الموصلي * بعد الترحيب وبعد أن أصبحت عضواً فاعلاً في البورد _ أنت في قفص الإتهام

مرحبا Guest
اخر زيارك لك: 05-02-2024, 07:19 AM الصفحة الرئيسية

منتديات سودانيزاونلاين    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات    مدخل أرشيف اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مدخل أرشيف العام (2001م)
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى شكل سلسلة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »
06-01-2002, 05:29 PM

Habib_bldo
<aHabib_bldo
تاريخ التسجيل: 04-04-2002
مجموع المشاركات: 2350

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
الموصلي * بعد الترحيب وبعد أن أصبحت عضواً فاعلاً في البورد _ أنت في قفص الإتهام

    الأخ الأستاذ والموسيقار يوسف الموصلي
    لك كل التحية والود والإحترام
    ** أولا ما تتهجم كتير من العنوان لأنه لزوم لللإثارة فقط***
    أستاذنا الموسيقار الموصلي أنا إتهم جيلك والأجيال اللاحقة لم تضيفوا شيئاً يذكر في خارطة الغناء السوداني لا في مجال اللحن ولا في الموسيقى وكل ما فعلتوه هو إعادة صياغة للموجود مع التأثير سلباً عليه
    وكذلك تجربتك مع سمية حسن وغيرها من المطربات لم تكن على المستوى المطلوب ولا على مستوى ما كنا نطمح إليه خاصة من المتخصصين في مجال الموسيقى من أمثالكم
    والدليل على ذلك أن التجربة لم تعش طويلا وأصبحت في النسيان
    أرجو أن يدور حوارات ونقاشات هادفة وحادة في هذا الموضوع ونرجو أن تكون مداخلتك بعد أن يطرق الموضوع ويجد حظه من النقاش من كل جوانبه
    وليد
                  

06-01-2002, 07:32 PM

Elmosley
<aElmosley
تاريخ التسجيل: 03-14-2002
مجموع المشاركات: 34683

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: الموصلي * بعد الترحيب وبعد أن أصبحت عضواً فاعلاً في البورد _ أنت في قفص الإتهام (Re: Habib_bldo)

    عزيزي حبيب بلدو
    اشكرك علي الاتهام واقترح ان ترفع هذه التهم الي محكمة الاخ خدر
    وانا لست بمنزعج انا اتعرض للنقد اذا فانا موجود
    عموما انا جاهز واخاف بعد ان تظهر لكم الحقائق جليا ان يتم اتهامي
    بالغرور ولك محبتي
                  

06-01-2002, 07:46 PM

سلمبو

تاريخ التسجيل: 05-30-2002
مجموع المشاركات: 0

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
اه يا استاذ (Re: Habib_bldo)

    دايرنك يا استاذ تردلينا على بعض الاتهامات
    وورينا العملتوه على مستوى العمل والتنظير
    والاضافات والاخفاقات
    والناوين تعملوا شنو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ولا ما ح تعملوا حاجة جديده ؟؟؟؟؟؟؟
    عليك الله افيدنا ، ومنكم نستفيد !!!!

    سلمبوا السعدا القعدوا جنبوا
                  

06-02-2002, 03:20 PM

Elmosley
<aElmosley
تاريخ التسجيل: 03-14-2002
مجموع المشاركات: 34683

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: اه يا استاذ (Re: سلمبو)

    مع حبي ياسلمبو
    ارجو ان اكون قد وضحت بعض الاشياء
                  

06-01-2002, 07:59 PM

Mutwakil Mahmoud
<aMutwakil Mahmoud
تاريخ التسجيل: 04-14-2002
مجموع المشاركات: 470

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
elmosely charges (Re: Habib_bldo)

    Dear Habib Baldo and Khdir and the rest of the gang,
    Will you kindly please get yourself organized and get your charges in order so that we can get on and call the court for order. Also will you all remember that in the annals of Democracy that a legal acceptable court of Law consists of:
    1) A Judge
    2) A prosecutor or a group of them
    3) A defendant
    4) A defender or a group of them
    5) A jury of peers

    Also any accused is innocent until proved otherwise

    Therefore let us get on with the mother of all courts.
    We are ready will you please inform us with the day of court and rest assured we will be there.
    Thanks,
    Sincerely Yours,

    Mutwakil Mahmoud M.D.
    President,
    The Sudanese Information Center
    (one of the Accused Defenders)
                  

06-01-2002, 08:52 PM

HAMZA SULIMAN


للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: elmosely charges (Re: Mutwakil Mahmoud)

    الاخ حبيب بلدو

    اتهامك لى استاذ الموصلى ما فى محله واظنك ما من المتابعين الحركه الفنيه

    واضافات الكثير فيها ومن بينهم الاستاذ الموصلى فالفنون جميعها التجديد

    فيها هلامى فلم يصف نفسه بيتهوفن بانه كان قنطره ما بين الكلاسيكيه

    والرومانسيه ولم يقل بانه ابتدع قالب التاليف الموسيقى وساهم فى اثرائه

    بل هم المنظرين الفنيين الذين قالوا عن بيتهوفن فما من موهوب له فكره

    يقول عن نفسه ما اتى به جب ما قبله واسالك يا حبيب الكل لماذا لم يتناول

    المعاصرين الاصاله واقصد الموروث الفنى كله طالما نحن ابناء لهذه الاصاله

    فلم يكن هناك فنا كان نبتا شيطانيا ولم يكن هناك موسيقيا من غير موروث

    وصدقنى يا حبيب الكل كل من يدعى بانه اتى بالجديد الخرافى الذى لا مثيل

    له سيكون مصير مساهماته زباله التاريخ.

    وادعوك بان تتابع بدقه هلاميه الاستاذ الموصلى واضافاته الفنيه والفكريه

    واستاذ الموصلى شانه شان الاستاذ محى الدين فارس عندما سئل وهو فى المستشفى

    عن ماذا تقول للمشاهدين قال لهم العندى قلتو من زمان وشان الطيب صالح

    الذى يعيش فى نكران ذات ويرى ما قدمه ليس الا شى بسيطا للغايه

    اقول

    المشكله الحقيقيه هى عدم وجود النننننننننننننننننناقد المثقف والواع

    واقترح لاستاذ الموصلى عدم الرد على مثل هذه الاسئله .....ونحن لها.
                  

06-02-2002, 02:45 PM

Elmosley
<aElmosley
تاريخ التسجيل: 03-14-2002
مجموع المشاركات: 34683

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: elmosely charges (Re: HAMZA SULIMAN)

    Dear Hamaza thanks for you beautiful defense and great point of view.
                  

06-02-2002, 02:50 PM

Elmosley
<aElmosley
تاريخ التسجيل: 03-14-2002
مجموع المشاركات: 34683

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: elmosely charges (Re: Mutwakil Mahmoud)

    Dear Dr Mutwakil to have these requirements it will be difficult for them but I know you are ready. Also I’m sorry yesterday I was performing and that why I didn’t reply your post.
                  

06-01-2002, 08:36 PM

gessan
<agessan
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 746

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
مداخلة (Re: Habib_bldo)

    لم تضيفوا شيئاً يذكر في خارطة الغناء السوداني لا في مجال اللحن ولا في الموسيقى وكل ما فعلتوه هو إعادة صياغة للموجود مع التأثير سلباً عليه
    وكذلك تجربتك مع سمية حسن وغيرها من المطربات لم تكن على المستوى المطلوب ولا على مستوى ما كنا نطمح إليه خاصة من المتخصصين في مجال الموسيقى من أمثالكم
    والدليل على ذلك أن التجربة لم تعش طويلا وأصبحت في النسيان

    من الذي يحكم على فشل التجربة ؟؟
    هل المتلقي العادي أم المتخصص؟؟
    وهل نحن دائماً عندما نعالج اغاني تراثنا وفق نظرة علمية
    هل دائماً نتقبله ؟؟
    وهل يمكن الاعتماد على تزوق العامة في المقياس ..علماً أن شريط محمود عبد العزيز
    يفوق الجميع في المبيعات ؟؟هل هذا هو الحكم

    عموماً اتمنى أن يسهب الموصلي في هذا النقاش ..
    حتى يكون بالجد الموصلي
    يوسف

    ولك من الود اجمله

    فيسان
                  

06-02-2002, 00:20 AM

Zaki
<aZaki
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 451

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: مداخلة (Re: gessan)

    Dears
    Before condemning the artists we need to ask some fundamental questions: Do we understand music? Do we have the feel for "proper" music?
    The other day I was listening to a recording of the special programme made by Sudan TV few years back (before the current stone age) on the commemoration of the late Ismail Hassan. The guest was Mohammed Wardi who openly said that some of his old songs were naive and he was embarrased by them in terms of music and words.
    If we look at many of the songs and the music we consider now as the best, we will find that they were developed after the start of the Music and Drama Institute in Sudan. The initial progress may be considered as conservative but nevertheless it was new. I may count many examples but let me mention "Jamila wa mustahila", "alwood", and "Banadiha".
    After the start of the Music and Drama Institute the quality of the songs and the performance changed. More professional musicians were on the scene and more was achieved by the singers.
    There are many among us who never moved beyond the "Hagiba" and kept longing to those old day.
    We may criticise the musicians but as listeners we need education and we need to learn. The majority of us listen to nothing apart from Sudanese songs then we claim that we are expert in music. How many of us listened Ali Farkatouri of Mali or Busi Mhlongo in her Urban Zulu songs? And let me be more up to date and say how many of us living in the UK listend to the free to view classic music concert that was broadcast by the BBC this evening? How many of us tried to experience by listening to the different Radio stations that provide different tastes of music?
    I hope we continue this discussion so that we all get some education by learning from each other expertise and experiences.
    regards
    Zaki
                  

06-02-2002, 02:38 PM

Elmosley
<aElmosley
تاريخ التسجيل: 03-14-2002
مجموع المشاركات: 34683

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: مداخلة (Re: Zaki)

    عزيزي حبيب الكل وعزيزي قيسان
    انه من الصعوبة بمكان ان يتحدث الفنان عن نفسه يقارن بين ما انجزه
    هو وبين ما انجزه الاخرون لان الحديث عن النفس قد يتطرق اليه الشك
    وان كان حقيقة هذه واحده
    اما الثانيه فهي حيرتي عن المقاييس والموازين التي بنيتم عليها ارائكم
    هل هي علميه ام انطباعيه فان كان حكمكما انطباعيا فان الرد عليه
    شديد الصعوبة لانه حكم مزاجي اما ان كان علميا تحليليا فهنالك بعض
    التساؤلات
    اولا ماهو المستوي المطلوب وماهو القياس الذي تستندون اليه في ارائكم
    ثانيا ما هو المستوي الذي تطمحون اليه في الموسيقي من حيث القالب
    ومن حيث البناء الموسيقي
    حكمكما علي ان التجربه فشلت اثبتت ما وقعتم فيه من خطا بدليل
    هذا الجدل الذي يدور حولها وعادة التجارب الفاشله دائما ما تتعرض للنسيان
    اما ان كان القياس بالجماهيرية فان اعظم من تغني هي حنان بولو بولو
    مع الاعتذار لها
    فهناك من الفنانين من يسبق عصره وهناك من يحدث ضجيجا ثم يبدا
    الناس بتناسيه تدريجيا وهذا هو الفرق بين الكاشف علي سبيل المثال
    وبين كثير ممن عاصروه او اتو بعده وهذا هو الفرق بين اعظم مؤلفي
    القرن العشرين ايقور سترافنسكي ومن عاصروه من الذين لم يتملكهم
    هاجس التجديد فظلو محلك سر يكررون الافكار بينما تعرضت اعمال
    سترافنسكي للاستهجان حينها ولم تمر سنوات قليله الا وان اعتبر
    سترافنسكي معجزة الموسيقي في القرن العشرين
    اخيرا اود ان اقول تاييدا لحديث الاخ زاكي ان السودان احوج مايكون
    لما يسمي بالتذوق الموسيقي فلا زال الكثيرين منا لايستسيق سماع
    اداء موسيقيا نظيفا سواء ان كان ذلك بواسطة موسيقين اجانب او حتي
    سودانيين لقد اضحكتني الفنانه الساخره هاديه طلسم عندما علق
    موسيقي غيور علي اغنية طفل العالم الثالث بانها لم تعجبه فعلقت
    علي ذلك قائلة ليه لاسمح الله عشان مافيها كمنجات وسخانه
    ناسف للتعبير ولكن البعض منا اضحي يعتبر تطوير الاداء الاوركسترالي
    موسيقي اليكترونيه وفيهم موسيقيون للاسف واصبح الخروج عن مقامات
    الخرطوم الخماسية كما في طفل العالم الثالث خروجا عن الاصالة بينما ذلك
    قد كان عين الاصالة ومن مقامات جمعت بنفسي موادها الخام من قبائل في
    شرق وغرب السودان كالحمر والزبيدية والدناكل وكان البعض من هولاء
    الناقمين من هو من قبيلة الموسيقي للاسف
    اخيرا اقول للصديق العزيز حمزه انني استاذنك الرد علي الاصدقاء
    وتحمل مسؤلية وجودنا في منتدي الحوار ولن اتحدث عن نفسي فابناء
    قبيلتي من اهل الموسيقي قادرين علي ذلك
    طلب اخير ان نعرف الاسم الحقيقي للسائلين حتي يتسني لنا
    الحوار معهم وفق معطيات معينه فان كان هؤلاء موسيقيون فان
    تساؤلاتي الاولي مشروعه وان كانو غير ذلك فالحوار سيكون صعب جدا
    مع حبي لكم جميعا
                  

06-02-2002, 03:56 PM

Tumadir
<aTumadir
تاريخ التسجيل: 05-23-2002
مجموع المشاركات: 14699

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: مداخلة (Re: Elmosley)

    Dear Musicians and audience: My regards to your argument.
    I have a few comments to both of you:

    If the artist has done a great job producing his/her music or any kind of art, and the audience still feel there is something missing it means that there is something missing. And that is not a bad thing. on the contrary, I see that as a good sign for both. The thirst for more is a good sign; it means that the joy is not complete, and there is more space and room for fertile lands yet to be planted.
    The opposite is bordom and death. If everybody is satisfied with art; that means they are ready to die.

    There is a blame that I would like to address here:
    I hold teachers and the accademics from the High institute of music responsible for public awarness of music. I believe that they did not work harder to establish an academic system that makes public learn music in their daily life. In the christian society, the public go to church and they learn to read the note as a daily act. Their love to music and appreciation to it comes out of knowledge and awarness. So I see the graduates responsible of teaching or etablishing ways and means to share thier knowledge with public and lead them to how to study music from simple resources and daily life acts. It is not hard.
    there is a further chance that this could be done in a board like this or paltalk. I see some egyptian music teachers do that there. Music is a dialy act in the Sudanese folk life, all they need is some effort "le fak el 7arif" to be put in a form and type.

    Another point: I see a trend for monopoloy from the side of some of the musicians who are a High Inistitute of Music graduates.

    I think some of them monopolize music awarness and knowledge. Sometimes they even monopolize appreciation. If the public love and like "whoever" singer, that is what the audience like, you can't come and tell them it is incorrect to like them. In music and singing there is a matter of like and dislike. it plays a major role in putting singers up and down everyday, you can see that here in America it is a "every second thing", No one should control that. Public has its own pains and hate and love, politics, society, economics, lots of things play a role in the public love and hate trends.
    History has kept Hitler and Moseleney in its records, so do not warry about history. Just warry about your honesty and faith to your art and audience.

    Mosely has worked hard not only for his own production, but also for most of his musician friends porductions. He worked hard for better quality of audio records and better composition and arrangements. he has a good hand in cleaning "elkamanjat el waskhana" in the sudanese music. Hamza has said it better when concerned the traditional and the modern.

    What would the musicians say about my points?
                  

06-02-2002, 02:46 PM

Elmosley
<aElmosley
تاريخ التسجيل: 03-14-2002
مجموع المشاركات: 34683

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: مداخلة (Re: Zaki)

    Dear Zaki your arguments were so strong so logic thanks a lot.

    (عدل بواسطة Elmosley on 06-02-2002, 03:30 PM)

                  

06-02-2002, 05:19 PM

Elmosley
<aElmosley
تاريخ التسجيل: 03-14-2002
مجموع المشاركات: 34683

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: مداخلة (Re: Elmosley)

    ياسلام يابت شيخ الدين
    هاتي من الاخر اتفق معك فيما يشبه التمام ونحن نؤيد ان يغني المغني
    وكل علي هواه ولاشك في ذلك ولكن عندما ياتي المر الي منطق التحليل
    العلمي فهنا مسالة الجمهور لاتاتي الي الا كمرجع انطباعي فقط وه
    والتاريخ والحاضر فيهما الكثير من الامثله لتساق وايماني بالنقد لايتطرق
    اليه الشك فهو ضررورة الضروره يديك العافيه فنحن لم ندعوك الي هذا
    البورد اعتباطا ولكن من اجل مثل مداخلاتك الرائعه هذه وسامحينا ان
    اصبحنا انانيين وطالبناك بالمزيد

    (عدل بواسطة Elmosley on 06-02-2002, 07:33 PM)

                  

06-02-2002, 05:49 PM

Habib_bldo
<aHabib_bldo
تاريخ التسجيل: 04-04-2002
مجموع المشاركات: 2350

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
شكرا (Re: Habib_bldo)

    أستاذنا العظيم الموصلي والأستاذ حمزة سليمان
    وكل من شارك وأبدى برأيه في هذا البوست وفي هذا الموضوع الحيوي بالتحديد لكم جزيل الكر والتقدير
    أولا لدي إحساس بأنني ربما قد تورط بإثارة هذا الموضوع
    ثانياًأثرت هذا الموضوع وأنا على يقين بأنه سيجد الإهتمام والنقاش خاصة من المختصين والذين يعنيهم هذا الأمر أكثر من غيرهم
    ولا أقصد من ورائه إلا إثراء النقاش حوله وأنا على يقين بأن ما سيدلو به الأستاذ الموصلي سيكون وغيره من أهل العلم في هذا المجال ذات فائدة وقيمة وثقافة موسيقية لنا جميعاً
    وكذلك ليكون مدخلا لمواضيع أخرى في هذا المجال خاصة حول تدني وتدهور الأغنية السودانية وظاهرة الغناء الجماعي التي أقحمت بأنس ليس لديهم صلة بالفن ولا بالإبداع في الساحة الغنائية اليوم وما تعرضه أجهزة الإعلام الرسمية في الدولة من أداء ممسوخ لبعض الأغنيات الخالدة لفنانين عظماء أثروا الساحة الفنية لسنوات عديدة والأدهى والأمر تمتلك الإذاعة والتلفزيون تسجيلات لنفس الأغنيات بأفواه أصحابها الحقيقيين
    ولا مجال في هذا البوست لحوار كل هذه القضايا ولكن يجب تخصيص بوستات أخرى لها
    أما عن سؤال الأخوة عن هل نحن متخصصون في الموسيقى أم نحن مجرد متذوقين لها نتحدث بأنطباعاتنا فلا أظن أني من المختصين في مجال الموسيقى ولا في علومه ولكن هذا الحكم لا ينطبق على الجميع فربما هناك بعض الذين شاركوا من المختصين في مجال الموسيقى
    في الختام لي عتب بسيط على الأخ حمزة سليمان لأنه يطلب من الأستاذ الموصلي عدم الإجابة ... عجبي إن لم تجب أنت والموصلي فمن يا ترى يسيطيع الإجابة وأنتم شيوخ هذا الموضوع وأنتم المعنيين بالتصدي له
    وأخيراً أسفي الشدش على الإطالة
    وليد
                  

06-02-2002, 07:59 PM

gessan
<agessan
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 746

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
الموصلي ..وكمان تماضر (Re: Habib_bldo)

    الأعزاء لكم التحية ..
    استاذ الموصلي ربما كتابة البوست لخبطت مداخلتي التي
    كررت فيها قول حبيب بلدو
    حتى أوضح نقطة أن من يحكم على التجربة بالفشل
    ليس هو الشخص العادي
    كذلك ان مقياس السوق مثلاً ليس دليلاً على الفشل ايضاً
    ويمكن للذوق العام أن يتدنى طال ما أن الواقع
    يأسس لذلك
    والظروف مهيئة للتدني

    فمثلا تجربة طفل العالم الثالث أظنها كانت موفقة
    برغم عدم إنتشارها
    والله شنو ؟؟؟
    وهل يمكن ان نصف الذوق العام بالتدني ..على اي حال محمد ميرغني قالها
    إنو الناس تدنت في مستوى السمع
    الكلام ده كيف ؟؟؟

    تحياتي
    *********

    أستاذة تماضر ..
    سلامين جوك
    وأنتي في غربتك هذي ..هلا حدثتينا عن ما يدور في معهد
    الموسيقى عفواً كلية الموسيقى ..وأخصك بسؤالي عن هذا الضحك الذي ملأ البلد
    فرق النكات "القبلية"..والأغاني المحرفة التي يوردها البعض ضمن مفهوم المنولوج .."في زمتهم
    قالوها في سهرة ..سمع اضاني"
    خاصة وان بعضهم خريجي معهد الموسيقى ..قسم الدراما ..لا أدري كيف يكون السؤال
    ولكن ظاهرة الخريج الذي يحكي النكتة مثله مثل أي هاو..وملأ الشاشة الصغيرة
    ضجيجاً حتى ملته .. فيما تتحول الدراما
    مسرحها ..تلفزيزنها وإذاعتها إلى غير الدارسين للدراما ..لا اخفي عليك انها محاولة
    مني لإستنطاق اهل التخصص حول هذا الموضوع.. واظنك واحدة منهم ..
    تماضر بالواضح كدة خلينا نسميها ظاهرة ..فهناك من كان ضمن فرقة المسرح التجريبي وقدم
    مع مجدي النور المخرج الآن بالتلفزيون والبقية أعمالاً قوية مثل
    "عجلة جادين الترزي"
    التي فازت بعدة جوائز حسب علمي ..في المسرح التجريبي كان هذا في فترة ما قبل المعهد ..
    وهاهو الآن ..خريج كلية الدراما ..يقدم ما يقدم مع مجموعة
    "كوميدية" من الهواة ..تفك على أهل التلفزيون حيرتهم في ملء الأيام المفتوحة ..لا ادري تحت اي تصنيف تندرج اعمالهم ولكن
    يعني المعهد بقى كلية معناهو يطلع ناس زي ديل والله الحكاية شنو؟؟

    الضحك ..يلا على الضحك ..

    قبلي ما "يشرطنا الضحك" ..يا تماضر ياريت تورينا الحاصل ده شنو ؟؟؟

    ولكم التحية
    جميعاً
    ***** حبيب بلدو ..لا اظن ان كلامي لي بت شيخ الدين ده طلع برة الخط ياهو كلو الفن ..ونفس الاسئلة
    ومن ما عرفناالمعهد ياهو الدراما والموسيقى متباريات

    ..لك الود ..ولزم التنويه

    وتقعدوا عافية
    قيسان
                  

06-02-2002, 08:53 PM

HAMZA SULIMAN


للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: الموصلي ..وكمان تماضر (Re: gessan)



    الاخ حبيب بلدو


    غيرت موضوع النقاش تماما وما تقصده انت ماهو ما كتبته وهذا موضوع اخر

    وما كتبته عن الاستاذ يوسف الموصلى ارى ما هو الذى يرد على تجربته



    الاخت الفنانه تماضر يديك العافيه وردك منطقى
                  

06-02-2002, 09:29 PM

Elmosley
<aElmosley
تاريخ التسجيل: 03-14-2002
مجموع المشاركات: 34683

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: الموصلي ..وكمان تماضر (Re: HAMZA SULIMAN)

    الصديق حبيب بلدو
    صدقني ليس لي اي اعتراض او ماخذ علي ارائك بل انا احترمها بالقدر
    الذي احب ان يحترم الاخرين ارائي وسؤالي عن المنطلق الذي تسال
    منه ان كان اكاديميا ام انطباعيا انما لنؤسس به منطلقا للحوار ولكني
    مصر بقدر الامكان علي عدم التحدث عن نفسي واترك ذلك للاخرين
    ولكن ان تطرق احدهم لاعمالي بشكل غير مؤسس في هذا البورد
    فلربما انبري من اجل التوضيح وصدقني ان النقد هو صحه وعافيه
                  

06-02-2002, 11:00 PM

Zaki
<aZaki
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 451

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: الموصلي ..وكمان تماضر (Re: Elmosley)

    Dears
    Continuing on the theme of listner education, the major countries in the world always considered music as an integral part of the school curriculum. Children are taught music at a very young age and they are introduced to the different types of music. Although this introduction may be elementary but nevertheless it lay the foundations for better understanding of music and despite of the overwhelming following of pop, rock etc music by the young today, still many of them choose to make classics, opera, and other forms their preferred music.
    The introduction to music in schools is completely different from the forcible indoctrination in certain forms of music as used to happen in the former Soveit Union or currently in China. They are bases for appreciation for the majority and an introduction to learning music for those who choose to take it further.
    Unfortunately apart from the lack of resources, music in a country like ours fell victim to extremists ignorance and dogma. An environment such as that fostered by the previour director of Sudan TV is anything but conducive to music education.
    Yes I agree with some of the comments made that some new singers slaughtered some of the old songs but I have to say not all those who subjected old songs to new interpretation are failures. Those who slaughtered old songs are not successful at new ones either.
    Also part of our way we follow music we can take the case of Sharhabeel Ahmed. The style of Sharhabeel for 99% of the Sudanese is what define jazz for them, something far removed from reallity. Few examples from Louis Armstrong, Harry James, Dexter Gordon or Sonny Stitt can show the point.
    One other problem we have is that we can not separate the word from music. We tended to judge a piece by its words rather than its music and this lead us to consider songs as great while their music is horrible and vice versa.
    I do not agree with Tamadur that the listener is always the king when it comes to judging music because the listener is as good as the experience he/she had. To give you a simple example that I find it very difficult to listen to Um-Kalthoum or Farid al-Atrash while I love Abdl Halim Hafiz and enjoy Fairouz. This does not make Um-Kalthoum music bad but a reflection of my understanding of music.
    Let us continue.
    زكى
                  

06-03-2002, 00:57 AM

Tumadir
<aTumadir
تاريخ التسجيل: 05-23-2002
مجموع المشاركات: 14699

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: الموصلي ..وكمان تماضر (Re: gessan)

    laqad sa2alta 3an 3azeem.
    I am trying to complete some data to write about this very subject: el di7ik el sudani el yome!
    I will be honest to let you know that I am not updated with the living drama in Sudan today. but as the comers from Sudan arrive, I get my share of listnening to this, reading about that, watching this. It is very unfair to judge what is going on now, when I don't have enough information.
    But I will still share my "impression" and hope not to ruin or hurt positives.
    A Joke is a produce of cultural, ecconomical and political life of the society.
    At the individualist level, people laugh get ironic and sarcatric, when they are embarressed or they have a critical situation. It is a state of scaping the situation and get a psychological balance.
    some people are just funny, they are witty, they have a funny explanation to daily life, so it is a human nature too.
    Isn't that what some part of Drama-as a social cultural act-does?
    Yes, but on the other hand a joke is the easiest dramatic form that people can "replay" their daily life through.
    I said the easiest because it is verbal and not as other forms of drama are, e.g phyical, technical etc.
    It's graph rises up and down according to pressure and stress. The more stessful life is, the more jokes society produces.

    We have a complete situation here, jokes are getting more active and more pobular for the economical, political and social stresses are at the peak.

    Joke is a very sharp weapon, it works both sides: positively and negatively:

    Positively:
    1/it works as a message of an opressed; individuals get moved by it and they never be the same they revolute agianst the opresser economically, politically or culturally.

    It could change a whole system if it is well aimed such as "politically incorrect jokes" I mean what we define as against the political authority.


    2/Negatively:
    a/first it works as an outlet:
    people got to say something when they are not allowed to have a say about certain subjects; could be because it is a taboo, forbidden talks. They calm down after giving a joke about such a subject away.
    e.g ####### jokes; political jokes; and religious jokes.

    b/"Discremnative Jokes"
    This is a harmful message to certain social class : e.g the tribal jokes; jokes about gays, about women about people with disability. and that what I heard from those tapes, they critisize Hadandwa, Southerners, Ethoiopians, Nuba, the so-called 3arab el jazeera; shaigiya, danagla ...etc. It is a very dangerous message when poeple agree to exchange this kinds of jokes in a manner to put them down.
    It shows how "3ainak lelfeel tat3an fi dullo" instead of aiming to the opresser, people shift their hatered to each other.

    Some of these tribal jokes are healthy, when each tribe is competing in the same level of PRIDE, but it is shameful in case of stressed tribes such as: Hadandwa, Southerners and Falata, because they are already not getting thier full rights as citizens.

    People naturally tend to make jokes about each other, but if the jokes works against the interest of minorities or an opressed class and in the mean time serves the interest of the majority or the authorized, then this joke is harmful and this society will need to be cured from a sickness.

    Artisticly:
    Jokes also, are not the final shape of drama.
    but it replaces drama when the cultural life is declining.
    It forms up to replace drama, it heats up and gets popular because there is lack of other dramatic cermonies in the society, like lack of Theatrical activities, lack of other forms of litreture, poetry or Hakawati, narrator, story teller or wannas 7akeem.

    I believe this is happening now in Sudan. I think that the poetry is doing wonderful, but not reachable to everybody. Because the best poetry is the one that critisize the politicians and politics and it is not available to the ordinary person.
    I guess, and this is only a guess, TV programs are so shallow and not satisfactory to the extend that people tempt to go to jokes tapes.
    LOOK:
    Mr. Bakri promise to send me Arabic Software, when I get it I will be pleased to write the subject in Arabic, this way I don't lose a lot of readers, because of the language barriers.
    Thanks for inspiring me.

    (عدل بواسطة Tumadir on 06-03-2002, 02:55 AM)

                  

06-04-2002, 08:17 PM

gessan
<agessan
تاريخ التسجيل: 02-05-2002
مجموع المشاركات: 746

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
الأستاذة تماضر (Re: Habib_bldo)

    أستاذة تماضر
    سلامين ..

    تعرفي أها دي واحدة مساوي السفر (القبيح) ده
    كونك منتظرة حل للكتابة بالعربي ..
    والله يدي بكري العافية
    حتى تكتبي لينا كتير وتورينا الكتير ..
    رد الله غربة كل مبدعينا سالمين ..
    لديار يعرفوها وتعرفهم ..
    وجميل أنكم ما زلتم في دربكم ولسع بتكتبوا وبتبحثوا

    ***** عموماً يا استاذة البلد بالتاكيد لن ينضب معينها من المبدعين رغم الحاصل ..
    هناك بعض الإضاءات
    فرغم ان المعهد
    حالته لا تسر أحد
    فمازال واعداً بالكثيرين
    حسب علمي مازالت جلسات الإستماع هنا وهناك
    والدراما ما زالت تجد من يهتم و يحمل همها
    بل يكتب ويناقش

    ولكم التحية جميعاً
    وحلم بالملتقى في مرابع الديار

    تقعدوا عافية
                  


[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>




احدث عناوين سودانيز اون لاين الان
اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات



فيس بوك تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de