|
... وهذا المعرض مهداه إلى زهرة عبد الرحمن نورين، و زهرة... أستاذة من دارفور.
|
وهذا المعرض مهداه إلى زهرة عبد الرحمن نورين، و زهرة... أستاذة من دارفور.
سيصاحب المعرض مؤتمر الدراسات السودانية الذى سيبدأ غد الثلاثاء 8 الى 11 أغسطس.
http://www.sudanstudies.org/
من هى زهرة عبد الرحمن نورين؟
يمكن مشاهدة استاذة زهرة فى هذا الفيديو... هنا:
http://hrw.org/video/2004/sudan/index3.html
و هنا الاستاذة زهرة:
عندما رجعت الاستاذة زهرة الى قريتها بعد تدميرها
تشير زهرة الى من فعل بها مافعل: تشير الى الحكام...وتشير الى طائرات الخرطوم!!!
زهرة كأى أستاذة ، تأخذ الكثير من العزة بمضهرها....
تقول زهرة انظروا الىّ ...وأنا الاستاذة!!! انظروا الى ملابسى!!!
وزهرة طلبت المساعدة.
وزهرة عددت بالانجليزية ماذا يفقتقد أهلها...لاملابس، لاأكل لا شراب لا دواء....
ثم :
وضعت أستاذة زهرة يديها على وجهها ...وهى ترتجف...أنظروا الىّ!!! ....إنهارت الاستاذة زهرة باكية ...مرددة هذا لأن وطنى...وطنى....
وتنهار استاذة زهرة..لأن وطنى!!!!:
|
|
|
|
|
|
|
|
Re: ... وهذا المعرض مهداه إلى زهرة عبد الرحمن نورين، و زهرة... أستاذة من دارفور. (Re: Khalid Kodi)
|
الإطار النظرى أو التقديم الكتابى للمعرض :
On Color, Women’s Dresses and Propaganda:
Visual Explorations of Fascism in Sudanese Media during the NIF Era. Abstract for a Visual Arts Show At the SSA meeting Rhode Island College Providence, RI
Khalid Kodi
Boston College Massachusetts College of art. AAMARP.
This installation is a visual exploration of the exciting and important role played by colors in contemporary Sudanese cultures and societies, and of the physical and psychological manifestation of color in everyday life. The installation further explores the contradictory meanings that often evolve from historical and contemporary gender-based violence against women, particularly under conflict.
The instillation will examine the physical characteristics of the choice of colors by women from several regions of Sudan, and its relation to the unique environment and nature of these regions. As wearing distinctive clothes with strong and bright colors convey specific personal and social information, indeed, the physical and artistic expressions of many Sudanese cultures are evident in dress as much as they are evident in ritual and ceremony.
Given that recent history has documented an outbreak of intense violence against women in a number of war-affected areas in Sudan, and assuming that vileness may take decorative shapes, the work will explore the visual equivalent to violence: how these dresses might actually be decorated with violent images?
The elements of fascist propaganda that are strongly interlinked with such violence as Sudanese women have experienced will be gathered from Sudanese TV programmes in the 1990s as well as in the new millennium. In that sense, the show also engages critically with predominant representations of women in conflict situations as mere victims, and reveals the way in which violence can be inscribed much longer that is often assumed.
| |
|
|
|
|
|
|
Re: ... وهذا المعرض مهداه إلى زهرة عبد الرحمن نورين، و زهرة... أستاذة من دارفور. (Re: osama elkhawad)
|
المناضل خالد كودي..
لا تكفي كلمات الشكر لوقفتك القوية الثابتة مع قضايا المظلومين
وزهرة ..زهرة عبد الرحمن نورين..هذه الأستاذة
حاول هؤلاء المجرمون..القتلة .. سحقها بأقدامهم ..
حاولوا إبادتها مثلما أبادوا كل أهلها المساكين البسطاء..
هي وكل المظلومين والمهمشين يستحقون هذا المعرض ..
ويستحقون أكثر من ذلك..يستحقون الحرية..يستحقون الحياة
واصل بقوة يا خالد ..
والتحية لكل ضحايا الإبادة الجماعية وضحايا أكبر المجازرالبشرية في العصر الحديث.
عصام أحمد
| |
|
|
|
|
|
|
Re: ... وهذا المعرض مهداه إلى زهرة عبد الرحمن نورين، و زهرة... أستاذة من دارفور. (Re: Khalid Kodi)
|
Quote: The elements of fascist propaganda that are strongly interlinked with such violence as Sudanese women have experienced will be gathered from Sudanese TV programmes in the 1990s as well as in the new millennium. In that sense, the show also engages critically with predominant representations of women in conflict situations as mere victims, and reveals the way in which violence can be inscribed much longer that is often assumed |
Good Luck Khalid Kodi
| |
|
|
|
|
|
|
Re: ... وهذا المعرض مهداه إلى زهرة عبد الرحمن نورين، و زهرة... أستاذة من دارفور. (Re: ayman haroun)
|
انا كنت هناك
فى كلية رود آيلاند ..وحضرت المؤتمر
الغسيل القذر يقابلك فى البدء عند شارة الدخول..
الاشخاص الذين شوهوا الانسان السودانى وهدموا حضارته ووجدانه ...
تظهر صورهم بين طيات الملابس المتسخة المنشورة على حبل غسيل التاريخ ..
وعلى الارض ..قصاد كل قطعة ملابس عليها صورة ..قصة مروعة لحادثة حزينة حدثت
لانسان سودانى بسبب تواجده المبرأ على خريطة السودان ..
شاهدت فيلم زهرة بت نورين ..وانتحابها الموجع
انتحب الكل معها وهى تحاول ان تلتقط الكلمات ..وتهرب الكلمات ..فماذا يبقى بعد
ان يذهب كل شىء ؟ الكلمات ايضا تذهب ..ويبقى الانتحاب ..
وتبقى الصور الزاهية للسادة وملاك القرار ..والبهرج..وتمضى اشياء الناس ..وكلماتهم
كان عرضا خرافيا..جلس الناس بعدها على ارضية الغرفة ..
وتجاذبوا اطراف ما تبقى من حديث..
شكرا خالد كودى على صبرك على المكاره ..وانتاجك الغزير..وجهدك الذى لا ينقطع!!
| |
|
|
|
|
|
|
|