو الي تخوينه وهو الجنوب سوداني الاصيل فيكفي انه رغم انه حاصل علي الجواز البريطاني رفض العودة الي هناك وفضل ان يربي اطفاله في كنف السودانيين بعد ما لفظه الجنوب سودانيين كان بامكانه الذهاب لانجلترا والعمل في المجال الاكاديمي ويعيش قرير العين هانيها كما كان في سابق عهده لكنه فضل البقاء رغم المعاناة لمساعدة اهله في جنوب السودان بقدر ما يستطيع فأي تضحيه هذه؟
    اتمني ان يعيد سياسيي جنوب السودان نظرهم للوراء قليلا ويستدلو بما قاله وخطه بروف واني توكبي لاكو فيما يتعلق بمستقبل السياسة في دولة جنوب السودان قبل ان يطفح الكيل
    تمنياتي للشعب الجنوبي بحياة رغدة تعوضهم ما عانوه فيما مضي من سنوات حرب ونزوح
                  

03-23-2015, 01:13 AM

Gaafar Ismail
<aGaafar Ismail
تاريخ التسجيل: 08-27-2005
مجموع المشاركات: 4911

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: بكري الخير)

                  

03-23-2015, 11:06 AM

jini
<ajini
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 30720

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: Gaafar Ismail)

    Quote: I’m a South Sudanese: Why deny me Citizenship?
    Jun. 13 Featured, Uncategorized 33 comments Dialogue with South Sudanese (4)

    BY: Wani Tombe Lako, JUN/13/2013, SSN;

    As a very informed and concerned citizen of South Sudan, I am sincerely very extremely disturbed as regards the future of my country. I expressed this concern, in a different way, in a letter, dated the 18th October 2012, to His Excellency the President of the Republic of South Sudan, via our Ambassador in Khartoum. I wanted to show the President that, I am not an enemy of my peoples. The expression of my political opinions, about the secession of South Sudan from the rest of the Sudan, does not amount to absolute treason against my peoples.

    The meaning of referendum is that, the peoples concerned shall have to make choices. This necessarily entails expression of heterogeneous political opinions. Once that happens, the majority opinion holders do not suddenly become the saints; and the minority opinion holders the devils as it were. This appears to be the case in our country.

    I wrote the said letter to the President, to indicate that, I totally and absolutely abide by the choice of the majority in my country with all its legal, constitutional, security, moral, and social implications. However, the response of the government of South Sudan via our Ambassador in Khartoum has been rather surprising to me.

    The Ambassador told me that, the National Security Services in South Sudan as well as the Military Intelligence would like to talk to me in Juba. They alleged that I am in active security service of the government of Sudan. This is absolutely untrue. How can I be in the active service of the Republic of Sudan Security Services if all South Sudanese have been dismissed from all types of public and even some private institutions in the Sudan as a result of the secession of South Sudan from the rest of the Sudan?

    The fact that I am a retired Infantry Army Colonel, from the hitherto united Sudan Army, does not make me a traitor. There are many more senior, similar, and junior ranks, who were in the same army, and who have since March 2012, been absorbed into the SPLA, after the secession of South Sudan from the rest of the Sudan. These men are not traitors. These are South Sudanese nationals and patriots. This is also true of all those South Sudanese who were working in the civil service in the hitherto united Sudan, and who are now working in Sovereign South Sudan.

    The insistence of the Security Organs in South Sudan that I am an enemy is just politicised personal hatred and nothing more. How can I, a single individual, be a threat to the entire South Sudanese nation? How can I be a threat to the nation if I have declared my allegiance to the same nation? How can I be a threat to the whole country as an academic civilian, without an army? How can I fight the whole SPLA army with chalks and ink?

    My dear citizens of South Sudan, just because of my political opinions, the government of South Sudan has refused to issue me with my citizenship documents, that is, my passport and nationality documents. That means, the government have subjectively decided that, I am not a South Sudanese citizen, just because I hold different political opinions. Find below the letter I wrote to the President of the Republic of South Sudan:-

    18th October 2012
    H.E. Lt. Gen. Salva Kiir Mayardit
    The President of the Republic of South Sudan;

    Through H.E. Mayen Dut Wol
    The Ambassador of the Republic of South Sudan; in the Republic of Sudan

    Your Excellency the President of the Republic of South Sudan;

    Ref: Allegiance to the Sovereign Republic of South Sudan; and to the President; and the Peoples of the Republic of South Sudan

    I am writing to your Excellency; to declare my total and absolute allegiance to the Sovereign Republic of South Sudan; to you my President; and to the entire peoples of the Republic of South Sudan.

    With this letter, I am putting my knowledge; skills; experiences; and energies; under the total and absolute disposal of the Sovereign Republic of South Sudan; under your leadership; for the benefits of all the peoples of the Republic of South Sudan.

    Now that the entire peoples of the Republic of South Sudan have voted for the establishment of the Sovereign Republic of South Sudan; I honour; respect; and support this noble decision; and I shall not indulge in any acts or omissions; which tantamount to a threat to the life of the Sovereign Republic of South Sudan.

    I denounce all acts of violence against the State of South Sudan; against the government of South Sudan; against the person of the President of the Republic of South Sudan; against all officials including the Cabinet of the Republic of South Sudan; and against the peoples of South Sudan; and against the integrity of the Republic of South Sudan.

    I support all democratic approaches; to issues of governance in the Republic of South Sudan; including press freedom; for the expression of lawful opinion; in the interest of the Republic of South Sudan, and its entire peoples.

    Your Excellency Mr. President;

    I am confident that; with my current knowledge; skills; and experiences; I shall be a net positive addition to my brothers and sisters; who are already working very hard, under your leadership; to make the Republic of South Sudan a prosperous and a happy place to live in; for the entire peoples of the Republic of South Sudan. It is time all of us put our energies to the best use in South Sudan; for the benefit of our peoples now; and for our posterities.

    I sincerely believe that; politics is not for making personal fortunes and accumulation of wealth for the self. Political offices are for the benefit of the common South Sudanese men; women; and children in the villages and towns of South Sudan. These should be the values that we bring into political offices in South Sudan. I want to play my role in the building of positive South Sudan; within the spirit of these kinds of values; for the total harmony of the entire peoples of South Sudan.

    I want to be a net positive addition in the development processes of my country; without very much thinking of my political colour. As a son of South Sudan; my love; allegiance; defense of; and sacrifice for the Republic of South Sudan; is more than my mere declaration of membership of any political party; in the Republic of South Sudan. I am a technocrat who wants to serve the Sovereign Republic of South Sudan; under your leadership.

    I am capable of: effectively; efficiently; honestly; and loyally advising the government of the Republic of South Sudan; in all aspects pertaining to socio-economic development; most importantly; general rural development where more than 90% of the peoples in South Sudan live in rural areas; and in general matters of laws (Constitutional Law; Criminal Law; Human Rights Law; Land Law; and all relevant laws in the country) within the remit of State Practice.

    In matters of rural development; I have attained international recognition; as an expert and specialist in this field; and I do not see any reason why I should not spent the rest of my life; helping my peoples; through their government in South Sudan; under your leadership; to positively develop.

    Thanks in anticipation

    Yours Obediently

    Signed

    Professor Dr; LL.B; LL.M.; Wani Tombe Lako Lokitari
                  

03-23-2015, 11:12 AM

jini
<ajini
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 30720

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: jini)

    Quote: << OlderNewer >>33 Comments
    KW Ngor says:
    June 14, 2013 at 2:07 am
    Dr. Wani Tombe Lako,
    South Sudanese are people if you hurt them, you will pay with a bigger price than the damage you have made or caused. I felt sorry for you when you were favouring Sudan Unity as you were one of the speakers in the pre-referendum debate. The Arabs themselves were looking forward for division of the country, but the son of South Sudan like you, was favouring unity that kept South Sudanese backward for years and killed millions of our people in cold-blood. Honorable Bashier Bendi denied you immediately in the debate that day, he said “I don’t know this man any more because of the way he is talking!” You can watch that on ‘youtube’.

    My dear uncle, I am not a part of a team that labelled you and denied you your right of citizenship but informing you of what is what is your scenario. You didn’t see this coming but I have seen it clearly that day you are going to be punished for this.

    My advice to you since you don’t shed any blood, get in the program of UN reparation, go home and sit quietly as citizen of South Sudan. Teach in one of the Universities or farm until the climate changed. I am sorry for any inconvenience. God bless.

    Reply
    Kenyi Lo Equatoria says:
    June 14, 2013 at 3:22 pm
    Hi Ngor,
    We need and must honor people’s choice. Many still think today that Khartoum is a better place to live in instead of Juba.
    When you do not want pain do not cut yourself.
    Referendum was never to be dictated but peoples choice how many Jared this professor that day including me? But that is gone, let us welcome prodigal son amidst us. He is still our brother. Isn’t it?
    Democracy is nothing but choice. Are you hating the 4% that did not vote for Salva Kiir during 2010 the election? NO. Will you indefinably hate the 1% that voted for unity of Sudan? NO. Let us thank them for their wasted effort.

    Not for bad.
    Kenyi

    Reply
    Malou says:
    June 16, 2013 at 6:05 am
    Kenyi, if you think a foreign country is better than the country that’s supposed to be your own country; then you should stay there, it’s your choice but you can’t take it or have it both ways!

    Reply
    KW Ngor says:
    June 18, 2013 at 3:52 am
    I totally agreed with you, Brother Kenyi. What I said above, I am not against Dr. Wani for favouring unity of Sudan, but helping him to know what is haunting him at moment. I guessed we gave a clue about his inquiry, and he will take it from there and I wished him the best. Thanks God bless.

    Reply
    Dak Marial Buot says:
    June 14, 2013 at 5:14 am
    Dear Professor Wani
    If South Sudan President, Kiir and Security personnel want to see you in Juba, it means they do not deny you citizenship. Perhaps they want to verify if your claims of being allegiant to the peoples of South Sudan and the government will be of true statement as you said. Your potentiality and of course the education level you have attained will be of necessity to the people of South Sudan. Come and pay them a visit in order to substantiate their call of seeing them in Juba.

    Dak Marial Buot

    Reply
    Kenyi Lo Equatoria says:
    June 14, 2013 at 11:29 am
    Prof Wani Tombe Lako Lokitari,
    From lines and I quote; “I sincerely believe that politics is not for making personal fortunes and accumulation of wealth for the self. Political offices are for the benefit of the common South Sudanese men; women; and children in the villages and towns of South Sudan. These should be the values that we bring into political offices in South Sudan. I want to play my role in the building of positive South Sudan; within the spirit of these kinds of values; for the total harmony of the entire peoples of South Sudan.”
    and also lines”…and in general matters of laws (Constitutional Law; Criminal Law; Human Rights Law; Land Law; and all relevant laws in the country) …”

    I can see the reason why u r not given the national honor leave alone documentation.
    I pity u Prof, because a rat can not invite a cat to organize his room!

    Kenyi

    Reply
    Diu J.Kuek says:
    June 14, 2013 at 11:30 am
    Dr Wani Tombe
    You said you wrote a letter to the President of the Republic of South Sudanese and the Ambassador of the Republic of South Sudan in the Republic of Sudan why you be denied for the citizenship; I don’t think you will get an proper answer from any one in our Republic. The question will be back to you, please, check out your political records toward our nation and its legacy of the struggle as you said you had allegiance to the sovereign of the Republic of South Sudan.

    The question is, was that was before independence of our Country or after independence? Your allegiance, if it’s after independence those people are called as opportunistic group. Sorry for saying like that. But the little I know so far is that those were been active against the independent of South Sudan have special categories in the eyes of every one in South Sudan.

    Dr Wani, please just check out if it will be the case regarding your complaint which is supposed to be genuine and fundamental right from the legal point of view. if your political background is clean as you been mentioned, fight on but I doubt…..

    Reply
    Majongdit says:
    June 14, 2013 at 11:32 am
    Dr Wani,

    It would suit you if you choose whole heartedly to be a South Sudanese. South Sudan belongs to all of us including you. After the referendum the whole country South Sudan was aveiled to all, including those who voted against the ‘separation’. However, our fears are that some people have not declared with heart and spirit that S. Sudan is their homeland. These people tell us during the day that they are South Sudanese; yet at night they are against South Sudan.

    There are a lot of dark dealings against South Sudan organised in Khartoum in which our very own people are absolute partakers. We know some of the commentators in Sudan Tribune and South Sudan Nation websites are South Sudanese. They posed as Northerners to advance the NCP agenda. Some have helped in the organization and facilitation of the rebellions in South Sudan. Some had expected that the regime in Juba would fall through their efforts and then they would take over the country. Some have liaised up with NCP regime in Khartoum and are giving wrong reports to NISS, some of their fake findings was given to Cde Kiir, and the worst of it all, the goodness and open heartedness of South Sudan is being turned into ‘stupidity’.

    Dr Wani, it is a great feeling that you made (or you continue) a serious attempt to show that you have South Sudan at heart. However, it would do you good if you do it this time through your acts rather than doing it with your words. Actions speak louder than words.
    Majongdit Junub

    Reply
    Othom Arie Temrial says:
    June 14, 2013 at 1:37 pm
    If what the proffessor claims is true that he is not in the active service of the Sudan security, why is he fearing to come to south Sudan since he knows that some of those who fought against the SPLA during the war are now absorbed at high ranks in the SPLA? Unless there he has a stick burried in the mud ready to be pulled out at any time

    Reply
    Deng Ngor Akuei says:
    June 14, 2013 at 6:57 pm
    Dr. Wani, my father if you are older enough to the equal age of my father, if not, my uncle. Iam also doubting as brother Diu J kuek of being a South sudanese citizen. If you are a true s.sudanese citizen, what make you to write a letter through embassy of s.sudan in khartoum rather than to come and present your personal documents to the office of president in Juba? You are not denied, you are only a politician who wants to claim to the world that pres. Kiir does deny his fellow S. Sudanese citizens.

    Reply
    Justin Chicago Opiny says:
    June 15, 2013 at 5:04 pm
    Dr. Wani, you should be in a better position as a person with a wide knowledge to direct your request for a south sudanese citizenship of which you are one and belong by birth. What has the president and Ambassador got to do with those south sudanese seeking documentation? You should be well informed to go where to seek for the information you need to acquire citizenship and other documentation that had nothing to do with the president or the Ambassador.

    I think you went to the wrong Office and department. Go to immigration and citizenship department. There, they will inform you accordingly. I hope that will help you know your status, if you are denied then, you have the right to know.

    Reply
    Wani Tombe Lako says:
    June 16, 2013 at 6:33 am
    Brother Justin Chicago Opiny;

    Thanks for your kind words.

    I have indeed applied for my passport and nationality documentations, to the right office as you suggested, but, that has been refused. May be, you need to know that, such a decision is not taken by officials not holding constitutional positions. You are right, I am in a better position to know that, and indeed, the said position has made me to apply to the right offices. I hope that satisfies your quest for truth.

    The letter to the President is not for passport and nationality documentations. Presidents do not issue such certificates, however, they may confer or refuse nationality statuses in extra ordinary casese. You will notice that, I have not mentioned issues of passport or nationality/citizenship in the letter to the President. You imported these issues into the said letter not me. You know the reason for your doing so. Do not create an issue, and then, blame me for it. It is not fair, reasonable and just.

    thanks again

    Keep well

    Reply
    Justin Chicago Opiny says:
    June 17, 2013 at 3:15 am
    I do not have any ill feelings against you, I responded in that manner as per the heading of the article. you are a south sudanese by blood and you will remain so with or without the paper documentations.

    Reply
    KW Ngor says:
    June 15, 2013 at 5:49 pm
    Hi, Justin Chicago Opiny!
    What is your location? Are you still in Uganda or in Western countries? I used to know you longtime ago.

    Reply
    Justin Chicago Opiny says:
    June 16, 2013 at 3:48 pm
    Hi, Kw Ngor! I am in the Northern Hemishere with Santa Claus (Nicholas)

    Reply
    Diu J.Kuek says:
    June 15, 2013 at 7:42 pm
    Justin Chicago Opiny

    Dr Wani Tombe Lako is highly well qualified person and is legal person by profession. Wani knows what he’s supposed to do in all as he is South Sudanese by domicile not by operation of law and having a constitutional right to acquire a citizenship without debate but the case is different from the fact that he doesn’t want to tell the truth.
    Wani is just demonstrating for the fear of being so active against separation of South Sudan as he was pro-unity beyond NCP Government in Khartoum.
    As above mentioned name Wani Tombe Lako, if I were you, no need to write a letter to the President Kiir, just direct to the South Sudan passport Department. if they refused, proceed to the Court of law which will determine the case but what I know Dr Wani Tombe Lako is making the apology to the people of South Sudan indirectly based on his letter to the President.

    This letter is showing that Dr Wani Tombe Lako apologizes to the people of South Sudan, it’s not a matter of being denied citizenship…the good analysts can term it like that.

    Reply
    Wani Tombe Lako says:
    June 16, 2013 at 9:20 am
    Brother Diu J. Kuek;

    The truth is that, I have appropriately applied, to the right Departments, in the Government of South Sudan; for my passport and nationality documentations, as you would like me to do, but, they refused to issue me with the said documentations.

    You groundlessly, maliciously, recklessly and hatefully, accused me of actively working against the separation, or the secession of South Sudan, from the rest of the Sudan. The truth is that, I have never ever, denounced the sovereign status of South Sudan, and I shall never denounce it whatsoever.

    As you, yourself said, I am a lawyer, and as such, I cannot, and shall not, work against the Constitutional and legal rights of the peoples of South Sudan, in the form of the sovereign Republic of South Sudan. You will have to wait until the dooms day, for me to do such a dangerous and illegal thing. You will have to live with this imagination in your hateful self, until the end of your dear life. I am not that evil as you would like to think.

    You said that, the letter I wrote to the President; is a façade. A veil, behind which, I surreptitiously and stealthily, want to apologise, to the peoples of South Sudan. Do you want me, to apologise, to the peoples of South Sudan, for doing what the CPA commanded me, and all of them, to do?

    For your information, the CPA was a pivotal source of the Interim Constitution, which ruled the then united Sudan, and per which, we South Sudanese, were commanded, singularly, or, severally, to either vote, for “Yes”, or “No”, during the referendum, for secession of South Sudan, from the rest of the Sudan.

    The CPA did not expressly, or impliedly, state that, those particular South Sudanese, who shall vote “No”, for the secession of South Sudan, from the rest of the Sudan, during the referendum, shall have to apologise to rest of South Sudanese, who voted “Yes”, in the event of secession of South Sudan, from the rest of the Sudan.

    On the other hand, my legal reason, skills, experiences, morality, and attitude, do not, and cannot allow me, to interpret the CPA, as implying instances of apologies, which you appear to be interested in, within the remit and ambit of the said referendum. You Diu J. Kuek is overwhelmed with the jurisprudence of jungle laws and traditions, which I do not know, due to the fact that, at the good law school that I went to in England, I was not taught such typologies of jungle administration of justice.

    The other aspects of the referendum bylaws did not also expressly or impliedly, state that, voting “No”, for the secession of South Sudan, from the rest of the Sudan, was, or, shall remain a felony, for the entire lives of those South Sudanese, who voted “No” for secession.

    Therefore brother Diu J. Kuek, you must be labouring under the weight of primordial and parochial laws and politics combined. Please, we are not dealing with folklore judicial system, saturated in herd mentality, as well as herd morality here. Here now, we are dealing with positive Constitutional, Criminal and Human Rights laws. Do you understand, and internalise what I mean?

    By the way, whoever imparted to you, your analytical skills that you are on about here, might have inadvertently, misled you, without you knowing!! Therefore, I command you to go back to my letter to the President, and reread it for a good comprehension of it.

    Good-Day

    Reply
    KW Ngor says:
    June 17, 2013 at 2:25 am
    Wow! Dr. Wani, since you’re Phd holder you should not reduce yourself to the point that you air your anger with these words:
    “You groundlessly, maliciously, recklessly and hatefully, accused me of actively working against the separation, or the secession of South Sudan, from the rest of the Sudan. “Please, we are not dealing with folklore judicial system, saturated in herd mentality, as well as herd morality here.”

    You were trying to buy an idea from people of what to do about your problem or letting people know about your ordeal and how irresponsible our government has become, but the language above is scary! Most of folks you see here in this forum are not of your generation. They might have higher education like you but amateurs. So, be careful of not causing more damage to yourself. Keep your cool and respond professionally according to your level. God bless.

    Reply
    Tiger Lueth. says:
    June 15, 2013 at 11:33 pm
    Dr. Wani.
    as i read through your both letters which you have written to the president of the Republic of South Sudan general Salva Kiir Mayardit and the one that to your fellow citizens, i absolutely don’t observe any wrong doing thing which may cause fear in you and making you ignoring Mr. president’s call, you’re making it worse if you don’t go to Juba. as you repeatedly said that you want to share in the building South Sudan, please i advice you to fear nothing and be very proud indeed to help your citizens, you’re one of those people South Sudan is in need, come back home, sir.

    Reply
    James Lual Garang says:
    June 16, 2013 at 2:20 pm
    I have to tell Dr. Wani Tombe a short story….that Mr. crocodile used to fear a fish called ‘Thiep’ in Dinka. When it sees the eyes, the crocodile dives into water and disappears. One day this fish called Mr. crocodile for talks, then it (the fish) opened up its mouth and said, “See here, I don’t have teeth, why do you run?” The following day the crocodile started eating ‘thiep’ fish or Gueth…….

    Reply
    KW Ngor says:
    June 16, 2013 at 3:57 pm
    Dear Diu J. I do agree with your comment but there is more hidden agenda about this topic. Dr. Wani is being paranoid thinking that he is in danger if he goes to South Sudan for what he has done. So, this is a fishing topic. You might be asking how do I know this? Since he posted the topic he doesn’t respond to our comments. Another part of it is that, he is looking for asylum-ship with Sudan or another country he doesn’t want to go to South Sudan and that is obvious. So far what I know, he is not in danger since this is a time of Amnesty for all South Sudanese who choose to be enemies of South Sudan.

    Reply
    Lukudu Gatkuoth Garang says:
    June 17, 2013 at 9:09 am
    Dear Dr. Wani Lako:

    Prior to commenting on this issue, I would like to know why you were denied the Nationality and Passport Documents of South Sudan by the Immigration authorities in Juba? What was the reason given to you by the South Sudanese immigration and Citizenship authorities with regard to the documents you applied for? Why do you apply for the Nationality and Passport of South Sudan in Khartoum instead of going to Juba and apply for it there? Did President Kiir reply your letter? If so, Would you please post that letter on the SSN forum so that we can read it too.

    Reply
    Diktor Agarab says:
    June 17, 2013 at 6:19 pm
    Unfortunately, for you, Dr. Wani Tombe, you’re an Equatorian that is why the Jenges are trying to make life difficult for you despite the fact that Dr. John Garang not only was a unionist but actively promoted it, going as far as assassinating pro-separatists in the movement as he tried to ram his vision of a New Sudan down our collective throats.

    Your pro-unity stance wasn’t any different from that of Dr. Francis Deng, who has been on record actively campaigning against separation. In fact, Dr. Francis Deng considers the separation a terrible idea that is why up to today he still maintains that he is a Northern Sudanese. The only difference between you and Dr. Deng is that he is a Dinka and as such the Dinka-led government of Salva Kiir has decided to give him a free pass. That is why today Dr. Deng is the permanent representative of South Sudan to the UN while you’re still languishing in Khartoum. This is another instance of Dinkocracy that Elhag Paul has consistently warned us about.

    Dinkas protect their own while condemning others. Imagine, Mr. Abel Alier sold us out to the Arabs but today his sins have been white-washed that overnight he has become a saint. Dr. John Garang tried to sell us the New Sudan vision but it was actually the reality of separation advocated by Dr. Lam Akol and Dr. Riek Machar that won the day. What did Dr. Akol and Dr. Machar get for their troubles? They were labelled traitors as the Dinkocracy machine went into overdrive and tried to sell us the idea that Dr. Garang was in fact fighting for South Sudan all along.

    Dr. Wani Tombe, the only way for you to come back to South Sudan is at the head of a militia because that is what the Jenge understand. That is why they don’t dare temper with the Nuers because the Naathes have understood that Dinkas only understand the language of force!

    Reply
    Lukudu Gatkuoth Garang says:
    June 18, 2013 at 11:27 am
    Diktor Agarab:

    If Jieng only understands the language of force, Why did you ran to Khartoum and allied your Nyagat Forces with the Northern Sudanese Army in 1991? Why did your Political Prophet Riek Machar Dhur-Jang return to Dr.John Garang and Kiir/Jieng with empty hands in 2000? If Jieng could forgive you and your Uncle Riek Machar Dhur-Jang for what you had gravely done to Dinka and the SPLA, I’m sure the Dinka would forgive Dr. Wani Tombe Lako because his mistakes are less severe than that of your lunatic Uncle Riek Machar.

    You should know that Dr. Wani Tombe Lako and Dr.Francis Mading Deng have expressed their political wishes and opinions yet they never picked up arms and massacred innocent Dinka civilians in Bor and everywhere in South Sudan just for the sack of leadership and food.

    Reply
    Ater Jieng says:
    June 20, 2013 at 3:07 pm
    Dear Mr. Lukudu Gatkuoth Garang:

    I’m a bit confused about your tribal identity. I don’t know whether you are a Dinka, Equatorian or Nuer? Who are you, Sir? Anyhow, I just want to tell you that you are true hero and a living voice for our Martyrs on SSN forum. I have been reading your articles and I feel that we, the people of South Sudan, owe you dearly for the word of thanks for defending and speaking up for those who can not speak for themselves. I know that our Nuer Cousins and some of the Kokora supporters may not appreciate your stance, however I encourage you to continue to tell the truth on SSN Forum. I sincerely appreciate your reasoning with those Nyagats, Fake Equatorians, Nuer of (Gajaak) Ethiopia and Kokora Warlords/supporters. We really need Unity and peacEful coexistence in South Sudan. Thank you for your support Mr. Lukudu Gatkuoth Garang. I’m so proud of you and your articles.

    Reply
    diktor agarab says:
    June 18, 2013 at 6:02 pm
    Gatkuoth Garang,
    You suffer from massive nygatism …..that is why you ask such useless questions. Nobody ran to Khartoum, Dr. Machar negotiated with Khartoum and essentially forced Dr. Garang’s hand to include SELF-DETERMINATION in his platform after he was backed into a corner by the resurgent pro-separatist forces. Dr. Machar didn’t massacre innocent Dinkas. This is just Dinka propaganda going into over-drive. There was war and the Dinkas were badly defeated that is why they ran off to Equatoria. Till today Dinkas are afraid to return to their homeland for fear of Nuer warriors. Remember you’ll reap what you sow!!!!!!!

    Reply
    Eastern says:
    June 18, 2013 at 10:40 pm
    Diktor Agarab (Dr. Scorpion) I like your rebuttal to this Dinka advocate who considers others suffering/have suffered Dinka onslaughts as non-issues. Thanks for your stance.

    Reply
    Nyesi Ta says:
    June 21, 2013 at 3:15 am
    Edited Verson

    Dr. Wani, what do you want exactly, a position in the government of RSS or a certificate of nationality? You need to be crystal clear and straight forward in your letter because I know you don’t have to meet the ambassador or even waste your time to write to the president to get an approval to obtain your nationality certificate. However, if you are looking for a political position, then President Kiir is the right person to lobby. You need to know that getting a political position in the gov’t depends on your personal political history. Go to YouTube, watch the debate you got involved in and take your time to reflect on what you said in the debate.

    To be exact, your letter defines you as a beggar, begging for a position. I see you as the least naive among the 1% who voted for Unity of the Sudan, and yet you are a professor. Nobody cares about your academic achievements, those credential are yours; nobody cares whether you’re internationally recognized. What we care most is what our people want as compared to your selfish motives when you tried to interfere, disrupt, sabotage the referendum through your dubious political campaign at a time when our people were in full gear toward voting to cede.

    Dr. uncle, brother whatever your age go to Juba and apply for your national certificate, than to engage us with nonsense on this forum.

    Reply
    Wani Tombe Lako says:
    June 22, 2013 at 1:38 pm
    Hello Mr. Nyesi Ta.
    Since you called me uncle, I shall respectfully call you; Nephew Nyesi Ta. Thanks for your comments. I shall attempt to make a few things clear to you in particular, and to the rest of the honourable readers.

    (a) The title which reads, “I am a South Sudanese: Why deny me citizenship”, is not the true title of the piece that you are commenting on. This title was coined by the editors of SSN, for their own subjective/objective reasons which they know better. The true title of the piece in question is “Dialogue with South Sudanese (4)”. Therefore, I was not crying for a no nationality or passport certificate as you appear to intimate. That is not my style;
    (b) Therefore, the letter is neither for nationality nor for passport certificates. Surely, it is not an application for a job. Conventional applications for constitutional jobs are not done in this fashion. You may be too young to know this. I do not blame you for it whatsoever;
    (c) Ambassadors represent their countries in foreign countries. In fact, Ambassadors Extraordinaries, like our Ambassador in Khartoum, represent their countries in many more different ways. Therefore, my meeting with the Ambassador was beyond issues of nationalities, passports and jobs;
    (d) You said I am a political beggar! You see Nephew Nyesi Ta; if I wanted a political post from the SPLM/A, I would./could have gotten it; from 2005. I am not a political sycophant, and I am extremely proud of that.
    (e) Nephew Nyesi Ta, I have no problem with the choice of my peoples for sovereign RoSS. However, you need to know that, all those who voted for secession were motivated by indeterminate reasons and factors. That is politics. You need also to now that there are many sycophantic unionists in the SPLM/A, who are now in senior positions in RoSS, and who are more dangerous to the RoSS, than honest politically minded people like myself in South Sudan. I was open for objective reason, because I love my peoples and country;
    (f) Some of those whom you praised in the U-tube or video, about the discussion on unity and secession, are known political opportunists. Some of them used the same selfish reasons during the political episode known as, ‘Kokora’. You may be too young to remember that period, or, you were not yet born, I do not honestly know. However, some of these heroes of secession used to run in Juba streets, agitating South Sudanese to kill themselves, calling themselves youth leaders. Many innocent people died because of these same politics of territorial exclusion, in order to access jobs and other things, excluding others. When the going got so tough, they ran away from Juba. They went into the SPLM/A, and decided to become more Catholic, than the Holy Father, the Pope. Do understand what I mean here? One senior SPLM/A official once said that, some of these late comers into the SPLM/A make too much noise like, someone, who came to mourn a dead child, and made matters worse by crying too much, more than the parents of the dead child!;
    (g) Nephew Nyesi Ta, the people you referred to in this video, as your heroes are true job seekers through the blood of South Sudanese not me. They made innocent people from Upper Nile and Bahr el Ghazal to die in our history because of jobs in Juba. I was as skeptical as now, about these politics of territorial divisions and exclusion. Nationalism for South Sudan runs in my blood. I cannot kill another South Sudanese in order to get a job. Some of these people you politically worshipped, caused the death of many South Sudanese to get some stupid jobs between (1981-1989);
    (h) Nephew Nyesi Ta, do not be surprised, if the same people you are now politically worshiping, and calling them heroes in this video, begin to agitate for further re-division of independent South Sudan. They did so after the South Sudan was divided through the Kokora. I am above these politics of territorial divisions for personal gains. This is why I do not respect them when they talk about development through territorial division. They did it in South Sudan and ran away to the late Dr Garang with different message. You will sooner or later prove me right; and finally
    (i) Nephew Nyesi Ta, I have already said that, I shall work for my people free of charge if need be. I do not need a constitutional post to survive. My academic credentials are necessary for the development of my people. I was making a point, not begging jobs in that letter which you misunderstood. When you enter an independent sovereign country you need a passport. You will learn in life that, positive politics need cool minds and logical analyses, not a mob attitude, of those of your heroes, which they demonstrated in Juba between 1980-1989. Dialogue is about many issues. Not for begging jobs.

    Good-Day Nephew Nyesi Ta.

    Reply
    kimo says:
    June 23, 2013 at 2:46 pm
    the same mistreatment suffered by south sudanese during jalaba era is still there and even worse, spla is turning south sudan into a big prison.. at least at the time of jalaba, juba was secure, no ethnic wars here and there, no hunger, no lack of basic life saving medicine….

    Reply
    John Garang Akot says:
    June 24, 2013 at 11:23 am
    Dear Lado Tombe,

    I haven’t seen any substance in your writing to the President. First and foremost, you have been a traitor in backing the Sudan during the war and this has been truly confirmed by your rank of retied colonel.

    It is true many of your colleagues have been integrated into the SPLA but mind you they have taken different approaches which you need to seek.
    The Referendum or secession of south Sudan didn’t require any of us to write to the President. It was optional and more than 99% decided to make it a new country whether you or President Bashir liked it. Because of his political maturity, the president of the Republic of South Sudan didn’t show in any way that he is for the separation of the South until when he returned from United nation meeting in Uk 2011.
    My advise is if you believe you are a true son of this Country as you claimed, than you can come to Juba to have the needs you want as a citizen.

    Reply
    Wani Tombe Lako says:
    June 25, 2013 at 5:28 am
    Thanks for your kind words Mr. John Garang Akot. My name is Wani Tombe Lako Lokitari, not Lado Tombe.

    Good-Day

    Reply
    SOSA says:
    January 12, 2014 at 4:45 am
    Hi all!

    Sorry for being behind …

    My little comment is a debate is a debate … (opp and prop). At the end of it both or the losing side congratulates the winning side and the trophy handed to the winners; but the winners celebrates their winnings and as they normally would have accepted the congratulations from anyone.

    If this comment not behind, I urge the ONE side to jointly celebrate their winnings ..

    Love to all and long live ROSS.

    Hope it works with the current issue ………

    Reply
    Leave a Reply Cancel reply
    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Name *
    Email *
    Website
    Comment
    You may use these HTML tags and attributes:







    يا ترى ماذا ستكون اراء هؤلاء اليوم!
    جنى
                  

03-24-2015, 05:42 AM

Nasr
<aNasr
تاريخ التسجيل: 08-18-2003
مجموع المشاركات: 10840

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: jini)

    مصيبة السودانيين جنوبا وشمالا
    مصيبة الأفارقة جلهم أن لم يك كلهم
    ما دايرين يسمعوا كلام الببكيهم
    دايرين زول يقول ليهم
    ولو كذبا
    كلام يفرح
    كلام بروفسر واني كلام علمي ومرتب وموزون
    ليتهم يسمعون إليهم الآن ليساهم معهم في المفاوضات
    لحل المشاكل
    بعد ما الفأس وقع في الرأس !!!!!!
                  

03-24-2015, 09:13 AM

jini
<ajini
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 30720

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: Nasr)

    Quote: يا سلااااااام يا جني ياخ
    كان لي عظيم الشرف ان أعمل مع بروفسور واني تومبي لاكو بجامعة الاحفاد للبنات المعهد الاقليمي لدراسات الجندر والنوع والتنوع والسلام وحقوق الانسان بل لحظي ان مكتبي مجاور لمكتبه (الحيطة بالحيطة) هو انسان سوداني محترم بمعني الكلمة اضافة لما يتميز به من علم غزير وواسع وتجارب عديدة صقلت كل تلك الاشياء لتخرج لنا بروفسور واني تومبي لاكو وكنت كثيرا ما اتجاذب معه اطراف الحديث في العديد من المواضيع وقد استفدت منه كثيرا ابان فترة تواجده بالاحفاد واستفادت منه طالباته استفادة قصوي فهو لا يتواني في تقديم المساعدة مهما كان نوعها وقد شهدت له العديد من المواقف التي لا يأتي بها الا شخص مثله .......... بروف واني تومبي لاكو انسان قل ما يجئ الزمان بمثله وله العديد من الكتب والكتابات في شتي المواضيع خاصة في مسألة انفصال الجنوب والهوية وليت القائمين علي امر حكومة الجنوب استفادو منه ومن تجاربه ومن علمه الغزير ورؤيته الثاقبة لما سيؤول اليه مستقبل جنوب السودان بعد الانفصال فله رؤيته الخاصة التي اري انها واقعية ومنطقية من حيث المعطيات المتوفرة امام الجميع لدولة وليدة كانت ترزح تحت وطأة الحرب التي تسببت في النزوج والفقر وقلة الموارد اضافة للصراعات والنزاعات القبلية والجهوية الداخلية التي افقدت اهل السياسة البوصلة لكين للاسف عندما جهر برأيه حينها خالفه الكثيرون بل لجأو الي تخوينه وهو الجنوب سوداني الاصيل فيكفي انه رغم انه حاصل علي الجواز البريطاني رفض العودة الي هناك وفضل ان يربي اطفاله في كنف السودانيين بعد ما لفظه الجنوب سودانيين كان بامكانه الذهاب لانجلترا والعمل في المجال الاكاديمي ويعيش قرير العين هانيها كما كان في سابق عهده لكنه فضل البقاء رغم المعاناة لمساعدة اهله في جنوب السودان بقدر ما يستطيع فأي تضحيه هذه؟
    اتمني ان يعيد سياسيي جنوب السودان نظرهم للوراء قليلا ويستدلو بما قاله وخطه بروف واني توكبي لاكو فيما يتعلق بمستقبل السياسة في دولة جنوب السودان قبل ان يطفح الكيل
    تمنياتي للشعب الجنوبي بحياة رغدة تعوضهم ما عانوه فيما مضي من سنوات حرب ونزوح

    شكرا يا يا بكرى للاضافة الضافية
    جنى
                  

03-24-2015, 09:22 AM

jini
<ajini
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 30720

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: jini)


    قارن قراءة القفة دا وقراءة بروف تومبي الذى اتهم بالخيانة والارتزاق
    جنى
                  

03-25-2015, 08:01 AM

Gaafar Ismail
<aGaafar Ismail
تاريخ التسجيل: 08-27-2005
مجموع المشاركات: 4911

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: jini)

    ****
                  

03-25-2015, 01:40 PM

Gaafar Ismail
<aGaafar Ismail
تاريخ التسجيل: 08-27-2005
مجموع المشاركات: 4911

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: Nasr)

    Quote: مصيبة السودانيين جنوبا وشمالا
    مصيبة الأفارقة جلهم أن لم يك كلهم
    ما دايرين يسمعوا كلام الببكيهم
    دايرين زول يقول ليهم
    ولو كذبا
    كلام يفرح
    كلام بروفسر واني كلام علمي ومرتب وموزون
    ليتهم يسمعون إليهم الآن ليساهم معهم في المفاوضات
    لحل المشاكل
    بعد ما الفأس وقع في الرأس !!!!!


    صدقت اخي نصر

    تحياتي ووافر احترامي
                  

03-25-2015, 02:49 PM

jini
<ajini
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 30720

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: Gaafar Ismail)

    Quote:
    صدقت اخي نصر

    تحياتي ووافر احترامي

    وتحياتي لكما نصر وجعفر
    الماساة ان الجميع اغلق هذا الملف باعتبار ما كتب فقد كتب وكان الامر عاطفي ووجداني وليس اقتصادي وجيوسياسي حتمى يتوجب اعادة النظر فيه
    كل يوم اضافي للانفصال يعنى الاقتراب من الكارثة الكبرى وهو الانهيار التام للدولتين!
    انهارت اسعار النفط الدافع الرئيسى للانفصال او الاقوى فبلغ سعر برميل نفط جنوب السودان ليبلغ 45 دولار للبرميل تذهب 25 دولار منه للشمال ويبقى 20 دولار تقتسمها بكين وجوبا مناصفة 10 دولار لكل عاصمة وتصرف جوبا العشرة دولارات على التسليح ويتلقى مشار الدعم من اصحاب الاجندة الخارجية!
    جنى
                  

03-25-2015, 02:58 PM

jini
<ajini
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 30720

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: jini)

    Quote: في 2010/9/17 12:20:00
    اكد د. واني تومبي الاستاذ بجامعة جوبا ان مشاكل السودان لا تحل عن طريق انفصال جنوب السودان عن شماله
    وحذر من ان انفصال الجنوب سيحوله دويلات قبلية وقد تطالب بعض اجزائه حال الانفصال الانضمام الي الشمال او قد تطالب بدول مستقلة خاصة بها
    واضاف ان الانفصال سيؤدي الي زيادة العنف والصراعات القبلية في جنوب السودان بسبب وجود المليشيات القبلية
    وفند د. توبي في حديثه في مناظرة الوحدة والانفصال التي اقيمت مساء امس بقاعة الصداقة التي نظمتها المنظمة الوطنية لدعم الوحدة الطوعية دعاوي الانفصاليين الذين يرجحون عدم الاستقرار في جنوب السودان لبقاء الجنوب جزءا من السودان الموحد ، قائلا ان الذين ينادون بفصل الجنوب لانه لم يتم تنميته خلال الفترة الانتقالية كما جاء في اتفاق السلام يعتمدون علي سبب خالي من المنطق
    وقال ان عدم استفادة جنوب السودان من نصيب 50% من ايرادات البترول لا يرجع الي ان شمال السودان حرمه من هذا المكسب ، وانما يرجع اهدار الموارد وسوء استخدامها
    واكد د. واني تومبي ان الحوار هو السبيل الوحيد لتحقيق السلام والاستقرار في البلاد
    واضاف ان بقاء السودان موحدا يضمن الاستخدام الامثل للموارده الطبيعية القومية والبنية التحتية في البلاد علي المدي الطويل
    وان الوحدة ستحقق الاستقرار السياسي والاجتماعي والاقتصادي والمالي والثقافي بجانب تحقيق التنمية الاقتصادية والاجتماعية وضمان السلام المستدام في البلاد مؤكدا انه بتحقيق الوحدة سيصبح السودان نموذجا طيبا في السياق الديني والسياسي والتجانس الثقافي علي المستوي الاقليمي والدولي
    وحذر من انتشار القبيلة والمحاباة في جنوب السودان وان القول بان شمال السودان يؤجج الصراعات في جنوبه غير صحيح وبالتالي فان فصل الجنوب عن البلاد ليس هو الحل
                  

03-25-2015, 03:04 PM

jini
<ajini
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 30720

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: jini)

    Quote: مناظرة الوحدة والانفصال في السودان – المشهد والتفاصيل
    الصادق المهدي يهـدئ من روع الشباب و«بشرى» يضبط (أمن) القـاعة
    حجم الخط: Decrease font Enlarge font 2010/09/18 - 20:14
    عزمي عبد الرازق
    عند الساعة الثامنة من مساء أمس الأول (الخميس) كانت الخرطوم تضج بحراك سياسي وتوقعات صاخبة بأن تفضي المناظرة المرتقبة حول الوحدة والانفصال في السودان إلى مستوى من الصراحة ربما يصعب على البعض إحتماله، كانت السيارات الفارهة الراكضة نحو قاعة الصداقة تؤكد على أهمية المناظرة المشهودة من كافة ألوان الطيف السياسي، وجوه ونظرات مختلفة كانت تعبر شارع النيل لتستقر بقاعة الصداقة، فتيات في أزياء العيد وشباب يحملون عشم الوطن الكبير، ولكنه وطن مهدد في مصيره ومشغول بحوار الوحدة والانفصال، كانت الأجواء مشحونة بالعواطف والانفعالات، لافتات وزعماء سياسيون البعض منهم تجاوزته قاطرة الأحداث والبعض الآخر لا يزال ممسكا بملفات سياسية على درجة من الأهمية .. كانت جوبا حاضرة على رمزيتها وكان الوطن محتشدا هناك سيما وأنها المناظرة الأولى التي رفعت القضية إلى مستوى الهم الوطني وفتحت الأضواء للمكاشفة والصراحة ..
    شهد المناظرة الآلاف من ابناء الجنوب والشمال وعدد مقدر من السياسيين تقدمهم رئيس حزب الأمة القومي الإمام الصادق المهدي ووزير رئاسة مجلس الوزراء الدكتور لوكا بيونق والأمين السياسي للمؤتمر الوطني الدكتور ابراهيم غندور، والمهندس فاروق جاتكوث رائد الموجة الانفصالية الجديدة، والأستاذ بجامعة جوبا الدكتور واني تومبي الوحدوي الذي لا يشق له غبار، وكان منبر السلام العادل حاضرا وممثلا في شخص العميد (م) ساتي سوركتي، ورئيس المجلس التشريعي بجوبا بشير بندي الذي حضر خصيصا من الجنوب للمشاركة في هذه المناظرة، كانت الأجواء مفعمة بحرارة الهتافات والشعارات ذات التوجهات المختلفة وقد أطلق الإمام الصادق المهدي نداء إلى الشباب الثائرين الذين حملتهم المناسبة إلى التعبير عن مشاعرهم بأن ينفضوا بسلام. البعض منهم هتف مطالبا بإطلاق سراح (الإنتباهة) والبعض الآخر طالب بإسكات الاصوات التى تنادي بتغيير هوية الأمة والشريعة الإسلامية. في الاتجاه الآخر كان هنالك من ينادي بالوحدة ويشهر لافتاتها في وجوه الحاضرين وقد تحولت القاعة إلى (ركن نقاش) تخللته بعض الملاسنات من المشاركين أنفسهم مما اضطر الضابط بجهاز الأمن بشرى المهدي للتدخل أكثر من مرة لإعادة الأمن إلى القاعة. وقد كان لافتا للكثيرين مظهر الفتيات المتطوعات من جامعة الأحفاد في منظمة دعم الوحدة وهن يرتدين (الفورمل) الأسود ويمثلن خليطا مدهشا من بنات الشمال والجنوب .
    العميد ساتي : ليست هنالك قداسة للجغرافيا
    ابتدر العميد ساتي المناظرة ممثلا للتيار الانفصالي بالقول إن دعوتهم ليست عنصرية وأن السودانيين كلهم زنوج، مشيرا إلى أن الوحدة المطروحة هي الوحدة على خيار نيفاشا وليس هنالك خيار ثالث، مضيفا أن هنالك اشكاليات شرعية في العلاقة بين الشمال والجنوب تناقض بعض أصول الدين وهو أمر لا يمكن تجاوزه إلا بالفصل أو تعديل شروط العلاقة. وذهب إلى أن الجوار الحسن أفضل من المخالطة المتعادية، مضيفا أن كل قيادات الحركة الشعبية ينادون بالانفصال وحتى الشعار المرفوع هو (عد إلى وطنك) مما يعني أن الشمال ليس وطنهم وإنما هو مستعمِر. وقال إن قرار الوحدة يعني العودة للحرب وطالب بالانفصال المسالم والجوار الأخوي وسرد عددا من الشواهد قال انها تدل على أن الجنوب قد حزم أمره باتجاه الانفصال منها إنزال علم السودان وتغيير النشيد الوطني ورفع علم الحركة الشعبية وفصل منهج التعليم واغلاق الجامعات والبنوك الإسلامية، مشيرا إلى أن مسؤولية الجوار الحسن مسؤولية الطرفين.. المؤتمر الوطني والحركة. واشار ساتي إلى أنه ليس هنالك قداسة في الجغرافيا والتاريخ وإلا ما هاجر الرسول صلى الله عليه وسلم من مكة.. أحب البقاع إليه. وقال إن المواطنة شعور إذا لم يتكون فليست هنالك وحدة. وأردف أن قتال الجنوبيين من أجل الفكاك من تلك المواطنة مستمر فلماذا نرغمهم عليها؟ وأكد أن شعار جعل الوحدة جاذبة شعار مبتذل. وعدد ساتي مساوئ اتفاقية نيفاشا ووصفها بأنها هي التي أوجدت ذلك الوضع المأساوي. وخلص إلى أن الحرب في الجنوب كانت سبب التخلف وقد كبدتنا خسائر فادحة.
    من جانبه أكد د. واني تومبي أن الحوار هو السبيل الوحيد لتحقيق السلام والاستقرار في البلاد.
    وقال إن بقاء السودان موحدا يضمن الاستخدام الأمثل للموارد الطبيعية القومية والبنية التحتية في البلاد على المدى الطويل. واضاف أن الوحدة ستحقق الاستقرار السياسي والاجتماعي والاقتصادي والمالي والثقافي بجانب تحقيق التنمية الاقتصادية والاجتماعية وضمان السلام المستدام في البلاد، مؤكدا انه بتحقيق الوحدة سيصبح السودان نموذجا طيبا في السياق الديني والسياسي والتجانس الثقافي على المستوى الاقليمي والدولي.
    وحذر من انتشار القبيلة والمحاباة في جنوب السودان وأن القول بأن شمال السودان يؤجج الصراعات في جنوبه غير صحيح وبالتالي فإن فصل الجنوب عن البلاد ليس هو الحل وتوقع أن يتحول الجنوب إلى وكر (للجاسوسية) في حالة حدوث الانفصال.
    فاروق جاتكوث : واني تومبي ابن الحكومة
    الدكتور فاروق جاتكوث والذي قابله البعض بتصفيق هائل وهتافات هستيرية باعتباره رائد موجة انفصالية انتقدها واني تومبي، ولكن جاتكوث رئيس جبهة الإنقاذ الوطني قال في مبتدر حديثه إن هذا الوطن شاءت الأقدار أن تجتمع فيه مجموعات إثنية لا شيء يجمع بينها. وقال أننا نجعل من المستعمر شماعة نعلق عليها خيباتنا. وتساءل عن دور الحكومات الوطنية. ومضى فاروق إلى أن الوطن عبارة عن مرآة البعض يرى فيها نفسه وآخرون لا يرون فيها أنفسهم. وقال إن الحرب اثرت حتى في (قفة) الخضار وتساءل أين (حلايب وجبل عوينات والفشقة ومثلث إيمي؟) وقال إنه للتاريخ علمته الحقيقة أن يكرهها فما استطاع. واضاف (اننا تعودنا على وقفة يوم العيد والنفير في اللحظة الأخيرة ولكن «خلاص الفأس وقع في الرأس») على حد وصفه. وشكر الشماليين الذين استقبلوا اخوانهم الجنوبيين أيام الحرب وقال إنهم لن ينسوا لهم جميلهم ذاك. ونعت واني تومبي بأنه ابن الحكومة ولم يعانِ كما عاناه الفقراء من شعب الجنوب، ووصف الوحدة القائمة بين الشمال والجنوب بأنها مثل الوحدة بين الرجل و(الحمار) حيث يمتطي الرجل دائما ظهر الحمار وطالب بأن يمتطي (الحمار) ايضا ظهر الرجل حتى تتحقق الوحدة، مشيرا إلى أن حق تقرير المصير هو حق مشروع للشعوب المستضعفة وقال إن العلاقة إذا لم تكن جيدة بينك وزوجتك فلا حل غير الطلاق وقلل من أهمية أي عمل لدعم الوحدة، مشيرا إلى أن المشكلة الرئيسية تتلخص في أن هوية البلد تحددت قبل بناء الدولة. وتساءل هل من الممكن أن يصبح ابيل الير أمينا عاما للجامعة العربية؟ واستدرك قائلا حتى مصطفى عثمان لن يجعلوه أمينا لهم.
    رئيس حزب الأمة القومي الإمام الصادق المهدي واجهته مصاعب في إكمال ورقته التي أعدها لدحر الاتجاهات الانفصالية وقد حمله الحضور جانبا من المسؤولية وحدثت حالات صخب اثناء كلمته التي كانت مكتوبة خلافا لبقية المتحدثين، وقد تضمنت ورقته العديد من الاشارات الوحدوية ابتدرها بالرجاء أن يستمع له الحضور دون تعليق لا اعتراضا ولا اعجابا وطالبهم بأن تنفض هذه المناظرة بسلام ودون اشتباكات تفضي إليها الأجواء المشحونة، ووضع رئيس حزب الأمة (29) فقرة قال إنها تدعم خيار الوحدة و(11) فقرة تدعم خيار الانفصال. ونبه إلى أن نقاط الانفصال بعضها استند على قراءة عاطفية للواقع، محذرا من خطورته على الاوضاع في الجنوب. واوضح انه وبحسب إستطلاع أجراه خبراء فإن 53% من الاشخاص توقعوا نشوب حرب جنوبية جنوبية. ودعا الحركة السياسية الجنوبية أن تمثل حليفا قويا للحركة الديمقراطية في الشمال وأكد أن ذلك التحالف من شأنه تحقيق مزيد من التطور في مجال السلام العادل والشامل وأشار إلى أن وجود ما أسماها بالروابط الشمالية الجنوبية الكبيرة تجسدها القبائل الرعوية العربية والقبائل النيلية في مناطق التمازج.
    رئيس المجلس التشريعي بجوبا بيتر بشير شن هجوما عنيفا على المؤتمر الوطني وقال انه جاء خصيصا لهذه المناظرة من الجنوب محملا بالعديد من الرسائل وكشف بأن شعب الجنوب قد قرر مصيره ولن يقبل بالظلم وقد اختار الانفصال. وشكر سوركتي على صراحته وأوضح أنه لو انفصل الجنوب فسيكون السودان واحدا، مطالبا الصادق المهدي والقادة السياسيين أن يتذكروا ماذا حدث وقال بأنه منذ البداية لم تكن هنالك برامج واضحة وأن المؤتمر الوطني فشل في جعل الوحدة جاذبة وقال بأنه يعرف الدكتور تومبي ولكنه لا يعرف هذه اللغة الغريبة التى يتحدث بها وهو بعيد كل البعد عن الواقع المعاش. واعترض على قول الصادق بأن الساسة الجنوبيين استغلوا الموارد متسائلا اين هي الموارد؟!!
    لوكا بيونق .. الثورة المهدية قدمت أرقى مستوى للنضال
    وزير رئاسة مجلس الوزراء الدكتور لوكا بيونق عقب على المداخلات وقال إننا جئنا إلى هذه الندوة لنستمع وليس لنتشاءم واكد بانه يرى في سوركتي الأفريقية أكثر من الحركة الإسلامية ووصف فاروق جاتكوث بأنه يمثل روح المجتمع المدني في الجنوب وهو يعبر عن شعب الجنوب وقال بأنه ليس غريبا أن يسمى فاروق ويتكلم عن الانفصال وهو سوداني من بانتيو نثق فيه. وقال لوكا إن الصادق المهدي يمثل الثورة المهدية التى قدمت ارقى مستوى للنضال السوداني. وقال إن اتفاقية السلام تتحدث عن الوحدة والانفصال ومهما (دقيتوا) طبول الوحدة سيصوت الجنوبيون للانفصال. وأوضح أنهم في الحركة الشعبية سيعملون على تمكين شعب الجنوب من اتخاذ القرار المناسب وأن يقرر مصيره في جو صحي ونزيه، مضيفا أن خيار الوحدة يجب أن يبنى على الأسس الجديدة مهما فعلت الحركة الإسلامية، وقال بأن النخب الشمالية عليها أن تسأل نفسها ما الذي سيحدث لشمال السودان؟ وهل سيكون شمالا جاذبا للمسلمين؟ وكيف سيحكمون أنفسهم لو انفصل الجنوب. وطالب الجنوبيين أن لا يغضبوا وأن يصوتوا بعيدا عن الشعور بالغضب وبمسؤولية. وختم حديثه بالقول كيف نجعل من الانفصال مكسباً حقيقياً لأن الوحدة مجرد إزعاج.
    الامين السياسي للمؤتمر الوطني الدكتور ابراهيم غندور قال في مبتدر حديثه بأن الذين يتحدثون عن أن قضية الإثنية هي السبب عليهم أن ينظروا للمجتمعين الامريكي والصيني ومجتمع جنوب افريقيا وهي تؤكد أن في التنوع قوة وقال بأنه كان يريد أن يحضر بقميص اهداه له فاروق جاتكوث قبل عامين حتى يؤكد أن الاختلاف لا يفرق بينهم، مشيرا إلى أن ترتيبات الوحدة تبنى بطريقة فيدرالية وان السودان الشمالي بشكله الحالي لم يكن كذلك قبل سنوات، فذوو السحنات السوداء كانوا أكثر بياضا وذوو السحنات البيضاء كانوا اكثر سوادا. وشدد على أن الجنوبيين وحدويون منذ ما قبل الاستقلال وما نزوحهم للشمال إلا تأكيد على رغبتهم في التعايش. وأبدى استغرابه من أن الحركة الشعبية كانت وحدوية فما الذي جرى حتى يتحول قادتها إلى إنفصاليين؟ ولماذا اصبح الوحدوي إنفصاليا بعد الحرب؟ واستدرك قائلا بأن هذا يدل على أن قضية الوحدة في عقل القادة قضية تكتيكية بالرغم من أنها قضية لا تحتمل التكتيك. وذهب إلى أن مشروع السودان الجديد يجب أن يتم عبر عمل سياسي وأن تصبر الحركة لا أن تلجأ للانفصال والانفراد بالجنوب لتطبيق مشروع السودان الجديد .
                  

03-25-2015, 03:10 PM

jini
<ajini
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 30720

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: jini)

    Quote: كتاب الدكتور واني تومبي: أقوى مرافعة ضد انفصال جنوب السودان‏


    عرض طه النعمان
    أهدى مركز دراسات الشرق الأوسط وأفريقيا (السوداني) كتابه الجديد الصادر ضمن سلسلة "أوراق سودانية"، والذي جاء يحمل عنوان "الانفصال ومهددات الاستقرار في الجنوب" لمؤلِّفه الدكتور واني تومبي والذي قام على تعريبه الأستاذ محمد الفاتح زيادة. يقع الكتاب في (157) صفحة من القطع المتوسط. والدكتور واني تومبي هو من أبناء جوبا وتخرّج في جامعة الجزيرة "كلية الزراعة". وتدرج أكاديمياً بالتخصص في التنمية الريفية حيث حصل على الماجستير ثم الدكتوراة من جامعة ردينج البريطاية قبل أن يلج حقل الحقوق متخصصاً في القانون الدولي لحقوق الإنسان حيث نال الماجستير من جامعة نوتنجهام ويعمل حالياً استاذاً للتنمية والقانون بجامعة جوبا ومتعاوناً مع عدد من الجامعات السودانية وأخرى في اسكوتلاندا والمملكة المتحدة.
    تفرّغت يوم أمس الأول الجمعة كله تقريباً لمطالعة كتاب الدكتور تومبي، خصوصاً وموضوعه من القضايا التي تشكل قلقاً خاصاً لديَّ في ضوء مشروع نيفاشا، وقد يذكر القارئ أنني قد كتبت مراراً عبر هذه "الاضاءات" منافحاً ومدافعاً عن وحدة البلاد ورافضاً من حيث المبدأ مجرّد التفكير في الانفصال كحل "لمشكلة الجنوب" أو أيٍّ من المشاكل التي تؤرّق البلاد شرقاً أو غرباً، ومعتبراً أن الحل الحقيقي هو في إقامة دولة العدل والديمقراطية والمساواة بين جميع أبناء الوطن، وأن الحل الحقيقي يكمن في دولة تحترم التعدد الفكري والإثني والثقافي وتستوعب الجميع وتعلي من كرامة الإنسان السوداني، وأن حق تقرير المصير، الذي يراه البعض حقاً إنسانياً ومشروعاً لا يمكن تفسيره على أنه حق في الانفصال عن دولة تقرر مصيرها منذ أكثر من نصف قرن، وفي وقت تتجه فيه الأمم والشعوب في كل إقليم وقارة نحو الاتحاد والتعاون والاعتماد المتبادل، وهذا ما جعلني مشدوداً طوال ذلك اليوم إلى كتاب الدكتور تومبي لاستقصاء حيثيات مرافعته التي أسس لها بحجج قوية ومنطق سديد لا يرفضه إلا مكابر. وكون د. تومبي هو من أبناء الجنوب والنخبة الجنوبية ذات الكفاءة العلمية فإن ذلك قد أعطى وزناً خاصاً لإفاداته وآرائه الواردة في الكتاب.
    ولذّني بشكل خاص توصيفه البليغ لحالة التيار الانفصالي بين المثقفين الجنوبيين ومحاولاتهم المحمومة لدفع المواطنين الجنوبين للتصويت للانفصال عندما يحين وقت الاستفتاء المقرر في العام (2011) وفقاً لبنود اتفاقية السلام الشامل، فقد وصف حالة هؤلاء الذين يعدون مواطن الجنوب "بأرض الشهد والعسل" فور وقوع الانفصال بأنهم كمن "يمشون نياماً نحو الهاوية"، وبرغم من أنه غير ذاهل عن دور الاستعمار ودور الحكومات الوطنية المركزية في الإبقاء على مواطن الجنوب تحت ربقة التخلف، إلا أن الرجل يقرر بأمانة لافتة أن التخلف الاجتماعي والثقافي ظل يضرب المناطق الجنوبية للبلاد مثلما يضرب أطرافاً أخرى منها على مدى آلاف السنين، وذلك ما كان عليه الحال حتى قبل أن تطأ أرض المستعمرين الأجانب البلاد وحتى قبل أن تنال البلاد استقلالها وتعيش في حالة الاضطراب السياسي والأمني وعدم الاستقرار الذي ما فتئ يعطّل كل فرص التنمية والنهضة المادية والإنسانية.
    لاحظت في الفصول الأخيرة من الكتاب أن الدكتور تومبي يعلن صراحة عن انتمائه لقطاع الجنوب بحزب المؤتمر الوطني الحاكم، وربما قصد الرجل اعتماداً على تدريبه الأكاديمي تأجيل الإعلان عن هذا الانتماء التنظيمي إلى اواخر الكتاب، بهدف اعطاء القارئ فرصة لأن يحكم على آرائه ومرافعته ضد الانفصال وتثمينه لفضائل الوحدة بموضوعية وبدون أحكام مسبقة تنطلق من المواقف والعواطف السياسية بغض النظر عن سلامة الحجة ومنطقيتها. وعندي ان انتماء د. واني تومبي الى قطاع الجنوب في المؤتمر الوطني قد تأسس على قناعة لرجل مخلص لقضية "الوحدة" وليس لأسباب سياسية, فقد هداه وعيه الاكاديمي وحسه العلمي "البراغماتي" الى ان الانتماء لقطاع الجنوب في المؤتمر الوطني، بوصفه الحزب الحاكم الذي يتوفر له من القدرات –سلطة ونفوذاً- سيحقق أمله في استمرار الوحدة وجعلها مشروعاً جاذباً في مواجهة مشروع الانفصال الذي يرى فيه خطة جهنمية ومحرقة للجنوب وتدميراً للكيان الوطني السوداني برمته.
    الكاتب يشن هجوماً عاصفاً ويقرع دونما تردد كل الداعين للانفصال من النخب الجنوبية، خصوصاً ممثلي تيار الانفصال في الحركة الشعبية، مثلما يلوم اولئك الذين يقومون بأعمال تزهّد الجنوبيين في خيار الوحدة حتى داخل حزبه "المؤتمر الوطني"، ويخلص الى انعتاق الجنوب لا يتحقق عبر الانفصال، وانما بتكريس وحدة البلاد وجعل السودان وطناً مستوعباً لجميع ابنائه مهما اختلفت مشاربهم.
    وهو على كل حال، وبدون الانتماء للحركة الشعبية، التي يرى تيارها الرئيسي ان وحدة السودان يجب ان تتحقق على اسس جديدة يلتقي مع الراحل الكبير د. جون قرنق في رؤيته لـ"السودان الجديد" ومع تحذيره من أن انفصال الجنوب سينتهي إلى تدمير السودان كله وتفتيته وذهاب ريحه.
    إن كتاب د. واني تومبي سفر جدير بالمطالعة، وجاء في وقته.
                  

03-25-2015, 03:23 PM

jini
<ajini
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 30720

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: بروفيسور واني تومبي(لا كرامة لنبي بين قوم� (Re: jini)

    Quote: بنى الدكتور واني تومبي دعوته لتوحد الجنوب مع الشمال على الآتي: ضمان استغلال الموارد الطبيعية للبلاد بكفاءة أفضل، حسن الاستفادة من كل البنى التحتية الموجودة في السودان، ضمان الاستقرار السياسي والاقتصادي والأمني في بلد متوحد، تؤدي الوحدة إلى نمو سياسي واقتصادي ايجابي لكل المواطنين، الاستفادة المثلى من العلاقات الخارجية والفرص المتاحة لمصلحة البلد ورفاهيته، ضمان استدامة السلام، يصبح السودان بالوحدة نموذجاً للتعايش الديني والعرقي والثقافي والسياسي على المستوى الإقليمي والدولي. وأن للانفصال مخاطر جمة على الجنوب فسيقود إلى عدم استقرار سياسي واقتصادي، والجنوب يتكون من عدة قبائل غير متجانسة ومعادية لبعضها البعض منذ أزمان بعيدة، وأن تخلف الجنوب يعزى لأسباب ثقافية وتاريخية لا صلة لها بوحدته مع الشمال، وأن حكومة الحركة الشعبية هي المسئولة عن عدم استغلال نصيبها من البترول لتنمية الجنوب، أما الحديث عن الجنوبي بأنه مواطن من الدرجة الثانية أو الثالثة هي فرية من اختراع السياسيين الجنوبيين تعكس شعورهم النفسي الذاتي بالنقص وفشلهم في أداء وظيفتهم، والجنوبيون لا يتمتعون اليوم في ظل حكم الحركة الشعبية بالحريات والحقوق التي يكفلها الدستور والقوى السياسية الجنوبية التي ظلت تتهم الشمال بتهميش الجنوب هي التي تهمش اليوم قبائل الجنوب غير المتنفذة في السلطة، كما أن السودان الموحد يشكل شبكة حماية للجنوبيين في العمل والوظائف بالقطاع الخاص والعام. ويخشى تومبي من تشظي الجنوب واستشراء العنف القبلي فيه بعد الانفصال ومن ميلاد دولة فاشلة جديدة يصعب حكمها أو السيطرة عليها، وقد تصبح جاذبة لكل أنواع الجرائم الدولية

    بنى الدكتور واني تومبي دعوته لتوحد الجنوب مع الشمال على الآتي: ضمان استغلال الموارد الطبيعية للبلاد بكفاءة أفضل، حسن الاستفادة من كل البنى التحتية الموجودة في السودان، ضمان الاستقرار السياسي والاقتصادي والأمني في بلد متوحد، تؤدي الوحدة إلى نمو سياسي واقتصادي ايجابي لكل المواطنين، الاستفادة المثلى من العلاقات الخارجية والفرص المتاحة لمصلحة البلد ورفاهيته، ضمان استدامة السلام، يصبح السودان بالوحدة نموذجاً للتعايش الديني والعرقي والثقافي والسياسي على المستوى الإقليمي والدولي. وأن للانفصال مخاطر جمة على الجنوب فسيقود إلى عدم استقرار سياسي واقتصادي، والجنوب يتكون من عدة قبائل غير متجانسة ومعادية لبعضها البعض منذ أزمان بعيدة، وأن تخلف الجنوب يعزى لأسباب ثقافية وتاريخية لا صلة لها بوحدته مع الشمال، وأن حكومة الحركة الشعبية هي المسئولة عن عدم استغلال نصيبها من البترول لتنمية الجنوب، أما الحديث عن الجنوبي بأنه مواطن من الدرجة الثانية أو الثالثة هي فرية من اختراع السياسيين الجنوبيين تعكس شعورهم النفسي الذاتي بالنقص وفشلهم في أداء وظيفتهم، والجنوبيون لا يتمتعون اليوم في ظل حكم الحركة الشعبية بالحريات والحقوق التي يكفلها الدستور والقوى السياسية الجنوبية التي ظلت تتهم الشمال بتهميش الجنوب هي التي تهمش اليوم قبائل الجنوب غير المتنفذة في السلطة، كما أن السودان الموحد يشكل شبكة حماية للجنوبيين في العمل والوظائف بالقطاع الخاص والعام. ويخشى تومبي من تشظي الجنوب واستشراء العنف القبلي فيه بعد الانفصال ومن ميلاد دولة فاشلة جديدة يصعب حكمها أو السيطرة عليها، وقد تصبح جاذبة لكل أنواع الجرائم الدولية
                  


[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>




احدث عناوين سودانيز اون لاين الان
اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات



فيس بوك تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de