( الجمًــــــــــــام )

مرحبا Guest
اخر زيارك لك: 05-06-2024, 12:23 PM الصفحة الرئيسية

منتديات سودانيزاونلاين    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات    مدخل أرشيف اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مدخل أرشيف الربع الثاني للعام 2007م
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى شكل سلسلة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »
05-20-2007, 09:09 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
( الجمًــــــــــــام )




    الجمًام
    للمابعرفو هو مورد من موارد المياه لاهلنا في السودان
    في مناطق عديده في الوديان والخيران والانهار الموسميه
    يضر اهل تلك المناطق في فصل الصيف الحارق الى حفر حفره
    في وسط النهر او الخور ممكن بالايادي وتتدفق المياه من اطراف
    تلك الحفره يشرب الناس والانعام ... انا شفتها كتير في نهر الرهد
    والدندر والعتبراوي وفروعه ( سيتيت وباسلام )

    الجمام
    هو اسم جماعة مسرحية تأسست في العام 1993 م في المعمل المسرحي
    الخطير قسم الدراما بقصر الشباب والاطفال عملت في هذه المجموعة
    قرابة العقد من الزمان مع نفر جميل احبهم واحب هذه الجماعة التي
    نسبت اليها اسمي في اول مشاراكتي في هذا البورد ...
    عذرا احبتي ساسرد لكم في هذا البوست قصة هذه الجماعة منذ تاسيسها
    ساحكي لكم عن اعضائها فردا فرد عن اعمالها المسرحية وعن ايام كانت
    الجماعة تلف القرى والحلال في سوداننا الوسيع على طريقة (اتوستوب)معاك
    قدام يا عم ....
                  

05-20-2007, 09:30 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    التاسيس
    تاسست جماعة الجمام المسرحية كم اسلفت في قسم الدراما
    قصر الشباب والاطفال في العام 1993م بعد تخرج الدقعة 16
    من مؤسسيها مجموعة من تلك الدفعه هم ...
    النور احمد محي الدين
    ياسر علي عبد الرحمن
    عبيد عبد السلام
    انس محمد علي
    فرحه محمد احمد
    ومجموع من الشباب وهذه الدفعة قد درست مسرح العرائس
    بشكل تخصصي مما جعلهم بارعون في ذلك ...
    في تلك الفترة وابان تعطل الدراسة بالمعهد كنت اعمل بشرق السودان
    في ادارة معسكرات اللاجئين دعوت تلك المجموعة لتقديم عروض العرائس
    بمناطق الشرق وكانت الجماعة في طور التاسيس .
    التحقت بالقصر قسم الدراما في العام 1993 الدفعة 17 دراما والتحقت
    بركب جماعة الجمام وساهمت مع مجموع الشباب في التاسيس بعد رحلة شرق السودان
    اتفق الاعضاء على تسمية الجماعة ( بجماعة المعمل المسرحية ) وتم تسجيلها بهذا
    الاسم في دائرة المسرح ولكن بعد هذا التاسيس خرجت الجماعة الى مدينة الدويم حاملة
    مسرح العرائس الى هناك ولكن حدثت حادثة غريبه للمجموعة اذ تعرضت للاعتقال من قبل
    جهاز الامن بنمطقة الدويم وتم تعذيب اعضاء الجماعة لمدة يومين بمبني الامن الكائن
    بجوار معدية الدويم ... وتمت مصادرة جميع الممتلكات الخاصة بالاعضاء وختم الجماعة
    والاوراق الخاصة بالتسجيل ومن هناك ... عدنا مره اخرى لاسم الجمام وتمت اجراءات التسجيل
    بعد ذلك الحادث اللعين الذي لن انساه ما حيت
    ونواصل
                  

05-20-2007, 09:51 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    الاعمال المسرحية
    كانت البداية
    مع عرض مسرحي معد عن قصيدة الشاعر الرائع ايوب مصطفى
    ( وانجا ) المراه التي صوبت فاكهتها ...
    كان العرض من اعداد واخراج ياسر علي عبد الرحمن
    تم تقديم العرض عبر مهرجان تمبو للمسرحيات القصيرة
    بمسرح الفنون الشعبيه ..
    اقامت جماعة الجمام المسرحية ورشة مسرحية بمركز الربيع وذلك لانجاز عدد
    من المسرحيات القصيرة لعرضها ضمن فعاليات معارض تخرج كلية الفنون الجميلة
    للعام 1994 م
    شارك في الورشة عدد من خريجي قسم الدراما الدفعة 17 وبعد ذلك صارو اعضاء
    فاعلين في جماعة الجمام .
    حمد النيل خليفة
    محمد عليش
    عادل علي الحسن مالك ( نيلز )
    متوكل
    ومجموعة اخرى
    شارك معنا عفيف اسماعيل وساهم في اعداد نص مسرحي عن قصة ماركيز ليلة الكروان
    كما شاركنا الشابات الجميلات هيبات بابكر وماريا سيد
    انجزت هذه الورشة الاعمال الاتية
    1/ ليلة الكروان عن قصة الكاتب الكولمبي غابريل غارسيا ماركيز
    اعداد عفيف اسماعيل ومعتصم سيد احمد اخراج المجموعة ( الورشة )
    2/ مسرحية حنظلة يحتضر جهرا
    تاليف واخراج معتصم سيد احمد وتمثيل المجموعة
    3/ مسرحية ( ) اعداد واخراج عادل علي الحسن مالك
    اسم العمل ضاع من الذاكره عليش لو متذكر العمل الحقنا بيهو مع الاعتذار
    بالمناسبه انا بعتمد على زاكرتي في هذا السرد وربما تضيع بعض الاشياء
    4/ مسرحية وانجا ولكن العرض لم يكتمل ولم تعرض في معارض التخرج
    ونواصل

                  

05-21-2007, 12:30 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    في نهاية العام 1994
    وبداية العام 1995 اقامت الجماعة ورشة مصغرة بدار اتحاد
    الممثلين لانجاز عرض مسرحي وهو مسرحية (كلات عرق ) وذلك للمشاركة
    به في مهرجان نمارق للمسرحيات القصيرة .
    وبالفعل شاركت الجماعة بهذا العرض في المهرجان بالمسرح القومي في شهر مايو
    من العام 1995 ونال جائزة الاخراج وجائزة اللجنة للممثل عادل على الحسن مالك

    وهو تاليف واخراج معتصم سيد احمد
    تمثيل
    محمد عليش
    عبد المنعم محجوب
    حمد النيل خليفه
    عادل علي الحسن مالك
    ديكور اخلاص الطيب
    موسيقى عماد ببو
    مساعد مخرج النور احمد محي الدين
    غناء سليمان محمد سليمان
    تم تسجيل العرض لتلفزيون السودان ولم يتم عرضه حتى الان
                  

05-21-2007, 12:42 PM

محمد سنى دفع الله
<aمحمد سنى دفع الله
تاريخ التسجيل: 12-10-2005
مجموع المشاركات: 10986

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    الأخ الفنان معتصم
    التحية والتقدير
    لهذا الجهد الخلاق
    وضروري ان تنقل في الأيام القادمات
    هذا البوست لموقعنا المسرحي
    سودانوي
    لماذا تم اعتقالكم في الدويم
    ماهي المشكلة التي قادتكم الىالمعتقل
    وهل طالبوكم بتصديق العروض ومشاكل
    الولاايات الأتحادية ولازم النصوص تكون مجازة في كل ولاية
    وجميل هذا التوثيق
    ودمتم للحركة المسرحية
    ارجو اذا في اي حساسية
    ان نتراسل بالماسنجر
    مودتي
                  

05-21-2007, 12:47 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)


    في نفس العام 1995
    تم اختيار عرض كلات عرق المسرحي من قبل دائرة المسرح
    والمسرح القومي لتمثيل السودان في مهرجان القاهرة للمسرح التجريبي
    وتسلمنا فورمات تم تعبئتها وهي عبارة عن اسئلة حول العرض مقاس الخشبه
    حجم الديكور ورسومات توضيحية حول الديكور وجاءت الموافقه من قبل ادارة المهرجان
    وكانت الجماعة فرحين جدا لذلك الاختيار والمشاركة في مهرجان تقدم فيه عروض من كل انحاء
    العالم( لكن يا فرحه وينك ) دخلنا في مساوفات وزارة المالية ووزارة الثقافة وهاك يا مطوحه
    قررنا ان نذهب للمهرجان على نفقتنا الشخصية ما عاوزين ميزانية من اي جه برغم فقر اعضاء الجماعة


    ( المهم عشان ما نمشي جابو لينا التاشيرات وبكره المهرجان ونحنا لا جوزات ولا المهم ضاعت
    المشاركة )
    واصيب الشباب في الجماعة بحاله من الاحباط الشديد


    كتب عن هذه المشاركة التي حفروا لها الاستاذ يحي فضل الله في جريدة الخرطوم الصادرة من القاهرة
    كان موضوعها ان شارك على مهدي في المهرجان التالي بدون مشاكل وحرمنا نحن شباب في بداية
    الطريق من هذه المشاركة
                  

05-21-2007, 12:56 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    العزيز السني

    شكرا للحضور
    سؤالك عن لماذا تم اعتقالنا في الدويم
    من قبل جهاز الامن لم يقولوا لنا شي فقط
    تم ضربنا ضربا مبرحا وكان بقولوا لينا يا شيوعييين
    مع انو في ذلك الوقت لم يكن اي من اعضاء الجماعة لديه
    علاقه بالحزب الشيوعي ..
    وللمعلوميه ذهبنا بمسرح عرائس وبتصديق من ادارة تعليم منطقة الدويم
    وساواصل التوثيق لهذه الجماعة
    لك الشكر
                  

05-21-2007, 01:16 PM

GamarBoBa
<aGamarBoBa
تاريخ التسجيل: 03-07-2002
مجموع المشاركات: 4985

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    شكرا معتصم للتنوير
    اذكركم في شلتر الجناح الغربي بجامعة السودان
    لهم التحية
                  

05-21-2007, 01:01 PM

سلمى الشيخ سلامة
<aسلمى الشيخ سلامة
تاريخ التسجيل: 12-14-2003
مجموع المشاركات: 10754

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    يا جمام
    ياخ متابعة باهتمام لسبب انى ما كنت حاضرة كل الحصل دا
    والسبب التانى انه لمن تكون ناقد بتحتاج لمراجع وهسى انت بقيت لى مرجع
    الله يديك الفى مرادك وواصل واحتفظ لينا بالاصل ، وراجع اللغة كويس لانه دا توثيق
    لك مودتى
                  

05-21-2007, 01:37 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: سلمى الشيخ سلامة)

    استاذه سلمى
    تسلمي
    المشكلة انا قاعد اوثق للتجربة دي من راسي وفي الغربه
    وفي حاجات كتيرة بتسقط من الذاكره لكن انا حاوثق لتجربة المجموعة
    بشكل يومي لانها عايشه في دمي ومتقاطعة مع احداث كثيرة في الوسط المسرحي
    كنت قد كتبت في بوست سابق عن تجربتنا مع منظمة نمارق اتمنى انو تكوني قريت
    ذلك البوست وممكن اعيد هذه التجربه هنا
    ودامت الموده
                  

05-21-2007, 01:42 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    ود النوبه
    الجميل
    شكرا لمرورك
    مرحلة العمل في الجامعات السودانية جاي ليهو
    برواقه
    لك عميق مودتي
    معتصم
                  

05-22-2007, 10:26 AM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    لعطل اصاب النت
    انقطعت عن الكتابة
    نعود اليوم لنواصل في سيرة الجمام
                  

05-22-2007, 03:34 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    فاتني ان اشير الى الاتي لجماعة الجمام المسرحية
    علاقات جميلة مع منظمات المجتمع المدني بداية
    جمعية امل لرعاية الاطفال المشردين وبرنامج مسرح العرائس في اطراف العاصمة
    كرتون كسلا واطراف امبده وذلك في العام 94 كما اقامت الجماعة مع الجمعية عدة احتفالات
    بيوم الطفل العالمي والطفل الافريقي _ الفعاليات _ عروض عرائس ومسرح طفل _ رسم ـ ندوات
    رقصات شعبية .. تطورت هذه العلاقة واستمرت مع الجمعية السودانية لحماية البيئة
    والمشاركة بشكل عملي في حملة اعمار محمية الدندر الطبيعية وسنعود لهذا لاحقا
                  

05-22-2007, 03:57 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    سلمى اهديك هذه الفقره من بوست سابق

    Quote: القصة الأولى :-
    في العام 1995 م شاركت جماعة الجمام المسرحية في مهرجان نمارق للمسرحيات القصيرة والمهرجان
    ممول من الهيئة القومية للثقافة والفنون دائرة المسرح . بمسرحية ( كلات عرق ) على خشبة المسرح المهرجان
    ده ممكن يكون المهرجان الثالث لمنظمة نمارق والتي تقوم برفع تصور لمهرجان لدائرة المسرح مع ميزانية
    توافق عليها دائرة المسرح قصبا عنها ومن ثم تنتج عدد من المسرحيات يتم عرضها في أيام المهرجان .
    تم عرض مسرحيتنا من خلال المهرجان الثالث وفازت بجائزة الإخراج وجائزة لجنة التحكيم وقام التلفزيون
    القومي بتسجيل المسرحيات وعرضها على لجنة النصوص ( لجنة اللصوص ) ومن ضمن عضوية تلك اللجنة
    الأستاذ عادل الباز رئيس منظمة نمارق ورئيس تحرير صحيفة الصحافة الحالي .
    قرر التلفزيون شراء عدد من المسرحيات من ضمنها مسرحيتنا ( كلات عرق ) بمبلغ وقدره قبل أن يبلغنا
    التلفزيون بذلك حضر الينا عدد من أعضاء منظمة نمارق ليقولوا لنا وبالواضح الما فاضح لو عاوزين التلفزيون
    يدفع ليكم قيمة هذه المسرحية عليكم التنازل عن 50% من قيمة ما يدفعه التلفزيون لكم لمنظمة نمارق وذلك
    في اجتماع ضم عدد من الجماعات المسرحية المشاركة في المهرجان رفضنا نحن جماعة الجمام العرض
    ووافق الجميع على هذا العرض لان مبلغ الشراء من التلفزيون ضخم يسيل له اللعاب 300.000 ثلاثمائة
    الف جنيه سوداني في العام 95 وبعد نهاية الاجتماع انفرد بنا أعضاء نمارق للمفاوضة حول النسبة ونزلوا
    بها لـ 35% من قيمة العرض طلعنا منهم وقلنا ليهم نفكر.
                  

05-22-2007, 04:03 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    البقيه هنا


    Quote: بصراحة طلعنا نحنا اخبث منهم مشينا سألنا في التلفزيون والهيئة القومية دائرة المسرح عن حق نمارق في
    سمسرة هذا المبلغ من عرق هولاء المسرحيين الغلابة .
    قال لنا مدير دائرة المسرح في تلك الفترة ( لن اذكر اسمه لانه طلب مني ذلك ) برغم مرور السنين وهو أحد
    أساتذتي المحترمين قال لي ليس لهم أي حق في ذلك وعقد إنتاج المسرحية موقع بينك وبين دائرة المسرح
    ( وكان العقد معي ) ثم أردف ( أوعى تقول أنا قلتا ليك كده ) بالمناسبة أنا بحترموا ليوم الليلة .
    ثم ذهبنا للطرف الموقع للعقد التلفزيون وبصراحة كان مدير الدراما في الوقت داك المخرج ( عماد إبراهيم )
    وكان جديد كرت في هذه الوظيفة وعشان يحافظ عليها في زمن الطيب مصطفى انبرش انبراشة شديدة ونحنا
    كنا جزء من تلك الانبراشة ( الغريب في الامر ما قعد شهر في الوظيفة برغم الانبراش ) المهم قال لينا لو ما دفعتوا لنمارق ما في تسجيل للمسرحية قلنا خلاص موافقيييييييييييييييييييييييييييييييييين نحنا ذاتنا اتبرشنا لكن
    ده كان قدام الناس ساكت الناس الحرامية فقط ومن هناك قررنا أن نكون اقوي منهم ومع موظفي ادارة الإنتاج
    وقعنا العقد بحضور أعضاء منظمة نمارق على أن نعضيهم النسبة العجيبة ولكنا كننا مصممين على أن نقلع
    حقنا منهم عنوة كدة واقتدار الشيك باسمي أنا مخرج ومؤلف العمل ناس نمارق قالوا لينا نحنا نصرفوا من
    البنك السودان قلنا ليهم ليه ما نحنا ولو انتو ما بتثقوا فينا نحنا كمان وكنا عارفين انو الشيك ما بطلع من التلفزيون
    الا بتوقيعي بالاستلام . واستلمنا شيكنا وصرفناه من بنك السودان .....
    وقلنا ليهم تعالوا اقلعوا .. كان .. بتقدروا .. وما عندكم عندنا أي حاجة
    ومن ذلك اليوم وقفت هذه الحركة في حلقهم ..



    Quote: النتائج : -
    جانا التهديد التالي :
    انو تاني ما حتشتغلوا في من التلفزيون والاذاعة وصدر الامر لرئيس اتحاد الممثلين أن يتم فصلنا
    اتحاد الممثلين والذي لم يعطنا العضوية الا لاننا قد كسبنا من عرق كلاتنا تلك الجينيهات لنسدد
    اشتراكات مهلكة لكن علي مهدي هددنا بالفصل إن لم نعطي نمارق حقها فضحكنا كثيرا
    فهددوني ... لن اقول حتى لا اصنف من مناضلي الكيبورد .
    اما ما يخص علي مهدي فهو قادم ومضحك
                  

05-22-2007, 04:31 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    نواصل
    كانت جماعة الجمام تحتفل سنويا بعيدها في تاريخ تاسيسها
    وتهدي ذلك الاحتفال لاحد عمالقة المسرح الراحلين ونقدم اعمالهم
    كانت البدايه مع الرائع المسرحي العربي سعد الله ونوس حيث اقامت
    الجماعة يومين اليوم الاول شمل معرض تشكيلي وندوه عن مسرح سعد الله ونوس
    تحدث فيها صديقنا الجميل عبد الحكيم عامر وشخصي وذلك بالهيئه القومية
    للثقافة والفنون انذاك .. وقدمنا في اليوم الثاني مجموعة من عروضنا المسرحية
    اذكر عرض ويسكي عصير برتقال ... عن قصة الروائي السوداني الطيب صالح اعداد الشاب
    محمد حسين بهنس واخراج معتصم سيد احمد ... وكان الاحتفال جميلا شارك فيه عدد كبير من
    المسرحيين .
    ( بالمناسبه مرات لعدم القدره الماليه ما بقوم الاحتفال )
    وفي سنه من السنوات اهدينا عيدنا للراحل عبد العزيز العميري وكان ذلك بدار الممثل
    ببيت المال كان انذاك وشملت الاحتفالية عدد من الفعاليات ورسم الفنان التشكيلي معمر مكي
    بورتري جميل لعميري من صورته تلك الجميلة ( اتمنى يا كابو تكون محافظ على البورتري ده )
    كالعادة كان هناك معرض تشكيلي الجمام تمتاز بعلاقة جيدة بكلية الفنون الجميلة والتشكيليين
    ومن اعضاها خريجين من كلية الفنون الجميلة وسعينا لتاسيس جماعة الجمام التشكيليه والموسيقيه
    نعود لاحتفال العميري كانت هناك فقره غنائيه لعاطف انيس وسليمان محمد سليمان .
    وكانت الندوه والتي قدمها الاستاذ عبد الجبار عبد الله والتي تحدث فيها عن الطفيليه الجمالية
    وفي اليوم التالي ايضا قدمنا بعض من اعمالنا المسرحية

    ونواصل ....
                  

05-22-2007, 04:32 PM

tmbis
<atmbis
تاريخ التسجيل: 10-19-2002
مجموع المشاركات: 24862

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    معتصــم سيد أحمد ..
    الجمــــمامة اصدقائي اللطاف ..
    حمد النيل نيلز ، جــوافه ، كــولا ..
    ايام جميلة .. مجموعة مميزة في فترة تعيسة .. كنت اتمنى لكم الاستمرارية
    لكن
    دائما كل الاشياء الجميلة وقتهــا كانت تؤد .. وتموت قبل ان تكتمل فكرتهــا ..
    كم كنت اخاف علي اصدقائي من البطش .. وهم يصادمون ويقفون بشجاعة على الخشبة ..
    واصل يا معتصم في ذكرى الاصدقاء الجمامة ..
                  

05-22-2007, 04:42 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: tmbis)

    جميل انت يا علاء
    ساكتب ايضا عن اصدقاء هذه الجماعة
    وانت واحد منهم وناس كتار وقفوا معاها
    وستعود ... هناك الان بعض الشباب يمارس نشاط بسيط
    بس بترجع
    اوعدك
                  

05-22-2007, 04:51 PM

fadlabi
<afadlabi
تاريخ التسجيل: 12-13-2004
مجموع المشاركات: 4116

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    يا سلام على الجمام

    جماعة قامت في وقت صعب بدايات التسعينات و الكيزان عفنهم طافح

    شباب زي الورد

    و مسرح

    مسرح

    مسرح

    يا سلام ياخ عليكم كنت برغم الفلس بروفاتكم قايمة و نشيطين و عروضكم مالية الدنيا









    __________________________________________________________________________
    لكن أنا طبعا بريد ناس شوف أكتر .. محامين و دكاترة.. تقول لي حمد النيل و معتصم ?
                  

05-22-2007, 05:12 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: fadlabi)

    الفاضلابي
    الجميل نحنا برضو بنحب شوف
    وسناتي في سردنا للورشة المشتركه بين
    شوف والجمام ما حضرتنا سوى
    في كل تابينات مصطفى
    والمهم نحنا بنحبك انت اكتر من روحنا ..
                  

05-22-2007, 05:16 PM

tmbis
<atmbis
تاريخ التسجيل: 10-19-2002
مجموع المشاركات: 24862

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: fadlabi)

    Quote: يا سلام ياخ عليكم كنت برغم الفلس بروفاتكم قايمة و نشيطين و عروضكم مالية الدنيا
    .. إنت الصادق يا فاضلابي ..
    الايامات دي شنــوالذكريات الصعبة الحاصلة دي ..
    الشباب ديل برغم الفلس .. وبرغم انهم كانو مقطعين .. معدمين .. بس كانو مؤمنين بي فكرة المسرح ورسالة المسرح ..
    تعرف يا فاضلابي .. الناس دي ما كانت ( برجوازية ) كانو بيخلصو العمل او البروفات ويجو يتعشو بي ( بوش ) وهمي جدا عادي ممكن يعمل ( انيمياء ) ويتموهــا موية والباقي على الله لحدي الصباح .. كان فيها صباح
    وبعداك فيهم صاحبك الفوقاني ده .. كان عندو ( امضاء حضــور ) يومي في مكاتب الجهــاز
    ما بقول الكلام ده علشان الناس دي تعرف انو معتصم واعضاء الفرقة دي عاشت فترة اعتقالات وصدام ..لكن بس علشان اثبت انو البيعمل في حاجة وهو مقتنع بيها .. مافي قوة في الأرض بتقيف قدامو ..
    جميلين كانوا هؤلاء الشباب . رغم امكانياتهم المحدودة وظروفهم الصعبة جدا ..
                  

05-22-2007, 05:50 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: tmbis)

    سافرت جماعة الجمام المسرحية
    لهذه البقع في سوداننا الواسع ده
    ( بالمناسبة كانت معظم رحلاتنا الى الاقاليم لضيق اليد تكون عن طريق الاوتوستوب
    معاك قدام يا عم )
    مثلا في العام 97 خرجنا في ايام عيد الاضحى المبارك الى مدينة الحصاحيصا ببوكس
    ثم قندران كان معانا ممثلة واحدة كان بنعمل قرعة هي الوحيده والبتقع ليهو القرعة
    بركبوا مواصلات والباقين معاهم مصاريف طريق والباقي ملح ... من الحصاحيصا قدمنا عرض
    في قرية نايل قرية صديقنا عبد الخالق النويري ومنها لقرية بانت شرق رفاعة ومن هناك
    القضارف قدمنا عروض بمدينة القضارف والشواك في تلك الرحلة كان معنا الصديق العزيز سيد
    صوصل وكان اعضاء الجماعة في تلك الرحلة
    1/ انتصار محجوب الممثلة الوحيده في الجماعة في تلك الفترة كانت طالبة في السنه الاولي
    بالمعهد حصلت هذه الطرفه في قرية نايل بعد نهاية العرض ولزوم النوم نحنا على الديوان
    الكبير والصديقة انتصار الى منزل فيه بنات بقروا في الجامعة قالوا ليهم حتبيت معاكم
    الممثلة انتصار خشت البيت الناس دي كلها كاشه منها البت المباريا الاولاد دي شنو دي
    المهم انتصار بت ظريفه شالت وختت معاهم في الونسه عرفوها بت من عامة بنات البلد الجميل
    ( الصباح خرجن يودعنها بالدموع والله يا انتصار حنزورك في المعهد انشاء الله )
    صورة الممثلة في نظر الناس
    2/ عماد ببو وجيتاره كان اساسي في كل رحلات الجماعة
    3/ محمد عليش الهسه ضارب الغربه في 12
    4/ حمد النيل خليفه فاكهة الجمام وصديقي الجميل ( حماميرو )
    5/ عادل نيلز
    6/ هشام صلاح هشام النقي
    7/ النور احمد محي الدين ( النور القصير ) هو الودانا الدويم ودقونا هناك
    8/ محمد حنفي كابو ( قاعد معانا في البورد ده )
    9/ جمال سليمان ( السمين بارا قاسم قور ورطب شديد )
    10/ معتصم سيد احمد ( اغترب عمل ليهو كرش وشعرو كلو بقى ابيض وورث التمثيل لابنه مرهف )
    11/ سيد صوصل ( اندهش في الشواك بالبطيخ لحد كل يوم بطيخ وسمك
    12/ عبد المنعم محجوب ( ذلك الجميل النحيف جاب انتصار من الخرطوم لحدي الحصاحيصا يعني ركب
    مواصلات والباقي مع الجماعة
    تاني ذي في زول ناقص المهم دي رحلة من رحلات جماعة الجمام
    معاك قدام
    ولسه في رحلات كتار
                  

05-22-2007, 05:31 PM

tmbis
<atmbis
تاريخ التسجيل: 10-19-2002
مجموع المشاركات: 24862

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: fadlabi)

    Quote: يا سلام ياخ عليكم كنت برغم الفلس بروفاتكم قايمة و نشيطين و عروضكم مالية الدنيا
    .. إنت الصادق يا فاضلابي ..
    الايامات دي شنــوالذكريات الصعبة الحاصلة دي ..
    الشباب ديل برغم الفلس .. وبرغم انهم كانو مقطعين .. معدمين .. بس كانو مؤمنين بي فكرة المسرح ورسالة المسرح ..
    تعرف يا فاضلابي .. الناس دي ما كانت ( برجوازية ) كانو بيخلصو العمل او البروفات ويجو يتعشو بي ( بوش ) وهمي جدا عادي ممكن يعمل ( انيمياء ) ويتموهــا موية والباقي على الله لحدي الصباح .. كان فيها صباح
    وبعداك فيهم صاحبك الفوقاني ده .. كان عندو ( امضاء حضــور ) يومي في مكاتب الجهــاز
    ما بقول الكلام ده علشان الناس دي تعرف انو معتصم واعضاء الفرقة دي عاشت فترة اعتقالات وصدام ..لكن بس علشان اثبت انو البيعمل في حاجة وهو مقتنع بيها .. مافي قوة في الأرض بتقيف قدامو ..
    جميلين كانوا هؤلاء الشباب . رغم امكانياتهم المحدودة وظروفهم الصعبة جدا ..
                  

05-22-2007, 05:55 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: tmbis)

    تمبس
    الجميل
    اذكر جيدا تلك الخاله فاطمه
    الكوارع والفته المصلحه يا سلام ايام لن تمحى
    فاكر خالتك دي والبنابر نجي انصاص الليالي
    تلاقينا بالترحاب
                  

05-22-2007, 05:54 PM

Abuelgassim Gor
<aAbuelgassim Gor
تاريخ التسجيل: 10-28-2006
مجموع المشاركات: 4630

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    يا جمام،
    حلو الكلام،
    أرم قدام،
    مافيش مسرح فى السودان من الخرطوم وامدرمان لغاية أضان الحمار و برام
    الكل هنا فى سجم وكذب بانتظام.
    ان لسعتك الغربه
    عرد تعال أقعد فى مسرح البقعة قدام
    كفاك من الكلام
    أركب موجه أو ترام
    انشاء الله جناح حمام
    تعال يا زول أشتقل مع على مهدى
    تعال لكد العضام.
    الشنب ياي والطاقية برنيطة ظلام

                  

05-23-2007, 12:15 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: Abuelgassim Gor)

    الاستاذ قور
    اخترنا الغربه
    على رميكم القدام ده
    واعلم جيدا ان من بقى بالداخل
    وما رمى قدام جاع ...
                  

05-23-2007, 06:27 PM

Abuelgassim Gor
<aAbuelgassim Gor
تاريخ التسجيل: 10-28-2006
مجموع المشاركات: 4630

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    جاع لمن قال عاع
    وانت اخترت البتاع
    لأنك شجاع!!
    كلنا هنا خالفين كراع فوق كراع
    منتظرين الجمام ونظرية الصراع
    ستكتشف قريبا
    ذلك الوهم والكذب
    الذى تسرب الى النخاع
    المسرحى صار غريبا
    بعد الفرار
    وعاش فى الودار
    ذكرياتك ماتنفعك
    وسيلجمك الانتظار
    أخير ترجع لجمهورك
    الذى يعزك ويدورك
    الجوع كافر
    لكن الغربه بطاله و ماها هولك
    جمام
    تعال
    أرمى قدام( طبعا دى حقتنا....الغريبه كانوا بقولوا أرمى قدام وورى مؤمن . بعد قترة أكتشفنا أهلك الجلابه تاريهم أكلوا الورى والقدام...يا جمام)
    جوع أحسن فى دارك
    بدلا من الغربة وأكل الحمام


                  

05-23-2007, 12:39 PM

معاوية كرفس
<aمعاوية كرفس
تاريخ التسجيل: 03-19-2004
مجموع المشاركات: 1340

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    .

    العزيز/ معتصم

    مشتاقين لأيامكم الجميلة يا جميل

    Quote: مرحلة العمل في الجامعات السودانية جاي ليهو
    برواقه


    و نحن في الإنتظار

    ودي
    م.كرفس
                  

05-23-2007, 03:34 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معاوية كرفس)



    جماعة الجمام ونادي العباسية
    هناك علاقة عميقة بين نادي العباسية وجماعة الجمام المسرحية
    لان هذا النادي احتضن هذه الجماعة واحتضن كل نشاطها وبروفات الاعمال
    المسرحية وكان في ذلك الفضل كل الفضل لعمنا العم عباس حافظ رئيس النادي
    الذي كان يتعامل معنا بكل حنان وفتح لنا النادي على مصرعيه وادخلنا في عضوية
    النادي كنا بعض المرات نجد المشاكل مع بعض منتسبي النادي الذين لا يعرفون غير
    كرة القدم فكان يتدخل حاسما الجميع الشكر الشكر للعم حافظ ولاسرة العباسية وناديهم
    نتمنى ليهو التوفيق .
    شاركنا ضمن نشاط النادي الثقافي في احياء الليالي الثقافية في رمضان وقدمنا عرض مسرحيا
    حضره في ذلك اليوم محافظ ام درمان وكان عسكريا فتبرع لنادي العباسية بملبغ ولنا بـ 50 الف
    وذلك امام الحشد وصفق له الجمهور ولكنا لم نقبض سوى الريح ( قال تبرع قال )
                  

05-23-2007, 03:52 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    الجمام ومصفى سيد احمد
    للجمام علاقة جميلة جدا باسرة منتدى الحصاحيصا
    عفيف اسماعيل ازهري محمد علي واخرون ولكنا نخص عفيف بحب كبير
    ويعتبر عفيف اسماعيل من المؤسسين في جماعة الجمام باراء وافكار جميلة
    واعمال بالتالي هولاء هم اصدقاء مصطفى فكنا اصدقاء له نسمع اخبارو والحانو
    اول بالاول ... بعد رحيل مصطفى شاركت الجماعة فكل النشاطات التي قامت تابينا لمصطفى

    1/ التابين في قصر الشباب والاطفال المشاركة كانت ورشة بين شوف والجمام عرض كوابيس
    من قصيدة مونس الرزاز اعداد واخراج صديقنا منعم شوف .
    2/ كل برامج نادي الموردة تقريبا احتفاليا
    3/ الحصاحيصا في سنوية مصطفى سيد احمد كنا كذلك ورشة شوف والجمام ولكن لم نقدم عرض
    لان جهاز الامن طلب ان نعرض اول في مكاتبهم ومن ثم للجمهور في الليلة الشعرية تم
    اخذ الشاعر القدال الى مكاتب الامن
    4/ نادي نجوم ابوسعد قدمنا ليلة الكروان لكن بعد العرض تعرضنا لبعض المضايقات
    5/ نادي العلمين
    7/ نادي الحلة الجديدة
    وكثير من الفعاليات لكن هربت من الذاكرة
                  

05-23-2007, 04:15 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    الجمام و شوف
    ليكــــــ يا الفاضلابي
    في فترة من الفترات حصل للمجموعتين شوف والجمام نقص كبير جدا
    في العضويه وكنا مجموعة اصدقاء وتجمعنا هموم كتيرة ففكرنا في
    انشاء ورشة مشتركة نعمل كمجموعة واحده ننجز نصوص وعروض مشتركة
    وبالفعل قامة الورشة بانجاز عروض قليلة وبعد ذلك ولظروف لم تستمر
    الورشة ورجعت المجموعتين لممارسة نشاطاتها منفصلة .
    كان في ذلك عضوية الجمام فقط
    حمد النيل خليفه
    عبد المنعم محجوب
    معتصم سيد احمد
    النور احمد محي الدين
    متوكل احمد المصطفى
    احمد عمر جوافه

    وكانت شوف
    عبدالمنعم ابراهيم
    طارق علي
    عادل فطر
    حاتم محمد علي
    عبد الرازق رحمة
    شيراز محمد عبد الحي
    ومحمود عوض

    ونواصل
                  

05-23-2007, 11:55 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    استاذي قور
    شفت كلمة استاذي قور دي
    قبل كده فتحتا معاك بوستات لنقاش جاد جدا وانت لم تقل شي
    انا هنا اوثق لتجربة مسرحية شابه جدا تاريخ ميلاد اصغر اعضاها
    لمن انت خشيت المعهد هو ما خشه الابتدائي لكن قدرو يقدموا مسرح لناس
    في مناطق كتيرة جدا من السودان والله يا قور نحنا عرضنا مسرح في مناطق القمز
    في اقصى الحدود مع اثيوبيا في حتات ما كان الانسان بيمشي فيها من غير ما يحرسوا السلاح
    هسه جايه تقول لي جلابه وغير جلابه انا ده ما صراعي يا قور صراحة اقولها ليك .
    استاذي انت تطرح نفسك مستنير تعالج النصوص وتعرف الدراما وتدرسها لشباب في مقتبل الفكره
    هل ستقول لهم انكم جلابه ساكت استاذي لكن فشلت في مقارعة اقرانك من الدارميين بـ ( ارسطو
    ونظريات المسرح العالمي ...
    استاذي اقول ليك فكره ( ابحث عن ايجاد فكرة مسرح سوداني في علبه ارسطيه ولا في شارع
    ولا زقاق ضيق ولا في هامش ) ارجوك استعن بما درست ودرست في ايجاد حلول للصراع الدائر في الوطن
    الكبير ... وسيبك من كلامك البتكتب فيهو ده سجع شعر حلمنتيشي هضربه ما عارف اسميهو ليك شنو
    وانا راجع من غربتي يا قووووووووووووووووووووووووز .....
                  

05-24-2007, 02:01 AM

Mohamed Ahmaed Olyesh
<aMohamed Ahmaed Olyesh
تاريخ التسجيل: 07-31-2006
مجموع المشاركات: 950

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    واصل التوثيق ياودالبلد خليك في الجمام
                  

05-24-2007, 05:40 AM

Abuelgassim Gor
<aAbuelgassim Gor
تاريخ التسجيل: 10-28-2006
مجموع المشاركات: 4630

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    الهدف هو رفع البوست يا فنان يا ظريف
    أما عن تجربتى معليش هذه واحدة باللغة الانجليزية .طبعا دى فى أبيى عام 2002م
    الجمام خليك من استاذى دى
    أنا زول ساكت وندمت اننى يوم بقيت استاذ فى زمن رديئ جدا
    وكويس انك حاترجع
    حينها ستذهل تماما للواقع الجديد
    لدرجة ان كلامك وتوثيقك دا حتشوفوا زى تقول حدث 300 ق.م
    معليش فى طاحونه هنا سريعة جدا
    حاولت لفت نظركم ...لكن ياهو الواحد ما يفتح بوست أو يخش فى حوار معاكم حتى تبدأ الشتيمه
    شوف حسى مرت كم سنة ؟
    وانت قايل الحاجات واقفه
    ما قمت به وما قام به زملائك عمل قيم
    لكن اليوم فى ناس جداد
    ماعندهم احترام لاى تجربة
    حسى تجربتك دى لو جيت هنا وتكلمت بيها
    طوالى الجماعة بتاعين المؤتمر الوطنى وعلى مهدى حيعملوا ليك مقص
    بعدين تلف ساكت
    والله يالجمام فى واقع غريب جدا
    أنا لو عارف عنوانك الحقيقى سأرسل لك نسخة من كتابى ( الاصول الفلسفية للمسرح التنموى فى السودان )
    معليش ما تزعل
    أنا كنت برفع فى البوست
    وحاولت من قبل بناء حوار بين المسرحيين فى الداخل والخارج
    لكن كالعادة اتجهتم بالحوار الى جوانب سياسية
    واوسعتنى انت شخصيا ضربا.
    معليش المثل بقول الغايب عزرو معاهو
    عموما الفرصة لا زالت قائمه
    لكى نبنى هذا الحوار
    (حوار الداخل والخارج فى المسألأة الدرامية فى السودان)
    دى تجربة .
    معليش جاء الريبورت بالانجليزى
    هل تعلم ياجمام هذه التجربة سرقها على مهدى على عينك يا تاجر وعمل بيها زيطة وزمبريطة
    وكمان استعرضها فى مؤتمرات
    ودا كلوا بدعم الحكومه
    مافى واحد فيكم آزرنى أو وقف معاى
    أنا أول من وضع منهج للدراما / المسرح التنموى من أجل السلام
    راجع الموقع
    http://www.centerforpeacethroughculture.org/eyeontheworld/peacedrama.asp


    وهذا توثيق لواحد من تلك التجارب
    فقط حاولت أن اقول ليك بالكلام دا كلو
    مافى زول هنا ينصف الآخرين
    ويزداد الطين بله عندما يكون فى واحد نادر زيك
    بامكانه انصاف الىخرين
    لكنه ...معليش
    Acknowledgements

    My Thanks are due to Mr. Kurt the late officer who was working at the conflict transformation in the UNDP/DED who past away last year November 2000 . To Mr . Theo and Mr. Adim Sharief and All members of DED ( German Development Services ) for their great generosity in funding this project, in fact without their financial support it would have been impossible for this work to see the light .
    Here I would like to thank Mr. D. J. Sloan, Director of the British Council in Khartoum for his recommendation whose support with couple of UNDP/DED had far reaching effects in the implementation of the Peace Culture Project among the friction zone tribes, where peace culture is gradually taking roots and slowly but surely was gnawing with a rankling tooth at the war culture .
    Finally I never forget the worm generosity of the Dinka & Myssariya tribal leaders whom formed the association of Peace as a result of this cultural intervention , they host us ( my students and I ) for almost 29 days …. When we left them ,we felt a part from us was remain there !!


    Overview

    The aim of this study is to ascertain how developmental drama as a creative tool of social activities would contribute to humanitarian emergencies, grassroots peace and community building.

    This study enjoys three dimensions as follows: -

    i. Putting into practice developmental drama as an intercultural mass media mechanism for community development.

    ii. Mapping the area for peace to germinate and radiate among the tribal men of both the Messeriyagh (Baggara Arabss) and Dinka Noak)

    iii. Unravelling the elements of co-existence between the two tribes and utilising that for community development.




    Targeted Objectives



    - The Peace Culture Project (PCP) intends to use this preliminary mapping exercise as a springboard to trigger the process of grassroots peace building and community development. The Developmental drama can be used as a methodology in socio-cultural transformation and development.

    - We aim to glean information on widely utilised drama for peace and non-formal education to assist the people of Abyie area at Western Kordfan State to undergo social development through the application of drama and other creative forms among the camps of the displaced as a means to help other agencies and organisations to ramify the good practices in various walks of life such as health, provision of safe and pure drinking water and the infusion of social awareness.


    What dose Development Dram /Theatre Mean?
    Obiyo Mumma of Nairobi University defined development theatre as “Developmental drama/theatre usually uses indigenous art forms but must be designed with great imagination and care .The Theatre For Development programs aim at instilling a cultural awareness and transforming people to facilitate progress and human growth “1

    Abeyie Province Profile.
    Abeyie province is located in Western Kordofan State, in Western Sudan, some 1600 kilometres from Khartoum. It is geographical administrative area is 25000 square kilometres and is divided into four local councils or localities, namely, Almairam-Abeyie, Muglad, Tiboon and Dibab. Bahir el Arab or river Kir flancks the Abeyie on the southern side and one could the see the hats of the green trees growing on the banks of River Kir dancing in a sea of mirage during the dry season, but during the wet season every tree turns green and the trees on the river banks could not be identified. The soil is muddy, soaking and miry under foot and the river could only be reached through walking on horseback. Donkeys would stick and camels would slip and fall, it is hot water, which is no playing place for frogs.

    Population

    According to the 1956 official census, the Dinka ethnic group and the Baggara Arabs are dominant. The census revealed the following figures: -

    i. 38000 Dinkas
    ii. 10229 Baggara Arabs.

    Dinka Noak
    They belong to the large Dinka ethnic group in Sudan and form 11% of the whole population of the Sudan at that time and 50.4% of the population of the Southern Sudanese. Noak are divided into 8 main groups as follows: -

    1. Abior
    2. Ajaul
    3. Ally
    4. Major
    5. Dil
    6. Achweng
    7. Asha
    8. Bungo
    Each tribe branches into further clans, called (wotss), with a leading tribal chief called Banj Dit. The Dinkas are tall, slim, sunken bellies, thin legged and lion-hearted fighting with a spear, club ad shield made of impregnated buffaloes and crocodile skins but the advent of the modern firearms changed the nature of bull bravery, fortitude and forbearance. They are a pastoral nomadic people, similar to their Baggara neighbours but the latter differ in that they have tamed their bulls and used them as beasts of burdens, the former carry their belongings on their when on the move. Both the Baggara and their neighbouring Dinkas are ill equipped to withstand the rain or cold when they are in their cattle camps on the rolling grazing plains. The image has completely changed in recent times and those pleasant memories have now become a disappearing world.

    Route
    The groups of the Peace Culture Project consisted of 30 university students, the majority of whom belongs to the College of Music and Drama at the Sudan University of Science and Technology (SUST). All students worked as part-timers at the Peace Culture Project under the administrative supervision of Dr. Gor.
    The group of thirty students and I started our journey by boarding a Sudan Railways train from Khartoum North (Bahri) on our way to Rigl El Fulla, the seat of the Western Kordofan State Government and the capital city of the region, whose sway extends as far south beyond Bahr el Arab or River Kir, and as far eastward to the brinks of the Nuba Mountains, as far north as En Nahud, studied in the middle of the thirsty sand dunes in the dry season which turn lush green in the wet season. En Nahud is the greatest Gum Arabic producer in the world. The State of Western Kordofan sprawls westward to the eastern borders of rebellious greater Darfur, which enjoyed peace only during the British administration. Immediately after independence it started to ferment with violence and unrest to the present day. Arriving at El Fulla, we covered the remaining stretch of our journey by bus or suk lorries, where we arrived at Babanousa, Muglad, Miram, Abyie, Umdris, Heirekah, Es Sitape, Shagadi, Ed Damboloyah Ad Dibab, Nama and the surrounding villages and nomadic camps sporadically sited on the vicinity of Abyie. Our journey back to Khartoum was undertaken on a bus from Muglad, Babanousaa, El Obeid and finally to Khartoum.





    The journey
    5th – 8th November 2000

    Boarding the train in Khartoum North, the locomotive started at 10 a.m. Messrs Kurt from DED and UNDP were at the railway station to see us off. It is a kind and encouraging gesture which raised our morale and that peace reigning in Sudan is not only the concern of the Sudanese but it is also the concern of the international community including the UN. My students and I occupied three compartments and arriving at El Fulla, on the night of the 7th, we were ushered to the rest house, which had only three rooms. Early morning on the 8th I paid a visit to the Governor or Wali of the State, brigadier Aljaili Sharief, whose written approval of the visit of my group and I was received by me prior to our arrival at El Fulla.
    On the preceding night my group and I held a short meeting with the staff of the local radio broadcast station and discussed the topic of Drama for Peace, the scenario and some scripts for community development. The students also recorded on tape a play in Baggara language which had the title of “Abu Kafa wash el Dood”, which means a stoutly built man, with large palms of his hands and his face is as serious as a lion. The play was written by (Dr. Gor). The gist of the play focused on cattle rustling which is the major cause of the tribal friction, which incited the armed aggression of the two tribes, Messeriyah and Dinka against each other.


    My group and I left El Fulla by bus on 11th November at 10 a.m. quite carried out by our feelings of relief that we broken our shackles, and leaving our worries behind at El Fulla, the political village.

    We arrived at Babanousa, the railway junction to the west and the south, which has a Russian technical aid built milk processing factory, which no longer produces powdered milk at night on the 11th and were accommodated at the railway rest house. Waiting to receive us at 11 p.m. were Mr. Mohamed Hamid, the deputy commissioner and the Sudan railway resident engineer. The people of Babanousa were kind and generous. It is a totally different and wholesome atmosphere.

    Babanous dramatic show, 12th November.
    We held a meeting with the commissioner in the morning. He was a pleasant character, who views that the group would help in two ways: -

    i. Increased armed robberies
    ii. Cattle rustling, with particular reference to Dinka cattle (called majoke)

    He asked the group of students to create some social awareness among the people of his province through the application of drama for cultural interventions. Invitations were sent out to all the notables, including (sheikhs, omdas, who are tribal leaders). The show was a remarkable success. Immediately the, play ending, we requested the people to elaborate and discuss what they have been inspired by the play.
    The discussion was opened by Mr. Masalam Abul Gasim, the Emir of the Fayareen tribe and was followed by others. Their ideas were to the point and enriched us a great deal. The speakers were politically ripening people.


    13th – 14th November 2000
    Arriving at Muglad at 10 a.m. the group and I met the commissioner of Abeyie who operates from Muglad locality. He welcomed the group with a high spirit and unhidden delight and appreciation the notion that 30 students would embark on a peace culture project for the benefit of his province. He provided a spacious, clean and comfortable accommodation for our group and simultaneously an announcement was made for a night show that evening. A large audience of about 600 attended the show and people talked at liberty and aired their views on how to attain peace. The Baggara are truculent and outspoken. Their views are as follows: -

    1. The government are not serious on the topic of peace. Such being the case they could embark on attempts to create peace their own customary and tribal ways in collaboration with their neighbouring Dinka in and south of Abeyie along river Kir and beyond.

    2. They resented the lack of basic services, the provision of safe drinking water. Education and health services.

    3. They are angry and do not agree with the activities of CEWAC which are engaged in the area of abolishing abduction of children and women. The people said that these were lies and allegations by politicians who are hoping to tap money from international organisations.

    4. They also resent the attitudes of the oil companies, which exerted no efforts towards the provision of services in the area from which they sap oil. They only talk to us on the eve on elections and tell us of services that would be provided to the area by the oil companies. We quite know that their promises are snares intended to create an electorate excitement.


    Abtour Jok 13th November

    Abtour Jok is a large water pool that floods with water during the wet season and stands only 2 kilometres south of Muglad town. It accommodates the camps of the displaced dinkas. A play was staged at the camps and was attended by more than 300 Dinkas who expressed their applaud of the show and expressed their hopes and support for the peace endeavour.

    We left Muglad at 7 a.m. on the 15th November on our way to El Mairam, which is 80 kilometres south of Muglad. The grit road runs through grass plains, sand dunes and slippery silt and clay stretches parallel to the railway line running to Wau in the Southern Region. I enjoyed the trip because I belong to the area but it was tiresome to the students as the bus swayed right and left like a drunken sailor and dipped into water puddles like a frolicking fresh water fish. We were on the vicinity of the warring area. It is virtually impossible for anyone to imagine the amenities of peace if he did not exercise the rigours of war. On our way to Mairam we passed through 4 railway stations at night, namely Abu Ajbar, El Edleem, El Fouda and El Heirekah. We arrived at mid-night at El Mairam, and were housed at the premises of Ed Dawa Organisation, prepared for us by the locality authorities, but we have to cater for ourselves as well as the provision of motorised transport, the first hurdles of the vicinity of war.

    16th November
    The research depended on data and information. To overcome this difficulty, I divided the students into three special interest groups detailed as follows: -

    i. Strategic information group consisted of the following students: -

    1. Ahmed
    2. Khaliel Hussain
    3. Yousif Ahmed
    4. Ibrahim Hamid
    5. Maha Ali
    6. Adel Taj el Din

    ii. Folklore, tradition and cultural group: -
    1. Atif Adam Ageeb
    2. Jamal Suleiman
    3. Hassan Osman
    4. Ajbar Hamed
    5. Justin John
    6. Shazali Abdel Mahmoud
    7. Eiman Husssein
    8. Royda Ahmed Ali
    9. Eieman Hassab El Rasoul

    iii. Traditional methjodology for the conflict resolution Group

    1. Rabiea Yousif
    2. Hanan Abdel Rahman
    3. Nafissa Al Nour Hajar
    4. Yassir Abdalla
    5. Dodi Ajbaar
    6. Al Ghali Abdel Aziz
    7. Ismail Abella

    The Special Interest Group worked for 10 days, i.e. from 16th – 26th November 2000 and travelled for 190 square kilometres in and around the vicinity of Abeyie, Al Mairam locality which, includes Umdris, Alhereikah, and Shigi from 18th to the 20th November. Abeyie village from 21-22 Nov. Shagadi, Konga, Algantour from 23-26 Nov. he route taken was following the lagoon north east of Aldamboloya, Aldibab locality from 27th – 29th Nov.
    We then returned to Almairam. The SIG gleaned thefollowing information, which structured thek research platfor and Abeyie Locality.

    The legend - how the Dinka Came down to earth?

    The legend told and retold states, that once a upon a time, during the night when the sky was overcast with black clouds, the ear-rending booming of thunder, the petering rain and lightning imitating the arts of warfare, a pregnant girl of black beauty, descended from the heavens. Astonishing people gathering round her, she delivered a baby boy with a complete set of teeth! She said this boy comes with me from the heavens. He will preserve you and would be the spiritual bond between you, God and myself. His name is Banj Det and he would talk when sacrifices were offered. Having said this, the mother vanished into the eerie space leaving the newborn with the people.

    Banj Det directed that every man must allocate some of his cows to him (Banj Det).
    Messeriya or Baggara Arabs

    The major division of the Messseriah living in Abeyie are the Humur Ajayrah composing the following divisions, each divisions contains several tribes. The divisions according to numerical order are: -

    1. Aulad Kamil.
    2. Aulad Omran – Manama and Adal
    3. Mazaga – El Ari and El Timani
    4. Fiaareen
    5. El Fadliya (please see footnotes previously mentioned on the tribal composition)

    The exodus, which brought the Humur Baggara Arabs to their present homeland was said to have included the Riziqat and the Hawazma. Mr. Ian Cunnison records that the Humur arrived in Denga on the 16th Century.

    The Messseriya are general mixed with the Dinkas in their activities of grazing the land in the dry season. During the wet season, at pre-hostilities times, Dinka cattle (Dukduk (singular) and Dakadik (plural) moved north to the sand dunes north of Muglad in July to September. In October both Baggara and Dinka cattle come down to Muglad, whose grass contain greater salt contents to recuperate before the cattle flow to the Dinka area in Abeyie and south of River Kir. Baggara and Dinka mixed with one another in their subsistence agriculture, trading and communal works such as cutting down a road through the bush during the time of the Britrish administration.
    Baggara is the popular name for the Messeriya. Baggara means the cow herder Arabs are associated with the pedigree belonging historically to the tribal Arab groups diaspora, which spread in the form of a belt in the middle of the Africa continent, from the west to the east, crossing northwest Moroccan states, Chad, Sudan and Western Nigeria. The origin of the immigration dates back from the time of Arab movement out of Egypt. The life of he Baggara and Dinka Noak is characterised with toil and sweat and presently with political struggles from which they would reap nothing apart from bitter animosities, poverty and mistrust.

    On Conflict :
    The reasons of conflict between the Baggara and the Dinka is not only over graze only . In 1964 at Babanousa some Humur Arab tribe attacked the police station when the Southerners took refuge there. Arab women and children poured cans of kerosene into the rooms and set fire. The occupants burnt to death. It was in response to an attack by the Dinka or SPLA.

    The civil war between the Dinkas and Messeriya reached its apex in May/June 1977 when many hundreds of tribal men were killed in sporadic incursions. One of the victims was Majk (Mark) Abiim, a lecturer at the University of Khartoum, who was about to receive a Ph.D. from London University on history of relations between Arabs and Dinkas.

    After 1980 the conflict and dispute between Dinka Nagok and Humur tribes enered a new phase in respect of quality/quantity. After the emergence of the SPLA, Dinka Nagoak withdrew from Aananya movement and joined the SPLA. Then Dinka forces entered the battle with Ananya fighters and Nuer, while crossing Nuer land. The Dinka lost one thousand souls in that battle, while crossing Nuer land. The Dinka lost one thousand souls in that battle, which affected the fighting force of Nagok. Due to this escalation of events, military leaders appeared who classified and prepared Hummur (nomadic Baggara), and the term (maraheellll) was attributed to the forces that protected cattle movements. Hence Abyie-Bahr Al Arab area entered a new phase of armed conflict and war culture. Old arrangements and traditional reconciliation councils had no affect or effectiveness – modern arms that belongs to both tribes 1979 to 1989 in Messeriya area totalled 20000 thousand pieces approximately. It is a large quantity compared with a rural civilian society, as it would cause a state of anarchy and losses among the Humur themselves. The tragedy has further deteriorated by the famine that stroke Abeyie area in the late 1980s. According to UN sources, mortality list in Abeyie during the month of June 1988 reached 150 persons per day, in November of the same year a thousand people died of hunger. The famine did not affect only the Noak tribe, but also the Humur in the north of the area had suffered more severely. Cattle died in thousands due to the drought. Thus war and famine had their toll in Abeyie/Bahr El Arab area.

    The arms in the hands of individuals from the two tribes led to burglary and ng, killing and burning property. With the advent of globalisation, and the spread of prompt information dissemination, the international media focused on Noak/Baggara conflict and stated that the Baggara Arabs are embarked on a genocide war, killing and abducting women and children and trading in these, a recall of slavery practice.

    Education

    The records at Abyie and El Mairam local councils revealed that there had only been a single secondary school for boys, housed in the premises of the Islamic Dawa at El Mairam. The basic schools were sited on the following places: -

    El Mairm had one school for boys, one school for girls, Abeyie village had two basic schools, one for boys and the other for girls. El Hereikha has one mixed basic school for boys and girls. All these schools are functioning at present for lack of due to shortages in schoolteachers and other teaching materials. The teachers did not receive their salaries for the last 9 months.

    Health Services
    The localities at Abeyie and El Mairam are suffering from non-existence of hospitals or medial health centres. The only clinic at El Mairmm is owned and run by (MSF) Medical Sans Frontiers. The nearest hospital is at Muglad, some 80 kilometres north of Abeyiem owned and run by El Bur International Organisation.

    Safe Drinking Water
    Lack of safe drinking water stands a main hurdle, which faces the people at both Abeyie and El Mairam. There are only two deep bore water wells and one in Abeyie village. People in other places drink from open water pools (buta).

    Security and stability services
    According to the Popular Defence Forces (PDF) reports, more than 60000 pieces of sub-machine guns had been distributed by the Government since 1991.The current number of such light arms has increased to 150000 pieces according to Brigadier El Geneid Hassan Ahmed, the commander and military supervisor of he PDF in Bahr el Arab Military Zone.

    Conclusion & Recommendations
    The main objective of this theatrical and cultural intervention is to create a sustainable and grassroots body for peaceful co-existence between the Dinkas and the Messeriyah. One thing which we understood from this experience in the tribal conflict resolution was that, peace is not imposed from outside. These tribes have their own traditional methods for conflict resolutions. From this important standpoint we started the formation of a peace association, which we prepared in two days. The association is composed from 32 persons, 16 from Dinka Noak and 16 from the Humur..
    Following is the name list of the Peace Association


    Dinka tribes :
    1- Joseph Niwal Niwal .
    2- Ajorin Poul
    3- Dot Atiang Tik.
    4-Abdelrhman Dout Wal.
    5-Alhadi Abdelbagi Akol.
    6-Loal loal Adong .
    7-Sn Marial Grang .
    8- Aniwal Ding.
    9-Abdelrahman Ajak Ding .
    10-Abdelrahman Mshwar Mshwar .
    11- Ding Akoj Tieg.
    12- Abdelmonaim Mshowar Moshowar .
    13- Adot Akol Ashier.
    14- Zahra Agol Athiet .
    15-Nibol Akol
    16- Gol Bol Toth.
    Missary ( Arabs ) Tribe :
    1- Abdeljalil Bakar Ismail .
    2- Hassan Jaber Rahma .
    3-Dawwd Mohmmed Gdam .
    4- Yousif Ibrahim Issa .

    5-Issa Rahma Hamad.
    6- Abdeljalil Abuelgassim Toboeg .
    7-Alnour Yagoub Jaber.
    8-Bakhiet Mohmmed Mousa.
    9- Hamdoon Alharieka Hamdoon .
    10-Hasab Alnabi Hmidan Mohmmed.
    11- Ishag Ismail.
    12-Altieb Bashier Soliman .
    13-Amkathier Ahmmed Alksahmo.
    14-Alfadil Yagoub
    15- Hanan Abdella Moussa .



































                  

05-25-2007, 00:44 AM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: Abuelgassim Gor)

    عليش التجربه
    دي حقتك ذي ما هي حقتي
    اكتب عنها يا عليش وقاتل من اجلها
    انا الجمام دي هي من صنعني يا عليش
    وحافضل العمر كلو اقول كده
                  

05-25-2007, 01:28 AM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    استاذي قور
    انا اوثق لتجربتي وليس ذكرياتي هذا ما قصدته
    تجربه مسرحية من صلب هذه الشوارع .. انا لم اهاجمك
    من منطلق سياسي لكن من حكم تجربتي معك طالب واستاذ انت درستني
    وقلت عبر هذا البورد ان مواقفك كانت اكثر من سلبيه انت تكرس لنفسك فقط
    ونحن نبحث موض قدم لنا وسط تناحركم انت وعلي ومهدي والموتمر الوطني وجهازالمن
    واكل العيش .. هذه ما اقصده انا لا اقصدك شخصك انا احكي فقط عن واقع عشته دافع عن
    نفسك كما يحلو لك .. ايضا لنا قبائل مهمشه من حلب ونوبه وعرب ونوبه وبجا ولكن تركناهم
    لهم اكبر وهو هذه الخشبه مستديره كانت او مستطيلة ,..... كلها مجرد اشكال ......

                  

05-25-2007, 09:37 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    فوق
                  

05-26-2007, 02:56 AM

عاصم الطيب قرشى

تاريخ التسجيل: 12-12-2005
مجموع المشاركات: 714

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)


    ربما كان ذلك فى كافتيريا المعهد بالحلة الجديدة

    قبل أن يصدر القرار الادارى بحظر الابداع فى ذلك الاحداثى

    بيد أنه كان محظورا على كل المستويات فى ذلك الوقت.

    مكللا بالعرق كنت بعد أن أستحممت بشمس الضحى على طول المسافة

    من شارع الحرية المستلبة إلى صك العملة التى صارت معلما

    للمعهد.

    وصلت المعهد فقصدت الكافتيريا بغية الاستجمام

    فكانت أجمل المصادفات أن وجدت مجموعة الجمام تؤدى (كلات عرق)

    ؛قيقة أنى فى بداية مشاهدتى أوقفت عقلى وأطلقت العنان

    لإحساسى حتى احقق أقصى متعة حسية وبالفعل كنت أقشعر طربا

    كمن يسمع لسيمفونية تقودنى بتجريدها لحد العماء الخيالى

    ويجسد حوار ألاتها واقعا أكاد ألمسه.

    انتهى العرض فاستعدت الذاكرة لإعمال العقل فوجدتها بيضاء من غير سوء.

    أدركت حينها أننى أندهشت حد السحر من روعة هذا الاداء المتميز.

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    شكرا معتصم ودمتم جماما يروى العطشى

    مستوى التمثيل والاخراج

                  

05-26-2007, 03:28 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: عاصم الطيب قرشى)

    الجميل عاصم الطيب
    تحياتي لك ولكمانكـ الجميل واجمل الحانك القادمه
    كنا جميعا محبين ان ننتمي لهذا الشارع لشعب جميل التفاصيل
    كان انحيازكــ واضحا لشمس الغلابه المبعدين ( سجن سجن لاسوكا) كنت تغني
    وتصفر وكنا نجري على السقالات نستف عشم العتاله في خروج سمك القرش من خشم المينا
    في هتافنا في عرق الممثلين ...
    عتالة المينا حوه
    الخير الفينا حوه
    الزول الطالع حوه
    ابرولو اللامع حوه
    وكنا نجري في السقالات ذي النحل

    وكمان كنا نغني لحد الانتشاء
    حوه حوه رصي بنابرك
    وسخ الناس الطير جاك
    يتختى قصادك
    ايــــــــــــــــــــــــــــــام يا عاصم
    لك الحب
    معتصم
                  

05-26-2007, 03:41 PM

سلمى الشيخ سلامة
<aسلمى الشيخ سلامة
تاريخ التسجيل: 12-14-2003
مجموع المشاركات: 10754

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    وانت قايل الحاجات واقفه
    ما قمت به وما قام به زملائك عمل قيم
    لكن اليوم فى ناس جداد
    ماعندهم احترام لاى تجربة
    حسى تجربتك دى لو جيت هنا وتكلمت بيها
    طوالى الجماعة بتاعين المؤتمر الوطنى وعلى مهدى حيعملوا ليك مقص
    بعدين تلف ساكت
    والله يالجمام فى واقع غريب جدا
    الاخ العزيز قور
    ما حدث ويحدث كلنا نساهم فى حدوثه بصورة او اخرى
    على الاقل انتم الذين من المترض ان تقبضوا على جمر الحقيقة
    شهدت عددا من الاحداث المسرحية ورايت كم ان ( العائدالمادى هو الاهم) ولم يكن المعنى بالعمل الفنى نفسه ، ستقول مات زمن (الفن للفن ) لكنه فى السودان باق كفعل اصيل والا لما كان مصطفى احمد الخليفة ما هو عليه
    والشواهد عديدة
    تحكى عن المؤتمر الوطنى ؟؟؟
    وهو من بذل الغالى والرخيص لدحر المؤسسة الاكاديمية اولا والفنان من ثم ولا اقول اننا لم نساهم فى تلك الوضعية البائسة الى حد كبير بتهافت بعضنا على تلك القسمة الرخيصة
    ولا اعفى نفسى من الاتهام لكننا كنا نحلم ان تتصدى الاقلام وبحماس اشد لا للتغيير فحسب بل لمواصلة ما بداه الجيل السابق
    والحديث عن على مهدى لا يجدى الان لاننا من ساهم فى تلميعه ولاننا مهما كتبنا وسودنا الصحف لن يجدى وانت سيد العارفين لماذا ؟
    اما اتهامك للجيل الحديث انه ( ماعندو احترام ) فهذا غاية الظلم لانه جيل لم يجد من يقود خطاه وانتم تعاليتم عليه بدرجاتكم الاكاديمية ولم تحاوروه ولم تعرفوا الى اين يود الغوص فى تلك البحيرة المسرحية جيل اكثر حماسة واكثر حبا للعمل واكثر اشتعالا منا بالفكرة المسرحية لكنه تحت وطاة الاحتياج يرمى بنفسه الى اقدام تعثرت خطواتها
    الامر المهم يا صديقى العزيز قور ان نفتح لهذا الجيل كل ما عصى عليه من ابواب ونجعله اكثر التصاقا بنا لانهم هم قادة العمل فى قادم الايام وليس نحن نحن علينا وضع العربة فى مكانها الصحيح (وما فاتت حاجة ) من الان افتح قلبك لهم واعنهم على بلوغ ما تعقد امامهم بفعل المؤسسة التى باتت ( خرابا) وحاول انت ومن معك الى رصف دربهم بالمعرفة ودعك من التباكى على اطلال بائرة
                  

05-26-2007, 04:24 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: سلمى الشيخ سلامة)

    الاستاذه سلمى الشيخ
    تسلمي ...
    ارادوا منا انكون معهم او لا نكون
    جميعهم يبحثون عن ماهو ذاتي فقط
    وجاهات زائفه ومناصب وكراسي لو نظرنا لمن هم
    اداري الحركة المنظومة المسرحية ( دائرة المسرح ) ( المسرح القومي )
    الفنون الشعبية لجنة النصوص نفس الاشكال في كل فترات الحكم التي مرت
    علي السودان ( الاستاذ الممثل والمخرج الكبير مكي سناده يعالج بصوته الجهور
    قصيدة الميل اربعين لكي يبقى مستشارا لوزير الثقافه ناسفا بذلك تاريخه الطويل
    احمد عبد العال كان باسم المعهد يشارك هو حاج ابا في كل فعاليات الحكومة بداء
    ( اعيادهم في 30 يونيو ) في معرض الخرطوم الدولي الى مهرجان التاصيل الى غيره
    وعلي مهدي ذلك التمساح الكبير لعبه على مستوى عالي مشاركات خارجية وفسح ما بين
    القاهره ودمشق وكل العواصم ....
    ونواصل
                  

05-28-2007, 05:12 PM

معتصم ود الجمام
<aمعتصم ود الجمام
تاريخ التسجيل: 04-22-2003
مجموع المشاركات: 3261

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    نعود
    في احدى رحلاتنا الى اقاليم السودان ذهبنا ضمن قافله
    تابعة للجمعية السودانية لحماية البيئه للتوعيه عبر المسرح ( عرائس ومسرح ارتجالي)
    في مناطق نهري الرهد والدندر والقرى حول محمية الدندر الطبيعية مناطق تعاني ما تعاني
    من ويلات غياب الخدمات فيها لحد العدم منطقة كنا ننام فيها باحذيتنا خوفا من الكلزار
    ولكن كانت اجمل الايام بالنسبه لي عرفت فيها مناطق جميله جدا وانسان اجمل برغم المرض
    والفقر والتهميش حقيقي الحكومة هناك في تلك المناطق تهمشها بقوه حيث لا يوجد هناك موظف
    حكومي واحد غير متحصل عوائد الاسواق التي تقام كل يوم في قريه ....
    تحركنا من الخرطوم عبر طريق مدني الى سنار وعبرنا من الخزان الى مدينة الدندر عبر طريق
    ترابي الى معسكر ( قلقو ) وسط محمية الدندر ...
    القرى التي عملنا بها هي ...
    ام كراع
    ام الخيرات هذه القريه تسميها السلطات طابور خامس لانهم قدموا الدعم لقوات التحالف
    ام سلعلع
    العبيك
    الفزره
    خشم البطه
    افرش توبك
    الجمام هذه قريه اسمها هو اسم مجموعتنا المسرحية
    ام بقر
    الباندغيو: في هذه القريه قام الاهالي ببناء مبنى مسلح لعمل مركز صحي ولكن لم تقدم لهم وزارة
    الصحة لم تقدم لهم اي كادر طبي لذلك تحول المبنى الى محلية الباندغيو
    قدمنا اجمل عروضنا هناك كان من ضمن القافله مثقف صحي ومثقفه صحيه بعد دراسة المنطقه ومشاكلها
    نجلس معهم لنعرف المشاكل ونعالجها مسرحيا ونقدمها بلهجة تلك المنطقه ويشارك الجمهور معنا في ذلك كنا انا وصديقي حمد النيل عندما ياتي الليل ننام ونحن مرتاحين البال نفكر في ما سنقدمه غدا

    ونواصل


                  

06-04-2007, 04:07 PM

الطيب شيقوق
<aالطيب شيقوق
تاريخ التسجيل: 01-31-2005
مجموع المشاركات: 28804

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: ( الجمًــــــــــــام ) (Re: معتصم ود الجمام)

    لا حول ولا قوة ده فاتني كيف حرم اكان نتورو تاني من جديد انا اصلا ما شفتو
                  


[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>




احدث عناوين سودانيز اون لاين الان
اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات



فيس بوك تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de