ورقة عمل بين الحركة الشعبية لتحرير السودان والمؤتمر الشعبي

مرحبا Guest
اخر زيارك لك: 04-26-2024, 05:36 AM الصفحة الرئيسية

منتديات سودانيزاونلاين    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات    مدخل أرشيف اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مدخل أرشيف العام (2003م)
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى شكل سلسلة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »
06-06-2003, 01:27 PM

abu-eegan

تاريخ التسجيل: 02-20-2003
مجموع المشاركات: 124

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
ورقة عمل بين الحركة الشعبية لتحرير السودان والمؤتمر الشعبي

    ورقة عمل بين
    الحركة الشعبية لتحرير السودان والمؤتمر الشعبي
    حول قضايا السلام والتحول الديمقراطي



    إنطلاقاً من مذكرة التفاهم الموقعة بين الطرفين في فبراير 2001 وإستشعاراً للمسؤولية الوطنية عند المنعطف الدقيق الذي تمر به بلادنا وبعد لقاءات وتشاور وتداول في العاصمة البريطانية لندن بين وفد الحركة الشعبية لتحرير السودان ووفد المؤتمر الشعبي في الفترة من الأول وحتى الثالث من يونيو الجاري, تناول فيها الطرفان تطورات الأحداث والقضايا منذ التوقيع علي مذكرة التفاهم وأكدا علي ضرورة التقدم بالموضوعات والمواقف نحو الإجماع الوطني الأشمل حول قضايا السلام العادل والتحول الديمقراطي وقد توصل الطرفان للأتي:

    1- في شان السلام العادل الشامل:

    إنهاء الحرب وإحلال السلام العادل منفعة وهدف لشعبنا بأديانه وثقافاته وأقاليمه كافة, وقد فتح التوقيع علي بروتوكول مشاكوس نافذة طيبة لتحقيق السلام في السودان وأتاح سانحة يجب ألا تُضيع بل ينبغي أن تعمل القوي السياسية كافة علي سد ثغراتها وإكمال نواقصها عبر المشاركة الأوسع نحو تسوية سياسية شاملة تواكب السلام العادل لكل أقاليم السودان وتبسط ثقافته وروحه, ومن ثم فإن الطرفين ومن منطلقاتهما المختلفة يؤكدان أن النظام القائم في نهجه الشمولي التسلطي لا يعبر عن الإسلام أو مصالح المسلمين, بل يعرض وحدة البلاد للخطر كما فعل من قبل بوحدة الحركة الإسلامية السودانية وأن القمع الذي يراكم التوترات ويجنح بالمظلومين للثورة لن يكون بديلاً لإحلال السلام والتحول الديمقراطي الذي يتيح الحرية الأتم, عبر منهج عملي مباشر يتسع للجميع بما في ذلك أهل النظام وذلك عبر:

    أ‌- حكومة إنتقالية ذات قاعدة واسعة تشارك فيها القوي السياسية كافة.

    ب‌- مشاركة شعبية فاعلة في صياغة دستور الإنتقال لكل قوي ومنظمات المجتمع السياسية والمدنية وحشدها لتحقيق الإجماع الوطني.

    ت‌- إنتخابات عامة بقانون إنتخاب نزيه وعبر رقابة دولية وإقليمية لكل الأجهزة العدلية والسياسية رئاسية وإتحادية وولائية.

    2- في شان النظام التشريعي والقانوني:

    تعتمد الفترة الإنتقالية علي الإجماع الوطني قاعدة للتشريع كما هو قاعدة للسياسات, بما يساهم في درء مفسدة الحرب, وبما يقدم مثالاً لعاصمة قومية واحدة تجعل وحدة السودان خياراً جاذباً غالباً عند الإستفتاء علي تقرير المصير. والقرار من بعد للشعب السوداني في إختيار دستوره الدائم في ظل نظام ديمقراطي.

    وقد أوضح المؤتمر الشعبي أن منهجه الأن وفي المستقبل قائم علي أن الإسلام يقدم الإجابات الصحيحة لإدارة شئون الحكم وإصلاح الحياة العامة و ذلك يتأتي عبر إحترام الخيار الديموقراطي الحر والإلتزام به لإقناع الشعب برؤيته آخذين في الإعتبار تجربة نظام الإنقاذ الشمولي.

    3- في شان التحول الديمقراطي:

    أ‌- يدعو الطرفان لإعادة هيكلة الدولة بما يبطل إحتكار الحكم والثروة, وإلي نظام ديمقراطي تعددي يُمكن من إدارة التباين والإختلاف الفكري والسياسي ويتيح التداول السلمي للسلطة, ويقوم علي توازن المصالح بين جهات وأقوام السودان ويدعم القواسم المشتركة لوحدة السودان الطوعية وتنميته.

    ب‌- ضرورة إعادة هيكلة أجهزة الدولة وضمان حيدتها لا سيما أجهزة الأمن وشركاتها مع ضرورة إلغاء كل التشريعات الإستثنائية.

    ت‌- التأكيد علي حق تقرير المصير أساساً للوحدة القائمة علي الرضي والطوع وقاعدة لمواطنة جديدة عبر فترة إنتقال ترفع الغضب والتوتر وتهيئ لنتائجها كيفما تكن المصائر.

    ث‌- يري الطرفان إعتماد نظام لامركزي لحكم السودان يكون بموجبه لأقاليم السودان المختلفة سلطات كاملة في إدارة شئونها وأن تتفق علي سلطات المركز السيادية ومؤسساتها القومية.

    4- في شان العلاقات الخارجية:

    يدعو الطرفان لسياسة خارجية متوازنة ترعي مصالح السودان إفريقياً وعربياً وإسلامياً وعالمياً تدعم الإستقرار وتتجاوب مع الحوار العالمي نحو سلام العالم وأمنه.

    5- برنامج العمل المشترك:

    إتفق الطرفان علي برنامج عمل مشترك لتعزيز فرص السلام العادل والتحول الديمقراطي عبر الإجماع الوطني والإستفادة من عبر ودروس الحرب الأليمة, والإبتعاد عن منهج الحسم العسكري والإجراءات الأمنية كما يحدث الأن في دارفور وأقاليم السودان الأخري ويري الطرفان ضرورة ترسيخ وحماية حقوق الإنسان وحرماته من الإعتقال والإضطهاد والتعذيب وإطلاق سراح كافة المعتقلين السياسيين وعلي رأسهم الدكتور حسن الترابي الأمين العام للمؤتمر الشعبي.
    التوقيع:
    د. علي الحاج محمد ------------------- القائد/ نيال دينق نيال
    نائب الأمين العام ------------------- عضو قيادة الحركة الشعبية
    المؤتمر الشعبي ------------------- وكبير مفاوضيها في الإيقاد
    لندن 3 يونيو 2003 م



    Working Paper between

    The Sudan Peoples Liberation Movement &
    The Popular Congress

    on the Issues of Peace & Democratic Transition


    Embarking from the signed Memorandum of Understanding between the two parties in February 2001 & acknowledging the national responsibility at this sensitive phase that our country is going through; and after meetings, consultations & deliberations in London between the delegations of the Sudan Peoples Liberation Movement & the Popular Congress between the first & third of June during which the two parties deliberated over the development of events since the signing of the Memorandum of Understanding & affirmed the necessity of the progress of issues & stances towards comprehensive national consensus around the issues of just peace & democratic transition; the two parties reached to the following:

    1- Concerning Just & Comprehensive Peace:

    The ending of war & realizing of peace is a benefit & objective for all our people with their religions, cultures & provinces. The signing of the Machakos protocol has provided a welcome corridor for the achievement of peace in the Sudan & has given an opportunity that must not be wasted; indeed it is imperative that all the political forces should work to correct its faults & treat its shortcomings through the most comprehensive participation towards a comprehensive political settlement corresponding with comprehensive peace, as well as spreading its spirit & culture, for all the regions of the Sudan. Thereby the two parties, from their different backgrounds, affirm that the current regime in its totalitarian authoritarian methodology does not represent Islam or the interests of Muslims; indeed it subjects the unity of the country to danger, as it had done so with the unity of the Sudanese Islamic movement; through its heavy handedness which masses tensions and thrusts the aggrieved to revolt and there is no avenue to realize peace but with a democratic transition that allows for complete freedom, through a direct practical approach accommodating all including those of the regime, through:

    a. A broad based interim government in which all political forces participate.
    b. Effective popular participation in drafting the interim constitution for all the political & civil society forces & organizations; as well as engaging them all in fulfillment of the conditions of drafting an interim constitution.

    c. General elections with a fair election law and through international & regional observation for all the justice & political organs: presidential, federal & state.

    2- Concerning the Legislative & Legal System:

    The interim period shall be based upon national consensus as a basis for legislation as it is a basis for policies, in a manner preventing the vice of war; presenting a model for a single national capital making the unity of the Sudan an attractive & overwhelming option upon the referendum for self determination. Thereafter the decision is to the Sudanese people in choosing their permanent constitution within a democratic system.

    The Popular Congress has made it clear that its methodology today and in the future is based on that Islam presents the correct answers for the administration of the issues of governance & reform of public life; however this must come about through respect of the free democratic option & commitment to it to convince the people of this vision, keeping in mind the experience of the authoritarian Inqaz regime.

    3- Concerning Democratic Transition:

    a. The two parties call for the restructuring of the state in a manner that terminates the monopolization of government & resources in the hands of certain individuals or regional groups, towards a multi partisan democratic system that allows the management of the political & ideological diversity & differences; permits for the peaceful transition of power; and based upon the balance of interests between the peoples & regions of the Sudan and augments the common denominators for the voluntary unity of the Sudan and its development.

    b. The necessity of the restructuring of the organs of the state and guaranteeing of their neutrality particularly the security organs & their companies; as well as annulment of all extraordinary legislations.

    c. Affirmation of the right of self determination as a basis for unity founded on acceptance & harmony & a basis for a new citizenship through an interim period that alleviates anger & tensions and prepares for its outcome whatsoever that may be.

    d. The two parties consider the adoption of a decentralized system to govern the Sudan in which the different regions of the Sudan enjoy full jurisdiction in administering their own affairs & that they agree upon the jurisdiction of the sovereign powers of the centre & its national institutions.

    4- Concerning External Relations:

    The two parties call for a balanced foreign policy that caters for the interests of the Sudan in the African, Arab, Islamic & International spheres & consolidates stability & interacts with international dialogue towards global peace & security.

    5- Joint Action Programme:

    The two parties have agreed on a joint action programme to reinforce the chances of a just peace & democratic transition through national consensus, benefiting from the morals & lessons of the painful conflict; steering clear of the military solution & security measures approach as is happening currently in Darfur & other regions of the Sudan.

    The two parties see the necessity of entrenching & upholding of human rights & sanctities from arbitrary detention, persecution & torture and the release of all political detainees, most notably Dr Hassan El Turabi the Secretary General of the Popular Congress.


    Signed:



    Dr Ali Al Hag Mohammed ---------- Cdr/ Nhial Deng Nhial
    Deputy Secretary General ---------- Member, SPLM Leadership,
    The Popular Congress ---------- Chief Negotiator, IGAD Process


    London, 3rd June 2003
    _________________
    أبو إيقان
                  


[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>




احدث عناوين سودانيز اون لاين الان
اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات



فيس بوك تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de