السودان !

دعواتكم لزميلنا المفكر د.الباقر العفيف بالشفاء العاجل
مرحبا Guest
اخر زيارك لك: 12-12-2024, 02:05 AM الصفحة الرئيسية

منتديات سودانيزاونلاين    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات    مدخل أرشيف اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مكتبة طلال عفيفي (طلال عفيفي)
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى شكل سلسلة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »
07-28-2004, 12:30 PM

طلال عفيفي
<aطلال عفيفي
تاريخ التسجيل: 06-20-2004
مجموع المشاركات: 4380

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
السودان !

    السودان وطن مازال الله , حتى يومنا هذا , ينحت على وجهه الخلاسي ملامح الهويه..
    أي أنه, لو أمكن القول, لسه طازه .
    كان يمور في زنوجته حتى بدايات القرن الرابع عشر , حين جائته الإعراب بديانات سماويه
    ومنظومه ذكوريه ولغه ..
    كانت طيور القبائل الافريقيه أثناء ذلك ,وبعده, ثحط على شباكه ناقلة عدوى الثقافات
    واللون واقتراحات الجسد..
    بلد !!
    ينتهك انوثة صحرائها نهر عظيم , يشبه عاشقا صدره مليان أكسجين..على مائه تصارخت قبائل
    وعلى ضفافه التقت قبائل وتزاوجت..
    السودان دائما حنين الى البدايه..
    عارفة ؟
    ذلك المنحنى الخشبي الذي يمسكهالفنانون بتوع فرنسا في ايديهم اليسرى ؟ الذي يضعون عليه
    الألوان ولخبطات الزيت ؟ ..
    بس ! السودان كده ..
    يعني ما هواش لوحه ..
    بل شهوة الى التكوين.
    ....................
    مازال السودان يتمطى متثائبا وهو يرد على سؤال الاكتمال ..
    مخربدا في طفولة ناشذه .
    حتى المدن فيه مازالت على حافة السؤال الحضري .
    يعتقد الناس من البلاد التانيه أننا كسالى . لا يهم ’ فاليقاع عندنا لحظي .. حسب درجة
    الحرارة,كثافة المطر ,وحزن البلاد .
    والحاجات عندنا متسعة : حوض النهر , صدور الناس ( البنات خصوصا ) , براحات المواعيد,
    فوهات البنادق ,حيشان البيوت,خطب الساسه , وتآاويل النصوص الدينيه .
    نشرب الخمر في حزننا وفرحنا وحلنا وترحالناوصباح العيد , مرددين مع أول كاس " من عصاني
    يوم العيد عصيته يوم الوعيد " ..
    ثمة ثلاث فرق لكرة القدم وسباح مشهور وحزب شيوعي ونقابة اطباء عليله وجهاز أمن دوله (حيث
    لا دوله أصلا ) , ومدارس وتاريخ ملفق وعلم من أربع ألوان ,وأعياد قوميه تتبدل بتبدل
    الحكومات...
    و أحدعشر كوكبا...



    طلال
                  

07-28-2004, 12:50 PM

Amjed
<aAmjed
تاريخ التسجيل: 11-04-2002
مجموع المشاركات: 4430

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: السودان ! (Re: طلال عفيفي)

    و فيه شعب عجيب الملامح ما زال يتأمل من دق ازميل الله على وجه و هو يبدع خلق لوحه الهويه

    عفيفي لك التحايا
                  

07-28-2004, 03:17 PM

AttaAli
<aAttaAli
تاريخ التسجيل: 03-08-2003
مجموع المشاركات: 353

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: السودان ! (Re: Amjed)

    العزيز طلال
    وين انت ياراجل كنت فى السودان قبل شهر وبحثت عنك بشدة ومعى الاصدقاء لدعوتك لحفل الزواج ولكن لم نوفق
                  

07-28-2004, 10:55 PM

الجندرية
<aالجندرية
تاريخ التسجيل: 10-02-2002
مجموع المشاركات: 9450

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: السودان ! (Re: طلال عفيفي)

    وله شمس روحي وقمر قلبي ساجدين

    احبه هذا الشاسع .. الواسع .. الفسيح
    احب زنجه .. بجته .. نوبته .. عربه ومستعربيه
                  

07-29-2004, 04:04 AM

Dia eldin khalil
<aDia eldin khalil
تاريخ التسجيل: 04-01-2004
مجموع المشاركات: 409

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: السودان ! (Re: طلال عفيفي)

    ياخ انا واللة السودان دا بحبو يا طلال!!!!
                  

07-30-2004, 08:15 AM

Adil Osman
<aAdil Osman
تاريخ التسجيل: 07-27-2002
مجموع المشاركات: 10208

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: السودان ! (Re: طلال عفيفي)

    هذا هو السودان، يا طلال.( شملة كنيزة، هى تلاتية لكن قدّها رباعى ) كما عبّر القدّال، محمد طه.

    ليس من وطن غير هذا
    ليس من زمن آخر
    ليس من ماجد ليسلفنا
    وطنآ... زمنآ
    وعلى المرء أن يتحامل، يحيا، يشيخ ويدفن
    يعطى مفاصله للنخيل ويمنح عينيه ـ عبر العشوبة ـ
    للنوق والثاغية

    تحت هذى السماء الكبيرة نصنع دورآ وأطفالآ
    نربط أقدارنا بالنساء النحيفات يعلفن عند الزفاف
    ليصبحن فى بعض يوم عواجيز
    أو يتكورن مثل القنافذ بالشحم واللحم والورم الأبدى

    تحت هذى السماء الكبيرة
    ينفجر الحزن مثل القذيفة
    يندفع المرء فى سموات الخيال اللذيذ
    وينطفئ المرء فى عتبات الكهولة
    يخفض هامته وهو يدلف للسوق بين الرقيق

    * من قصيدة للشاعر السودانى محمد المكى إبراهيم
                  

07-30-2004, 06:25 PM

Hadia Mohamed

تاريخ التسجيل: 03-14-2004
مجموع المشاركات: 1463

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: السودان ! (Re: طلال عفيفي)

    الله يلمنه فيه يا طلال جمال الناس والطبيعه وقبح الساسه والجرى والكواسه
                  

07-31-2004, 01:49 AM

Husam Hilali
<aHusam Hilali
تاريخ التسجيل: 02-21-2003
مجموع المشاركات: 429

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: السودان ! (Re: طلال عفيفي)

    ........................................................
    ........................................................
    ........................................................
    ........................................................
    ........................................................
    ........................................................
    ........................................................
    ........................................................
    ........................................................
    ........................ لا تعليق .....................
    ........................................................
    ........................................................
    ........................................................
    ........................................................



    رفيق الهم ، وأخي في العنوان ( أعلاه )


    طلال عفيفي ،،،

    كان لقائك هاجساً بالنسبة لي في الأسابيع الماضية ، فكم مرة تقاسمنا سيرتك أنا ومظفر وانتهكناك كـ ( مزة ) ونحن نرتشف كؤوس الكلام ، ربما لأن شغفي كبير للالتقاء بأي سوداني " هميم " ، حاولنا أن نتصل بك عدة مرات لنلتقي بك في وسط البلد " بيتك الحالي " لكننا لم نوفق ، حتى أننا في مرة قررنا أن نصل بدون ميعاد حتى ميدان التحرير ، وعندما كان " محمولك " خارج نطاق الخدمة .. اصبنا بخيبة ، فعرجنا إلى سينما ريفولي لنشاهد " بحب السيما " ما دام " بحب اللقيا " لم ننعم به !


    سنلتقي .. بإذن الله !

    حــــٍسـ "سري" ـــــــــام
                  

07-31-2004, 04:06 AM

عبدالماجد فرح يوسف
<aعبدالماجد فرح يوسف
تاريخ التسجيل: 05-06-2004
مجموع المشاركات: 1178

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: السودان ! (Re: طلال عفيفي)

    Quote: كان يمور في زنوجته حتى بدايات القرن الرابع عشر , حين جائته الإعراب بديانات سماويه
    ومنظومه ذكوريه ولغه ..



    Dear Tilal,
    Religions were known in Sudan for many centuries before the arrival of Islam. The article below show you that Christianity was traced back to two centuries prior to the fall of Kush.
    Also the word Ierab
    الإعراب
    has not been used accurately in your post
    Although I enjoyed your creative writings, I would like to draw your attention to the importance of the accuracy of those historical terms you might find useful to support your writings.
    good luck
    **********




    Medieval Christian kingdoms
    The 200 years from the fall of Kush to the middle of the 6th century is an unknown age in the Sudan. Nubia was inhabited by a people called the Nobatae by the ancient geographers and the X-Group by modern archaeologists, who are still at a loss to explain their origins. The X-Group were clearly, however, the heirs of Kush, for their whole cultural life was dominated by Meroitic crafts and customs, and occasionally they even felt themselves sufficiently strong, in alliance with the nomadic Blemmyes (the Beja of the eastern Sudan), to attack the Romans in Upper Egypt. When this happened, the Romans retaliated, defeating the Nobatae and Blemmyes and driving them into obscurity once again.

    When the Sudan was once more brought into the orbit of the Mediterranean world by the arrival of Christian missionaries in the 6th century, the middle course of the Nile was divided into three kingdoms: Nobatia, with its capital at Pachoras (modern Faras); Maqurrah, with its capital at Dunqulah (Old Dongola); and the kingdom of 'Alwah in the south, with its capital at Subah (Soba) near what is now Khartoum. Between 543 and 575 these three kingdoms were converted to Christianity by the work of Julian, a missionary who proselytized among the Nobatia (543-545), and his successor Longinus, who between 569 and 575 consolidated the work of Julian in Nobatia and even carried Christianity to 'Alwah in the south. The new religion appears to have been adopted with considerable enthusiasm. Christian churches sprang up along the Nile, and ancient temples were refurbished to accommodate Christian worshipers. After the retirement of Longinus, however, the Sudan once again receded into a per!
    iod about which little is known, and it did not reemerge into the stream of recorded history until the coming of the Arabs in the middle of the 7th century.

    After the death of the Prophet Muhammad in AD 632, the Arabs erupted from the desert steppes of Arabia and overran the lands to the east and west. Egypt was invaded in 639, and small groups of Arab raiders penetrated up the Nile and pillaged along the frontier of the kingdom of Maqurrah, which by the 7th century had absorbed the state of Nobatia. Raid and counterraid between the Arabs and the Nubians followed until a well-equipped Arab expedition under 'Abd Allah ibn Sa'd ibn Abi Sarh was sent south to punish the Nubians. The Arabs marched as far as Dunqulah, laid siege to the town, and destroyed the Christian cathedral. They suffered heavy casualties, however, so that when the king of Maqurrah sought an armistice, 'Abd Allah ibn Sa'd agreed to peace, happy to extricate his battered forces from a precarious position. Arab-Nubian relations were subsequently regularized by an annual exchange of gifts, by trade relations, and by the mutual understanding that no Muslims were to se!
    ttle in Nubia and no Nubians were to take up residence in Egypt. With but few interruptions this peaceful, commercial relationship lasted for nearly six centuries, its very success undoubtedly the result of the mutual advantage that both the Arabs and the Nubians derived from it. The Arabs had a stable frontier; they appear to have had no designs to occupy the Sudan and were probably discouraged from doing so by the arid plains south of Aswan. Peace on the frontier was their object, and this the treaty guaranteed. In return, the kingdom of Maqurrah gained another 600 years of life. amic encroachments-->

    Islamic encroachments

    When non-Arab Muslims acquired control of the Nile delta, friction arose in Upper Egypt. In the 9th century the Turkish Tulunid rulers of Egypt, wishing to rid themselves of the unruly nomadic Arab tribes in their domain, encouraged them to migrate southward. Lured by the prospects of gold in the Nubian Desert, the nomads pressed into Nubia, raiding and pillaging along borders, but the heartland of Maqurrah remained free from direct hostilities until the Mamluks established their control over Egypt (1250). In the late 13th and early 14th centuries, the Mamluk sultans sent regular military expeditions against Maqurrah, as much to rid Egypt of uncontrollable Arab Bedouins as to capture Nubia. The Mamluks never succeeded in actually occupying Maqurrah, but they devastated the country, draining its political and economic vitality and plunging it into chaos and depression. By the 15th century Dunqulah was no longer strong enough to withstand Arab encroachment, and the country was o!
    pen to Arab immigration. Once the Arab nomads, particularly the Juhaynah people, learned that the land beyond the Aswan reach could support their herds and that no political authority had the power to turn them back, they began to migrate southward, intermarrying with the Nubians and introducing Arabic Muslim culture to the Christian inhabitants. The Arabs, who inherited through the male line, soon acquired control from the Nubians, who inherited through the female line, intermarriage resulting in Nubian inheritances passing from Nubian women to their half-Arab sons, but the Arabs replaced political authority in Maqurrah only with their own nomadic institutions. From Dunqulah the Juhaynah and others wandered east and west of the Nile with their herds; in the south the kingdom of 'Alwah stood as the last indigenous Christian barrier to Arab occupation of the Sudan.

    'Alwah extended from Kabushiyah as far south as Sennar (Sannar). Beyond, from the Ethiopian escarpment to the White Nile, lived peoples about which little is known. 'Alwah appears to have been much more prosperous and stronger than Maqurrah. It preserved the ironworking techniques of Kush, and its capital at Subah possessed many impressive buildings, churches, and gardens. Christianity remained the state religion, but 'Alwah's long isolation from the Christian world had probably resulted in bizarre and syncretistic accretions to liturgy and ritual. 'Alwah was able to maintain its integrity so long as the Arabs failed to combine against it, but the continuous and corrosive raids of the Bedouins throughout the 15th century clearly weakened its power to resist. Thus, when an Arab confederation led by 'Abd Allah Jamma' was at last brought together to assault the Christian kingdom, 'Alwah collapsed (c. 1500). Subah and the Blue Nile region were abandoned, left to the Funj, who sudd!
    enly appeared, seemingly from nowhere, to establish their authority from Sennar to the main Nile.

    from sudan history site

    (عدل بواسطة عبدالماجد فرح يوسف on 07-31-2004, 04:17 AM)

                  

07-31-2004, 02:18 PM

طلال عفيفي
<aطلال عفيفي
تاريخ التسجيل: 06-20-2004
مجموع المشاركات: 4380

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: السودان ! (Re: عبدالماجد فرح يوسف)

    أمجد العزيز ..
    تسلم يا صديق ..
    ................
    ................



    عطا .. أين أنت يا فتى ..
    أنا آسف لكوني لم أستطع لقاءك ..
    أتمنى أن تكون الحياه الجديده جميله ..
    تحياتي للأسره الصغيره اذن ..
    ................
    ................
                  

07-31-2004, 02:25 PM

طلال عفيفي
<aطلال عفيفي
تاريخ التسجيل: 06-20-2004
مجموع المشاركات: 4380

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: السودان ! (Re: عبدالماجد فرح يوسف)

    يا أماني ..
    لك طله بهيه ..
    وثمة حبور يجتاحني حين تتواجدين ..
    ( ما بتحبي الحلب ؟؟ ) .


    ................
    ................
    طبعا يا ضياء لازم تحب السودان برغم من معاملته
    العجيبه لنا .. بس هو ابن حلال وطيب و ما يقصدش .

    ...............
    ...............



    عادل عثمان مرحب
    شكرا على النص ..
    ................
    ................



    هاديه : مليون ميل مربع , بس الايام دي
    أضيق من خرم ابره ...


    ...............
    ...............
                  

07-31-2004, 02:29 PM

طلال عفيفي
<aطلال عفيفي
تاريخ التسجيل: 06-20-2004
مجموع المشاركات: 4380

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: السودان ! (Re: طلال عفيفي)

    يا حسام ... أنا في غاية الشوق اليك ,
    كان يجب ان نتقاسم الدرب القاهري معا ..
    ونتفرج على كم مرسم كده ..
    اتمنى ده يحصل ..
    ابعث لي بعنوانك عن طريق مظفر ..
    وسأبعث لك بالنسخه السريه من السيره !!!!

    طلال
                  

07-31-2004, 02:39 PM

طلال عفيفي
<aطلال عفيفي
تاريخ التسجيل: 06-20-2004
مجموع المشاركات: 4380

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: السودان ! (Re: عبدالماجد فرح يوسف)

    أستاذ عبد الماجد ..
    شكرا جدا على اهتمامك , ومعاملتك الجاده لي ..
    .............................
    .............................
    انا لم أقصد أن السودان كان خارج الشبكه الدينيه ,
    سوى ان الاسلام باعتباره دين سماوي كان واحده من مجايب
    العابرين البحر الينا ..
    حكاية اعراب دي ممكن تكون ما دقيقه اصطلاحيا , بس أنا
    بكتب زي مابتكلم .. يعني بتفادى الكتابه المعصومه و المحكمه
    بالذات في الحكي ..
    .............................
    .............................
    الكتابه عندي هلوسه .. ومرات كتير بشوف فيها نزوع للسطو
    على اللغه نفسها وتهليبها وطرح معاني جديده على وجه المفرده..
    الشيء الذي يمكن اعتباره كلام فارغ ..
    ...........................

    لكن ما عارف لو الشيء ده مضر أم لا ؟

    أرجو الافاده

    مع أمتناني الشديد لك

    طلال
                  


[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>




احدث عناوين سودانيز اون لاين الان
اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات



فيس بوك تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de