أكلة لحوم البشر في جنوب السودان القديم كذبة أطلقها المستكشف البريطاني صمويل بيكر!

مرحبا Guest
اخر زيارك لك: 04-23-2024, 07:41 PM الصفحة الرئيسية

منتديات سودانيزاونلاين    مكتبة الفساد    ابحث    اخبار و بيانات    مواضيع توثيقية    منبر الشعبية    اراء حرة و مقالات    مدخل أرشيف اراء حرة و مقالات   
News and Press Releases    اتصل بنا    Articles and Views    English Forum    ناس الزقازيق   
مدخل أرشيف الربع الثاني للعام 2010م
نسخة قابلة للطباعة من الموضوع   ارسل الموضوع لصديق   اقرا المشاركات فى شكل سلسلة « | »
اقرا احدث مداخلة فى هذا الموضوع »
06-02-2010, 04:51 PM

محمد عثمان الحاج

تاريخ التسجيل: 02-01-2005
مجموع المشاركات: 3514

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
أكلة لحوم البشر في جنوب السودان القديم كذبة أطلقها المستكشف البريطاني صمويل بيكر!

    أردت أن أكتب بوست عما كتبه صمويل بيكر مستكشف منابع النيل البريطاني قبل مائة وخمسين عاما من وصف للسودان عامة وجنوب السودان وقبائله خاصة، فالرجل كان يمثل العقلية البريطانية السائدة حينها والتي مهدت للحكم الثنائي لاحقا، والتي ورثها الآباء المؤسسون بعد الاستقلال وتعاملوا مع الجنوب على أساسها، لكن انهارت مصداقية الرجل عندي عندما وجدته يأتي بوصف لقبيلة من أكلة لحوم البشر لم اسمع باسمها أبدا من قبل ولم أجد لها ذكرا في الانترنت إلا ما ذكره هو، في كتابيه الأول عن بحيرة ألبرت، والثاني عن الإسماعيلية. هذا ما ذكره في كتاب بحيرة البيرت:

    Quote: الأوصاف الأكثر أهمية بالنسبة لي هي تلك المتعلقة بالضفة الغربية للنيل الأبيض، حيث سبق له أن عمل في سنوات سابقة مع جماعة من التجار واخترق منطقة المكاريكا، وهي قبيلة من أكلة لحوم البشر، على بعد نحو مائتي ميل غرب غندوكورو، وقد شهد هو بنفسه وكذلك عدد من افراد مجموعة إبراهيم، وقائع أكل لحوم بشر أثناء إقامتهم لدى قبيلة المكاريكا. وقد وصفوا أكلة لحوم البشر هؤلاء بأنهم أناس طيبون جدا لكن لديهم شهوة لأكل لحوم الكلاب والبشر. وقد كانوا يرافقون مجموعة التجار في غزواتها و يأكلون جثث القتلى. التجار قالو بأن المكاريكا رفاق سوء لأنهم كانوا يلحون على قتل الأطفال الذين كان التجار يريدون استرقاقهم، وأكلهم. كانت عادتهم هي الإمساك بالطفل من قدميه وتهشيم رأسه بضربه بالأرض،وبعد قتله بهذه الكيفية كانوا يفتحون البطن ويستخرجون الأمعاء، ويربطون الكاحل مع الرقبة ويحملون الجثة عن طريق تعليقها على الكتف، ويعودن هكذا للمخيم حيث يقومون بتقسيم الجثة بينهم ويقومون بالطهي في قدر كبير. رجل آخر في خدمتي شهد واقعة أكل لحوم بشر مرعبة:
    كان التجار قد عادوا حاملين العاج من الغرب وكذلك عدد كبير من الرقيق، وكان الحمالون الذين يحملون العاج هم المكاريكا. وحاولت إحدى البنات المسترقات الهرب فأطلق عليها مالكها النار فورا من بندقيته، فسقطت جريحة حيث اخترقت الرصاصة جانبها. كانت الفتاة سمينة جدا فخرجت من منطقة الجرح كتلة من الشحم الصفر، وما إن سقطت حتى هرعت إليها جمهرة من المكاريكا، وأمسكوا بالشحم وانتزعوه من جسدها بقبضات، كانت الفتاة لا تزال حية في حين كانت الجمهرة تتشاجر على الجائزة المقززة، وقام آخرون بقتلها بالرمح، وقاموا على الفور بتقسامها بعد فصل الرأس، وشقوا الجثة مستخدمين حرابهم كسكاكين، قاطعين إياها طوليا بين الفخذين وعبر العمود الفقري.

    العديد من المسترقات وأطفالهن عندما رأين هذا المنظر أصبن بالهلع وتسلقن الأشجار. وعندما رآهم المكاريكا يهربون اثأرهم ذلك للمطاردة، وانتزعوا الأطفال من أغصان الشجار التي لجؤوا إليها وقتلوا العديد منهم وخلال وقت وجيز أعدت وليمة ضخمة لكل المجموعة. وقال الرجل الذي يعمل في خدمتي واسمه محمد أنه لم يستطع تناول غداءه لثلاثة أيام بعد تلك الحادثة بسبب ما أصبه من قرف بسبب تلك الوليمة المرعبة.


    http://www.fullbooks.com/The-Albert-N-Yanza-Great-Basin-of-the4.html

    The descriptions most
    interesting to me were those connected with the west bank of the White
    Nile, as he had served some years with the trading party, and had
    penetrated through the Makkarika, a cannibal tribe, to about two hundred
    miles west of Gondokoro. Both he and many of Ibrahim's party had been
    frequent witnesses to acts of cannibalism, during their residence among
    the Makkarikas. They described these cannibals as remarkably good
    people, but possessing a peculiar taste for dogs and human flesh. They
    accompanied the trading party in their razzias, and invariably ate the
    bodies of the slain. The traders complained that they were bad
    associates, as they insisted upon killing and eating the children which
    the party wished to secure as slaves: their custom was to catch a child
    by its ankles, and to dash its head against the ground; thus killed,
    they opened the abdomen, extracted the stomach and intestines, and tying
    the two ankles to the neck they carried the body by slinging it over the
    shoulder, and thus returned to camp, where they divided it by
    quartering, and boiled it in a large pot. Another man in my own service
    had been a witness to a horrible act of cannibalism at Gondokoro.

    The traders had arrived with their ivory from the West, together with a
    great number of slaves; the porters who carried the ivory being
    Makkarikas. One of the slave girls attempted to escape, and her
    proprietor immediately fired at her with his musket, and she fell
    wounded; the ball had struck her in the side. The girl was remarkably
    fat, and from the wound, a large lump of yellow fat exuded. No sooner
    had she fallen, than the Makkarikas rushed upon her in a crowd, and
    seizing the fat, they tore it from the wound in handfuls, the girl being
    still alive, while the crowd were quarrelling for the disgusting prize.
    Others killed her with a lance, and at once divided her by cutting off
    the head, and splitting the body with their lances, used as knives,
    cutting longitudinally from between the legs along the spine to the
    neck.

    Many slave women and their children who witnessed this scene, rushed
    panic-stricken from the spot and took refuge in the trees. The
    Makkarikas seeing them in flight, were excited to give chase, and
    pulling the children from their refuge among the branches, they killed
    several, and in a short time a great feast was prepared for the whole
    party. My man, Mahommed, who was an eyewitness, declared that he could
    not eat his dinner for three days, so great was his disgust at this
    horrible feast.

    السؤال هو، هل سبق لأي من الأكاديميين السودانيين تكذيب هذه الفرية التي لاشك أسهمت في تشكيل الرأي العام الأوربي حينها؟ سأعود لاحقا بروايته الأخرى في الكتاب الآخر.
                  

06-03-2010, 07:22 PM

محمد عثمان الحاج

تاريخ التسجيل: 02-01-2005
مجموع المشاركات: 3514

للتواصل معنا

FaceBook
تويتر Twitter
YouTube

20 عاما من العطاء و الصمود
مكتبة سودانيزاونلاين
Re: أكلة لحوم البشر في جنوب السودان القديم كذبة أطلقها المستكشف البريطاني صمويل بيكر! (Re: محمد عثمان الحاج)

    وهذا هو النص الآخر عن المكاريكا الذي أورده في كتابه اسماعيلية الذي يغطي الفترة التي عمل فيها موظفا لدى الخديوي بجنوب السودان للعمل على انهاء تجارة الرقيق وسأعود بترجمته لاحقا:
    http://explorion.net/ismailia/chapter-xxv-i-send-gondokoro-reinforcements


    Quote:
    Suleiman the vakeel arrived from Fabbo with the intelligence that a large body of Abou Saood's slave-hunters, including 3,000 Makkarika cannibals, had arrived on the Nile from the far west, with the intention of taking the ivory from Fabbo!

    It appeared that Abou Saood had gone from Gondokoro to his station at the Bohr, upon the White Nile; from thence he had sent a party with a letter to Atroosh, the vakeel of the Makkarika station, about 200 miles distant, with orders that he should send a powerful force, with sufficient carriers, to take the ivory by violence from Fabbo.

    Abou Saood had not expected that the people whom he had left at that station would have enlisted under the government standard. Thus he imagined they would at once fraternize with the invading force.

    The natives of the country were thoroughly alarmed, as the cannibals were eating the children of the Koshi country on the west bank of the Nile, in about 3 degrees latitude; and should they cross the river, the Madis and Shoolis expected the same fate.

    I ordered Suleiman (who had received a letter from Atroosh) to take a letter from me to Ali Emmeen, the vakeel of the invading force, instructing him to present himself before me at Fatiko instantly with an escort of his own people, limited to twenty-five men. At the same time I gave instructions to the natives upon no account to furnish boats for a larger party.

    After some days' absence Suleiman returned, but without Ali Emmeen, who was afraid to appear. This vakeel had received my verbal assurance from Suleiman that, should any persons attempt the passage of the river without my permission, they would be instantly shot; at the same time, if he wished to convey the ivory to Gondokoro by the usual route, he could do so with an escort of regulars.

    This was an awkward position for Ali Emmeen, who had expected to find allies at Fabbo, but who now found a faithful corps of irregulars with Suleiman at their head acting under my orders.

    He accordingly took 100 men and returned about 180 miles to the camp of Atroosh for fresh instructions. The 3,000 Makkarika cannibals were left with the remainder of his company on the west bank of the Nile to feed upon the natives of Koshi until his return.

    Every day people arrived at Fatiko with horrible reports of the cannibals, who were devouring the children in the Koshi district. Spies went across the river and brought me every intelligence. It appeared that the 3,000 Makkarikas had been engaged by Ali Emmeen under the pretence that they were "to go to Fatiko and fight a chief called 'the Pacha,' who had enormous flocks and herds, together with thousands of beautiful women and other alluring spoil;" but they had not heard that they were to carry 3,000 elephants' tusks to the station of Atroosh.

    My spies now told them the truth. "Fight the Pacha!" they exclaimed: "do you not know who he is? and that he could kill you all like fowls, as he did the people of Ali Hussein? He has no cows for you to carry off, but he has guns that are magic, and which load from behind instead of at the muzzle!"

    This was a terrible disappointment to the deluded Makkarikas, which at once spread dissension among them, when they found that they had been cajoled in order to transport the heavy loads of ivory.
                  


[رد على الموضوع] صفحة 1 „‰ 1:   <<  1  >>




احدث عناوين سودانيز اون لاين الان
اراء حرة و مقالات
Latest Posts in English Forum
Articles and Views
اخر المواضيع فى المنبر العام
News and Press Releases
اخبار و بيانات



فيس بوك تويتر انستقرام يوتيوب بنتيريست
الرسائل والمقالات و الآراء المنشورة في المنتدى بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لصاحب الموقع أو سودانيز اون لاين بل تمثل وجهة نظر كاتبها
لا يمكنك نقل أو اقتباس اى مواد أعلامية من هذا الموقع الا بعد الحصول على اذن من الادارة
About Us
Contact Us
About Sudanese Online
اخبار و بيانات
اراء حرة و مقالات
صور سودانيزاونلاين
فيديوهات سودانيزاونلاين
ويكيبيديا سودانيز اون لاين
منتديات سودانيزاونلاين
News and Press Releases
Articles and Views
SudaneseOnline Images
Sudanese Online Videos
Sudanese Online Wikipedia
Sudanese Online Forums
If you're looking to submit News,Video,a Press Release or or Article please feel free to send it to [email protected]

© 2014 SudaneseOnline.com

Software Version 1.3.0 © 2N-com.de