بعض من ملامح العرس الوئيد "يوميات العصيان الأول...
إلى شباب ثورة العصيان المدني: الحرية لا تقبل المساومة!
منبر التجانى الطيب للحوار بواشنطن يقيم ندوة بعنوان الازمة السودانية و افاق التغيير يتحدث فيها على الكنين
العصيان المدني...... تجميع فيديوهات للتوثيق ومزيد من النشر
19 ديسمبر .. إني أرى شعباً يثور !!
صدور... الهلوسة
منتديات سودانيزاونلاين    تحديث الصفحة    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مرحبا Guest [دخول]
اخر زيارك لك: 12-08-2016, 06:17 PM الصفحة الرئيسية

مدخل أرشيف النصف الثاني للعام 2005م
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى شكل سلسلة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »

لعشاق شعر العامية المصري لكم صلاح جاهين

12-25-2005, 01:02 AM

Sabri Elshareef

تاريخ التسجيل: 12-30-2004
مجموع المشاركات: 21026

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

لعشاق شعر العامية المصري لكم صلاح جاهين

    على اسم مصر

    الجزء الأول


    النخل في العالي والنيل ماشي طوالي

    معكوسة فيه الصـور .. مقلوبة وانا مالي

    يا ولاد أنا ف حالي زي النقش في العواميد

    زي الهلال اللي فوق مدنة بنوها عبيد

    وزي باقي العبيد باجري على عيالي

    باجري وخطوي وئيد من تقل أحمالي

    محنيه قامتي .. وهامتي كأن فيها حديد

    وعينيا رمل العريش فيها وملح رشيد

    لكني بافتحها زي اللي اتولدت من جديد
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

12-25-2005, 01:03 AM

Sabri Elshareef

تاريخ التسجيل: 12-30-2004
مجموع المشاركات: 21026

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: لعشاق شعر العامية المصري لكم صلاح جاهين (Re: Sabri Elshareef)

    على اسم مصر


    مصر .. التلات أحرف الساكنة اللي شاحنة ضجيج

    زوم الهوا وطقش موج البحر لما يهيج

    وعجيج حوافر خيول بتجر زغروطة

    حزمة نغم صعب داخلة مسامعي مقروطة

    في مسامي مضغوطه مع دمي لها تعاريج

    ترع وقنوات سقت من جسمي كل نسيج

    وجميع خيوط النسيج على نبرة مربوطة

    اسمعها مهموسة والا اسمعها مشخوطه

    شبكة رادار قلبي جوه ضلوعي مضبوطة

    على اسم مصر


    وترن من تاني نفس النبرة في وداني

    ومؤشر الفرحة يتحرك في وجداني

    وأغاني واحشاني باتذكرها ما لهاش عد

    فيه شيء حصل أو بيحصل أوح يحصل جد

    أو ربما الأمر حالة وجد واخداني

    انا اللي ياما الهوى جابني ووداني

    وكلام على لساني جاني لابد اقوله لحد

    القمح ليه إسمه قمح اليوم وأمس وغد

    ومصر يحرم عليها .. والجدال يشتد

    على اسم مصر


    ولما زماني رماني عليل

    نسيت كل شيء عن حبيبي الجميل

    لكن هو أبداً

    انا مانساهوش

    نسيت مشيته وصوته كان شكله إيه

    ورسمة شفايفه

    ولمسة إيديه

    نسيت نظراته

    نسيت لون عينيه

    وقوس الحواجب وسهم الرموش

    لكن هو أبداً

    انا ما انساهوش

    نسيت إسمه وحكايته وعرفته فين

    وعشنا سوى العمر

    والا يومين

    وكان م البشر

    والا طير بجناحين

    نسيت حتى كان له وجود أو مالوش

    لكين هو أبداً

    أنا ما انساهوش

    قطعوا الأغاني وطارت نشرة الأخبار

    دارت على كل دار في الكوكب الدوار

    يا حاضرين اعلموا الغايبين بأنه في مصر

    اتغير الاسم منذ الآن فأصبح .. مصر

    ضحك التاريخ ضحكته المشهور بها واندار

    ودخل مناقشة مع الجغرافيا عما صار

    هل نعترف بالبيان اللي أذيع العصر

    أم ننتظر مصر تطرد اسرائيل بالقسر

    وساعتها تحصل بكل جدارة يوم النصر
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

12-25-2005, 01:04 AM

Sabri Elshareef

تاريخ التسجيل: 12-30-2004
مجموع المشاركات: 21026

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: لعشاق شعر العامية المصري لكم صلاح جاهين (Re: Sabri Elshareef)

    على اسم مصر


    على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

    أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

    باحبها وهي مالكه الأرض شرق وغرب

    وباحبها وهي مرميه جريحة حرب

    باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

    واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

    واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

    وتلتفت تلقيني جنبها في الكرب

    والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

    على اسم مصر


    مصر النسيم في الليالي وبياعين الفل

    ومرايه بهتانة ع القهوة .. أزورها .. واطل

    القى النديم طل من مطرح منا طليت

    والقاها برواز معلق عندنا في البيت

    فيه القمر مصطفى كامل حبيب الكل

    المصري باشا بشواربه اللي ما عرفوا الذل

    ومصر فوق في الفراندة واسمها جولييت

    ولما جيت بعد روميو بربع قرن بكيت

    ومسحت دموعي في كمي ومن ساعتها وعيت

    على اسم مصر


    مصر السما الفزدقي وعصافير معدية

    والقلة مملية ع الشباك .. مندية

    والجد قاعد مربع يقرا في الجرنال

    الكاتب المصري ذاته مندمج في مقال

    ومصر قدامه اكتر كلمة مقرية

    قريتها من قبل ما اكتب اسمي بإيديا

    ورسمتها في الخيال على أبدع الأشكال

    ونزلت أيام صبايا طفت كل مجال

    زي المنادي وفؤادي يرتجف بجلال

    على اسم مصر


    رحـيـلاً رحـيـلاً بغيـر هـوادة

    رحـيلاً فإن الـرحـيل سعـادة

    عبادة

    إرادة

    سيادة

    ولادة
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

12-25-2005, 01:05 AM

Sabri Elshareef

تاريخ التسجيل: 12-30-2004
مجموع المشاركات: 21026

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: لعشاق شعر العامية المصري لكم صلاح جاهين (Re: Sabri Elshareef)

    رحـيـلا .. إلى أين لـيس يـهـم

    ولـيس يـهـم بأي وسيـلة ..

    أجيـراً بلقمـتـه في البـواخـر ..

    عـلى واحـد من جيـاد القبيلة ..

    على مقعـد في ذرى الجـو فـاخـر

    وتمـلأ الكـأس بنت جمـيلة ..

    على قدمي .. أو بفكري .. أهاجر

    أبادر

    أغادر

    أخاطر

    أسافر

    ولـكـن إلى أيـن .. لـيس يـهـم

    إلى حيث لا تعبـر الأفـق شمس

    إلى القـطب .. أو حلقة الاستواء ..

    إلى حـيث يـسمـع لـلجـن همس

    إلى بـاطـن الأرض أو في الـفضـاء

    إلى مـرفـأ الغـد .. أو أرض أمس

    أرى كل شيء ومن أين جاء

    وافعل ما قاله القدماء

    من الفقراء

    أو الحكماء

    أو الأمراء

    أو الأشقياء أو البلهاء فليس يهم

    لقد قيل وهو الكلام المهم

    اللي يعيش ياما يشوف

    واللي يمشي يشوف اكتر


    شفت الجبرتي بحرافيش الحسين وبولاق

    بان البلد ماشي زي النمس في الأسواق

    بالفلاحين ع المداخل من بعيد وقريب

    بالأرنؤوط بالشراكسة بكل صنف عجيب

    مترصصين سور رهيب مزراق في ريح مزراق

    كأنهم لا بشـر ولا خلقـة الخـلاق

    ومصر فلاحة تزرق بين رقيب ورقيب

    من غير أبو الهول ما ينهض ناهضة شايله حليب

    والصبح بدري الجبرتي ينام وقلمه يسيب

    على اسم مصر


    مصر اللي عمر الجبرتي لم عرف لها عمر

    وطلع لقاها مكان مليان عوام وزعر

    جعيدية غوغاء يجيبوا تملي وجع الراس

    وخليط أفارقه هنادوة روم ملل أجناس

    والترك في القلعة والمماليك خدودهم حمر

    كان عمرها ستلاف سنة .. كلها سنين خضر

    بس الزمان يختلف زي اختلاف الناس

    ناس تبني مجد وحضارة وناس بلا احساس

    وناس تنام لما يزحف موكب الأحداث
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

12-25-2005, 01:06 AM

Sabri Elshareef

تاريخ التسجيل: 12-30-2004
مجموع المشاركات: 21026

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: لعشاق شعر العامية المصري لكم صلاح جاهين (Re: Sabri Elshareef)

    على اسم مصر


    أنا اللي اسمي حتحـور .. أنا بنت رع

    مثـال الأمـومـة ورمـز الحـنـان

    تفـيض حـلمـاتي وتمـلا الـتـرع

    وتسـقـي البـشـر كلهـم والغـيـطان


    أنـا ربـة الحـب حتـحـور أنـا

    أنـا السيـدة المـنـجدة المـغـرميـن

    وكـم مـن محـب ف هـواه انـضـنى

    دعـاني وطيـبـت خـاطـره الحـزيـن


    أنـا طـيبـة انمـا طـبـعي صـعـب

    وديعـه .. ولـو ثـرت بـطشـي مـهـول

    ما اشـوفش اللي قدامي لو ألف شعب

    أدوسـهـم وتجـري دمـاهـم سيـول


    ويـوم رع ما فـات بسنـاه في السـما

    وكل العيـون خايفـة تنـظر اليـه

    وجـالـه القمـر خلقتـه معتـمة

    وعـدى قصـاده .. وضـلم عـليه


    يا ويـل الـلي فتـح في ابـويا العـظيم

    يا ويل من تطاول يا ويل من ضحك

    يا ويـلك يا مصـر مصيرك الـيم

    أنا اللي اسمي حتحور انا ح امسحك

    يحـاول يهـديني رع ما اسمـعـوش

    وادمـر واطـيـح في البلاد والعبـاد

    أنـا الـطيبـه .. كنت زي الوحـوش

    سفـكـت دماء البـنـات والـولاد


    دبـحت المحبـين في عـز القبـل

    هـدمت المعابد على المنشدين

    قلبت على النحـاتين الجبل

    حرقت الغيـطان هم والفلاحين


    لحد ما رع نـادى ع الآلهة

    وقال صـبوا في النهر كل النبيذ

    وشفت الميـاه حمرا ومزهزهة

    وظنيتها دم الضحايا الـلذيذ


    شربت انتقامـاً شربـت شربـت

    وأنا بالـعن المفتـري والغبـي

    وحبـة بحبـة عن الوعـي غبت

    ونمت على النيل في ضي أبي


    وقمت .. بكيت من فؤاد أم ثكلى

    ونهنهت فوق صدر مصر العريض

    على العالم المبدورين جنبي قتـلى

    وكان دمعي ينصب في النيـل يفيض


    واقول ليه يا مصـر ولادك كـده

    يا إمـا المذله يا يتـجبـروا

    يا خوفـي يا فـرحة قـلوب الـعدا

    ويا نـدمـي لو ما يتغيـروا


    ومن يـومها والنيـل في نفس المعاد

    يفيض كل عام قبل فصل الخـريف

    بلون حمرة الـدم يملا البلاد

    ويملا النسـأيـم بعـطر مخـيف


    بعطري أنا الـلي اسمي حتحور أنـا

    وعـطري مخـيف وحـنون وطـري

    يفـرح بس مـرة في كـل سنة

    ويهمس يا مصر اذكـري .. واحـذري


    نهايته يا مصر اللي كانت أصبحت وخلاص

    تمثال بديع وانفه في الطين غاص

    وناس من البدو شدوا عليه حبال الخيش

    والقرص رع العظيم بقى صاج خبيز للعيش

    وساق محارب قديم مبتورة ف أبو قرقاص

    ما تعرف اللي بترها سيف والا رصاص

    والا الخراب اللي صاب عقل البلد بالطيش

    قال ابن خلدون أمم متفسخة تعيش ليش

    وحصان صهل صحى جميع الجيش
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

12-25-2005, 01:07 AM

Sabri Elshareef

تاريخ التسجيل: 12-30-2004
مجموع المشاركات: 21026

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: لعشاق شعر العامية المصري لكم صلاح جاهين (Re: Sabri Elshareef)

    على اسم مصر


    حصان عرابي جميل حصان عرابي أصيل

    حصان عرابي رشيق ديله طويل

    يسهر مع الخيل طول الليل يتكلم

    ويقول أراء رغم إنه ماكانش متعلم

    ويقف في عابدين وياخذ زاوية البروفيل

    للرسامين يرسموه ونشوفه جيل ورا جيل

    ويعدي كالريح على المجاريح ويسلم

    وحافره ع الصخر في التل الكبير علم

    ولما صابه انفجار القنبلة اتالم

    على اسم مصر


    والمس حجارة الطوابي وادق بكعابي

    يرجع لي صوت الصدى يفكرني بعذابي

    يا ميت ندامة على أمة بلا جماهير

    ثورتها يعملها جيشها ومالها غيره نصير

    والشعب يرقص كأنه عجوز متصابي

    إنهض من القبر احكي القصة يا عرابي

    يطل لي رافع الطهطاوي م التصاوير

    شاحب ومجروح في قلبه وجرح قلبه خطير

    وعيونه مغرورقين بيصبوا دمع غزير

    على اسم مصر


    مالك سلامتك بتبكي ليه يا طهطاوي

    قال لك عرابي .. انكسر بسلاح أوروباوي

    وسلاح أوروبا ماهواش المدافع بس

    ده فكر ناقد مميز للثمين والغث

    قلناها ميت ألف مرة ألف مرة بصوت جهير داوي


    بس الحماقة لاليها طبيب ولا مداوي

    ولا حد م الخلق بالخطر اللي داخل حس

    الغفلانين اللي خلوا العقل صابه مس

    قالوا الخطر هو فكر أوروبا لو يندس
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

12-25-2005, 01:08 AM

Sabri Elshareef

تاريخ التسجيل: 12-30-2004
مجموع المشاركات: 21026

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: لعشاق شعر العامية المصري لكم صلاح جاهين (Re: Sabri Elshareef)

    على اسم مصر


    أحسنت في القول صحيح يا ولد يا متنبي

    جبت اللي جوه الفؤاد عن مصر متعبى

    وحكمت بالعدل لكن بعضنا انظلموا

    " يا أمة ضحكت من جهلها الأمم "

    العلم كان عندنا من صغره متربي

    لكنه هاجر وعدى البحر متخبي

    لما الإيران هجموا ثم اليونان هجموا

    ثم الرومان دمروا ثم التتار هدموا

    ثم الجميع كل واحد جه مسح قدمه

    على اسم مصر


    أيها الديك رفيع الموضع

    يا صفيحاً فوق مسمار يدور

    صف لنا فعل الرياح الأربع

    قل لنا .. لو كنت تدري ما يدور


    قال صه . فالآن ريح الشرق جاءت

    تحمل الضوضاء من سوق المزاد

    وتغني دون لحن كيف شاءت

    أنا ريح الشرق أدعى شهرزاد


    أنا أحكي ثم أحكي ثم أحكي

    وأمامي السيف كالعشب يميل

    وبكائي يتساوى مع ضحكي

    طالما كان بأسلوب جميل


    ثم ها قد أرسل الغرب رياحه

    تزكم الأنف برائحة عجب

    وتغني كبغى في مناحة

    أنا ريح الغرب لوني كالذهب


    أنا صفراء برمل الصحراء

    أدفن الخضرة تحتي دون رحمه

    أوصدوا الباب بوجهي الحقراء

    حسنا فلتصبح القرية فخمة


    ثم ها قد اقبلت ريح الجنوب

    بدخان الدهن تسري عابقة

    وتغني انني أدعي الهبوب

    أنا سوداء كبئر المشنقة


    أنا سوداء كأفعى هائلة

    كرماد النوم ينثر في العيون

    كالعرايا في المروج الموحلة

    سعداء .. تعساء ..يرقصون


    وتأنى برهة ديك الصفيح

    يلقط الأنفاس وهو يترنح

    دائراً دورته مع كل ريح

    وأخيراً صاح كالأسد المجنح


    هللويا ..أقبلت ريح الشمال

    في غلالات رقاق راعشه

    وهي تشدو بحنو ودلال

    ها أنا ريح الشمال المنعشة


    إنني وردية مثل العسل

    ديدمونا .. هكذا يدعونني

    قد عبرت البحر يحدوني الأمل

    لعطيل أسمر ..

    يخنقني !


    ومضى ديك الرياح في دعه

    من يمين ليسار يتذبذب

    وبدا اضحوكة وإمعه

    وهو مصلوب شهيد يتعذب


    وعلى رأي المثل

    الديك الصفيح

    بيدوخ ويا الريح

    والديك الصفيح

    م البيضه بيصيح

    ويقول بالصريح

    الفكر فوق في الشمال يا الله الحقوه يا ولاد

    لحقوه ولاد من ولاد الأغنيا الأسياد

    وهم راجعين رموه في الباخرة في البحر

    ونزلوا حكموا في ظل الانجليز والقصر

    ومصر في الشمس بتغربل كلام منعاد

    عن ابن بنت ابن حنت وطارق ابن زياد

    والانجليز راضية بالخطباء وخطب الفخر

    خطيب يهز الرؤوس وخطيب يهز الخصر

    وخطيب يموت موتة الأبطال قتيل القهر
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

12-25-2005, 01:09 AM

Sabri Elshareef

تاريخ التسجيل: 12-30-2004
مجموع المشاركات: 21026

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: لعشاق شعر العامية المصري لكم صلاح جاهين (Re: Sabri Elshareef)

    على اسم مصر


    والانجليز معجبين بمراسم التأبين

    مات مصطفى كامل اتملت البلد صواوين

    والمشرقين شوقي جابهم لجل يبكوا عليه

    آه لو عرف هم إيه دلوقت وبقم إيه

    المشرق الأولاني هو شعب الصين

    هزم التخلف بتنظيم اشتراكي رصين

    تنظيم يروح اللومان على طول كده برجليه

    والمشرق التاني ينحط الحديد في إيديه

    مليون شهيد يعني ثورة تخض شوقي بيه

    على اسم مصر


    هل مصر موميا جميلة صورتها فوق النعش

    يعشقها مجنون ينادي عليها ولا تطلعش

    هل مصر نار صفصفت والنفخ فيها محال

    والأرض نشعت على رمادها استحال أوصال

    سألت أنا الرافعي كان عجٌز ولا بيسمعش

    لكن عينيه كانوا يحكولي قصص ما اشبعش

    يقولولي ماتخافش مصر بخير وعال العال

    مصر الجبرتي ومصر الرافعي حال غير الحال

    انظر محمد فريد أعظم وأرقى مثال
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

12-25-2005, 01:10 AM

Sabri Elshareef

تاريخ التسجيل: 12-30-2004
مجموع المشاركات: 21026

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: لعشاق شعر العامية المصري لكم صلاح جاهين (Re: Sabri Elshareef)

    على اسم مصر


    خذ الكتاب في يمينك وانظر الترقيم

    عند المحبة وعند الموت في حرف الميم

    تلقى محمد فريد بينهم مقيم ع العهد

    وتلقى وجهه المدوٌر زي قرص الشهد

    مليان حماسة وكياسة وجدعنه وتصميم

    على إيه مصمم؟ .. يسهٌم زي كل زعيم

    ويقول على الثورة اللي وأدوا ثورته في المهد

    أنا بابني في السر شيء صعب المنال كالفهد

    على اسم مصر


    محلول مركز من السكر في كباية

    وف قلبه خيط يتلضم حباية حبايه

    سكر نبات بللورات الماظ بتضوي ضي

    وتفضل الألماظات تكبر شوي شوي

    لحد ما العقد يبقى في الجمال غايه

    ده الحزب في الشعب نضرب به المثل آيه

    الصلب والسايل الاثنين سوا ياخي

    تنظيم محمد فريد في كل قريه وحيٌ

    بللوره بتشع بالثورة اللي يومها جيٌ

    على اسم مصر


    العقد الماظ ورقبة مصر لايقاله

    ضيٌع فريد كل أرضه عليه وأمواله

    وفجأة حاكموه ويالله نفوه عن الأوطان

    وحرب عالمية أولى ووفد م الأعيان

    وثورة والانجليز انحطوا وانشالوا

    مين اللي نظٌم فلول الشعب ده بحاله

    ازاي جميع البلاد تنهض في نفس الآن

    القاهرة اسكندرية منفلوط اسوان

    وبعيد يا ولداه فريد مرمي وحيد شرقان
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

12-25-2005, 01:11 AM

Sabri Elshareef

تاريخ التسجيل: 12-30-2004
مجموع المشاركات: 21026

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: لعشاق شعر العامية المصري لكم صلاح جاهين (Re: Sabri Elshareef)

    على اسم مصر


    السيمفونية اسمها الثورة على المحتل

    سنة تسعتاشر اتعزفت في كل محل

    تأليف محمد فريد ألفها من سنوات

    وكتب لها النوتة بوق وبيانو وكمنجات

    عزفوها من غير قيادته وجمعهم ما اختل

    غير وقت صرف الأجور لما النفر ينذل

    من وقتها وغلوشت نغمات على نغمات

    وسعد زغلول زعيم مشغول في الانتخابات

    يخطب ويضرب يابده يطبع البصمات

    على اسم مصر


    وف أوضة عريانة فيها كل شيء بردان

    رقد فريد وحده بالحمى والهـذيان

    وقام وقف ع السرير في تلج المانيا

    ينده يا مصر اسمعي اللي مفاق الدنيا

    ووصيتي الثورة لاشتراكية والبنيان

    ثورة بحق وحقيق مش حركة م الأعيان

    ماتغمضوش عن وحوش الغرب ولا ثانية

    ح تروح وحوش لنجليز تطلع وحوش تانية

    وسقط ونطق الشهادة ونظرته الحانية

    على اسم مصر
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

12-25-2005, 01:12 AM

Sabri Elshareef

تاريخ التسجيل: 12-30-2004
مجموع المشاركات: 21026

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: لعشاق شعر العامية المصري لكم صلاح جاهين (Re: Sabri Elshareef)

    الجزء الثاني


    أنا الذي مشيت ادوٌر باشتياق وحنين

    على مصر .. والمشي خدني من سنين لسنين

    لحد ماسنيـنهـا وسنـيني بقم واحد

    وعاصرتها يوم بيوم لم فاتني يوم واحد

    وحضرت شاهد عيان مولد وموت ملايين

    مازعلت من كلمة قد البركة في الجايين

    مين هم دول يا جدع .. ما توحد الواحد

    البركة فينا وفي السامعين بالواحد

    أنا قلتها بنرفزة .. من غيرة الواحد

    على اسم مصر


    مصر الرمال العتيقة وصهدها الجبار

    والنيل كخرطوم حريقه وحيد في وسط النار

    في إيدين بشر نمل رايحه وجاية ع الضفة

    فيهم مطافي وفيهم كدابين زفة

    وفيهم اللي تعالى وقال أنا حكمدار

    وكل باب م البيبان مقفول على اسرار

    وكل سر بحريقة عايزة تتطفا

    من أهلي تندهلي وتقوللي تعا اتدفا

    أنا اللي عمري انكتب إلى يوم ما اتوفى

    على اسم مصر


    على اسم مصر ارفعوا الانخاب واملولي

    شدوا الوتر ع القمر يا شباب وغنولي

    نسكر على حبها بالفن والاحساس

    نسكر ودمع الحماس يملا لنا تاني الكاس

    احنا يا حلوه الفدا بس اطلبي وقولي

    يا سمره بعيون كده وسنتك لولي

    وغنوه الحب تعلا ويسمعوا الحراس

    يصفروا ويحضروا بفرقة طبول ونحاس

    ويتقفل سجن مصر امام عيون الناس

    على اسم مصر


    والمطبعة تدور وتخطف كل إيد منشور

    عيش لسة م الفرن طالع ريحته ريحة النور

    يا فلاحين يا جنود يا طلبة يا عمال

    عدوكم حلف لاستعمار ورأس المال

    عاش الطريق لشتراكي قوم يا شعب وثور

    وحكمكم حكم اقطاعي عميل مأجور

    عاش الكفاح بالسلاح إلى القنال يا رجال

    خلوا حياه لنجليز المستقرة محال

    والشمس نامت ليلتها وفكرها شغال

    على اسم مصر


    القاهرة في اكتئاب والأنس عنها غاب

    من عتمة تدخل لعتمة كأنها ف سرداب

    أو قرية مرمي عليا ضل هجانة

    الحظر م المغربية بأمر مولانا

    ومصر في الليل بتولد والبوليس ع الباب

    صبية ولاٌدة يابا ولحمها جلاب

    طلع الصباح زغرطت في السكة فرحانه

    على كتفها مولودتها لسه عريانه

    وف لحظة كانت جميع الدنيا دريانة

    على اسم مصر


    على كتفها مولودتها وتجري وتنادي

    ياولادي من يوم ميلاد الأرض ياولادي

    ينهض لها امحتب بدواه يقويها

    وبنتاؤر ينشد الاشعار يهنيها

    وسعد زغلول يكح يزلزل الوادي

    وعرابي يهمس ومصر ترد بتمادي

    تقوله آه برضه ثورة جيش وح احميها

    بالدم بالروح بكل حياتي ح افديها

    اما الأسامي معنديش غير اسمها

    على اسم مصر


    مولودة كبرت وشبت في تلات تيام

    من هبة هبت .. لثورة لبت الاحلام

    والعرش عام راح ايطاليا بعيد ورا البراميل

    يا هلترى دي حقيقة والا وهم جميل

    ومصر من إمتى كانت حظها بسام

    ظهر قميص العرق متشمر الاكمام

    أنا شفته عقلي برق وبدأ لصاحبه يميل

    نقشت له ف قلبي احلى وأروع التماثيل

    بدراعي والمطرقة وبإيدي والأزميل

    على اسم مصر



    صلاح جاهين
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

12-26-2005, 08:04 AM

Sabri Elshareef

تاريخ التسجيل: 12-30-2004
مجموع المشاركات: 21026

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: لعشاق شعر العامية المصري لكم صلاح جاهين (Re: Sabri Elshareef)

    **************
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

12-26-2005, 09:12 PM

Salwa Seyam
<aSalwa Seyam
تاريخ التسجيل: 04-12-2004
مجموع المشاركات: 4825

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

كيف احذف مداخلة من بوستى

Re: لعشاق شعر العامية المصري لكم صلاح جاهين (Re: Sabri Elshareef)



                   |Articles |News |مقالات |بيانات

[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>

· دخول · ابحث · ملفك ·

اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات
فيديوهات سودانيزاونلاين Sudanese Online Videos
صور سودانيزاونلاين SudaneseOnline Images
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
Sudanese Online Wikipedia
فيس بوك جوجل بلس تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست Google News
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de