بعض من ملامح العرس الوئيد "يوميات العصيان الأول...
إلى شباب ثورة العصيان المدني: الحرية لا تقبل المساومة!
منبر التجانى الطيب للحوار بواشنطن يقيم ندوة بعنوان الازمة السودانية و افاق التغيير يتحدث فيها على الكنين
العصيان المدني...... تجميع فيديوهات للتوثيق ومزيد من النشر
19 ديسمبر .. إني أرى شعباً يثور !!
صدور... الهلوسة
منتديات سودانيزاونلاين    تحديث الصفحة    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مرحبا Guest [دخول]
اخر زيارك لك: 12-08-2016, 10:09 PM الصفحة الرئيسية

مكتبة عبدالجليل عبدالحليم(nadus2000)
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى شكل سلسلة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »

المدونون السودانيون: دعوة (Sudanese Blogger)

08-09-2006, 06:08 AM

nadus2000
<anadus2000
تاريخ التسجيل: 02-04-2002
مجموع المشاركات: 4756

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

المدونون السودانيون: دعوة (Sudanese Blogger)

    أسست الBlogs، أو ما ترجم للعربية باسم المدونات إلى ثورة اعلامية جديدة، فرغم أن هذه المدونات قد بدأت في العام 2003م، أي لم يتجاوز عمر هذا الفتح الثلاث سنوات، إلا أنها استطاعت أن تحتل موقع متقدم في قائمة الوسائط الإعلامية الأكثر انتشارا وتأثيراً، بل انها أصبحت مصدر مهم واساسي للمعلومات الخام، -مصطلح الخام هذه من عندي- حيث أنه لابد من تحري الدقة في التعامل مع المعلومات الواردة بها.
    وللتعريف فإن المدونة (Blog)، عبارة عن صفحة على الانترنت يملكها المدون (Blogger)، تسمح له بكتابة ونشر وحفظ كل ما يرى انه يستحق ذلك من صور ومذكرات ورصد يومي وفق تقديراته الذاتية، وقد سميت بالمدونة، حيث ان اول مدونة في التاريخ هي مدونة “انستابوندت” والتي ظهرت في عام 2002، وقد حملت رصد يومي لحملة تأييد الحرب على العراق، وتطوراتها.
    رغم التطور الكبير الذي شهدته طريقة إنشاء المدونات وسهولة تصميمها بحيث لا تحتاج حتى إلى تقنيين كما هو الحال في إنشاء وتصميم المواقع الخاصة، بل أن هناك كثير من المواقع الشهيرة التي تقدم خدمة احتضان (Hosting) هذه المدونات، ومن جانب آخر رغم وجود كم لا بأس به من المواقع السودانية والمتعاملين بها وحرفاء الانترنت وهم كثر بمنبرنا الحر هذا، الا أنه يلاحظ قلة عدد المدونات السودانية، وحتى الموجود على النت فان بعض أصحابها قد توقف عن رفدها بالجديد، لا أدري هل هذا يؤكد عمق تجذر ثقافة الشفاهة،وحيث أنني لست بصدد تحليل الأسباب، وانما أنا هنا لأقول ما زال في امكاننا البدء وأدعوكم جميعا لان ينشيء كل منا المدونة الخاصة به ورفدها يوميا بخواطره مذكراته رؤيته وأراؤه حول المشهد الثقافي والسياسي والاجتماعي والديني السوداني الاقليمي الدولي، وبهذا نسهم في كتابة تاريخنا ليس السوداني وانما تاريخ البشرية.
    أدناه روابط لبعض المواقع التي تقدم خدمة انشاء واحتضان هذه المدونات.

    http://www.blogger.com/start
    http://www.digitaldivide.net/articles/view.php?ArticleID=69
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

08-09-2006, 07:26 AM

nadus2000
<anadus2000
تاريخ التسجيل: 02-04-2002
مجموع المشاركات: 4756

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: المدونون السودانيون: دعوة (Sudanese Blogger) (Re: nadus2000)

    مقتطفات من برنامج بثته قناة الجزيرة حول المدونات، تكشف أهميتها

    محمد حسنين هيكل- كاتب ومفكر عربي: شايف أنا في الإنترنت.. أنا من أكثر الناس اللي بأقرأ لهم النهاردة أنا بأقرأ لحد ما أعرفوش في ظاهرة في الإنترنت في.. في (Bloggers) في المجتمع الإنترنت اللي إحنا مش شايفينه أمامنا أنا بألاقي حد بيكتب باسم مستعار أسمه بهية، ما أعرفش مين بهية دي لكن أنا والله بأطلب من مكتبي يعطوني مقالات بهية كل ما تطلع لها مقال أنا بأقراءة وبأقراءة باعتبار وباحترام أكثر ما بأقرأ لأي صحفي في أي جريدة.

    رضا فايز: هكذا اختصر المفكر حسنين هيكل فكرة التدوين والتي لا يتطلب لإنجازها قيدا أو شرطا، وجاهة الفكرة وسهولة تنفيذها حققت تزيدا مطردا في أعداد المدونين أو ما يطلق عليهم الـ (Bloggers) محمد مرسي مدون من مصر وهو واحد من الذين قرروا أن يخاطبوا العالم من خلال مدوناتهم.

    محمد مرسي- مدوِّن: الـ (Bloggers) اللي بتتعرّف مدونات موقع بسيط جدا أي حد ممكن يشترك فيه في خلال خمس دقائق تقريبا ما يعد الموقع بتاعه، الحاجات اللي بتكتبها فيها بتبقي موجودة مترتبة حسب ترتيب ما أنت حطتها، بيبقي مساحة مفتوحة من غير أي قيود أنت تقول اللي أنت عايزه.

    رضا فايز: يرى المتابعون أن حاجة العالم العربي إلى حضور أوسع لفكرة التدوين باتت مُلِّحة في ظل دعوات جماهيرية متزايدة تطالب بالتغيير والإصلاح فالمدونات ولما تتسم به من انتشار سريع للأفكار التي تُطرح من خلالها شكّلت في نظر البعض القوة العظمى القادمة أو أنها ستكون على أقل تقدير بمثابة السلطة الخامسة وبالإضافة إلى سرعة انتشار هذه الأفكار وقوة تأثيرها فهي تُعد كذلك مجالا خصبا لوجهات نظر متعددة دون أن تكون محسوبة على هذا الحزب أو تكون محتكرة للقيود الرسمية والحكومية لكن يبدو أن الأمر لا يخلو من بعض التوجس.

    محمد مرسي: في مدوِّن سوري أنا فاكر قال لي جملة جميلة قال المدوِّن اللي بيدوِّن بالعربي أهم زرار عنده في لوحة المفاتيح هو الـ (Back space) اللي بيلغي به الكلام لأنه بتكتب الكلام وبعدين بتفكر في عواقبه.

    رضا فايز: وعلى الرغم من هذا التحفظ إلا أن المدونات لازالت بمنأى عن مقص الرقيب بالمقارنة بوسائل الإعلام المعروفة كما أنها هيّئت بيئة تفاعلية ربما لم يأتي بها أي وسيط إعلامي معروف.

    مينا جرجس- مدوِّن: أظن المدونات هتكون بعد شوية هتكون صحافة بديلة بمعني أن هي صحافة تفاعلية بتقدر.. أنت تكتب الموضوع والقارئ بتاعك بيرد عليك في الآخر، بعد فترة معينة يوم أو يومين بيصبح عندك موضوع طويل مكون من الموضوع الأصلي اللي أنت كتبته وتعليقات كل القراء اللي عندك وبالتالي فهي صحافة تفاعلية بالأكثر ممكن تكون جنبا إلى جنب مع الصحافة التقليدية.

    رضا فايز: نجاح ملموس ربما تحققه المدونات على الأقل في إيجاد مساحة آمنة للتعبير عن وجهة نظر الجماهير في وقت ضاقت فيه أو ضُيَّقت أروقة الأحزاب السياسية والهيئات المدنية، لكن متى يلتفت صناع القرار في عالمنا العربي إلى رسائل المدونين الذين اكتفوا بلوحة المفاتيح سلاحا في وجه واقع مؤلم أم أن شعار أُذن من طين وأخرى من عجين بات هو الحل الأسهل؟
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

08-09-2006, 09:22 PM

wesamm
<awesamm
تاريخ التسجيل: 05-02-2006
مجموع المشاركات: 5128

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: المدونون السودانيون: دعوة (Sudanese Blogger) (Re: nadus2000)
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

08-10-2006, 08:02 AM

Dr.Abbas Mustafa

تاريخ التسجيل: 10-04-2003
مجموع المشاركات: 229

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: المدونون السودانيون: دعوة (Sudanese Blogger) (Re: nadus2000)
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

08-10-2006, 08:13 AM

Dr.Abbas Mustafa

تاريخ التسجيل: 10-04-2003
مجموع المشاركات: 229

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: المدونون السودانيون: دعوة (Sudanese Blogger) (Re: nadus2000)

    هذا جزء من دراسة اجريتها قبل عامين في ابوظبي عن البلوغز , وهي من اوائل الدراسات التي ناقشت المدونات العربية قبل ان تفتح لها الجزيرة بابا للنقاش

    Arab Blogs
    Analytical study on content and format


    Dr. Abbass Mustafa Sadig


    Abstract
    This study investigated the nature and characteristics of Arab blogs that are now spreading among the Internet users in the world including Arabs. Aiming at collecting all available data about blogs in general.

    In this paper 378 Arab blogs were surveyed, 30 of them statistically scanned in a period of three months from January to March 2005 . Test of geographical facts indicated a significant gap between countries regarding blog numbers, e.g. whilst there are 120 blog run by Kuwaitis representing 31.7%, 0.5% for Yemen, Sudan and Mauritania each.

    Blogs review detected four major types:
    1/ A mix of linking and comments.
    2/ Personal blogs.
    3/ Journalistic blogs.
    4/ Photoblogs.
    -Topics cover different areas out of which 26.7% for general issues of daily live, 20 % for politics, 6% are personal diaries, 50% discusses domestics and specialized topics, 33% comment on issues of regional or international dimensions .
    -Language study shows that 30% of bloggers use Arabic language, 16.7% use Arabic and English, 3.3% use English French and Arabic, 50 % of blogs are in English.
    -Format study shows that 56.7% are texts only blog, 36.7% use both text and graphics. 6.7% are photoblogs.
    - Other results show that 53.3% of Arab bloggers write their entries in nicknames and male bloggers are dominating.
    All figures and other facts are interpreted in the conclusion of this paper outlined the main characteristics of the content and formats of Arab blogs.

    Introduction
    Before it became popular, digital communities had many forms, including Usenet, bulletin boards and other early web dairies applications such as online diaries and web journals. These applications reflect experiences of linking to pre-surfed websites:" Thus the first web site entitled “What’s new in ’92,” is considered as the first weblog was created by Tim Berners-Lee, who used to keep lists of all new sites as they come online on his personal site". (Blood 2004).

    When Geocities opened the Internet in 1996 for everybody in the world to have a free homepage, those who run them add and maintain a constantly updated list of links to other sites. They did not make any commentary about those links and they were not taking the collaborative features of the Internet, but that type of homepages paved the way to a new phenomenon of blogs.

    By the year 2000 there are thousands of blogs reflecting the shift from an age of carefully controlled information provided by sanctioned authorities, to an unprecedented opportunity for individual expression on a worldwide scale. Each kind of blog empowers individuals on many levels. (Blood 2000).

    On March 2003, the Oxford English Dictionary included the terms blogs weblog, weblogging and weblogger in the dictionary which now used to describe personal websites that offer "frequently updated observations, news, headlines, commentary, recommended links and/or diary entries, generally organized chronologically." (Werbach 2001).

    These personal websites also called a blog or a newspage or a filter which refers to a webpage where a blogger- sometimes called a blogger, or a pre-surfer- 'logs' all the other webpages he finds interesting." (Jorn Barger 2004).Between 2001 and 2004 there are three major events that reshaped the way people behaved toward news online. When the World Trade Center was attacked in September 11 2001, the Internet news buckled under the pressure of millions of visitors trying to get updates. Blogs kept information flowing out with many of the bloggers who updated their websites with thousands of visitors posting opinions to make blogs transformed into huge forums that discusses issues relating to international terrorism.

    Catherine Seipp described changes in trends of blogs after Sept. 11: "In general, 'blog' used to mean a personal online diary, typically concerned with boyfriend problems or technical news. But after September 11, a slew of new or refocused media junkie/political sites reshaped the entire Internet media landscape. Blog now refers to a web journal that comments on the news often by criticizing the media and usually in rudely clever tones, with links to stories that back up the commentary with evidence." (Seipp 2002).

    In early 2002 blogs began to spring up to debate the invasion of Iraq. American right wing used the blogs to advocate the war against Iraq. The Iraq War was the first "blog war". Salam Pax, a blogger in Baghdad described conditions in Baghdad during the war and gained wider readership and became one of the major sources of information of the war (Wikipedia 2004).

    The third major event that popularized blogs happened during US presidential election in 2004, the role of blogs became increasingly mainstream, as political consultants, news services and candidates began using them as tools for outreach and opinion formation. Both the Democratic and Republican National Conventions credentialed bloggers, and blogs became a standard part of the publicity arsenal "in USA". Blogs also were among some of the driving forces behind in rising assistance to the victims of natural disasters like Tsunami , Catherine hurricane and the earth quake in Pakistan .
    ///////////
    ////////////////
    ////////////////////
    country by country ....

    Others
    Except a blog from Algeria called Mesothelioma Reporter devoted to mesothelioma and asbestos ,other blogs from Sudan , Algeria , Libya , etc are very limited repeating the same look of other Arabic blogs .



    /////////////////

    /////////////////////////
    /////////////////////////////////

    Conclusion

    It is obvious that most of these blogs based in the Arab Gulf area where the use of the Internet is growing rapidly, while the case is different in countries such as Yemen , Sudan and Mauritania which represent very low blogging.

    Local issues of politics, religion and society etc, are touched, but most Arab bloggers depend on Arab mainstream media sources to build content .

    Most Arab blogs are mainly written in English indicating that most of those who run them are educated and computer literate people who speak English. The people who read blogs are not different from the bloggers themselves, which means also that certain types of people are communicating with each other only.

    Some bloggers have managed to catch the opportunity expressing their beliefs and declare their ideologies, yet most of them hide their names and instead write nicknames. This reveals that legal or de facto constraints on freedom of speech and of the press have a chilling effect on what is expressed online in the Arab region, especially in public forums such as open bulletin boards, chat-rooms and blogs .Thus practicing blogs in this region is not without risk. On February 27. 2005, three Bahraini bloggers were arrested for their political stands, among them a well known blogger called Ali Abdulemam who runs BahrainOnline.org.

    The research has detected that some Arab blogs are run by none Arab citizens, e.g. Sudan Watch at: (sudanwatch.blogspot.com). Some receive help to run their blogs. This help is not without controversy as disclosed by Nathan Zuckerman who wrote : " Spirit of America CEO Jim Hake raised some eyebrows when he declared that the Arabic-language blogging tool would provide free blog hosting for "friends of democracy", indicated that the site would be willing to host any blog that did not advocate violence or terrorism. As Rebecca Mackinnon noted in her report on the meeting on Personaldemocracy.com: .Many attendees of the Global Voices workshop voiced skepticism at any attempts by an organization to determine who has the right to a free blog and who doesn’t" (Zuckerman 2004).

    (عدل بواسطة Dr.Abbas Mustafa on 08-10-2006, 08:18 AM)
    (عدل بواسطة Dr.Abbas Mustafa on 08-10-2006, 08:42 AM)
    (عدل بواسطة Dr.Abbas Mustafa on 08-10-2006, 09:12 AM)

                   |Articles |News |مقالات |بيانات

08-10-2006, 08:27 AM

خالد عويس
<aخالد عويس
تاريخ التسجيل: 03-14-2002
مجموع المشاركات: 6332

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: المدونون السودانيون: دعوة (Sudanese Blogger) (Re: Dr.Abbas Mustafa)

    الأخ نادوس
    جربت شيئا من هذا كمحاولة ما زالت في طورها الابتدائي منذ نحو شهرين


    http://khalidowais.blogspot.com/
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

08-10-2006, 08:29 AM

nadus2000
<anadus2000
تاريخ التسجيل: 02-04-2002
مجموع المشاركات: 4756

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: المدونون السودانيون: دعوة (Sudanese Blogger) (Re: Dr.Abbas Mustafa)

    شكرا الأخ وسام

    وقد اطلعت على المدونة الخاصة بك، وهي بلا شك مجهود مقدر، يصب فيما دفعني لكتابة البوست، وآمل أن تواصل، وأوصيك باستمرار التسجيل فيه، حول الحملة وكل المواضيع المتعلقة به، وممكن تنطلق منه إلى رحاب أوسع.

    وشكرا الأخ د.عباس مصطفى
    على مداخلتك والشكر أجزله على البوست والدراسة القيمة، وكم كنت اتمنى أن أعرف به في وقته، فهو بحث يضي كثير من الجوانب التي كان من المهم تغطيتها ضمن حلقات البرنامج المذكور.
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

08-10-2006, 08:41 AM

Dr.Abbas Mustafa

تاريخ التسجيل: 10-04-2003
مجموع المشاركات: 229

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: المدونون السودانيون: دعوة (Sudanese Blogger) (Re: nadus2000)

    طرفية السودان تجعل الكثير من اصواته مبحوحة !! عندما اجريت هذه الدراسة قبل عامين وكانت الظاهرة في بدايتها تحدثت مع عميد كلية اعلام عربي عن نشرها فسألني عن ماذا تتحدث ؟؟ عندما ذكرت له انها عن ظاهرة ( اعلامية ) جديدة هي البلوغز ,
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

08-10-2006, 01:34 PM

محمدين محمد اسحق
<aمحمدين محمد اسحق
تاريخ التسجيل: 04-12-2005
مجموع المشاركات: 9962

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: المدونون السودانيون: دعوة (Sudanese Blogger) (Re: Dr.Abbas Mustafa)
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>

· دخول · ابحث · ملفك ·

اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات
فيديوهات سودانيزاونلاين Sudanese Online Videos
صور سودانيزاونلاين SudaneseOnline Images
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
Sudanese Online Wikipedia
فيس بوك جوجل بلس تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست Google News
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de