منتديات سودانيزاونلاين    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مرحبا Guest [دخول]
اخر زيارك لك: 17-12-2017, 04:33 AM الصفحة الرئيسية

مدخل أرشيف للعام 2016-2017م
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى شكل سلسلة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »

قد يتغدَّى بترامب قبل أن يتعشَّى به.. السيناريو النووي المرعب الذي قد يتَّبعه زعيم كوريا الشمالية

18-04-2017, 04:11 PM

زهير عثمان حمد
<aزهير عثمان حمد
تاريخ التسجيل: 07-08-2006
مجموع المشاركات: 16485

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube


قد يتغدَّى بترامب قبل أن يتعشَّى به.. السيناريو النووي المرعب الذي قد يتَّبعه زعيم كوريا الشمالية

    04:11 PM April, 18 2017

    سودانيز اون لاين
    زهير عثمان حمد-السودان الخرطوم
    مكتبتى
    رابط مختصر


    في أعقاب إجراء كوريا الشمالية لاختبار صاروخي آخر، وصل نائب الرئيس الأميركي مايك بنس إلى كوريا الجنوبية يحمل رسالةً حاسمة. فقد أعلن انتهاء حقبة "الصبر الاستراتيجي" مع نظام بيونغ يانغ، معرباً عن مسار البيت الأبيض الذي يَتُوق لإبداء مدى اختلافه عن الإدارة الأميركية السابقة. وكانت قرارات إدارة ترامب بضرب القوات الحكومية السورية وإسقاط قنبلة في أفغانستان بهدف لفت الأنظار بمثابة أدلة تشير إلى أنه من الأفضل لكوريا الشمالية "ألا تختبر عزيمة وقوة القوات المسلحة الأميركية بهذه المنطقة"، وفقاً لما ذكره بنس.

    وخلال الأسابيع الأخيرة، هدَّد ترامب على تويتر باتخاذ إجراءات أحادية ضد كوريا الشمالية. وتصاعدت حدة التوتر خلال عطلة نهاية الأسبوع حيث أقام نظام كيم جونغ أون استعراضاً عسكرياً ضخماً، في ذكرى جَدِّ كيم، يوم السبت، وأجرى اختباراً صاروخياً يوم الأحد. وأشار بنس إلى أن الولايات المتحدة لن تتسامح فيما يتعلق بتلك الاختبارات، وجاء رد بيونغ يانغ بما تجيده بالفعل، وهو إصدار المزيد من التهديدات.


    ونقل موقع هيئة الإذاعة البريطانية "بي بي سي" عن نائب وزير خارجية كوريا الشمالية هان سونغ ريول قوله: "سوف نجري المزيد من الاختبارات الصاروخية بصفة أسبوعية وشهرية وسنوية. إذا كانت الولايات المتحدة تعتزم شنَّ هجوم عسكري ضدَّنا فسوف يتمثّل ردُّ فعلنا في إجراء ضربة نووية استباقية بأسلوبنا الخاص".

    مراقبو كوريا الشمالية ينتظرون إلامَ يؤدي نفاد صبر ترامب

    في لقاء مع صحيفة "نيويورك تايمز"، وصف روبرت ليتواك من مركز وودرو ولسون الدولي، الأحداثَ التي تتكشف باعتبارها "أزمة الصواريخ الكورية بصورة متباطئة". إنها مقارنة مزعجة مفعمة بالروح القتالية من كلا الجانبين ولعبة سياسية يمكن أن تصبح خطيرة.

    وقالت الصحيفة الأميركية: "ورغم أن جميع المقارنات التاريخية غير دقيقة للغاية... إلا أن هناك تشابهاً كبيراً مع إحداها. فحينما تختلط الطموحات الوطنية والشخصية والأسلحة الفتاكة معاً، تتعدد فرص التقديرات الخاطئة".

    وكثيراً ما ذكر ترامب ومستشاروه أن خطواتهم التي لا يمكن التنبؤ بها وأساليبهم في صنع السياسات تعد بمثابة فضيلة. وقد استعرضوا أيضاً القوة العسكرية الأميركية باعتبارها المحرك الرئيسي في الشؤون الدولية. ومع ذلك، فهناك سبب جعل الإدارات الأميركية السابقة تتوخى الحذر، وتتخذ نهجاً حريصاً بشأن كوريا الشمالية، وشاركت في الدبلوماسية الإقليمية، دون تواجد أسطول حربي أميركي، وفقاً لما ذكره ترامب.

    وكتب أيان بوروما في صحيفة أتلانتيك: "إن آخر شيء نحتاج إليه في هذا الموقف المشحون شمال شرقي آسيا، حيث يمكن أن يتحول العمل العسكري إلى أزمة طاحنة، هو استعراض القوة".

    القيادة في كوريا الشمالية ترى أن ترسانتها النووية وصواريخها البالستية بمثابة بطاقتها الرئيسية للنجاة

    فقد وطَّدت أقدامها على مدار سنوات على خريطة العالم من خلال استعراض القوة العسكرية، وحصلت على امتيازات فعلية من جيرانها من خلال امتلاك وسائل ردع نووية محتملة. وقد يكون توجيه أي ضربة أميركية إلى كوريا الشمالية مدمراً. ومن ثم، يتصور معظم المحللين أنه كلما شعر كيم بفداحة المأزق الذي يتعرض له، أصبح أكثر استعداداً لتوجيه ضربته.

    وكتب خبير الحد من التسلح جيفري لويس في وقت سابق من هذا العام: "تعتمد استراتيجية كيم على استخدام الأسلحة النووية في مرحلة مبكرة، قبل أن تتمكن الولايات المتحدة من قتله، أو أن تتوصل القوات الخاصة إلى وحداته الصاروخية. يتعين عليه أن يضرب أولاً إذا كان يعتزم ذلك على الإطلاق".

    وربما يعني ذلك أن يلقى الملايين حتفهم في كوريا الجنوبية واليابان، وهو أمر مروع يتعين أن يضعه ترامب دائماً في الاعتبار عند اتخاذ قراراته فيما يتعلق بكوريا الشمالية. ومع ذلك، وفقاً لما يشير إليه صحفيون، فإن ترامب يقدِّم ورقة رابحة جديدة وخطيرة للكوريين الشماليين، الذين اعتادوا على التهديدات الكورية.

    وكتب جيديون راتشمان، صاحب أحد الأعمدة بصحيفة فاينانشال تايمز: "هناك أعضاء بالدوائر المقربة من الرئيس الذين يعتقدون بالفعل أن إدارة ترامب تدرس ملياً إجراء ضربة أولية ضد كوريا الشمالية. ومع ذلك، إذا ما توصل كيم جونغ أون إلى نفس النتيجة، فقد يقرر إجراء ضربته النووية أولاً".

    يتمثل أسوأ عناصر خطة البيت الأبيض في زيادة الضغط على الصين، التي يتعين عليها من الناحية النظرية استغلال نفوذها الكبير على نظام كيم من أجل تركيع كوريا الشمالية. ومع ذلك، وفقاً لما ذكره الصحفي سيمون دينير من بكين، فهناك حدود فعلية لما تستطيع الصين القيام به وما تود القيام به بالفعل. فالعلاقات مع كل من سيول وبيونغ يانغ متوترة، حيث قامت كوريا الشمالية بإساءة معاملة وفد من كبار الدبلوماسيين الصينيين في وقت سابق من هذا الشهر.

    وأخبر يانمي زي، خبير السياسة الخارجية بشركة جافيكال دراجونوميكس الصينية، دينير قائلاً: "قد تزيد الصين من ممارسة الضغط الاقتصادي على كوريا الشمالية، من خلال خفض حجم التجارة البينية أو تدفق السائحين أو المعونات الغذائية، إلا أن هدفها الرئيسي يتمثل في استرضاء واشنطن، وليس نزع سلاح كوريا الشمالية. ولدى بكين أسباب وسبل لتأديب كيم، ولكن اهتمامها ينصبُّ على ضمان بقاء نظامه في سدة الحكم، وبالتالي منع أي تواجد عسكري أميركي بالجنوب".

    ونقلت صحيفة ذا بوست عن شي ينهونغ، أستاذ العلاقات الدولية بجامعة رينمن الصينية، قوله إنه في حالة استمرار إدارة ترامب في تهديداتها الشفهية ودعم تواجد أسطولها البحري في المنطقة، قد يشجع ذلك الصين على "التحول من قمع كوريا الشمالية إلى معارضة الولايات المتحدة".

    ولن يؤدي ذلك التطور إلى مساعدة الولايات المتحدة أو كبح جماح التهديدات النووية لكوريا الشمالية.

    وكتب بوروما: "التهديدات الخاوية التي تقدمها واشنطن ليست عديمة الفاعلية فحسب، بل إنها مفيدة أيضاً للديكتاتور الكوري. ويصعب للغاية معرفة ما إذا كان معظم شعب كوريا الشمالية يتبعون سلالة كيم الحاكمة، حيث إنهم مجبرون على إبداء مثل هذا الحب الأعمى. ومع ذلك، يمكن إثارة روح الوطنية الكورية بسهولة. ويتمثل الأمر الذي يوحد بين أفراد الشعب الكوري في الخوف الذي يغرسه النظام بداخلهم من الاعتداءات الأجنبية على بلادهم".

    ويبدو أن ترامب في الوقت الحالي يؤدي أداءً طيباً فيما يتعلق بتغذية تلك المخاوف.




    WorldViews Analysis
    The dangers of Trump’s strategic impatience with North Korea


    By Ishaan Tharoor April 18 at 1:00 AM
    Want smart analysis of the most important news in your inbox every weekday along with other global reads, interesting ideas and opinions to know؟ Sign up for the Today's WorldView newsletter.


    On the heels of yet another North Korean missile test, Vice President Pence arrived in South Korea with a firm message. He declared an end to the “era of strategic patience” with the regime in Pyongyang, echoing the established line of a White House that's eager to show how different it is from its predecessor. The Trump administration's recent decisions to strike Syrian government forces and drop an attention-grabbing bomb in Afghanistan were evidence that the North Koreans “would do well not to test resolve or the strength of the armed forces of the United States in this region," Pence said.

    In recent weeks, Trump has tweeted threats of unilateral action against North Korea. Tensions spiked this past weekend as Kim Jong Un's regime held a grand military spectacle in honor of Kim's grandfather on Saturday and conducted a botched missile test on Sunday. Pence indicated there would be no more tolerance for such tests, but Pyongyang met his tough talk by doing what it does best: issuing more threats.

    “We'll be conducting more missile tests on a weekly, monthly and yearly basis,” said the country's vice foreign minister, Han Song Ryol, to the BBC on Monday. “If the U.S. is planning a military attack against us, we will react with a nuclear pre-emptive strike by our own style and method.”

    Follow
    Graham Webster @gwbstr
    If you keep saying "the era of strategic patience is over" but don't say what's next, should I assume the plan is nonstrategic impatience؟
    6:24 PM - 17 Apr 2017
    29 29 Retweets 33 33 likes
    Now North Korea watchers are now waiting to see what Trump's strategic impatience will bring.

    In an interview with the New York Times, Robert Litwak of the Woodrow Wilson International Center for Scholars described what's unfolding as “the Cuban missile crisis in slow motion.” It's an alarming comparison, fueled by bellicose rhetoric on both sides and a nervy game of brinkmanship that could quickly turn volatile.

    “While all historical analogies are necessarily imprecise … one parallel shines through,” the Times noted. “When national ambitions, personal ego and deadly weapons are all in the mix, the opportunities for miscalculation are many.”

    Trump and his advisers have repeatedly called the “unpredictability” of their moves and policymaking a virtue. They have also consistently played up the role of American military might as a prime mover in international affairs. But there's a reason previous administrations have taken a careful, calibrated approach on North Korea — and one anchored in regional diplomacy, not the presence of an “armada” — as Trump put it — of American warships.

    “The last thing needed in the fraught situation in Northeast Asia, where military action could spiral into catastrophe, is more macho posturing,” wrote Ian Buruma in the Atlantic.


    Vice President Pence looks toward North Korea from the Demilitarized Zone, near the village of Panmunjom, South Korea, on Monday. (AP Photo/Lee Jin-man)
    The leadership in North Korea sees its nuclear arsenal and ballistic missiles as its main ticket to survival. For years, it has asserted itself on the world stage through saber-rattling — and won real concessions from its neighbors by possessing a potential nuclear deterrent. But Pyongyang knows it's playing a risky game: Any American-led strike on North Korea would likely prove devastating. Thus most analysts imagine that the more cornered and vulnerable Kim feels, the more ready he may be to strike.

    “Kim’s strategy depends on using nuclear weapons early — before the United States can kill him or special forces can find his missile units,” wrote arms control expert Jeffrey Lewis earlier this year. “He has to go first, if he is to go at all.”

    That could mean millions of deaths in South Korea and Japan, a fear that should constantly be guiding Trump's decision-making when it comes to North Korea. But, as my colleagues report, Trump presents a new and potentially dangerous wild card, even to many South Koreans who have grown accustomed — even desensitized — to North Korean threats.

    “There are members of the president’s inner circle who do indeed believe that the Trump administration is seriously contemplating a 'first strike' on North Korea,” wrote Financial Times columnist Gideon Rachman. “But if Kim Jong Un has drawn the same conclusion — he may reach for the nuclear trigger first.”

    Follow
    Donald J. Trump ✔ @realDonaldTrump
    I have great confidence that China will properly deal with North Korea. If they are unable to do so, the U.S., with its allies, will! U.S.A.
    2:08 PM - 13 Apr 2017
    28,160 28,160 Retweets 112,125 112,125 likes
    The brunt of the White House's plan, such as it is, has been to increase pressure on China, which in theory ought to use its considerable influence over the Kim regime to bring North Korea to heel. But as my colleague Simon Denyer reports from Beijing, there are still real limits to what China can and is willing to do. Relations with both Seoul and Pyongyang are at a low ebb; North Korea snubbed a delegation of Chinese senior diplomats earlier this month.

    Today's WorldView
    What's most important from where the world meets Washington
    Sign up
    “China may marginally increase economic pressure on North Korea by cutting down trade, tourist flows or food aid, but its primary goal is to placate Washington” rather than disarm North Korea, said Yanmei Xie, a politics and foreign policy expert at China-analysis firm Gavekal Dragonomics, to Denyer. “Beijing has reasons and means to discipline Kim, but is more concerned with ensuring the survival of his regime, thus maintaining a buffer against U.S. military presence in the South.”

    Shi Yinhong, professor of international relations at Renmin University of China, told The Post that if the Trump administration continues its verbal threats and further boosts its naval presence in the area, it could prompt China to “shift from suppressing North Korea to opposing the United States.” That development would neither help the United States nor necessarily do much to rein in North Korea's nuclear threat.

    “Empty threats from Washington are not just ineffectual; they play into the Korean dictator’s hands,” wrote Buruma in the Atlantic. “Whether most North Koreans really worship the Kim dynasty as much as they seem to is hard to know, since most of 'these gestures of idolatry' are coerced. But Korean nationalism can be very easily stirred up. One thing that holds North Koreans together is the fear, constantly stoked by the regime, of a wicked foreign attack.”

    At the moment, Trump seems to be doing an excellent job stoking that fear.

    Want smart analysis of the most important news in your inbox every weekday along with other global reads, interesting ideas and opinions to know؟ Sign up for the Today's WorldView newsletter.
                   |Articles |News |مقالات |بيانات

[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>




احدث عناوين سودانيز اون لاين الان
اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات
فيديوهات سودانيزاونلاين Sudanese Online Videos
صور سودانيزاونلاين SudaneseOnline Images
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
Sudanese Online Wikipedia



فيس بوك جوجل بلس تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست Google News
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de